Ο Michel Houellebecq ετοιμάζεται να σοκάρει και πάλι την κοινή γνώμη

Ο Michel Houellebecq ετοιμάζεται να σοκάρει και πάλι την κοινή γνώμη Facebook Twitter
Οι επισκέπτες της έκθεσης που ετοιμάζει αυτό το καλοκαίρι ο Houellebecq θα έχουν την ευκαιρία, κυριολεκτικά, να δουν το μυαλό και την καρδιά του, να μπουν στον κόσμο των έμμονων ιδεών του συγγραφέα, ο οποίος φημίζεται για τις προβοκατόρικες θέσεις και απόψεις του
4

 

Πολυβραβευμένος, προκλητικός, κάποτε στα όρια της δυσφορίας, ο Γάλλος λογοτέχνης Michel Houellebecq ετοιμάζεται και πάλι να κάνει αισθητή την παρουσία του φέτος το καλοκαίρι, αυτή τη φορά, όμως, όχι μέσα από τις προβοκατόρικες σελίδες κάποιου βιβλίου του, αλλά μέσα από δύο εκθέσεις, στη Ζυρίχη και στο Παρίσι. Το πρώτο «χτύπημα» του θα σημειωθεί στο πλαίσιο της έκθεσης Manifesta 11 στη Ζυρίχη (11 Ιουνίου – 18 Σεπτεμβρίου), με ένα διαφορετικό project που στόχο έχει και πάλι να προβοκάρει και να συζητηθεί. Το δεύτερο του «χτύπημα» θα σημειωθεί μέσα από μία έκθεση στο Παρίσι, επίσης μέσα στο καλοκαίρι.

Τι περιλαμβάνει το όλο project; Σε συνεργασία με τον γερμανό καλλιτέχνη Christian Jankowski, ο οποίος θα επιμελείται του όλου εγχειρήματος, ο συγγραφέας θα υποβληθεί σε μία ιατρική εξέταση από τον Henry Perschak, γιατρό της κλινικής Hirslanden στη Ζυρίχη. Γιατί; Διότι, ο Houellebecq τρέφει μεγάλο ενδιαφέρον για την αισθητική της ιατρικής και αυτός ήταν ο λόγος που δέχθηκε να παρουσιαστούν στην έκθεση x-ray... πορτρέτα του εγκεφάλου του, καθώς και ηχογραφημένοι ήχοι, καθώς και βίντεο της καρδιακής του λειτουργίας, επιχειρώντας με αυτόν το πρωτοποριακό – και σίγουρα παράτολμο θέαμα – να απαντήσει στο αιώνιο ερώτημα: «Ποιό είναι το τίμημα της καλής υγείας;».

Με λίγα λόγια είναι μία έκθεση, στην οποία ο συγγραφέας πρωταγωνιστεί, αυτή τη φορά μέσω των φωτογραφιών, των φιλμ και των εμμονικών ιδεών του, μέσα από μία πραγματική βουτιά μέσα σ' αυτές.

Στο ευρύτερο project, υπό τον τίτλο «Τι κάνουν οι άνθρωποι για τα λεφτά;», συμμετέχει και η διάσημη Μεξικανή φωτογράφος Teresa Margolles, ενώ την πρόκληση του εγχειρήματος αποδέχθηκε και ο Καταλανός καλλιτέχνης, Carles Congost. Και οι δυο τους εστιάζουν στον επαγγελματικό προσανατολισμό ανθρώπων – από πυροσβέστες μέχρι πορνοστάρ – επιχειρώντας να εισδύσουν στον κόσμο εμμονών του συγγραφέα. Με λίγα λόγια είναι μία έκθεση, στην οποία ο συγγραφέας πρωταγωνιστεί, αυτή τη φορά μέσω των φωτογραφιών, των φιλμ και των εμμονικών ιδεών του, μέσα από μία πραγματική βουτιά μέσα σ' αυτές.

Ας υπενθυμιστεί, ότι ο Houellebecq φημίζεται για τα προκλητικά γραπτά, τις δηλώσεις και την εν γένει συμπεριφορά του. Πέρσι, το μυθιστόρημα του, «Η υποταγή», στο οποίο παρουσίαζε το Παρίσι του 2022 να εξουσιάζεται από έναν μουσουλμάνο πρόεδρο είχε προκαλέσει σάλο. Ακολούθησε ένα σκίτσο στο Charlie Hebdo, που τον παρουσίαζε ως προφήτη, ακριβώς λόγω αυτού του βιβλίου και την ίδια εβδομάδα που κυκλοφόρησε το περιοδικό με αυτό το εξώφυλλο, σημειώθηκε και η ένοπλη τρομοκρατική επίθεση στα γραφεία του σατιρικού περιοδικού...

