O Morrissey στο δωμάτιο ξενοδοχείου του Oscar Wilde

O Morrissey στο δωμάτιο ξενοδοχείου του Oscar Wilde Facebook Twitter
1

 

Ο Μάρτιος του 1893 ήταν για το ξενοδοχείο Savoy του Λονδίνου μία περίοδος μεγάλης αναταραχής και κουτσομπολιού. Ο Oscar Wilde είχε νοικιάσει δύο διαδοχικές σουίτες στον τρίτο όροφο για να στεγάσει πλέον ανοιχτά τον έρωτά του με τον νεαρό Sir Alfred Douglas. Εκείνη την περίοδο βρισκόταν στην κορυφή της καριέρας του και η επιτυχία του τον είχε κάνει απρόσεκτο και υπερόπτη. Δε μπορούσε να φανταστεί ότι η αυθάδειά του θα τιμωρούνταν από τους ανθρώπους που παρακαλούσαν να παρευρεθούν σε ένα από θρυλικά δείπνα που παρέθετε με σκοπό να τους γοητεύσει κι άλλο.

 

Τα έξοδα που έκανε ήταν θρυλικά και η καθημερινή εμφάνισή του με τον συνοδό του δεν ήταν η μόνη πηγή κουτσομπολιού. Τόλμησε να υπερβάλλει κι άλλο, καλώντας στη σουίτα του νεαρούς κατώτερης κοινωνικής τάξης με τους οποίους δειπνούσε, κερνώντας του κρασιά και σαμπάνιες που σύμφωνα με την κοινωνία της εποχής, ήταν αντάξια μόνο για αριστοκράτες. Το μεγάλο του αμάρτημα δεν ήταν η διπλή του ζωή, αλλά το ότι δεν έμπαινε στον κόπο να την κρύψει.

Μετά από ένα μήνα άστατης ζωής, ο Douglas τον εγκατέλειψε έξαλλος για άλλη μία φορά. Ο Wilde μετακόμισε σε ένα δωμάτιο του ξενοδοχείου με θέα στον Τάμεση. Από εκεί έστειλε το εξής γράμμα:

 

 

March 1893, Savoy Hotel 
Dearest of All Boys, 
Your letter was delightful, red and yellow wine to me; but I am sad and out of sorts. Bosie, you must not make scenes with me. They kill me, they wreck the loveliness of life. I cannot see you, so Greek and gracious, distorted with passion. I cannot listen to your curved lips saying hideous things to me. I would sooner be blackmailed by every renter (“renter” ήταν η αργκό της εποχής για αρσενικές πόρνες) in London than to have you bitter, unjust, hating. You are the divine thing I want, the thing of grace and beauty; but I don't know how to do it. Shall I come to Salisbury? My bill here is 49 pounds for a week. I have also got a new sitting-room over the Thames. Why are you not here, my dear, my wonderful boy? I fear I must leave; no money, no credit, and a heart of lead.

Your own, Oscar

 

Δε μπορούσε να φανταστεί πόσο είχε προβλέψει το μέλλον.

Στις 6 Απριλίου 1895 βρισκόταν στο δωμάτιο 118 του Canoby Hotel στην οδό Sloane στο Knightsbridge, πίνοντας κρασί αραιωμένο με ανθρακούχο νερό όταν συνελήφθη για «άσεμνη συμπεριφορά». Μερικές μέρες μετά ζήτησε από τον Douglas να πληρώσει τον λογαριασμό για σαμπάνια που δεν είχε προλάβει να πληρώσει. Η λονδρέζικη κοινωνία δε μπορούσε να του συγχωρήσει ότι δεν κρυβόταν. Στη δίκη που ακολούθησε, οι μαρτυρίες που βάρυναν περισσότερο εναντίον του ήταν αυτές των “renters” που ήταν παραπάνω από πρόθυμοι να συμμετέχουν στην καταδίκη του μαζί με τις καμαριέρες που δήλωσαν ότι αρνούνταν να αλλάξουν τα σεντόνια στο κρεβάτι που είχαν γίνει ακατονόμαστες πράξεις.

 

Το αποτέλεσμα ήταν ο εξοστρακισμός, η καταδίκη, η φυλακή και ο θάνατός του σε ένα άλλο ξενοδοχείο στο Παρίσι. Ήταν το Hotel d’ Alsace και ήταν γεμάτο κοριούς. Λέγεται ότι οι τελευταίες του λέξεις ήταν: "this wallpaper will be the death of me - one of us will have to go".

 

Και τα τρία ξενοδοχεία έχουν ωφεληθεί από τον διάσημο επισκέπτη. Το Canoby έχει μετονομάσει το δωμάτιο 118 σε «Oscar Wilde room» χωρίς αναμνηστικές πλακέτες και  χωρίς να αναφέρει ότι εκεί έγινε η σύλληψή του, θέλοντας να αποποιηθεί κάθε ευθύνη για το  γεγονός.

