Μικρό αφιέρωμα στον μέγιστο βραζιλιάνο αρχιτέκτονα Όσκαρ Νιμέγιερ (1907-2012)

Μικρό αφιέρωμα στον μέγιστο βραζιλιάνο αρχιτέκτονα Όσκαρ Νιμέγιερ (1907-2012) Facebook Twitter
4

Αυτό που χαρακτηρίζει το ύφος του Όσκαρ Νιμέγιερ είναι οι γιγάντιες καμπύλες και τα τόξα που έχουν πάρει την έμπνευσή τους από τα σχήματα της φύσης. Παρ΄ότι τα μεγέθη είναι μνημειακά, δεν υπάρχει τίποτα επιθετικό. Οι καμπύλες αφήνουν πάντα την εντύπωση μιας «θηλυκής» ευμένειας. Σχεδόν όλοι όσοι μιλούν για το έργο του χρησιμοποιούν όχι άδικα την λέξη «αισθησιακό».

Ο Καθεδρικός ναός της Μπραζίλια, που μοιάζει σαν στέμμα από ψαροκόκαλα και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης που μοιάζει σαν ιπτάμενος δίσκος προσγειωμένος στο Νιτερόι (ένα προάστιο του Ρίο ντε Τζανέιρο) είναι τα πιο γνωστά και αντιπροσωπευτικά του έργα.

«Οι γωνίες δεν με ελκύουν. Οι σκληρές, άκαμπτες ευθείες, δεν είναι δημιούργημα του ανθρώπου» έγραψε στα απομνημονεύματά του που εκδόθηκαν το 1988 με τίτλο «Τα Τόξα του Χρόνου». «Αυτό που με ελκύει είναι οι ελεύθερες και αισθησιακές καμπύλες. Οι καμπύλες που βρίσκουμε στα βουνά, στα κύματα της θάλασσας, στο σώμα της γυναίκας που αγαπάμε».

Υπήρχαν βέβαια και αρκετοί που τον κατέκριναν. Η αρχιτεκτονική του είναι καλή για τα περιοδικά, όχι για να τη ζείς, έλεγαν. Την θεωρούσαν άψυχη και ανίκανη να λειτουργήσει ως δοχείο της καθημερινής ζωής. Ο τεχνοκριτικός του Τime Ρόμπερτ Χιούζ  την χαρακτήριζε «ουτοπικό εφιάλτη».

Ωστόσο η Μπραζίλια ανακυρήχθηκε το 1987 απο την Ουνέσκο μνημείο της ανθρώπινης κληρονομιάς.

Σε μια από τις πολλές συνεντέυξεις του είχε πεί: «Δεν είμαστε τόσο σημαντικοί όσο νομίζουμε. Είμαστε κάτι πολύ περαστικό. Γι αυτό και θά'πρεπε να είμαστε απλοί και ταπεινοί. Είμαστε σκόνη στο σύμπαν»

—Στάθης Τσαγκ.

Μικρό αφιέρωμα στον μέγιστο βραζιλιάνο αρχιτέκτονα Όσκαρ Νιμέγιερ (1907-2012) Facebook Twitter
Oscar Niemeyer, Εκκλησία του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης, Belo Horizonte, Minas Gerais

Τα τελευταία λόγια του

Στις 26 Ιουλίου 2012, τέσσερις μόλις μήνες πριν πεθάνει, είχε γράψει τα εξής:

