Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει τη συγκέντρωσή μας;

Facebook Twitter
0


ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΓΙΑ την μεγάλη διάρκεια των ταινιών (ή κάποιων επιφανών ταινιών) δεν είναι κάτι καινούριο, αλλά τα τελευταία χρόνια μοιάζουν να έχουν πολλαπλασιαστεί οι αντιδράσεις. Τον περασμένο μήνα μόλις, ένα άρθρο του Economist είχε τίτλο "Why Films Have Become So Ridiculously Long" [«Γιατί οι ταινίες έχουν γίνει τόσο γελοιωδώς μεγάλες σε διάρκεια»]. Κι όμως, αυτό δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Από το 1960 και μετά, η τάση είναι ουσιαστικά σταθερή. Ένας μπλόγκερ της επιστήμης των δεδομένων «έτρεξε» τους αριθμούς πριν από μερικά χρόνια και κατέληξε στο ίδιο συμπέρασμα: «Τα τελευταία 60 χρόνια, οι ταινίες έχουν κατά μέσο όρο το ίδιο μήκος».

Αλλά κι αν ακόμα οι ταινίες δεν κρατάνε πιο πολλή ώρα στην πραγματικότητα, μοιάζουν όντως σα να είναι μεγαλύτερες, όπως υποστήριξε το CNN πέρυσι, έτσι δεν είναι; Μια επαληθεύσιμη τάση είναι ότι, τα τελευταία 20 χρόνια και ιδίως τα τελευταία 10, στο box office – το αμερικανικό αλλά και το παγκόσμιο – κυριαρχούν όλο και περισσότερο οι ταινίες μεγαλύτερης διάρκειας. Το 1993 η μέση διάρκεια των 10 κορυφαίων ταινιών στις ΗΠΑ ήταν μόλις λίγο πάνω από δύο ώρες. Αυτή τη στιγμή, το 2023, είναι 2 ώρες και 23 λεπτά.

Σύμφωνα με δημοσκόπηση του 2021, περισσότεροι από τους μισούς θεατές που αναζητούν εκ των προτέρων τη διάρκεια μιας ταινίας, θα το ξανασκεφτούν αν η ταινία είναι πάνω από δυόμισι ώρες.

Η εκδοχή της Μικρής Γοργόνας του 1989 είχε διάρκεια 83 λεπτά- το ριμέικ του 2023 διαρκεί 135 λεπτά. Οι ταινίες που βλέπουμε περισσότερο είναι μεγαλύτερες, και μάλιστα κατά πολύ, από ό,τι ήταν πριν από μερικά χρόνια. Το συμπέρασμα που προκύπτει όμως είναι το εξής: Ο λόγος για τον οποίο οι πιο δημοφιλείς ταινίες γίνονται μεγαλύτερες σε διάρκεια είναι επειδή αυτές τις ταινίες πληρώνουν για να δουν οι περισσότεροι άνθρωποι στο σινεμά.

Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει την συγκέντρωσή μας; Facebook Twitter
Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού (2023)

Οι φυσικοί περιορισμοί που έκαναν την προβολή και διανομή ταινιών μεγαλύτερης διάρκειας πιο ακριβή δεν ισχύουν πλέον: λιγότερες ώρες προβολής σε μια δεδομένη ημέρα σημαίνουν λιγότερα εισιτήρια, αλλά αυτό είναι λιγότερο σημαντικό όταν η ταινία παίζεται σε πολλές οθόνες και δεν χρειάζεται πλέον να συνυπολογίσει κανείς το κόστος κατασκευής και αποστολής μεγαλύτερων και βαρύτερων φιλμ. Σύμφωνα με δημοσκόπηση του 2021, περισσότεροι από τους μισούς θεατές που αναζητούν εκ των προτέρων τη διάρκεια μιας ταινίας, θα το ξανασκεφτούν αν η ταινία είναι πάνω από δυόμισι ώρες.

Αλλά η ίδια δημοσκόπηση κατέληγε επίσης στο συμπέρασμα ότι σχεδόν οι μισοί από τους θεατές δεν συνηθίζουν να τσεκάρουν τη διάρκεια της ταινίας. Πρέπει να κατεβεί κανείς εννέα θέσεις κάτω από τη λίστα των 10 ταινιών με τα υψηλότερα έσοδα όλων των εποχών για να βρει μια ταινία που να είναι κάτω από δύο ώρες, ενώ οι τέσσερις πρώτες είναι όλες πάνω από 2 ώρες και 40 λεπτά. Αν κάποιοι θεατές απομακρύνονται εξαιτίας της διάρκειας αυτών των ταινιών, πολλοί περισσότεροι είτε αδιαφορούν είτε προσελκύονται από αυτήν.

Πρόσφατα, ο συναγερμός σήμανε για τη νέα ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, «Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού», διάρκειας 3 ωρών και 26 λεπτών. Δεν είχε σημασία τι έκανε ο Σκορσέζε με όλα αυτά τα λεπτά ή το γεγονός ότι έχει συνεργαστεί επί δεκαετίες με τη θρυλική μοντέρ Thelma Schoonmaker, η οποία ως γνωστόν δεν επιτρέπει ποτέ περιττό λίπος. Για κάποιους η ταινία, ό,τι κι αν ήταν, ήταν απλά πολύ μεγάλη.

Παρά το γεγονός ότι το Killers διαρκεί μόλις 24 λεπτά περισσότερο από τους Avengers: Endgame και 14 περισσότερο από το The Way of Water η ιδέα ότι ο δημιουργός της είχε την απαίτηση από τους θεατές να κάθονται στις θέσεις τους για σχεδόν τρεισήμισι ώρες θεωρήθηκε έγκλημα όχι μόνο κατά της φύσης αλλά και κατά της ίδιας της βιολογίας. Είναι άλλο πράγμα να είναι ο Σκορσέζε κατά της Marvel και άλλο να μη μας αφήνει να πάμε να κάνουμε την ανάγκη μας.

Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει την συγκέντρωσή μας; Facebook Twitter
Avatar: The Way of Water (2022)

Ούτε η διάρκεια όμως ούτε το διάλειμμα για τουαλέτα είναι το βασικό ζήτημα εδώ. Όταν το θέμα των διαλειμμάτων προέκυψε με το Avatar: The Way of Water, η συζήτηση κυμάνθηκε στο επίπεδο της ελαφρότητας, ως αστείο, και ο ίδιος ο Τζέιμς Κάμερον το αντιμετώπισε ως τέτοιο. («Εδώ είναι λοιπόν είναι η μεγάλη κοινωνική αλλαγή παραδείγματος που πρέπει να συμβεί», πρότεινε ο Κάμερον, «ναι, λοιπόν, είναι εντάξει να σηκώνεσαι την ώρα της ταινίας και να πηγαίνεις για κατούρημα»).

Αλλά ο Σκορτσέζε, η ταινία του οποίου πραγματεύεται ένα ιδιαίτερα κρίσιμο και βίαιο επεισόδιο της αμερικανικής ιστορίας, τόλμησε να είναι ειλικρινής: «Αυτό που λέω στο κοινό εκεί έξω, αν υπάρχει κοινό για τέτοιου είδους πράγματα, είναι: ‘Δεσμευτείτε. Η ζωή σας μπορεί να εμπλουτιστεί’».

Με στοιχεία από Slate

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