 

Μολαταύτα, το συγκεκριμένο δωμάτιο είναι 100 λίρες πιο ακριβό από τα υπόλοιπα. Το Hotel d’Alsace από την άλλη έχει υποστεί καθολική μεταμόρφωση κι έχει μετατραπεί σ’ ένα που θα ικανοποιούσε πλήρως τα γούστα του Oscar, διαφημίζοντας το γεγονός ότι εκεί ήταν η τελευταία του κατοικία. Αυτή η ειρωνεία σίγουρα θα τον διασκέδαζε. Μπορεί να έχασε τη μάχη με την ταπετσαρία αλλά κέρδισε τον πόλεμο.

 

"We have a warrant here, Mr. Wilde, for your arrest on a charge of committing indecent acts."
"Where shall I be taken?"
"To Bow Street."

 

 

Απόσπασμα από τη συνέντευξη του Morrissey στον Len Brown στο NME, 13 Φεβρουαρίου 1988. Θλιβερή απόπειρα μετάφρασης, δική μου.

 

Ο Morrissey κι εγώ καθόμαστε στο ξενοδοχείο Cadogan του Chelsea, στο ίδιο δωμάτιο που συνελήφθη ο Oscar Wilde στι 5 Απριλίου του 1895.

 

«Έχω μείνει άφωνος» δηλώνει ο σπουδαιότερος εν ζωή Άγγλος. «Πρόκειται για ένα πολύ ιστορικό μέρος και σημαίνει πολλά για μένα… το να κάθομαι εδώ κοιτώντας την τηλεόραση του Oscar και το ίδιο βίντεο στο οποίο ο Oscar έβλεπε το «Leather Boys».

 

Βλέπετε, μετά από εκείνο το βικτωριανό απόγευμα που καταστράφηκε η ζωή του Wilde, τα έργα του και η ποίησή του απαγορεύτηκαν, η γυναίκα του άλλαξε το επώνυμο των παιδιών του και η διοίκηση του ξενοδοχείου απέκρυψε το ρόλο της σ’ αυτή την άθλια υπόθεση. Σήμερα θα παραδεχτούν ότι είναι το δωμάτιό του αλλά δεν υπάρχει αναφορά στη σύλληψη.

 

Ο Morrissey -ευτυχώς χωρίς τη ρεντιγκότα του Wilde, ούτε με κρίνους στα χέρια, αλλά πολύ  σεμνός με κοτλέ σακάκι- είναι εμφανώς απογοητευμένος.

 

«Νόμιζα ότι η αύρα του δωματίου θα δημιουργούσε κάποιες ενδιαφέρουσες δονήσεις αλλά φαίνεται ότι η ενέργεια έχει χαθεί κάτω από τη μπογιά. Δε νομίζω να έχει μείνει κάτι από τότε που ήταν Αυτός εδώ.»

 

Εδώ είναι που τον τσίμπησαν;

 

«Ναι, τον έσυραν στο δρόμο ενώ ούρλιαζε και κλωτσούσε…»

 

Αλήθεια; Νόμιζα ότι έγινε με  αξιοπρέπεια.

 

«Όντως, και μάλιστα με πολύ μεγάλη αξιοπρέπεια. Έγραφε μία όπερα εκείνη την περίοδο.»

 

Μα γιατί δεν έφυγε από τη χώρα πριν τον συλλάβουν; Σίγουρα ήξερε ότι είχε εκδοθεί ένταλμα.

 

«Δε νομίζω ότι περίμενε τότε ότι όλοι του οι φίλοι θα στρεφόταν εναντίον του ή ότι όσοι κατάφεραν να αποκτήσουν κοινωνική υπόσταση εξαιτίας του θα τον εγκατέλειπαν. Αλλά το έκαναν. Προφανώς είχε υπερεκτιμήσει τους φίλους του.»

 

 


 

To δωμάτιο Oscar Wilde, σήμερα

 

 

 

 

 

Μουσική
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια
Γλυκε νεε,Πες μου γιατι περιλυπος περιπλανιεσαι αναστεναζονταςσε τουτο τον ωραιο τοπο; Κανε μου τηχαρη,αν θες,κ μιλα μου.Πως ονομαζεσαι; Κι εκεινος ειπε: Με λενεΑγαπη.Αμεσως τοτε ο αλλος γυρισε καταπανω μου κφωναξε:Ψεματα λεει,τ'ονομα του ειναι Ονειδος,η Αγαπη ειμαι εγω,κ ο προορισμος μου ειναι να'μαι μονος μεσα στον ομορφο κηπο,ωσπου ηρθεεκεινος μεσα στη νυχτα απροσκλητος. Εγω ειμαι ηαληθινη Αγαπη,εγω αναβω στα στηθια αγοριωνκ κοριτσιων τη φλογα της αμοιβαιοτητας.Κ τοτε ο πρωτος αναστεναξε κ ειπε: Ας ειναοπως τα λες,Εγω ειμαι η αγαπη που δν τολμαει να πειτ'ονομα της.Αλφρεντ Νταγκλας - Δυο Αγαπες