10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων»

10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων» Facebook Twitter
Η ταινία «Παράσιτα» δεν είναι μόνο η πρώτη νοτιοκορεατική ταινία που παίρνει το σχετικό βραβείο, αλλά και η πρώτη ξενόγλωσση ταινία που το καταφέρνει.
5

Τα «Παράσιτα», το ισχυρό αουτσάιντερ της οσκαρικής απονομής, έκαναν τελικά την (όχι και τόσο μεγάλη) έκπληξη και έφυγαν με τέσσερα βραβεία στις αποσκευές τους, ανάμεσά τους και το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Γιατί δεν είναι μόνο η πρώτη νοτιοκορεατική ταινία που παίρνει το σχετικό βραβείο, αλλά και η πρώτη ξενόγλωσση ταινία που το καταφέρνει – λόγω αμερικανικής συμπαραγωγής αλλά και του γεγονότος ότι οι μόνες λέξεις που ακούγονται είναι στην αγγλική, δεν υπολογίζουμε το The Artist ως τέτοια.


Πρόκειται αδιαμφισβήτητα για μια μεγάλη νίκη που επικυρώνει εμφατικά την καθιέρωση μιας εθνικής κινηματογραφίας, η οποία ξεκίνησε να απασχολεί έντονα τη σινεφίλ κοινότητα στις αρχές του αιώνα, για να καταλήξει μία από τις σημαίνουσες της σύγχρονης εποχής.

Με αφορμή τον προχθεσινό οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων», λοιπόν, ακολουθούν δέκα νοτιοκορεατικές ταινίες που επιβεβαιώνουν την άνοιξη του νοτιοκορεατικού σινεμά και αξίζει να ανακαλύψετε ή να ξαναδείτε.

Πρόκειται αδιαμφισβήτητα για μια μεγάλη νίκη που επικυρώνει εμφατικά την καθιέρωση μιας εθνικής κινηματογραφίας, η οποία ξεκίνησε να απασχολεί έντονα τη σινεφίλ κοινότητα στις αρχές του αιώνα, για να καταλήξει μία από τις σημαίνουσες της σύγχρονης εποχής.

Memories of Murder (2003)

του Μπονγκ Τζουν Χο

10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων» Facebook Twitter

Ξεκινάμε με τον φετινό θριαμβευτή των Όσκαρ στην ταινία που τον έκανε ευρύτερα γνωστό στη διεθνή σινεφίλ κοινότητα. Παντρεύοντας αστυνομικό μυστήριο και υπαρξιστική αγωνία, όπου το εμμονικό (και ατελέσφορο) κυνήγι ενός σίριαλ κίλερ μέσα στα χρόνια επηρεάζει προσωπικά τους κεντρικούς ήρωες, το «Memories of Murder» μοιράζεται κοινό DNA με το «Seven» του Ντέιβιντ Φίντσερ και προοικονομεί το «Zodiac» του τελευταίου, μοιράζεται επίσης κοινές ανησυχίες περί θεϊκής εγκατάλειψης και παραμένει, για τον υπογράφοντα, η κορυφαία του σκηνοθέτη του.

Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας και... Άνοιξη (2003)

του Κιμ Κι Ντουκ

10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων» Facebook Twitter

Με αφετηρία της δράσης έναν πλωτό βουδιστικό ναό, ο Κιμ Κι Ντουκ πραγματοποιεί τη λυρική του κατάθεση στο σινεμά της ποίησης, στοχαζόμενος πάνω στην κυκλική πορεία της ζωής και της (παν)ανθρώπινης ιστορίας –με μικρό αλλά και με κεφαλαίο–σε ένα λιτό φιλμ, απαλλαγμένο παντελώς από προκλήσεις προσανατολισμένες να ξεκινήσουν φεστιβαλικό σαματά, οι οποίες συνήθως μαστίζουν το σινεμά του σκηνοθέτη. Όσο περίεργο κι αν ακούγεται, κάνει εξαιρετικό double bill με τον ντισνεϊκό «Μπάμπι».