4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
ειναι αδικο να αναφερεται οτι ο Ουελμπεκ προκαλει σοκ με τις δηλωσεις του. Δεν ειναι η Καρντασιαν η οποιοσδηποτε αλλος μαιντανος.Και κυριως στην πραγματικοτητα δεν προκαλει σοκ με τις ιδιες τις δηλωσεις του.Προκαλει σοκ με τα βιβλια του, που δεν καταλαβαινουν μια απο πολιτικη ορθοτητα, δεν χαριζονται στη κενη υπερκαταναλωτικη Δυση που το μονο που την ενδιαφερει ειναι να φαει το κοσμο και τον εαυτο της, πολύ περισσοτερο δεν χαριζεται στους μεταμοντερνους του συρμου - ταυτιζοντας τους με αυτο το κενο νοηματος οραμα της hyperconsumerist Δυσης, αλλά και ακομα δεν χαριζεται σε αυτο που υπαρχει εξω απο την Δυση, αυτη τη στιγμη, το οποιο σε ορισμενες περιπτωσεις ταυτιζεται με τον Μεσαιωνα.Με λιγα λογια δεν χαριζει τιποτα σε κανενα και για αυτο "προκαλει". ολους τους εν δυναμει καθεστωτικους υπερασπιστες του έργου του τους εχει καψει. Ειναι πεσιμιστης και αυτο δεν αρεσει στους institutionalized οργανικους "διανοουμενους".Ισως να ειναι η Κασσανδρα του μέλλοντος που ερχεται.ΥΓ. Για καποιον που δεν τον εχει διαβασει η ιστορια με τις ιατρικες εξετασεις ίσως αποτελει κενο performance. ωστοσο ασχολειται σε ολο τους το εργο με την φυση του ανθρωπινου σωματος, και τι μας κανει ανθρωπους, και τι τιμημα ειμαστε διατεθειμενοι να πληρωσουμε για την αθανασια.
Διάβασα το Elementary Particles στα αγγλικά και το βρήκα συγλονιστικό. Είναι φοβερό πώς πραγματεύεται την ύπαρξη του ανθρώπινου είδους (όσο μεγαλεπίβολο ή τετριμμένο κι αν ακούγεται, το κάνει με φοβερό τρόπο χωρίς να το καταλαβαίνεις). Το διάβασα όταν είχε αρχίσει και το ενδιαφέρον μου για την κβαντομηχανική και νομίζω είναι φοβερή η κατανόηση που έχει για την επιστήμη, αλλά και ο τρόπος που παρουσιάζεται. Με έπιανε απόγνωση κάθε τόσο για τον κυνισμό του, μέχρι που συνέβαινε ή έγραφε κάτι που έδειχνε πως η αγάπη παραμένει "driving force" στον άνθρωπο, ακόμα και στους τελείως παραιτημένους χαρακτήρες του. Θέλω να διαβάσω κι άλλα, μου έχουν πει αντίστοιχες εντυπώσεις για το Ο χάρτης και η επικράτεια.
Διάβασα το Elementary Particles στα αγγλικά και το βρήκα συγλονιστικό. Είναι φοβερό πώς πραγματεύεται την ύπαρξη του ανθρώπινου είδους (όσο μεγαλεπίβολο ή τετριμμένο κι αν ακούγεται, το κάνει με φοβερό τρόπο χωρίς να το καταλαβαίνεις). Το διάβασα όταν είχε αρχίσει και το ενδιαφέρον μου για την κβαντομηχανική και νομίζω είναι φοβερή η κατανόηση που έχει για την επιστήμη, αλλά και ο τρόπος που παρουσιάζεται. Με έπιανε απόγνωση κάθε τόσο για τον κυνισμό του, μέχρι που συνέβαινε ή έγραφε κάτι που έδειχνε πως η αγάπη παραμένει "driving force" στον άνθρωπο, ακόμα και στους τελείως παραιτημένους χαρακτήρες του. Θέλω να διαβάσω κι άλλα, μου έχουν πει αντίστοιχες εντυπώσεις για το Ο χάρτης και η επικράτεια.