Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter

Στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος

2

Η Αθήνα είναι η πόλη που σε αιφνιδιάζει σε κάθε γωνιά της με την αρχιτεκτονική κληρονομιά που διαθέτει. Ένας ανυπέρβλητος κτιριακός πλούτος που συνδέει το χθες με το σήμερα και δίνει τη δυνατότητα στους Αθηναίους να έρθουν σε επαφή με αφηγήσεις του παρελθόντος καθώς και με την ιστορία της πόλης όπου κατοικούν. Ένα από τα πιο επιβλητικά μνημεία της πρωτεύουσας βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Ακαδημίας και Κανάρη.

Αναφερόμαστε στο Μέγαρο Δεληγιώργη που, χτισμένο στις αρχές της δεκαετίας του 1880, σε σχέδια που είχαν ανατεθεί στον Γερμανό αρχιτέκτονα Ernst Ziller, θεωρείται δείγμα του ώριμου αθηναϊκού νεοκλασικισμού και συγκαταλέγεται στα κτίρια που μεταμόρφωσαν την Αθήνα του 19ου αιώνα και εξακολουθούν να αποτελούν ένα σημαντικό κεφάλαιο του αρχιτεκτονικού θησαυρού της. Το συγκεκριμένο τριώροφο αρχοντικό ανήκε στον πολιτικό και δημοσιογράφο Λεωνίδα Δεληγιώργη (1840-1928), αδερφό του επί πολλά έτη πρωθυπουργού Επαμεινώνδα Δεληγιώργη. Ο Λεωνίδας Δεληγιώργης ήταν γόνος πολιτικής οικογένειας από το Μεσολόγγι, η οποία στα τέλη του 1850 μετεγκαταστάθηκε στην Αθήνα.

Η μαρμάρινη σκάλα στην κύρια είσοδο επί της οδού Κανάρη, το τοξωτό πρόπυλο και οι υπέροχες οροφογραφίες της περιόδου του Τσίλερ αποτελούν τα πρώτα δείγματα γραφής που εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη του νεοκλασικού κτιρίου. 

Γεννήθηκε στην πρωτεύουσα της Αιτωλοακαρνανίας το 1839 και υπήρξε συνεργάτης του αδελφού του στις εξεγέρσεις εναντίον του βασιλιά Όθωνα. Εξαιτίας της αντιπάθειάς του για τον Όθωνα, μαζί με τον αδερφό του εξορίστηκαν και φυλακίστηκαν στην Κύθνο, ενώ αργότερα, όταν ο Όθωνας κηρύχθηκε έκπτωτος και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την χώρα, ανέλαβε τη διεύθυνση της εβδομαδιαίας εφημερίδας «Εφημερίς των Συζητήσεων», δημοσιογραφικού οργάνου του κόμματος του αδελφού του. Επίσης, υπήρξε μέτοχος στα Μεταλλεία Λαυρίου καθώς και υπουργός Εξωτερικών στην κυβέρνηση του Θεόδωρου Δεληγιάννη.

Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σήμερα το τριώροφο κτίριο έχει περάσει στην ιδιοκτησία του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, που το απέκτησε από τους κληρονόμους του Λεωνίδα Δεληγιώργη. Για περισσότερα από τριάντα χρόνια στέγασε την περίφημη Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια της δικτατορίας, το μέγαρο απειλήθηκε με κατεδάφιση, αφού υπήρχαν σχέδια που προέβλεπαν την ανέγερση πολυώροφου κτιρίου γραφείων σαν εκείνα που υπάρχουν ήδη στην απέναντι πλευρά της οδού Ακαδημίας. Όμως, παρόλο που δημοσιεύματα της εποχής αναφέρονταν στα συγκεκριμένα σχέδια, τελικά δεν προχώρησαν και ακυρώθηκαν.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1997, μια πυρκαγιά ήταν η αιτία που παραλίγο να βάλει σε κίνδυνο ολόκληρο το μέγαρο. Τελικά, για πολλά χρόνια το τριώροφο μέγαρο μεταξύ των οδών Πινδάρου, Ακαδημίας και Κανάρη παρέμενε κλειστό για το κοινό, αφού πραγματοποιούνταν εργασίες επισκευής, αναπαλαίωσης, συντήρησης και αποκατάστασης προκειμένου να μισθωθεί εκ νέου από το Μετοχικό Ταμείο.