A Tale of Two Sisters (2003)

του Κιμ Τζι Γουν

10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων» Facebook Twitter

Δεξιοτέχνης, αν και συχνά ασυγκράτητος και αμετροεπής, ο Κιμ Τζι Γουν έδωσε τα διαπιστευτήρια του στο διεθνές κοινό με αυτή εδώ την ατμοσφαιρική ιστορία φαντασμάτων που ξεκινά περπατώντας σε γνώριμα λημέρια για τους φαν του είδους, για να φλερτάρει στη συνέχεια με κάτι πιο υπερβατικό και να καταλήξει να αποκαλύπτει τα μυστικά της, ή τουλάχιστον το μεγαλύτερο μέρος τους, σε μια τρίτη πράξη που παραπέμπει στο φιλμικό ανάλογο μιας μπάμπουσκας.

Oldboy (2003)

του Παρκ Τσαν Γουκ

10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων» Facebook Twitter

Δεν θα μπορούσε να λείπει από τη λίστα ο δημοφιλέστερος νοτιοκορεατικός τίτλος, τουλάχιστον μέχρι να έρθουν τα φετινά «Παράσιτα». Ασφαλώς δυτικότροπο στην κατασκευή του –έτσι εξηγείται και μέρος της γοητείας του στο δυτικό κοινό– το αιματοβαμμένο «Oldboy» εκκινεί από μια ιστορία εκδίκησης, για να εξερευνήσει αρχετυπικά μοτίβα που θα συναντούσες στα γραπτά του Ευριπίδη και του Σοφοκλή. Καθάρια τραγωδία, λοιπόν, εύλογα αγαπητή (και) στο ελληνικό κοινό, το βαλσάκι από το σάουντρακ της, δε, είναι από τις μελωδίες που έντυσαν μουσικά αμέτρητες νύχτες.

Μια Γλυκόπικρη Ζωή (2005)

του Κιμ Τζι Γουν

10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων» Facebook Twitter

Πλασαρισμένη ως φιλμικό αδερφάκι της τριλογίας εκδίκησης του Παρκ Τσαν Γουκ, η στυλιζαρισμένη δημιουργία του Κιμ Τζι Γουν έχει έναν εντελώς διαφορετικό προσανατολισμό, λειτουργώντας ταυτόχρονα ως φόρος τιμής αλλά και ως αποδόμηση του macho σινεμά δράσης, το οποίο αναδεικνύεται σε αποκύημα μιας αρσενικής φαντασίωσης – μία ανάγνωση στην οποία συνηγορεί και το κλείσιμο του ματιού στο φινάλε.

Ποίηση (2009)

του Λι Σανγκ Ντονγκ

10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων» Facebook Twitter

Το απαισιόδοξο όραμα του Λι Σανγκ Ντονγκ γνωρίζει μια πρώτη κορύφωσή του με αυτό το βραδυφλεγές, πλην συναρπαστικό με τον τρόπο του φιλμικό «ποίημα», όπου η βία παρουσιάζεται σαν ένα εγγενές ανθρώπινο στοιχείο που αντιμάχεται τη Φύση και η ποίηση σαν ένα ρομαντικό απομεινάρι μιας άλλης εποχής που, για τον σκηνοθέτη, αναπόφευκτα θα χαθεί στον αμοραλισμό της νέας τάξης πραγμάτων.

Mother (2009)

του Μπονγκ Τζουν Χο

10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων» Facebook Twitter

Στην άλλη μεγάλη στιγμή της φιλμογραφίας του Μπονγκ Τζουν Χο μια μάνα με μητρικά χαρακτηριστικά διεθνώς αναγνωρίσιμα πασχίζει να αποδείξει την αθωότητα του υιού της σε ένα φιλμ που ξεκινά χιτσκοκικά για να αποκαλύψει σταδιακά μια σπαρακτική ιστορία ενοχής, μια μπαλάντα για ένα εσωτερικό δικαίωμα στη λήθη, καταδικασμένο να μείνει ανικανοποίητο στο διηνεκές. Η τελευταία σκηνή κλείνει την ιστορία κυκλικά και μεριμνά ώστε κάθε φορά που θα σκέφτεσαι τη φαινομενικά αμήχανη αρχική, να σου σηκώνεται η τρίχα.

