No Time to Die
Το κύκνειο άσμα του Ντάνιελ Κρεγκ στο κουστούμι του 007 υπήρξε το πρώτο μπλοκμπάστερ «θύμα» της πανδημίας. Έπειτα από συνεχείς αναβολές θα μπορέσουμε επιτέλους να απολαύσουμε το κλείσιμο ενός θαυμάσιου κύκλου ταινιών, που έφτασε τη σειρά στην ωριμότητά της και άφησε πίσω του δύο φανταστικές ταινίες, το Casino Royale και το Skyfall, οι οποίες ελπίζουμε να γίνουν τρεις με το παρόν. Λέα Σεϊντού, Ρέιφ Φάινς, Ναόμι Χάρις, Κριστόφ Βαλτς και λοιποί γνώριμοι επιστρέφουν, με τον οσκαρικό Ράμι Μάλεκ να υποδύεται τον μεγάλο κακό. (30/09)
Many Saints of Newark
To αριστούργημα της χρυσής για την αμερικανική τηλεόραση εποχής των ’00s, οι «Sopranos», αποκτούν κινηματογραφικό πρίκουελ που ακολουθεί τον νεαρό Τόνι Σοπράνο στα πρώτα του βήματα στην εγκληματική δραστηριότητα. Με την τοποθέτηση της δράσης στο ταραχώδες Νιούαρκ τoυ ’67, αναμένουμε σύνδεση με το Βlack Lives Matter. Πρωταγωνιστεί ο Μάικλ Γκαντολφίνι, υιός του Τζέιμς, στον ρόλο που σφράγισε ο πατέρας του με την παρουσία του, ενώ ο Ντέιβιντ Τσέις, δημιουργός της σειράς, αναλαμβάνει τα σκηνοθετικά ηνία. (07/10)
Dune
Μετά το σίκουελ του Blade Runner ο Ντενί Βιλνέβ συνεχίζει τη φιλμική διαδρομή του στο πεδίο της μεγαλόπνοης επιστημονικής φαντασίας, μεταφέροντας το πρώτο μισό του μυθιστορήματος του Φρανκ Χέρμπερτ, που αποτελεί κάτι σαν ιερό δισκοπότηρο για τους φαν του είδους. Ο Τιμοτέ Σαλαμέ καλείται να αποδείξει ότι μπορεί να σηκώσει μια υπερπαραγωγή στις πλάτες του, οι πρώτες κριτικές επαινούν την ενότητα της ατμόσφαιρας και το επικό scale, κάποιες όμως επισημαίνουν ότι θυμίζει περισσότερο μακροσκελή πρόλογο για τη συνέχεια, παρά αυτόνομη ταινία. (14/10)
The Last Duel
O Ρίντλεϊ Σκοτ επιστρέφει στον Μεσαίωνα δεκαετίες μετά την πρώτη του ταινία, το Duellists, για να αφηγηθεί την αληθινή ιστορία μιας κατηγορίας για βιασμό και της μονομαχίας που ακολούθησε, βασισμένος στο σενάριο των Ματ Ντέιμον, Μπεν Άφλεκ και Νικόλ Χολοφσένερ. Η αφήγηση είναι τύπου Ρασομόν –κάθε χαρακτήρας λέει τη δική του εκδοχή της ιστορίας–, η διάρκεια γενναιόδωρη, οι κριτικές συγκρατημένα θετικές, οι κομμώσεις ασυγκράτητα εξωφρενικές και, όπως λέγεται, η ανερχόμενη Τζόντι Κόμερ κεντά, ενώ ο Ματ Ντέιμον ζευγαρώνει την κτηνώδη εμφάνισή του στο Stillwater και βάζει πλώρη για τα Όσκαρ. Με τον Σκοτ ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος, αλλά είμαστε αισιόδοξοι. (14/10)
Last Night in Soho
Ο Έντγκαρ Ράιτ «σοβαρεύει» με ένα ψυχολογικό θρίλερ το οποίο σκάρωσε έχοντας στο μυαλό του ταινίες σαν την πολανσκική Αποστροφή, την εφιαλτική αυτοεκπληρούμενη προφητεία του Don’t look now και, βέβαια, την ονειρική Suspiria. Τομαζίν ΜακΚένζι (Jojo Rabbit) και Άνια Τέιλορ Τζόι (Queen’s Gambit) εμφανίζονται στους ρόλους δύο ταλαντούχων νεαρών κοριτσιών από την επαρχία που πασχίζουν να πιάσουν την καλή στο κεντρικό Λονδίνο, η μία στο 2019, η άλλη στο 1965, αναπτύσσοντας σταδιακά έναν μυστηριώδη σύνδεσμο μεταξύ τους, που υπερβαίνει τον χώρο και τον χρόνο. Το θρίλερ της χρονιάς άραγε; (21/10)