«Όταν ήμουν μικρός, μου άρεσε να ζωγραφίζω. Θυμάμαι, εκεί, γύρω στα 10, να είμαι συνέχεια έτσι, με τα δάχτυλα προτεταμένα στον αέρα και να ζωγραφίζω εικόνες στο χώρο. Ζωγράφιζα και ζωγράφιζα και τίποτε άλλο δεν είχε σημασία. Η ζωγραφική πάντα με προκαλούσε. Η ζωγραφική με έσυρε μέχρι την αρχιτεκτονική. Νομίζω πως η Βραζιλία, είναι τόσο όμορφη, τόσο καλή. Γεννήθηκα εδώ, στην άκρη της θάλασσας – πέρασα τα παιδικά μου χρόνια στην παραλία. Πολύ νωρίς το πρωί, πήγαινα να δω τους ψαράδες να ψαρεύουν. Είναι ακινητοποιημένοι στον χρόνο. Η βραζιλιάνικη αρχιτεκτονική, στηρίζεται στο τσιμέντο. Επιτρέπει σε όλες τις φαντασιώσεις να πάρουν σχήμα.

Δoυλεύουμε πλάθοντας το τσιμέντο, βοηθώντας το κι εκείνο να εξελιχθεί σε κάτι ανώτερο. Στο παρελθόν, ένα σπίτι ήταν απλώς τούβλα στο πάτωμα – τώρα ένα σπίτι μπορεί να αιωρείται, να δουλεύεται με νοημοσύνη. Δεν αρκεί να είναι απλώς ορθολογικό. Πρέπει επίσης να είναι και όμορφο. Πρέπει να δείχνει ότι είναι δημιουργημένο από μια αρχιτεκτονική σκέψη, που είναι πλούσια σε λύσεις. Η αρχιτετονική συνδέεται με ένα τρόπο σκέψης. Η αρχιτεκτονική είναι φαντασία.

Η αρχιτεκτονική δεν είναι business. Δεν είναι απλώς τεχνική, να ορθώνεις κτίρια ύψους 100 μέτρων. Αρχιτεκτονική είναι να φτιάχνεις ένα όμορφο κτίριο. Η Αρχιτεκτονική είναι να παρέχεις το όμορφο περιβάλλον που θέλουμε. Γιά μένα η αρχιτεκτονική είναι ανάγκη να διαφέρει. Η Αρχιτεκτονική είναι να εφευρίσκεις. Έτσι, στην περίπτωσή μου, η πρόκληση που με αφορά, είναι να δημιουργώ κάτι διαφορετικό. Έτσι παίζω με το τσιμέντο. Με αυτό, μπορώ να επινοήσω τα πάντα»



 

Το Εθνικό Μουσείο Honestino Guimarães και στο βάθος ο καθεδρικός ναός Nossa Senhora Aparecida, δύο κτήρια που σχεδιάστηκαν από τον Oscar Niemeyer. Βλ. Wikimedia Commons.

 

Πανοραμική άποψη της πλατείας των Τριών Εξουσιών. Φωτ. Eric Gaba. Βλ. Wikimedia Commons.

 

O Oscar Niemeyer και ο Lucio Costa. Ο πρώτος ανέλαβε τον σχεδιασμό των βασικών κτηρίων, και ο δεύτερος το σχέδιο πόλης. Βλ. designkultur.

 

Ο Oscar Niemeyer μπροστά στο κτήριο του Ανώτατου Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου που σχεδίασε ο όδιος. Βλ. Design Indaba.

 

Oscar Niemeyer. Αριστ., φωτ. The New York Times. Δεξ., ο Oscar Niemeyer στο γραφείο του πίσω από μία μακέτα του καθεδρικού ναού. Φωτ. Time Life Pictures/Getty Images.

 

Ο Lucio Costa. Βλ. 4shared.

 

Lucio Costa. Βλ. pautandosemprepm3.blogspot και allposters.co.jp.

 

Η υπό διαμόρφωση νέα πρωτεύουσα. Το σχέδιο πόλης του Lucio Costa, που είχε τη μορφή αεροπλάνου, προέβλεπε την οργάνωση της πόλης γύρω από  δύο κάθετους άξονες, το μνημιακό άξονα, και τον κυκλοφοριακό άξονα. Οι δύο αρχιτέκτονες, παρ' ότι επελέγησαν από τον τότε Πρόεδρο της Βραζιλίας  Juscelino Kubitschek, δεν μπόρεσαν να αναπτύξουν τα σχεδιά τους στην πλήρη μορφή και δυναμική τους. Βλ. Architects and Artisans.

