Αποστολή στις Κάννες: O Xρυσός Φοίνικας στο «Shoplifters» του Ιάπωνα Κορεέντα Χιροκάζου

Αποστολή στις Κάννες: O Xρυσός Φοίνικας στο «Shoplifters» του Ιάπωνα Κορεέντα Χιροκάζου Facebook Twitter
Έχοντας ήδη βραβευτεί για το «Like Father Like Son», ο δημιουργός του «Maborosi» και του υπέροχου «Nobody Knows» αποδείχτηκε ο πληρέστερος από τη σοδειά των Ασιατών σκηνοθετών που διαγωνίστηκαν φέτος για τον Φοίνικα.
1

Ο Χρυσός Φοίνικας απονεμήθηκε σε έναν από τους αγαπημένους σκηνοθέτες του Φεστιβάλ Καννών, τον Ιάπωνα Κορεέντα Χιροκάζου, με το «Shoplifters», ένα επώδυνο και ευσυγκίνητο κοινωνικό μελό, πορτρέτο ενός ζευγαριού μεσηλίκων εργαζομένων, των Σιμπάτα, που παλεύει για την επιβίωση στα προάστια του Τόκιο.

Την εικόνα συμπληρώνουν το παιδί τους, η αδελφή της συζύγου, η γιαγιά του σπιτιού και ένα πεντάχρονο, εξαθλιωμένο, αλλά χαριτωμένο κορίτσι, που βρίσκουν εγκαταλελειμμένο κοντά στο συμπίλημα μικρών χώρων που αποτελεί το διαμέρισμά τους, και το περιμαζεύουν, για να το χρησιμοποιήσουν, ως μέλος μιας συμμορίας βγαλμένης από τον Όλιβερ Τουίστ, στις κλοπές (ποιος θα το υποψιαστεί;) που πραγματοποιούν μεθοδικά, γιατί τα μεροκάματα δεν φτάνουν.

Έχοντας ήδη βραβευτεί για το «Like Father Like Son», ο δημιουργός του «Maborosi» και του υπέροχου «Nobody Knows» αποδείχτηκε ο πληρέστερος από τη σοδειά των Ασιατών σκηνοθετών που διαγωνίστηκαν φέτος για τον Φοίνικα: ο Κινέζος Ζία Ζάνκε με το «Ash is the Purest White» έσπειρε και πάλι τις παρατηρήσεις του σε ανθρώπους σύμβολα μιας χώρας σε αέναη μετάβαση χωρίς να βρίσκει δραματικές λύσεις όταν η μεγάλη σε διάρκεια ταινία του τις είχε ανάγκη και ο Κορέατης Λι Τσανγκ Ντονγκ διασκεύασε Μουρακάμι με το σεξουαλικό απωθημένο και τις ταξικές διαφορές στο επίκεντρο μιας ιστορίας ελλειπτικής και ενίοτε άσφαιρης.

Ο Κορεέντα Χιροκάζου πλέον παντρεύει τη στοχαστική κινηματογράφηση του Χου Χσιά Χσιέν με το απόλυτο focus του Όζου, μπαίνοντας, κυριολεκτικά μετά βαΐων και κλάδων, στην ελίτ των auteurs που διατηρούν την υπογραφή της φόρμας τους με μια συγκεκριμένη θεματική

Ο Κορεέντα Χιροκάζου πλέον παντρεύει τη στοχαστική κινηματογράφηση του Χου Χσιά Χσιέν με το απόλυτο focus του Όζου, μπαίνοντας, κυριολεκτικά μετά βαΐων και κλάδων, στην ελίτ των auteurs που διατηρούν την υπογραφή της φόρμας τους με μια συγκεκριμένη θεματική. 

Στην περίπτωση του, την οικογένεια, τη δυναμική της και το συσχετισμό της με την κοινωνία, ειρωνικά σε πλήρη αντίθεση με την πρόσφατη είδηση που ήθελε κάποιες γηραιές κυρίες της Ιαπωνίας με παχυλή σύνταξη να κλέβουν για να συλληφθούν επίτηδες και να οδηγηθούν στη φυλακή, για να βρουν παρέα, σε μια χώρα με υπέργηρους που μένουν ευκατάστατοι στην τρίτη ηλικία, αλλά τόσο μόνοι κι έρημοι.

Γίνεται, επίσης, ο πρώτος Ιάπωνας με Χρυσό Φοίνικα μετά το επετειακό Φεστιβάλ των 50 χρόνων, όταν ο Σοχέϊ Ιμαμούρα κέρδιζε τον δεύτερο Φοίνικα του, για το «Χέλι», μαζί με τον Αμπάς Κιαροστάμι.

Αποστολή στις Κάννες: O Xρυσός Φοίνικας στο «Shoplifters» του Ιάπωνα Κορεέντα Χιροκάζου Facebook Twitter
Tο «Shoplifters», ένα επώδυνο και ευσυγκίνητο κοινωνικό μελό, πορτρέτο ενός ζευγαριού μεσηλίκων εργαζομένων, των Σιμπάτα, που παλεύει για την επιβίωση στα προάστεια του Τόκιο.