Πλέον το Μέγαρο Δεληγιώργη διαθέτει έναν σύγχρονο ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, ενώ ο ιστορικός χαρακτήρας του έχει μείνει αναλλοίωτος. Πρόκειται για ένα κτίριο εκλεκτικιστικού ρυθμού, με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους αρκετά πρωτοποριακούς για την εποχή τοξωτούς θόλους που ακολουθούν τις επιταγές της γαλλικής αρ νουβό. Η μαρμάρινη σκάλα στην κύρια είσοδο επί της οδού Κανάρη, το τοξωτό πρόπυλο και οι υπέροχες οροφογραφίες της περιόδου του Τσίλερ αποτελούν τα πρώτα δείγματα γραφής που εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη του νεοκλασικού κτιρίου.

Παράλληλα, και στους τρεις ορόφους (ένα ισόγειο και δύο όροφοι συνολικής μεικτής επιφάνειας 1.160 τ.μ.) είναι ευδιάκριτα τα αναγεννησιακά στοιχεία κατασκευής, ενώ από την είσοδό σου ήδη καταλαβαίνεις τι θα ακολουθήσει. Κάθε αίθουσα έχει τον δικό της χαρακτήρα, ενώ οι παρεμβάσεις που συντελέστηκαν αναδεικνύουν και αποκαλύπτουν το μέγεθος της αξίας του αστικού νεοκλασικισμού.

Το μέγαρο συνδέεται με το εκκεντρικό γειτονικό κτίριο της οδού Πινδάρου, ενώ ο χώρος δεξιά μετά τον προθάλαμο θυμίζει πολύ πρωθυπουργική κατοικία. Οι υπόγειοι χώροι χρησιμοποιούνταν από το υπηρετικό προσωπικό, το οποίο διέθετε ξεχωριστή σκάλα εντός του κτιρίου για τις μετακινήσεις του, ενώ τον Λεωνίδα Δεληγιώργη ακολουθούσαν διάφορες φήμες που απασχόλησαν τα κοσμικά σαλόνια της εποχής.

Αναντίρρητα, δύσκολα παίρνει κανείς το βλέμμα του από το συγκεκριμένο, πανέμορφο αθηναϊκό οικοδόμημα. Το Μέγαρο Δεληγιώργη ανήκει στα εντυπωσιακά μνημεία της πόλης και καταδεικνύει την αρχιτεκτονική ομορφιά της Αθήνας. Χωρίς αμφιβολία, ξεχωρίζει ως ένα σημαντικό τοπόσημο και θεωρείται συνώνυμο της διαχρονικής αξίας και της αισθητικής της πόλης. Τέλος, το σημαντικό είναι ότι έρχεται να δώσει πνοή στο ταλαιπωρημένο κέντρο της Αθήνας και να συγκροτήσει ένα κομβικό σημείο αναζωογόνησης της καθημερινότητάς μας.

Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Urban Culture
2

Γιάννης Πανταζόπουλος

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος γεννήθηκε το 1984. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Από το 2008 έχει εργαστεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ως δημοσιογράφος και από το 2014 αποτελεί βασικό μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας της έντυπης και ηλεκτρονικής «LiFO». Έχει επιμεληθεί τεύχη ειδικού περιεχομένου της έντυπης LiFO και έχει πάρει συνεντεύξεις από τις κορυφαίες προσωπικότητες της πολιτικής, κοινωνικής και ακαδημαϊκής κοινότητας.
Mail:  [email protected]

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM