Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει τη συγκέντρωσή μας;

Facebook Twitter
0


ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΓΙΑ την μεγάλη διάρκεια των ταινιών (ή κάποιων επιφανών ταινιών) δεν είναι κάτι καινούριο, αλλά τα τελευταία χρόνια μοιάζουν να έχουν πολλαπλασιαστεί οι αντιδράσεις. Τον περασμένο μήνα μόλις, ένα άρθρο του Economist είχε τίτλο "Why Films Have Become So Ridiculously Long" [«Γιατί οι ταινίες έχουν γίνει τόσο γελοιωδώς μεγάλες σε διάρκεια»]. Κι όμως, αυτό δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Από το 1960 και μετά, η τάση είναι ουσιαστικά σταθερή. Ένας μπλόγκερ της επιστήμης των δεδομένων «έτρεξε» τους αριθμούς πριν από μερικά χρόνια και κατέληξε στο ίδιο συμπέρασμα: «Τα τελευταία 60 χρόνια, οι ταινίες έχουν κατά μέσο όρο το ίδιο μήκος».

Αλλά κι αν ακόμα οι ταινίες δεν κρατάνε πιο πολλή ώρα στην πραγματικότητα, μοιάζουν όντως σα να είναι μεγαλύτερες, όπως υποστήριξε το CNN πέρυσι, έτσι δεν είναι; Μια επαληθεύσιμη τάση είναι ότι, τα τελευταία 20 χρόνια και ιδίως τα τελευταία 10, στο box office – το αμερικανικό αλλά και το παγκόσμιο – κυριαρχούν όλο και περισσότερο οι ταινίες μεγαλύτερης διάρκειας. Το 1993 η μέση διάρκεια των 10 κορυφαίων ταινιών στις ΗΠΑ ήταν μόλις λίγο πάνω από δύο ώρες. Αυτή τη στιγμή, το 2023, είναι 2 ώρες και 23 λεπτά.

Σύμφωνα με δημοσκόπηση του 2021, περισσότεροι από τους μισούς θεατές που αναζητούν εκ των προτέρων τη διάρκεια μιας ταινίας, θα το ξανασκεφτούν αν η ταινία είναι πάνω από δυόμισι ώρες.

Η εκδοχή της Μικρής Γοργόνας του 1989 είχε διάρκεια 83 λεπτά- το ριμέικ του 2023 διαρκεί 135 λεπτά. Οι ταινίες που βλέπουμε περισσότερο είναι μεγαλύτερες, και μάλιστα κατά πολύ, από ό,τι ήταν πριν από μερικά χρόνια. Το συμπέρασμα που προκύπτει όμως είναι το εξής: Ο λόγος για τον οποίο οι πιο δημοφιλείς ταινίες γίνονται μεγαλύτερες σε διάρκεια είναι επειδή αυτές τις ταινίες πληρώνουν για να δουν οι περισσότεροι άνθρωποι στο σινεμά.

Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει την συγκέντρωσή μας; Facebook Twitter
Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού (2023)

Οι φυσικοί περιορισμοί που έκαναν την προβολή και διανομή ταινιών μεγαλύτερης διάρκειας πιο ακριβή δεν ισχύουν πλέον: λιγότερες ώρες προβολής σε μια δεδομένη ημέρα σημαίνουν λιγότερα εισιτήρια, αλλά αυτό είναι λιγότερο σημαντικό όταν η ταινία παίζεται σε πολλές οθόνες και δεν χρειάζεται πλέον να συνυπολογίσει κανείς το κόστος κατασκευής και αποστολής μεγαλύτερων και βαρύτερων φιλμ. Σύμφωνα με δημοσκόπηση του 2021, περισσότεροι από τους μισούς θεατές που αναζητούν εκ των προτέρων τη διάρκεια μιας ταινίας, θα το ξανασκεφτούν αν η ταινία είναι πάνω από δυόμισι ώρες.

Αλλά η ίδια δημοσκόπηση κατέληγε επίσης στο συμπέρασμα ότι σχεδόν οι μισοί από τους θεατές δεν συνηθίζουν να τσεκάρουν τη διάρκεια της ταινίας. Πρέπει να κατεβεί κανείς εννέα θέσεις κάτω από τη λίστα των 10 ταινιών με τα υψηλότερα έσοδα όλων των εποχών για να βρει μια ταινία που να είναι κάτω από δύο ώρες, ενώ οι τέσσερις πρώτες είναι όλες πάνω από 2 ώρες και 40 λεπτά. Αν κάποιοι θεατές απομακρύνονται εξαιτίας της διάρκειας αυτών των ταινιών, πολλοί περισσότεροι είτε αδιαφορούν είτε προσελκύονται από αυτήν.

Πρόσφατα, ο συναγερμός σήμανε για τη νέα ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, «Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού», διάρκειας 3 ωρών και 26 λεπτών. Δεν είχε σημασία τι έκανε ο Σκορσέζε με όλα αυτά τα λεπτά ή το γεγονός ότι έχει συνεργαστεί επί δεκαετίες με τη θρυλική μοντέρ Thelma Schoonmaker, η οποία ως γνωστόν δεν επιτρέπει ποτέ περιττό λίπος. Για κάποιους η ταινία, ό,τι κι αν ήταν, ήταν απλά πολύ μεγάλη.

Παρά το γεγονός ότι το Killers διαρκεί μόλις 24 λεπτά περισσότερο από τους Avengers: Endgame και 14 περισσότερο από το The Way of Water η ιδέα ότι ο δημιουργός της είχε την απαίτηση από τους θεατές να κάθονται στις θέσεις τους για σχεδόν τρεισήμισι ώρες θεωρήθηκε έγκλημα όχι μόνο κατά της φύσης αλλά και κατά της ίδιας της βιολογίας. Είναι άλλο πράγμα να είναι ο Σκορσέζε κατά της Marvel και άλλο να μη μας αφήνει να πάμε να κάνουμε την ανάγκη μας.

Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει την συγκέντρωσή μας; Facebook Twitter
Avatar: The Way of Water (2022)

Ούτε η διάρκεια όμως ούτε το διάλειμμα για τουαλέτα είναι το βασικό ζήτημα εδώ. Όταν το θέμα των διαλειμμάτων προέκυψε με το Avatar: The Way of Water, η συζήτηση κυμάνθηκε στο επίπεδο της ελαφρότητας, ως αστείο, και ο ίδιος ο Τζέιμς Κάμερον το αντιμετώπισε ως τέτοιο. («Εδώ είναι λοιπόν είναι η μεγάλη κοινωνική αλλαγή παραδείγματος που πρέπει να συμβεί», πρότεινε ο Κάμερον, «ναι, λοιπόν, είναι εντάξει να σηκώνεσαι την ώρα της ταινίας και να πηγαίνεις για κατούρημα»).

Αλλά ο Σκορτσέζε, η ταινία του οποίου πραγματεύεται ένα ιδιαίτερα κρίσιμο και βίαιο επεισόδιο της αμερικανικής ιστορίας, τόλμησε να είναι ειλικρινής: «Αυτό που λέω στο κοινό εκεί έξω, αν υπάρχει κοινό για τέτοιου είδους πράγματα, είναι: ‘Δεσμευτείτε. Η ζωή σας μπορεί να εμπλουτιστεί’».

Με στοιχεία από Slate

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM