Αυτή την αποφράδα ημέρα του θανάτου του σπουδαίου Ντέιβιντ Μπόουι οι ανταποκριτές ξένου Τύπου του Χόλιγουντ, εσκεμμένα ελπίζω, προσπάθησαν να δηλώσουν κάτι παραπάνω από την επιθυμία τους να φωτογραφίζονται με τους σταρ και να χαριεντίζονται μαζί τους στη λαμπερή βραδιά που διοργανώνουν. Βραβεύοντας την «Επιστροφή» ως καλύτερη δραματική ταινία, και τον σκηνοθέτη της, Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου (ενώ πέρσι είχαν προτιμήσει τον Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με το «Boyhood»), πριμοδότησαν όχι μόνο μια ταινία που προφανώς τους άρεσε αλλά ένα ολόκληρο είδος που, όπως και οι αφανείς πρωταγωνιστές της ταινίας, οι ιθαγενείς Ινδιάνοι στο αφιλόξενο, δολοφονικό περιβάλλον της Αμερικής του 19ου αιώνα, τελεί υπό εξαφάνιση.
Δεν είναι τυχαίο που ο Σον Πεν, πρώτη επιλογή του Ινιάριτου για τον ρόλο που κατέληξε στον Λεονάρντο Ντι Κάπριο, παρομοίασε την ταινία με το «Αποκάλυψη Τώρα» σε κλίμακα και έμπνευση. «Όλοι εδώ μέσα γνωρίζουμε ότι ο πόνος που βιώνουμε γυρίζοντας μια ταινία είναι προσωρινός, ενώ η ταινία αιώνια, οπότε δεν μας νοιάζει...» είπε ο Ινιάριτου και καταχειροκροτήθηκε.
Η «Επιστροφή» στοίχισε 135 εκατομμύρια δολάρια, έκανε μήνες να γυριστεί, ο παραγωγός Άαρον Μίλτσαν δεν κιότεψε ούτε στιγμή και όλο το συνεργείο και οι ηθοποιοί υποβλήθηκαν στα μαρτύρια του Ιώβ, λόγω παγωνιάς, κακών καιρικών συνθηκών και συνεχών αλλαγών στα πλάνα, επειδή ο μάγος οπερατέρ Τσίβο Λουμπέσκι επέμενε να κυνηγάει αποκλειστικά το φυσικό φως και ο Ινιάριτου είχε ένα συγκεκριμένο και ανυποχώρητο όραμα – και, κακά τα ψέματα, έχοντας μόλις κερδίσει ένα Όσκαρ για το «Birdman», του χαρίστηκε η ευκαιρία να είναι δύσκολος. Σε μια βιομηχανία που επενδύει μόνο εκεί όπου κερδίζει, και οι καλλιτεχνικές παραγωγές όχι μόνο δεν προσελκύουν μεγάλα ποσά αλλά δεν εγκρίνονται καν, η υλοποίηση της «Επιστροφής» παραπέμπει σε πιο ρωμαλέες και ρισκαδόρικες δεκαετίες και δεν είναι τυχαίο που ο Σον Πεν, πρώτη επιλογή του Ινιάριτου για τον ρόλο που κατέληξε στον Λεονάρντο Ντι Κάπριο, παρομοίασε την ταινία με το «Αποκάλυψη Τώρα» σε κλίμακα και έμπνευση. «Όλοι εδώ μέσα γνωρίζουμε ότι ο πόνος που βιώνουμε γυρίζοντας μια ταινία είναι προσωρινός, ενώ η ταινία αιώνια, οπότε δεν μας νοιάζει...» είπε ο Ινιάριτου και καταχειροκροτήθηκε. Το «Spotlight», το θεωρητικό φαβορί για τις Σφαίρες και τα Όσκαρ, δεν συγκίνησε σε καμία κατηγορία και έφυγε από την απονομή με άδεια χέρια. Περιμένει πλέον τους παραγωγούς και τους σκηνοθέτες να δώσουν τον δικό τους τόνο στα βραβεία των σωματείων τους, που ανακοινώνονται σε λίγες εβδομάδες.
Ο Ντι Κάπριο, επίσης, βραβεύτηκε για την ερμηνεία του. Οι Σφαίρες τον έχουν ανταμείψει ξανά στο παρελθόν, αλλά η αποδοχή του μέσα στη σάλα, θετική, με επευφημίες και αναγνώριση για έναν απαιτητικό ρόλο ζωής, και όχι μόνο για μια καλή ερμηνεία, του δίνουν προβάδισμα σαφές και καθαρό και για τα υπόλοιπα βραβεία ή, μάλλον, μια ένδειξη για τη σαρωτική επικράτησή του έναντι ενός σπουδαίου ηθοποιού φέτος, του Μάικλ Φασμπέντερ, που ως Στιβ Τζομπς έκανε ένα μικρό θαύμα, αλλά φαίνεται πως θα είναι ο παράνυμφος στη θέση που τόσα χρόνια ζέσταινε ο Ντι Κάπριο στα Όσκαρ. Κοντολογίς, καπριόφιλοι, μην ανησυχείτε φέτος, μόνο μια κλοπή θα του στερήσει το Όσκαρ που τόσο επιθυμείτε γι’ αυτόν.
Σε μια χρονιά με πολλές καλές γυναικείες ερμηνείες, η Μπρι Λάρσον για το συγκλονιστικό «Room» έχει το πάνω χέρι, σε μια περίπτωση ερμηνείας που είναι περισσότερο αξιοποίηση σπουδαίου, ίσως και once in a lifetime ρόλου. Όπως έκατσε η μπίλια στην άγνωστη και νεαρή τότε Χίλαρι Σουάνκ, έτσι έτυχε αυτό το φοβερό λαχείο στη Λάρσον που γνωρίζαμε από μικρούς ρόλους σε συμπαθείς ταινίες και λίγο από την τηλεόραση και ελάχιστα από ένα λανσάρισμα μουσικής καριέρας που δεν ευοδώθηκε πραγματικά. Στην ταινία είναι ανατριχιαστικά καλή και το γεγονός ότι δεν μας είναι οικεία βαθαίνει την εντύπωση που αφήνει ως νεαρή μητέρα που ζει με τον πεντάχρονο γιο της σε ένα δωμάτιο, φυλακισμένη από έναν ψυχοπαθή που την είχε απαγάγει 7 χρόνια νωρίτερα.
Πλάκα έγινε με τη «Διάσωση» του Ρίντλεϊ Σκοτ, που τελικά κέρδισε στις κατηγορίες Καλύτερης Κωμωδίας/Μιούζικαλ και Καλύτερου Ηθοποιού Κωμωδίας/Μιούζικαλ για τον Ματ Ντέιμον. Κωμωδία; «Όχι, βασικά μιούζικαλ» απάντησε ο Ντέιμον στα παρασκήνια όταν ερωτήθηκε για μια ακόμη αμφισβητήσιμη, στα όρια της κωμωδίας, διαχωριστική επιλογή της Ένωσης Ανταποκριτών, στην απέλπιδα προσπάθειά της να χωρέσει πολλούς όμορφους σε ένα δωμάτιο και να ανεβάσει την τηλεθέαση. Ο παρουσιαστής Ρίκι Τζερβέις δεν άφησε ασχολίαστο το πόσο γέλιο είχε η «Διάσωση», ο σκηνοθέτης του «Spy», Πολ Φέιγκ τουίταρε πως πρωταρχικός σκοπός μιας κωμωδίας είναι να κάνει τον κόσμο να γελάσει (διαμαρτυρόμενος πως ο συναγωνισμός δεν είναι δίκαιος) και, τη στιγμή της παραλαβής του βραβείου, ο σερ Ρίντλεϊ έκανε με το χέρι την κίνηση «δεν νομίζω», όταν ανέφερε πως η ταινία βρέθηκε στην κατηγορία της κωμωδίας και του μιούζικαλ, αλλά ευχαρίστησε για την αναγνώριση, προσθέτοντας ότι νόμιζε πως η Χρυσή Σφαίρα θα του δινόταν κάποια στιγμή, μετά θάνατον...
Ο Τζερβέις επαναλάμβανε πως οι Χρυσές Σφαίρες είναι άχρηστα βραβεία, δεν αφορούν παρά μόνο τους νικητές, πως εκείνος έχει τρία (ένα για βιβλιοστάτη, ένα για την πόρτα κι ένα για να το βάζει στον κώλο του!) και συμφώνησε ότι δεν θα προσβάλει κανέναν, αλλιώς θα τον απέσυρε βιαίως ο πρόεδρος της Ένωσης, τον οποίο, ωστόσο, ρεζίλεψε λίγο αργότερα, χαρακτηρίζοντάς τον εξίσου καταθλιπτικό με τις νεκρολογίες. Ουσιαστικά, ο Βρετανός κωμικός δεν ξεστράτισε από την επιθετική πεπατημένη των προηγούμενων εμφανίσεών του, αλλά δεν βρήκε το κατάλληλο υλικό για να επιτεθεί σε κάποιον με κακία, όπως στο παρελθόν, εκτός από τον Μελ Γκίμπσον, για τον οποίο δεν έβρισκε κάτι καλό να πει, ώσπου, υποτίθεται, του ήρθε και κάτι θετικό: «Θα έπινα μαζί του ένα ποτό πιο ευχάριστα απ’ ό,τι με τον Μπιλ Κόσμπι».
Ο Κουέντιν Ταραντίνο παρέλαβε το βραβείο μουσικής για τον απόντα, 87χρονο θρύλο Ένιο Μορικόνε, τον οποίο θεωρεί καλύτερο και από τον Σούμπερτ και τον Μότσαρτ, η Τζένιφερ Λόρενς είπε πως θα ήθελε να ταφεί δίπλα στον ευεργέτη της, Ντέιβιντ Ο’Ράσελ, που της έχει δώσει όλους τους τιμημένους ρόλους της, η Κέιτ Γουίνσλετ ξαφνιάστηκε πραγματικά που βραβεύτηκε για τον δεύτερο ρόλο της στο «Jobs» σε μια κατηγορία όπου ξεχώριζαν άλλες, ο Άαρον Σόρκιν δικαίως τιμήθηκε για την πιο ιδιοφυή λογόρροια της χρονιάς, για το σενάριό του στην ίδια ταινία, ενώ το τραβηγμένο βραβείο της βραδιάς δεν ήταν αυτό στον Σαμ Σμιθ για το τραγούδι του «Spectre» αλλά για την ερμηνεία της Lady Gaga στο «American Horror Story»: δεν έχω άποψη επί του θέματος γιατί δεν το έχω παρακολουθήσει, αλλά διάβασα τις αναλύσεις των ξένων media και, απ’ ό,τι είδα στην απονομή, η φωτογενής υποψηφιότητα είχε συνέχεια επί του βήματος, με μια μεταλλαγμένη προς το σοβαρότερο Gaga, αλά Μέριλιν στο Βερσάτσε της, να αυτοπαρομοιάζεται με τη Σερ στο «Κάτω από τη λάμψη του φεγγαριού» και να εξομολογείται πως ονειρευόταν μια καριέρα ηθοποιού πριν γίνει τραγουδίστρια, δίνοντας την εντύπωση πως το θέλει κολασμένα να γίνει αποδεκτή σιγά-σιγά από την κινηματογραφική κοινότητα – τώρα που τα μουσικά την έχουν στριμώξει λίγο, και που μπορεί και να τα βαρέθηκε. Οι Χρυσές Σφαίρες φάνηκαν να την σπρώχνουν με μαεστρία ιμπρεσάριου προς τη νέα της κατεύθυνση, ενορχηστρώνοντας τη μετάβαση βελούδινα, σαν το «A star is born». Σε αυτά είναι προφανώς καλοί εκεί στις Σφαίρες, γιατί, όπως θυμήθηκε και ο Ντενζέλ Γουόσινγκτον στη βράβευση για το σύνολο του έργου του, σε μια αμήχανη και σκόρπια του στιγμή, κατά την οποία ανέβασε πάνω στη σκηνή την οικογένειά του και ξέχασε τα λόγια του: «Ο Φρέντι Φιλντς (παραγωγός και σύζυγος της Κορίνας Τσοπέη) μου είχε πει: “Να κάνεις λίγο παρέα με τους ανταποκριτές ξένου Τύπου, να τους μιλήσεις, να φας μαζί τους, να βγάλεις φωτογραφίες διαβάζοντας τα περιοδικά τους και να δεις που θα σου δώσουν ένα βραβείο”. Και μου έδωσα τότε την πρώτη μου Χρυσή Σφαίρα!».
Η φετινή τελετή απονομής των βραβείων Χρυσής Σφαίρας μεταδόθηκε, όπως κάθε χρόνο, ζωντανά και αποκλειστικά στα Novacinema, τα κινηματογραφικά κανάλια της Nova που μεταδίδουν, σε πρώτη προβολή τις πιο πρόσφατες ταινίες και σειρές από τα μεγαλύτερα studios του Hollywood, αλλά και τα κορυφαία κινηματογραφικά βραβεία, με αποκορύφωμα τα Όσκαρ. Και για όσους δεν ξενύχτησαν για να παρακολουθήσουν την τελετή απονομής των Χρυσών Σφαιρών, αυτή θα προβληθεί σε μαγνητοσκόπηση και με ελληνικούς υποτίτλους, σήμερα (Δευτέρα 11 Ιανουαρίου) στις 20:30, από τα κανάλια Novacinema
σχόλια