Μοντγκόμερι Κλιφτ: Μυστικά και ψέματα για τον «τραγικό σταρ» αποκαλύπτονται για πρώτη φορά σε μια νέα ταινία

Μοντγκόμερι Κλιφτ: Μυστικά και ψέματα για τον «τραγικό σταρ» αποκαλύπτονται για πρώτη φορά σε μια νέα ταινία Facebook Twitter
Ο Μοντγκόμερι Κλιφτ υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς, καινοτόμους και όμορφους ηθοποιούς στην ιστορία του κινηματογράφου
1

Εδώ και τρεις δεκαετίες τουλάχιστον περιφέρονται διάφορα σενάρια στο Χόλιγουντ που υπόσχονται να αφηγηθούν την ιστορία του Μοντγκόμερι Κλιφτ - ενός από τους πιο σημαντικούς, καινοτόμους και όμορφους ηθοποιούς στην ιστορία του κινηματογράφου – με τίτλους εργασίας όπως «Beautiful Loser» ή «Τραγική Ομορφιά».

Με οδηγό τις κατά καιρούς βιογραφίες του Κλιφτ οι οποίες εστίαζαν στην καταπιεσμένη (;) ομοφυλοφιλία του, στο αυτοκινητιστικό ατύχημα που παραμόρφωσε τα χαρακτηριστικά του και τον κλόνισε ανεπανόρθωτα, στον εθισμό του στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά και σε άλλα κλισέ του ρομαντικού, καταραμένου ήρωα που ζούσε σε μια κόλαση δικής του επινόησης υπό το βάρος «ενός μεγάλου μυστικού».

Αυτό το «μυστικό» - ότι δηλαδή υπήρξε γκέι σε πολύ ζόρικες εποχές (από τα 1930s ως τα '60s) – έχει κατά καιρούς οδηγήσει πολλούς στο συμπέρασμα ότι η ζωή του ήταν βουτηγμένη στο φόβο και την ντροπή.

Ειδικά αν συνυπολογίσει κάποιος τον χρόνιο αλκοολισμό του και τον εθισμό σε βαριά παυσίπονα, καταχρήσεις που πιθανότατα επέσπευσαν τον θάνατό του από καρδιακή προσβολή το 1965 σε ηλικία μόλις 45 χρονών.

Κι όμως, σύμφωνα με ένα καινούριο βιογραφικό ντοκιμαντέρ που φέρει τον τίτλο «Making Montgomery Clift», οι καταχρήσεις καμία σχέση δεν είχαν με τη σεξουαλικότητά του ενώ τόσο οι δικές του αντιλήψεις όσο και της οικογένειάς του όσον αφορά στις ερωτικές σχέσεις με άλλους άντρες ήταν πολύ προοδευτικές και μπροστά από την εποχή τους.

Η ταινία, που κάνει πρεμιέρα στο «New Fest»,το φεστιβάλ LGBTQ ταινιών της Νέας Υόρκης, απορρίπτει πολλές από τις κατά κόρον επαναλαμβανόμενες εικασίες σχετικά με την ταραχώδη του ύπαρξη, με τη σχέση με τη μητέρα του και με τις διαταραχές προσωπικότητας στα τελευταία χρόνια της ζωής του.

Η ταινία, που κάνει πρεμιέρα στο «New Fest»,το φεστιβάλ LGBTQ ταινιών της Νέας Υόρκης, απορρίπτει πολλές από τις κατά κόρον επαναλαμβανόμενες εικασίες σχετικά με την ταραχώδη του ύπαρξη, με τη σχέση με τη μητέρα του και με τις διαταραχές προσωπικότητας στα τελευταία χρόνια της ζωής του.

Τονίζει επίσης τον κρίσιμο ρόλο του στην μεταβολή της εξουσιαστικής σχέσης μεταξύ των διευθυντικών στελεχών των στούντιο και των στούντιο, υπέρ των πρώτων καθώς και για την εξέλιξη που επέφεραν οι ερμηνείες του στην υποκριτική τέχνη του σινεμά, ενώ παράλληλα επιχειρεί και μια ανάλυση μιας νέας και σύνθετης αντρικής ομορφιάς που εισήγαγε στην οθόνη.

Μοντγκόμερι Κλιφτ: Μυστικά και ψέματα για τον «τραγικό σταρ» αποκαλύπτονται για πρώτη φορά σε μια νέα ταινία Facebook Twitter
Ο πρώτος ρόλος του ήταν δίπλα στον Τζόν Γουέιν, τον οποίο αντιπαθούσε, στο κλασικό γουέστερν του Χάουαρντ Χικς, "Το Κόκκινο Ποτάμι" (Red River, 1948).
 

Οι δημιουργοί (στους οποίους συμπεριλαμβάνεται ο ανιψιός του Ρόμπερτ Κλίφτ) είχαν απεριόριστη πρόσβαση στα αρχεία του ηθοποιού και ειδικά στις μαγνητοταινίες που διατηρούσε ο αδελφός του και περιέχουν ατέλειωτες συνομιλίες με τον σταρ αλλά και με την μητέρα του, η οποία ακούγεται να λέει στις αρχές της δεκαετίας του '60 με χαλαρό ύφος ότι «ο Μόντι ήταν ομοφυλόφιλος από νωρίς. Νομίζω εκεί γύρω στα 12 ή στα 13».

