Ο Freddie Mercury θα είναι για πάντα ο απόλυτος εραστής της ζωής Facebook Twitter

Ο Freddie Mercury θα είναι για πάντα ο απόλυτος εραστής της ζωής

3

Για κάθε συγκρότημα και για κάθε καλλιτέχνη υπάρχει μια προϊστορία που αποκτά ιδιαίτερη σημασία όταν έχουν έρθει ήδη η φήμη, η αναγνώριση, η επιτυχία και η υστεροφημία. Για τους Βρετανούς Queen και τον frontman τους, τον θρυλικό Freddie Mercury, που έφυγε σαν σήμερα το 1991 από τη ζωή, τόνοι μελάνι έχουν χυθεί.

Λογικό από κάθε άποψη: οι Queen σάρωναν τα charts και γέμιζαν στάδια, άλλοτε ως καθαρόαιμη pop-metal μπάντα και άλλοτε ως συμφωνικοί χαρντροκάδες (οι χαρακτηρισμοί είναι εντελώς υποκειμενικοί, αλλά ισχύουν σε μεγάλο βαθμό), με ουκ ολίγες συνεργασίες στη δισκογραφία και στις συναυλίες τους. Κι όταν ο Mercury τράβηξε τη σόλο πορεία του για μόλις δύο δίσκους στα '80s (το «Mr. Bad guy» του '85 με το smash hit «Living on my own» και το «Barcelona» του '88 σε σύμπραξη με τη Moνσερά Καμπαγιέ) ήταν ήδη αναγνωρισμένος ως ο κορυφαίος των ερμηνευτών, που ουσιαστικά ποτέ δεν είχε εγκαταλείψει τους Queen.

Προσωπικά, ουδέποτε συγκαταλεγόμουν στους φαν των Queen, τους θεωρούσα πολύ εμπορικούς συγκριτικά με άλλες μπάντες της διεθνούς ρoκ σκηνής. Τον Freddie Mercury, πάλι, τον θεωρούσα, και τον θεωρώ, φαινόμενο φωνητικό πάνω απ' όλα, έναν καλλιτέχνη πραγματικά καταλυτικό, όχι μόνο στο ρoκ στερέωμα αλλά και στη μουσική γενικότερα. Μια περσόνα, επίσης, που αντικατοπτρίζει στο έπακρο το ροκ star system του καιρού του: όχι ακριβώς αυτοκαταστροφικός, όπως κάποιοι προγενέστεροι συνάδελφοί του, παρόλο που και ο ίδιος ενστερνίστηκε απόλυτα το κατά Ian Dury τρίπτυχο «sex & drugs & rock'n'roll».

Αν η ασθένειά του εκδηλωνόταν λίγο αργότερα, όχι πολύ, όταν πια ο HIV είχε μετατραπεί σε μια χρόνια και όχι θανατηφόρα νόσο, θα ζούσε και θα συνέχιζε να παράγει έργο στα 71 του χρόνια.

Ο Mercury υπήρξε η χαρά του κόσμου, ένας ορίτζιναλ εραστής της ζωής, ο άνθρωπος που απέκτησε τα πάντα έντονα και γρήγορα και που όσο περνούν τα χρόνια λατρεύεται ολοένα περισσότερο απ' άκρη σ' άκρη της γης. Ήταν όμως άτυχος! Αν η ασθένειά του εκδηλωνόταν λίγο αργότερα, όχι πολύ, όταν πια ο HIV είχε μετατραπεί σε μια χρόνια και όχι θανατηφόρα νόσο, θα ζούσε και θα συνέχιζε να παράγει έργο στα 71 του χρόνια. Γιατί όχι; Είχε τέτοια ενέργεια επί σκηνής ο άνθρωπος αυτός που θα ήταν αδιανόητο σχεδόν να υποστεί μεγάλη φθορά από τον χρόνο.

Μήπως όμως εκεί δεν βασίζεται τελικά το άλλο περιβόητο μότο της μυθολογίας του rock'n'roll, το «live fast - die young», βγαλμένο λες για όσους πεθαίνουν και δεν γερνάνε ποτέ, κυριολεκτικά και μεταφορικά; Ο Lou Reed και ο David Bowie έφυγαν εβδομηντάρηδες και παραγωγικοί, το ίδιο και ο Leonard Cohen στα 80 του, ενώ ο Bob Dylan, με ένα Νόμπελ στις αποσκευές του, ηχογραφεί ακόμα τον έναν δίσκο μετά τον άλλο με «ανώδυνα» jazz standards. Βάσει της φαντασίας, που διαπέρασε ολόκληρη την πορεία του Mercury, είναι δύσκολο να σκεφτεί κανείς τι θα έκανε εν έτει 2017 αυτός ο χαρισματικός ερμηνευτής, τραγουδοποιός και περφόρμερ.

Ας αφήσουμε, λοιπόν, τις εικασίες κι ας πάμε πίσω στα τέλη της δεκαετίας του 1960, τότε που ο Mercury λεγόταν ακόμη Farrokh (Freddie) Bulsara και δεν είχε ιδέα τι θα συναντούσε στη ζωή του, σε καλλιτεχνικό πάντα επίπεδο.

Ο Freddie Mercury θα είναι για πάντα ο απόλυτος εραστής της ζωής Facebook Twitter
Tα μέλη του συγκροτήματος Ibex φωτογραφίζονται στο Μπόλτον τον Αύγουστο του 1969.

Το 1969 ο Freddie σπούδαζε ζωγραφική και ελεύθερο σχέδιο στο Ealing Art College του δυτικού Λονδίνου και ήταν μόλις 23 ετών. Συμμαθητής του ήταν ο Tim Staffell, που έναν χρόνο πριν, το 1968, είχε φτιάξει μαζί με τον κιθαρίστα Brian May και τον ντραμίστα Roger Taylor μια μπάντα με στοιχεία ψυχεδελικού και progressive ροκ. Ήταν οι Smile, ουσιαστικά ένα τρίο (κιθάρα, ντραμς, μπάσο - φωνή), που ηχογράφησαν λίγα κομμάτια και δεν γνώρισαν ποτέ την επιτυχία. Από τις στάχτες τους, όμως, γεννήθηκαν οι Queen κι αυτό έχει τη μεγαλύτερη σημασία!

Ο Staffell άνοιξε νωρίς τον δρόμο στην τραγουδιστική καριέρα του συμφοιτητή του, γνωρίζοντάς τον με τα άλλα μέλη των Smile. Κι εκείνος έγινε μεγάλος φαν τους, μη χάνοντας τα live των φίλων του στα τελειώματα του swinging London των sixties. Ήταν άλλωστε η ίδια ακριβώς περίοδος που ο Freddie είχε εκδηλώσει μεγάλο ενδιαφέρον για τη μουσική, κάνοντας παράλληλα διάφορες δουλειές, από το να πουλάει μεταχειρισμένα ρούχα στο λονδρέζικο Kensington Market μέχρι να κάνει τον υπάλληλο στο αεροδρόμιο του Heathrow. Παράλληλα, προσπαθούσε να εισχωρήσει σε βραχύβια ροκ συγκροτήματα σαν τους Ibex (μετέπειτα Wreckage) και τους Sour Milk Sea.

Αυτό είναι ένα δείγμα πρώιμης ηχογράφησης του τραγουδιστή Freddie Mercury από τη συνεργασία του με τους Ibex − κακή η ποιότητα, προφανώς από bootleg, αλλά αποτελεί ντοκουμέντο για κάθε φαν του:

 

Freddie Mercury and Ibex - Rain (Live 1969)

Όταν το 1970 ο Tim Staffell αποχώρισε από τους Smile μπας κι έπιανε την καλή, που λένε, με ένα άλλο συγκρότημα, τους Humpy Bong (ηχογράφησαν μόνο ένα 7ιντσο σινγκλάκι τον Αύγουστο του '70), ο Freddie δεν έχασε την ευκαιρία και πρότεινε στους υπόλοιπους να πάρει τη θέση του ως τραγουδιστής τους. Για τον λόγο αυτό άλλαξε το όνομά του από Bulsara στο πιο εύηχο Mercury, προτείνοντας κι άλλες ριζικές αλλαγές εν είδει ανανέωσης: οι Smile μετονομάστηκαν σε Queen και ξεκίνησαν να δίνουν τις πρώτες συναυλίες τους (υπάρχουν αφίσες συναυλιών από τα μέσα του 1970 όπου οι Queen παίζουν support στους Crazy World of Arthur Brown και σε άλλα μεγάλα ονόματα της τότε βρετανικής ροκ σκηνής), όμως για το οριστικό σχήμα τους, αυτό με το οποίο γνώρισαν την επιτυχία, μπορούμε να μιλάμε από τον Φεβρουάριο του '71 και μετά, όταν τους ακολούθησε ως μπασίστας ο John Deacon.

