ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΩΝΙΑ της μαζικής κουλτούρας αυτή τη στιγμή, από τα βιντεοπαιχνίδια μέχρι τα ταξίδια, τη μόδα, το φαγητό και τη διακόσμηση εσωτερικών χώρων, ένα ροζ κύμα μοιάζει να καλύπτει τα πάντα εν αναμονή της εξόδου της Barbie –της ταινίας που σκηνοθέτησε η Γκρέτα Γκέργουιγκ με την Μάργκο Ρόμπι στον ομώνυμο ρόλο– στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Η ταινία (η οποία φιλοδοξεί να πετύχει εισπράξεις 55 εκατομμύριων δολαρίων το Σαββατοκύριακο της πρεμιέρας, πάνω από το μισό κόστος της παραγωγής της) επιδιώκει να εκτοξεύσει θεαματικά στον 21ο αιώνα την πιο προβληματική κούκλα της ιστορίας και για τον σκοπό αυτό έχει εξαπολύσει εδώ και καιρό μια καμπάνια μάρκετινγκ που όμοιά της δεν έχει υπάρξει.
Από τότε που κυκλοφόρησε το πρώτο τρέιλερ τον περασμένο Δεκέμβριο, η Barbie βρίσκεται σε μια πορεία ριζικού επαναπροσδιορισμού. Έχει μια παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που οι περισσότεροι influencers ούτε να ονειρευτούν μπορούν, ένα πορτφόλιο από συνεργασίες με μάρκες που έχει εξασφαλίσει την διείσδυσή της σε κάθε γωνιά του σύγχρονου zeitgeist και μια λίστα με merchandise που φαίνεται να μεγαλώνει μέρα με τη μέρα.
Από τότε που κυκλοφόρησε το πρώτο τρέιλερ τον περασμένο Δεκέμβριο, η Barbie βρίσκεται σε μια πορεία ριζικού επαναπροσδιορισμού. Έχει μια παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που οι περισσότεροι influencers ούτε να ονειρευτούν μπορούν.
Μεγάλο μέρος της καμπάνιας δεν απευθύνεται, όπως θα περίμενε κανείς, σε παιδιά (αν και με τον αριθμό των νέων παιχνιδιών που κυκλοφορούν σε συνδυασμό με την ταινία, κάποιοι γονείς μπορεί να αναρωτηθούν αν οι κατασκευαστές της Mattel έχουν βάλει σκοπό να τους χρεοκοπήσουν) αλλά περισσότερο σε ένα νέο κύμα οπαδών της γενιάς Z που ανακαλύπτουν τον κόσμο της Barbie στο TikTok, και στους millennials που έχουν ακόμα τις παλιές τους κούκλες σε ένα κουτί κάπου στα σπίτια των γονιών τους.
Είναι γεγονός: μετά από τόσο καιρό, η Barbie φαίνεται να είναι και πάλι cool. Πριν από μερικά χρόνια, κανείς δεν θα το είχε προβλέψει. Παρά τις προσπάθειες να γίνει η Barbie πιο «συμπεριληπτική» στα χρόνια που πέρασαν από τότε που πρωτοκυκλοφόρησε το 1959, η αρχική απίστευτα λεπτή εκδοχή της –σίγουρα ένα βλαβερό σωματικό πρότυπο για τα απανταχού κοριτσάκια– παραμένει η κυρίαρχη Barbie στην κοινή συνείδηση. Και υπάρχει κάτι σε μια τέλεια κούκλα με μια τέλεια ζωή που μοιάζει ανάρμοστο στον σύγχρονο κόσμο μετά το #MeToo.
Πού οφείλεται λοιπόν αυτή η ξαφνική απογείωση ενός κουρασμένου brand; Εν μέρει στο γεγονός ότι τα παιδιά που παρακαλούσαν τους γονείς τους για ένα Dreamhouse το 1998 βρίσκονται τώρα ακριβώς στην κατάλληλη ηλικία για να το νοσταλγήσουν και έχουν και το διαθέσιμο εισόδημα. Οφείλεται επίσης φυσικά στην καμπάνια που έχει δημιουργηθεί γύρω από την ταινία. Μέσα σε έξι μήνες, η Barbie μετατράπηκε από ένα παλιομοδίτικο brand σε ένα σύγχρονο είδωλο για την εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Το γεγονός ότι η Γκέργουιγκ (γνωστή για ταινίες ενηλικίωσης όπως το Lady Bird και την αναθεωρητική, φεμινιστική της ματιά στις Μικρές Κυρίες) βρίσκεται πίσω από την ταινία, βοήθησε επίσης στη νομιμοποίησή της Barbie, διευκολύνοντας την προώθηση όλου αυτού του ροζ και πλαστικού σύμπαντος.
Όμως, ο θόρυβος δεν οφείλεται μόνο σε ένα δελεαστικό τρέιλερ και σε ένα εξαιρετικό καστ. «Αν αγαπάτε την Barbie, αυτή η ταινία είναι για εσάς», δηλώνει το τρέιλερ. «Αν μισείτε την Barbie, αυτή η ταινία είναι για εσάς». Η Ρόμπι πρόσθεσε: «Αν νιώθετε αδιάφοροι για την Barbie ή αν έχετε χρόνια να σκεφτείτε την Barbie, αυτή η ταινία είναι επίσης για εσάς».
Εκεί έγκειται η ιδιοφυΐα αυτής της καμπάνιας, λέει ο Alex Wilson, εκτελεστικός διευθυντής του πρακτορείου Amplify. Στέλνει το μήνυμα ότι η Barbie είναι για όλους: «Πήραν το DNA αυτού που έκανε αυτό το παιχνίδι τόσο επιτυχημένο και το έκαναν μάρκετινγκ τοποθετώντας την εικόνα της σε παιχνίδια, στο Architectural Digest, στο φαγητό, στη μόδα, στο interior design, στα πάντα».
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λέει ο Wilson, είναι το κλειδί για την καμπάνια της Barbie. Το Barbie TikTok έχει αποσπάσει 13,3 εκατομμύρια likes από τότε που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2021. Δεν αποτελεί ρητά μέρος της καμπάνιας της ταινίας, αλλά είναι όλα μέρος του σχεδίου, που πλασάρεται έξυπνα από τη Mattel όχι ως ένας τρόπος να πουλήσει παιχνίδια αλλά να επαναπροσδιορίσει την Barbie ως σύγχρονη influencer.
Η ταινία εξυπηρετεί έναν παρόμοιο σκοπό. «Δεν πρόκειται για τη δημιουργία ταινιών με στόχο να πουλήσουμε περισσότερα παιχνίδια», δήλωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Mattel, Ynon Kreiz. «Τα καταφέρνουμε μια χαρά και χωρίς ταινίες». Κάτι τέτοιο μπορεί να ισχύει, αλλά την ημέρα που η Margot Robbie Barbie βγήκε στα ράφια των καταστημάτων εκτοξεύτηκε στο νούμερο ένα πωλήσεων στο Amazon.
Η ταινία, λέει ο Wilson, είναι η απόδειξη ότι η βιομηχανία έχει «μεταβεί από την τοποθέτηση προϊόντος στο προϊόν ως πρωταγωνιστή». Θα καταφέρει η καμπάνια να στείλει τον κόσμο στις αίθουσες; Το τσούρμο των influencers που προσκλήθηκαν πρόσφατα να παρακολουθήσουν το τρέιλερ πείστηκαν. «Θέλω να βρεθώ στον κόσμο της Barbie», είπε μία από αυτές, ντυμένη από την κορυφή ως τα νύχια στα ροζ σήμα. Είναι τυχερή – βρίσκεται ήδη εκεί.
Barbie Official Trailer
Με στοιχεία από The Telegraph