Γεννηθείς το 1920 στην Όμαχα της Νεμπράσκα (όπως κι ο Μάρλον Μπράντο), ο Κλιφτ ανατράφηκε αριστοκρατικά με αποκλειστικούς δασκάλους στο σπίτι και συχνά ταξίδια στην Ευρώπη.

Η εξαιρετική έφεσή του στην τέχνη της υποκριτικής εμφανίστηκε νωρίς και στα 15 του ήδη είχε κάνει το ντεμπούτο του στο Μπρόντγουεϊ και στη δεκαετία που ακολούθησε πρωταγωνίστησε σε σημαντικά θεατρικά έργα συγγραφέων όπως ο Τενεσί Γουίλιαμς και ο Θόρντον Γουάιλντερ.

Το Χόλιγουντ τον καλούσε επίμονα αλλά ο ίδιος δίσταζε, με αποτέλεσμα να αρνηθεί κεντρικούς ρόλους σε κλασικές ταινίες όπως το «Ανατολικά της Εδέμ» και η «Λεωφόρος της Δύσης». Σύμφωνα με τις καταγεγραμμένες συνομιλίες που παρουσιάζονται στο ντοκιμαντέρ, δεν ήθελε να του υπαγορεύσουν τα στούντιο την όποια πορεία που θα ακολουθούσε στο σινεμά.

Ο πρώτος ρόλος που αποδέχτηκε ήταν δίπλα στον Τζόν Γουέιν στο κλασικό γουέστερν του Χάουαρντ Χικς, «Το Κόκκινο Ποτάμι» (Red River, 1948). Το κοντράστ ανάμεσα στους δύο σταρ δεν θα μπορούσε να είναι πιο έντονο.

Επίσης, ο Τζον Γουέιν του ήταν εξαιρετικά αντιπαθής. Με την πρώτη του κιόλας εμφάνιση, ο Μοντγκόμερι Κλιφτ κατέθεσε μια διαφορετική αντίληψη αρρενωπότητας στη οθόνη, αυτή του άντρα που όχι μόνο μπορεί να είναι ευάλωτος και ευαίσθητος αλλά ακούει και τι έχουν να πουν οι γυναίκες.

 

Μοντγκόμερι Κλιφτ: Μυστικά και ψέματα για τον «τραγικό σταρ» αποκαλύπτονται για πρώτη φορά σε μια νέα ταινία Facebook Twitter
Μια διαφορετική αντίληψη αρρενωπότητας: Με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ στο "Μια Θέση στον Ήλιο" (1951)

Όπως αναφέρεται και στην ταινία, ο Κλιφτ είχε σεξουαλικές σχέσεις με γυναίκες ενώ οι αντίστοιχες με άντρες είχαν πιο πολύ να κάνουν με την πράξη αυτή καθαυτή παρά με κάποια βαθιά συναισθηματική σύνδεση.

Εξαίρεση αποτελεί η σχέση του προς το τέλος της ζωής του με τον Λορέντζο, τον βοηθό και εραστή του, ο οποίος μάλιστα τον είχε πείσει να πίνει λιγότερο.

Όσον αφορά στην κατάχρηση αλκοόλ και χαπιών, οφειλόταν μάλλον στους έντονους πόνους που είχε μετά το σχεδόν μοιραίο τροχαίο ατύχημα του 1956, μετά το οποίο τα χαρακτηριστικά του προσώπου του άλλαξαν και πολλοί βιογράφοι θεώρησαν ότι αυτό τον κατέβαλλε και τον οδήγησε στον ακραίο αλκοολισμό.

Όπως όμως σημειώνεται στο ντοκιμαντέρ, μετά το ατύχημα γύρισε όσες ταινίες είχε γυρίσει και πριν ενώ σε κάποιες από αυτές κατέθεσε και μερικές από τις σημαντικότερες ερμηνείες του. Ένας πρώην εραστής του μάλιστα δηλώνει ότι ο Κλιφτ προτιμούσε τη δουλειά του κατά την τελευταία δεκαετία της ζωής του.

 

Το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ Making Montgomery Clift

Με στοιχεία από την The Guardian

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Μυθολογίες / «Η φιγούρα της Μελίνας με τρόμαζε και με έλκυε ταυτόχρονα»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ευριπίδη Σαμπάτη

Ο τραγουδοποιός Ευριπίδης Σαμπάτης επιλέγει 10 ταινίες, καθεμιά απ' τις οποίες για διαφορετικούς λόγους τον ταρακούνησαν τόσο που η ζωή του δεν ήταν ποτέ πια η ίδια.
Είδαμε το «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ και είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Οθόνες / To «Juror#2» του Κλιντ Ίστγουντ είναι η καλύτερη αμερικανική ταινία της χρονιάς

Αλλά δυστυχώς δεν θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, επειδή οι υπεύθυνοι του στούντιο θεωρούν ότι το ενήλικο σινεμά αυτού του τύπου ανήκει στις streaming πλατφόρμες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Πανέμορφος, πανέξυπνος, μελαγχολικός και πληγωμένος με ψυχή σε άλλο παράλληλο και σκοτεινό σύμπαν, μια σκούρα μπλε θάλασσα...Ας είναι η ψυχή του αναπαυμένη μαζί με την Liz Taylor που του έσωσε την ζωή σε ένα ξέφρενο χορό με whiskey and soda.