Μεταξύ των πρώτων κομματιών που ηχογράφησαν οι πρώιμοι Queen με τη φωνή του Mercury ήταν και το «Doin' alright», σύνθεση των Brian May / Tim Staffell, που εντάχθηκε και στο πρώτο ομότιτλο άλμπουμ τους το 1973. Εδώ το ακούμε με τους Smile και με τη φωνή του Staffell, πάνω στην οποία πάτησε ο Mercury για τη δική του κατάθεση:

 

Smile, Doin' Alright

Ένα άλλο σχετικά άγνωστο πρότζεκτ στην αρχή της πορείας του Freddie Mercury, το πρώτο του σόλο για την ακρίβεια, έγινε το 1972, όταν ηχογραφούσαν με τους Queen στα Trident Studios του Soho το ντεμπούτο άλμπουμ τους. Εκεί ο τεχνικός Robin Geoffrey Cable του ζήτησε να γράψει με τη φωνή του δύο τραγούδια: Τη διασκευή στο «I can hear music» των Ronettes, που είχαν διασκευάσει και οι Beach Boys το 1969, καθώς και μία ακόμη διασκευή στην μπαλάντα «Goin' Βack» που έμελλε να τραγουδηθεί από τους πάντες τα χρόνια που ακολούθησαν: από την Dusty Springfield, τη Marianne Faithfull και τους Byrds, μέχρι τον Phil Collins, τους Pretenders, ακόμα και τους Bon Jovi.

Για να μη γίνει σύγχυση των δύο πρότζεκτ, των δύο διασκευών και του πρώτου άλμπουμ με το συγκρότημά του, ο Mercury υιοθέτησε το παρατσούκλι Larry Lurex κι έτσι το δισκάκι βγήκε στα 1973, σχεδόν ταυτόχρονα με την πρώτη δισκογραφική έξοδο των Queen. Εδώ ακούμε το «Goin' home» με τη φωνή του Larry Lurex (Freddie Mercury), συνοδεία των υπόλοιπων Queen στα παιξίματα, που βρίσκονταν μαζί του στο στούντιο:

 

Freddie Mercury - Goin' Back [Released under the name Larry Lurex]

Από κει και πέρα, η ιστορία είναι γνωστή και σίγουρα, όσο ο μύθος του Freddie Mercury συντηρείται, δικαίως, όλο και κάποιες χαμένες πρώιμες ηχογραφήσεις του θα δουν το φως της δημοσιότητας. Με το αριστουργηματικό «Bohemian Rhapsody» μέσα από το τέταρτο άλμπουμ των Queen, το «A night at the opera» του 1975, έγινε αντιληπτό πόσο σπουδαίος, πραγματικά οπερατικός ερμηνευτής ήταν!

Με το «We are the champions» του 1977 ο τραγουδοποιός Mercury έγραψε ένα από τα πιο αναγνωρισμένα διεθνώς ρoκ τραγούδια, σήμα κατατεθέν μέχρι σήμερα των αθλητικών διοργανώσεων. Ακόμα και με το «Another one bites the dust» που σκαρφίστηκε ο μπασίστας των Queen ο Mercury απογείωσε με τη φωνή του ένα disco smash hit του 1980, σηματοδοτώντας μια μικρή αλλαγή πλεύσης από το hard rock ύφος της μπάντας.

Θέλω να αναφερθώ και στο «The show must go on», μα εξακολουθεί να με μελαγχολεί απίστευτα αυτό το τόσο δοξαστικό και συνάμα τόσο θλιμμένο τραγούδι... Στην ουσία ήταν το κύκνειο άσμα του Freddie Mercury που κυκλοφόρησε λίγους μήνες πριν από τον θάνατό του και που τον ακολουθεί μέχρι τις μέρες μας ως ένδειξη ενός ατέρμονου πένθους. Διότι το «The show must go on» δεν αφορά μόνο τον δημιουργό του. Αφορά μια ολόκληρη γενιά ανθρώπων που ξεκληρίστηκαν από τον ιό του AIDS και στιγματίστηκαν από την ενοχοποίηση της σεξουαλικής επιθυμίας. Όντας διαγνωσμένος με τον ιό από το 1986, ο Freddie Mercury πέθανε στα 45 του και το ημερολόγιο έδειχνε 24 Νοεμβρίου του 1991.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 24.11.2017

Μουσική
3

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
ευγε φιλε! διαβαζες και μυριζες τη μουχλα του στουντιο που πρωτοτραγουδησε...υ.γ. αυτο το ρημαδι το bohemian rhapsody θα πρεπει να ειναι στα 5 τραγουδια που θα στειλουμε (σαν συμπληρωμα) στο διαστημα, με καποια μελλοντικη voyager αποστολη...