To Eξπρές των Ζωντανών Νεκρών (2016)

του Γιον Σανγκ Χο

10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων» Facebook Twitter

Με τις προσθήκες στον μετα-αποκαλυπτικό κινηματογραφικό κανόνα να αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο τα τελευταία χρόνια και τα ζόμπι να γίνονται mainstream λόγω του «Walking Dead», ετούτο εδώ το χορταστικό b-movie ξεχωρίζει όχι τόσο για το concept του –ξέσπασμα επιδημίας ζόμπι σε ένα τρένο εν κινήσει–, όσο για την ασταμάτητη ενέργειά του και την τόλμη του (ή την θρασύτητα του) να ανεβάζει διαρκώς τα στοιχήματα για τους ήρωες, αδιαφορώντας αν φλερτάρει με τη γραφικότητα, την οποία ευτυχώς προσεγγίζει μόνο στο φινάλε, λόγω υπερχειλίζοντος μελοδραματισμού.

The Wailing (2016)

του Να Χονγκ Τζιν

10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων» Facebook Twitter

Ο θρήνος του τίτλου προέρχεται από το ανθρώπινο γένος, το οποίο θρηνεί για τις συνέπειες της κυριαρχίας του Κακού στον κόσμο όπου περιφέρεται και βασανίζεται, αδυνατώντας να κατανοήσει «τίς πταίει». Το μηδενιστικό φιλμ του Να Χονγκ Τζιν είναι χαρακτηριστικά ανοικονόμητο, με τις διαρκείς αυξομειώσεις στην ένταση να το καθιστούν σε σημεία μια σχεδόν εξαντλητική εμπειρία. Από την άλλη, όμως, το παράλληλο μοντάζ της σκηνής του εξορκισμού, καθώς και το τελευταίο του τέταρτο είναι δείγματα σπουδαίου, καθηλωτικού σινεμά και το καθιστούν από μόνα τους αξέχαστο.

Το Παιχνίδι με τη Φωτιά (2018)

του Λι Σανγκ Ντονγκ

10 νοτιοκορεατικές ταινίες που αξίζει να δεις, με αφορμή τον οσκαρικό θρίαμβο των «Παρασίτων» Facebook Twitter

Παρακολουθώντας το ταξικά φορτισμένο φιλμ του Λι Σανγκ Ντονγκ –πιθανότατα το καλύτερο του– συνειδητοποιείς όσο περνά η ώρα ότι το μυστήριο λίγη σημασία έχει, καθώς εκείνο που μέλλει τον σκηνοθέτη είναι να στήσει δοκίμιο για την αλήθεια, τη διαφεύγουσα φύση της και την ανθρώπινη λαχτάρα να συλληφθεί αυτή με κάποιο τρόπο, έστω κι αν το κόστος είναι να γίνει η ανθρώπινη φύση παρανάλωμα. Η σκηνή όπου ακούγεται το Generique του Mάιλς Ντέιβις είναι από εκείνα τα ανεκτίμητα κινηματογραφικά στιγμιότυπα που έρχονται από το πουθενά και τα κρατάς ως φυλαχτό.

Οθόνες
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα «Παράσιτα» πρέπει να πάρουν (τουλάχιστον) το Όσκαρ σχεδιασμού παραγωγής μόνο γι’ αυτό το σπίτι

Design / Τα «Παράσιτα» πρέπει να πάρουν (τουλάχιστον) το Όσκαρ σχεδιασμού παραγωγής μόνο γι’ αυτό το σπίτι

Η εντυπωσιακή κατοικία στην καρδιά της ταινίας δεν αποτελεί απλά το ιδανικό σκηνικό για την λειτουργία των χαρακτήρων αλλά είναι αυτή που καθοδηγεί την πλοκή σε εντελώς απρόσμενα μέρη

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