«Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;»

«Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;» Facebook Twitter
Hugo von Werenwag, from Codex Manesse, 1305-15
0

Tον 12o αιώνα λειτούργησαν στη Γαλλία τα λεγόμενο «ερωτικά δικαστήρια», που τ' αποτελούσαν γυναίκες από ευγενή τάξη, με επικεφαλής κάποια πριγκίπισσα, είτε την ίδια τη βασίλισσα. Τα βασικά διλήμματα τα οποία οι δέσποινες καλούνταν να επιλύσουν ήταν:

α) «Μπορεί ανάμεσα στους συζύγους να υπάρξει πραγματικός έρωτας;» 

β) «Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;»


Οι «νόμοι», κατά κάποιον τρόπο, πάνω στους οποίους τα ερωτικά δικαστήρια βασίζονταν, ήταν «γραμμένοι» από τροβαδούρους και μυθιστοριογράφους της εποχής - ήταν δηλαδή δημόσια γνωστοί ερωτικοί κώδικες υπαγορευμένοι απ' το κοινό αίσθημα, γι' αυτό και «ισχυρότεροι» απ' τους πραγματικούς νόμους.


Ο πιο πλήρης κώδικας που υπάρχει, είναι γραμμένος στο βιβλίο του βασιλικού εφημέριου Andre le Chapelain «De Arte honeste amandi» και υπολογίζεται oτι γράφτηκε στις αρχές του 13ου αιώνα Ο Δ.Οβιδόπουλος τον μετέφρασε πολύ πετυχημένα (παραθέτοντας και μια ενημερωτική μικρή μελέτη) στο παλιό περιοδικό της δεκαετίας του '60 «Εποχές».

Τον παραθέτουμε,κάνοντας αφηρημένα τη σκέψη ότι ο έρωτας· αλλάζει μορφή στο πέρασμα του χρόνου, οι άνθρωποι όμως μάλλον με τον ίδιο τρόπο βασανίζονται από τα ψέματα και τις φρεναπάτες του.


«Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;» Facebook Twitter
Hugo von Werenwag, from Codex Manesse, 1305-15


  • Κανένας δεν μπορεί σε δυο αγάπες να δοθεί
  • Αγευστο θα μένει ό,τι με τη βία παίρνει ο ένας απ' τον άλλον εραστή.
  • Ο έρωτας πάντα μπορεί να μεγαλώνει ή να λιγοστεύει..
  • Ορίζεται χηρεία δύο ετών στον εραστή που έχασε το ταίρι του.
  • Από κανέναν χωρίς πάρα πολύ βάσιμο λόγο, δεν μπορεί ν' αφαιρεθεί το δικαίωμα της αγάπης.
  • Δεν αρμόζει ν' αγαπάς αυτή που θα ντρεπόσουν να πάρεις γυναίκα σου.
  • Ο αληθινός εραστής τα μόνα χάδια που ποθεί είναι της αγαπημένης του.
  • Η εύκολη επιτυχία κάνει τον έρωτα ανούσιο: τα εμπόδια τον καταξιώνουν.
  • Στο ίδωμα της αγάπης τους οι εραστές χλωμιάζουν.
  • Καινούργια αγάπη διώχνει την παλιά
  • Δεν αγαπιέσαι παρά μόνο για την αξία σου.
  • Ερωτας που σβήνει, γρήγορα πέφτει και σπάνια ξαναζεί
  • Οποιος αγαπάει έχει πάντα το φόβο μέσι του.
  • Η ζήλεια η αληθινή τον έρωτα πάντα αυξάνει
  • Η υποψία κι η ζήλεια που τη συντροφεύει μεγαλώνουν της αγάπης τον καημό.
  • Οποιον του έρωτα παιδεύει η σκέψη, ο ύπνος και το φαΐ του λιγοστά.
  • Του εραστή η κάθε πράξη πάντα στη σκέψη του άλλου καταλήγει.
  • Ο έρωτας στον έρωτα τίποτα δεν αρνιέται.
  • Ο εραστής δε γίνεται του άλλου χορτασμό να έχει
  • Η παραμικρή υποψία βάζει τον εραστή σε μαύρες σκέψεις για το αγαπημένο πρόσωπο.
  • Η πάρα πολύ συχνή χρήση της ηδονής στέκεται εμπόδιο στην άνθηση του έρωτα
  • Δεν υπάρχει εμπόδιο μια γυναίκα ν' αγαπιέται από δύο άντρες κι ένας άντρας από δύο γυναίκες.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