 

"Μέσα σε τρία χρόνια, η πιο σύγχρονη πόλη του κόσμου". Η πόλη οικοδομήθηκε με ταχύτατους ρυθμούς. Στο διάστημα αυτό των τριών χρόνων, είχαν ολοκληρωθεί οι πρώτες βασικές υποδομές και τα σημαντικότερα κτήρια. Βλ. mediaproject.net.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Βλ. Melina Fernandez.

 

Φωτ. Marcel Gautherot (1958). Βλ. Douglas Cain.

 

Βλ. Douglas Cain.

 

Βλ. Douglas Cain.

Η Brasilia εγκαινιάζεται από τον Πρόεδρο Juscelino Kubitschek. Βλ. jaireliasjunior.com.br.

 

Εγκαίνια της Brasilia. Βλ. jaireliasjunior.com.br.

 

Βλ. jaireliasjunior.com.br.

 

Βλ. jaireliasjunior.com.br.

 

Ο Πρόεδρος Juscelino Kubitschek. Βλ. jaireliasjunior.com.br.

 

Βλ. jaireliasjunior.com.br.

 

Η Sarah Kubitschek, σύζυγος του Προέδρου. Βλ. Melina Fernandez.

 

Βλ. Inti Guerrero και Douglas Cain.

 

Βλ. Melina Fernandez.

 

Βλ. Melina Fernandez.

 

Βλ. Melina Fernandez.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Φωτ. René Burri. Βλ. Douglas Cain.

 

Φωτ. Marcel Gautherot (1960). Βλ. Douglas Cain.

 

Ο καθεδρικός ναός Nossa Senhora Aparecida (δύο χέρια ενώνονται προς τον ουρανό). Βλ. Espassoblog.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Το εσωτερικό του καθεδρικού ναού που σχεδίασε ο Oscar Niemeyer. Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

 

Καρτ ποστάλ Delcampe.

Design
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM

σχόλια

3 σχόλια
"Σκόνη στο σύμπαν" λέει και μετά πάνε και φτιάχνουν αυτό μέσα στην ζούγκλα του Αμαζονίου. Δεν ήταν και τόσο "ταπεινή" αυτή η σκόνη, ήθελε να δημιουργήση Φαραονικά μνημεία. Πήρε χρόνια να κατοικηθεί η πόλη της Βραζιλίας. Σαν το καθεδρικό με το απίστευτα μοντέρνο και περίτεχνο κέλυφος και τις πρόχειρες ταβερνιάρικες καρέκλες στο εσωτερικό του...
Μπραβο ρε φιλε! 1000χιλιομετρα απ τον Αμαζονιο ειναι, ουτε τροπικο κλιμα εχει η Μπραζιλια. Φωτογραφιες απ το 1965-1970 και νομιζεις οτι εχει μεινει το ιδιο? Στον καθεδρικο ναο εχουν βαλει τα παγκακια που οι καθολικοι εχουν που να βαλουν τα γονατα οταν γονατιζουν! Εχω γενηθει στην Μπραζιλια το 1983, η πολυ εχει σχεδον 3εκ κατοικους, με καινουργιες πολεις τριγυρο οπως Ταγκουατινκγα, Γκαμα, Σειλανδια κτλ. Η Μπραζιλια φτιαχτικε για να ειναι στο κεντρο της Βραζιλιας, ωστε ολοι οι βραζιλιανοι να ειναι το πολυ 1500χλ μακρια πρως ολες τις μεριες τις.
Γενικότερα η μοντέρνα αρχιτεκτονική είναι παρεξηγημένη. Αν όμως αναδειχτεί με τον κατάλληλο τρόπο -όπως και συνέβη στην συγκεκριμένη περίπτωση, τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά. Μόνο που απαιτεί χώρο.