Κατά τεκμήριο, το «Shoplifters» ήταν η καλύτερη, πιο ζουμερή και πλήρης ταινία του Φεστιβάλ μαζί με τον «Ψυχρό Πόλεμο» και το «Dogman».

Ο Πάβελ Παβλικόφσκι κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας, ενώ το ρεαλιστικό πορτρέτο ενός φτωχοδιάβολου που περιποιείται σκύλους σε μια φτωχογειτονιά και καταλήγει στη φυλακή και την ανυποληψία επειδή αναγκάζεται να καλύψει τον νταή κοκάκια της περιοχής, δίκαια εξασφάλισε το βραβείο ανδρικής ερμηνείας για τον Μαρτσέλο Φόντε (τι εμπνευσμένο κάστινγκ, τι ερμηνεία, και πόσο δικαιότερο θα ήταν να το μοιραζόταν με τον Εντοάρντο Πέσε, τη γιγαντόσωμη ερινύα του με τον χοντρό λαιμό και τη μπρούτα απάθεια σε οποιαδήποτε απόχρωση).


Ο Σπάϊκ Λι δεν χρειάστηκε να ξαναβρίσει και να καταγγείλει τα κυκλώματα γιατί έφυγε με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, το οποίο αποδέχτηκε αυτοπροσώπως, εκ μέρους της Λαϊκής Δημοκρατίας του Μπρούκλιν! Δεν παρέλειψε να υπενθυμίσει πως διανύουμε χαλεπούς καιρούς.


Οι γυναίκες που ξεχώρισαν στο διαγωνιστικό τμήμα επίσης δεν έμειναν παραπονεμένες: Η Αλίτσε Ρορβάχερ τιμήθηκε για το σενάριο του «Ευτυχισμένου Λάζαρου», αν και δεν ήταν βασικά ταινία σεναρίου, το οποίο μοιράστηκε με το σαφώς πιο συγγραφικά δαντελωτό έργο του Ιρανού Τζαφάρ Παναχί, «3 Πρόσωπα».

Η Ναντίν Λαμπάκι έφυγε από τις Κάννες με το βραβείο της Επιτροπής για την «Καπερναούμ», και είναι σαφές πως η επιτροπή, ενώ δεν γινόταν να παραγνωρίσει την προφανή δύναμη της ταινίας της, προτίμησε το πιο καλλιτεχνικά ισορροπημένο και επιμελημένο έργο του Χιροκάζου, επίσης με ήρωες παραβατικά παιδιά σε μια αυτοσχέδια, φύρδην μίγδην κοινότητα στον πάτο της κοινωνίας.


Τελικά, οι Αμερικανοί πρόεδροι της κριτικής επιτροπής αποδεικνύονται ευφάνταστοι. Όπως ο Στίβεν Σπίλμπεργκ κάλεσε στο πόντιουμ τη Λέα Σεϊντού και την Αντέλ Εξαρχόπουλος να μοιραστούν κανονικά τον Φοίνικα με τον Αμπντελατίφ Κεσίς για τη Ζωή της Αντέλ, έτσι και η Μπλάνσετ ανήγγειλε, εκ μέρους των συναδέλφων της, έναν ειδικό Χρυσό Φοίνικα για τον Ζαν Λυκ Γκοντάρ, για το «Βιβλίο της Εικόνας», ως φόρο τιμής για έναν οραματιστή που, ακόμη και λίγο πριν τα 90 του χρόνια, προσπαθεί να ανακαλύψει νέες φόρμες για να μιλήσει για τον κόσμο του σήμερα, έστω κι αν χρησιμοποιεί παλιές εικόνες.


Κι ενώ μια τέτοια κίνηση δικαιούται κι αυτή βραβείο, με τη σειρά της, τελικά την παράσταση έκλεψε η Άζια Αρτζέντο, η οποία ανέβηκε στη σκηνή και είπε, καθαρά και ξάστερα: «Στις Κάννες με βίασε ο Χάρβεϊ Γουάινστιν πριν από 21 χρόνια. Χρησιμοποιούσε την πόλη αυτή ως άντρο των βρόμικων πράξεων του. Προβλέπω πως δεν θα ξανάρθει ποτέ εδώ». Έτσι, ολοκλήρωσε την προβαρισμένη καταγγελία της, ικανοποιημένη που της δόθηκε η ευκαιρία- πριν από λίγο καιρό, οι συμπατριώτες συνάδελφοί της την σνόμπαραν στην σταυροφορία της για τον ίδιο λόγο.


Τέλος, η Χρυσή Κάμερα για το σκηνοθετιό ντεμπούτο απονεμήθηκε στον Λούκας Ντοντ για το «Girl», ένα θρίαμβο για το LGBT στο σινεμά και την απαρχή μιας σπουδαίας καριέρας για τον Βέλγο δημιουργό.

Mπορείτε να δείτε αναλυτικά τη λίστα με τα βραβεία εδώ >>>>

Οθόνες
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω χρήματα, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ευτυχώς φέτος πήρε το Χρυσό Φοίνικα η ταινία ενός σκηνοθέτη που δεν πόνταρε στο εύκολο θέμα του ρατσισμού, οπλοκατοχής, ολοκαυτώματος, βίας, Τραμπ, γενικά τέτοιων θεμάτων μπας και αποσπάσει βραβείο. Πάλι καλά!