Titane
Μετά το Raw, μια ιστορία σεξουαλικής αφύπνισης, κανιβαλισμού και οικογενειακού τραύματος που είχε προκαλέσει λιποθυμίες στην αίθουσα κατά την πρώτη της φεστιβαλική προβολή, η Ζουλιά Ντικουρνό επέστρεψε με ένα πραγματικό κινηματογραφικό mindfuck, το οποίο αποτέλεσε τον πιο απρόσμενο Χρυσό Φοίνικα των τελευταίων ετών. Προκλητικό, με σκηνές που αναμένεται να ενοχλήσουν πιο ευαίσθητους θεατές και να χαραχτούν στη μνήμη, προορισμένο για να διχάσει και, αναπόφευκτα, να συζητηθεί, το φιλμ συνιστά έναν ψυχοσεξουαλικό εφιάλτη που αρκετοί παρομοιάζουν με το Crash του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ. (28/10)
Parallel Mothers
Mετά το ημιαυτοβιογραφικό Πόνος και Δόξα, μία από τις καλύτερες ταινίες της καριέρας του, η φόρμα του Πέδρο Αλμοδόβαρ συνεχίζεται με τη νέα του ταινία, που άνοιξε το φετινό Φεστιβάλ Βενετίας. Σύμφωνα με την ανταπόκριση του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου από το φεστιβάλ, η ταινία είναι «το οικογενειακό πετράδι για το οποίο μπορεί να αισθάνεται ιδιαίτερα υπερήφανος, μια ταινία με την οποία αποδεικνύει για ακόμα μια φορά ότι είναι ένας δημιουργός που, όπως οι μούσες του στις πονεμένες ιστορίες του, κερδίζει το δικαίωμα να αποκαλείται σκηνοθέτης γυναικών». Πρωταγωνιστεί η Πενέλοπε Κρουζ σε έναν ρόλο ειδικά γραμμένο γι’ αυτή. (Οκτώβριος)
Eternals
H επόμενη δουλειά της Κλόε Ζάο, μετά το οσκαρικό Nomadland, που είχε ξεκινήσει να ετοιμάζεται πριν από τη βράβευση της πάντως, έμελλε να είναι μια ταινία της Marvel. Oι Eternals είναι εξωγήινοι αθάνατοι που ζουν κρυφά στη Γη επί 7.000 χρόνια και τώρα αναγκάζονται να βγουν στο προσκήνιο και να υπερασπιστούν τον πλανήτη από μια νέα, μοχθηρή απειλή. Αντζελίνα Τζολί, Ρίτσαρντ Μάντεν και Τζέμα Τσαν ηγούνται ενός πολυεθνικού καστ, εμείς είμαστε περίεργοι να δούμε τι καινούργιο μπορεί να φέρει η Ζάο στη συνταγή της Marvel. (04/11)
Benedetta
Αν και στην όγδοη δεκαετία της ζωής του, ο Ολλανδός Πολ Βερχόφεν έχει ακόμα τον τρόπο και τη θέληση να προκαλεί σούσουρο, όπως στο περασμένο Φεστιβάλ Καννών με την ανορθόδοξη, βλάσφημη Benedetta του. Πρόκειται για ένα λεσβιακό ερωτικό δράμα που εκτυλίσσεται τον δέκατο έβδομο αιώνα σε ένα γυναικείο μοναστήρι της Τοσκάνης και κινείται με τα φρένα σπασμένα προς δυσθεώρητα camp ύψη. Άφθονο γυμνό, ειρωνική διάθεση και μια σκηνή που θα συζητάμε για καιρό. Πρωταγωνιστούν οι Βιρζινί Εφιρά και Δάφνη Πατακιά, επιθεωρεί ερμηνευτικά η ηγουμένη Σαρλότ Ράμπλινγκ. (11/11)
The French Dispatch
Θύμα αναβολών κι αυτό κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το πολυαναμενόμενο νέο φιλμ του Γουές Άντερσον προβλήθηκε, επιτέλους, στο περασμένο Φεστιβάλ των Καννών, αφήνοντας θετικότατες εντυπώσεις. Το στυλιζαρισμένο, πολύχρωμο σύμπαν του Γουές Άντερσον ετοιμάζεται για φθινοπωρινή απόβαση στις ελληνικές αίθουσες. Στο φιλμ παρακολουθούμε μια σειρά από ιστορίες γύρω από το χτίσιμο του τελευταίου τεύχους ενός διεθνούς περιοδικού που εκδίδεται σε μια φανταστική γαλλική πόλη του εικοστού αιώνα. Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Μπιλ Μάρεϊ, Τίλντα Σουίντον, Τιμοτέ Σαλαμέ, Έντουαρντ Νόρτον, Έιντριαν Μπρόντι, Λέα Σεϊντού και Αντζέλικα Χιούστον είναι μόνο μερικά από τα ονόματα του καστ. (Νοέμβριος)
Τα κινηματογραφικά events του φθινοπώρου
Πέρα από τις ταινίες που θα κυκλοφορήσουν σε κανονικό κύκλωμα διανομής, οι σινεφίλ θα έχουν να διαλέξουν ανάμεσα σε αρκετές, γαργαλιστικές παράλληλες εκδηλώσεις. Ξεχωρίζει, φυσικά, το καθιερωμένο μας ραντεβού με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας». Έχοντας το πιο δυνατό πρόγραμμα των τελευταίων ετών, το φετινό φεστιβάλ ξεκινά με το A Hero, με το οποίο ο Ασγκάρ Φαρχαντί επιβεβαιώνει για ακόμα μια φορά πως είναι ένας από τους κορυφαίους δημιουργούς της εποχής μας, και κλείνει με το πολυαναμενόμενο Dune του Ντενί Βιλνέβ, σε ταυτόχρονη προβολή σε Ιντεάλ και Δαναό.
Μία εβδομάδα νωρίτερα, το «Ξαφνικά φέτος το καλοκαίρι» του κριτικού Ηλία Φραγκούλη επιστρέφει απρόσμενα στον θερινό κινηματογράφο Ριβιέρα. Με υπότιτλο «Ραντεβού τον Σεπτέμβρη», προβολές αφιερωμένες στη μνήμη του Ζαν-Πολ Μπελμοντό, μερικές από τις καλύτερες ταινίες που είδαμε σε επανέκδοση το καλοκαίρι, όπως το In a lonely place και η Συνομιλία, αλλά και το διαμαντάκι του Μαρκ Ρόμπσον The 7th victim, οι θεατές θα εκτεθούν σε οκάδες καλού σινεμά.
Στην ίδια αίθουσα η κινηματογραφική λέσχη «Midnight Express» του Άκη Καπράνου συνεχίζει τις προβολές της. Στις 25 Σεπτεμβρίου ο αρθουριανός μύθος ξαναζεί επί της οθόνης με το Excalibur, ενώ στις 2 Οκτωβρίου το Two-Lane Blacktop, που φέτος κλείνει πενήντα χρόνια, έρχεται για να συστηθεί στο κοινό του «Μidnight».
Τέλος, η Ταινιοθήκη διοργανώνει, σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο, ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Φεντερίκο Φελίνι από 4 ως 14 Οκτωβρίου με δεκαέξι ταινίες του Ιταλού δημιουργού αλλά και δύο ντοκιμαντέρ αφιερωμένα σ’ αυτόν. Όσοι από εσάς θέλετε να (ξανα)βουτήξετε στη Φοντάνα ντι Τρέβι παρέα με την Ανίτα Έκμπεργκ ή να σκαρφαλώσετε σε ένα δέντρο και να μείνετε εκεί μέχρι να σας φέρουν μια γυναίκα, όπως ο θείος στο Amarcord, σπεύσατε.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.