Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει τη συγκέντρωσή μας;

Facebook Twitter
0


ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΝΑ ΓΙΑ την μεγάλη διάρκεια των ταινιών (ή κάποιων επιφανών ταινιών) δεν είναι κάτι καινούριο, αλλά τα τελευταία χρόνια μοιάζουν να έχουν πολλαπλασιαστεί οι αντιδράσεις. Τον περασμένο μήνα μόλις, ένα άρθρο του Economist είχε τίτλο "Why Films Have Become So Ridiculously Long" [«Γιατί οι ταινίες έχουν γίνει τόσο γελοιωδώς μεγάλες σε διάρκεια»]. Κι όμως, αυτό δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Από το 1960 και μετά, η τάση είναι ουσιαστικά σταθερή. Ένας μπλόγκερ της επιστήμης των δεδομένων «έτρεξε» τους αριθμούς πριν από μερικά χρόνια και κατέληξε στο ίδιο συμπέρασμα: «Τα τελευταία 60 χρόνια, οι ταινίες έχουν κατά μέσο όρο το ίδιο μήκος».

Αλλά κι αν ακόμα οι ταινίες δεν κρατάνε πιο πολλή ώρα στην πραγματικότητα, μοιάζουν όντως σα να είναι μεγαλύτερες, όπως υποστήριξε το CNN πέρυσι, έτσι δεν είναι; Μια επαληθεύσιμη τάση είναι ότι, τα τελευταία 20 χρόνια και ιδίως τα τελευταία 10, στο box office – το αμερικανικό αλλά και το παγκόσμιο – κυριαρχούν όλο και περισσότερο οι ταινίες μεγαλύτερης διάρκειας. Το 1993 η μέση διάρκεια των 10 κορυφαίων ταινιών στις ΗΠΑ ήταν μόλις λίγο πάνω από δύο ώρες. Αυτή τη στιγμή, το 2023, είναι 2 ώρες και 23 λεπτά.

Σύμφωνα με δημοσκόπηση του 2021, περισσότεροι από τους μισούς θεατές που αναζητούν εκ των προτέρων τη διάρκεια μιας ταινίας, θα το ξανασκεφτούν αν η ταινία είναι πάνω από δυόμισι ώρες.

Η εκδοχή της Μικρής Γοργόνας του 1989 είχε διάρκεια 83 λεπτά- το ριμέικ του 2023 διαρκεί 135 λεπτά. Οι ταινίες που βλέπουμε περισσότερο είναι μεγαλύτερες, και μάλιστα κατά πολύ, από ό,τι ήταν πριν από μερικά χρόνια. Το συμπέρασμα που προκύπτει όμως είναι το εξής: Ο λόγος για τον οποίο οι πιο δημοφιλείς ταινίες γίνονται μεγαλύτερες σε διάρκεια είναι επειδή αυτές τις ταινίες πληρώνουν για να δουν οι περισσότεροι άνθρωποι στο σινεμά.

Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει την συγκέντρωσή μας; Facebook Twitter
Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού (2023)

Οι φυσικοί περιορισμοί που έκαναν την προβολή και διανομή ταινιών μεγαλύτερης διάρκειας πιο ακριβή δεν ισχύουν πλέον: λιγότερες ώρες προβολής σε μια δεδομένη ημέρα σημαίνουν λιγότερα εισιτήρια, αλλά αυτό είναι λιγότερο σημαντικό όταν η ταινία παίζεται σε πολλές οθόνες και δεν χρειάζεται πλέον να συνυπολογίσει κανείς το κόστος κατασκευής και αποστολής μεγαλύτερων και βαρύτερων φιλμ. Σύμφωνα με δημοσκόπηση του 2021, περισσότεροι από τους μισούς θεατές που αναζητούν εκ των προτέρων τη διάρκεια μιας ταινίας, θα το ξανασκεφτούν αν η ταινία είναι πάνω από δυόμισι ώρες.

Αλλά η ίδια δημοσκόπηση κατέληγε επίσης στο συμπέρασμα ότι σχεδόν οι μισοί από τους θεατές δεν συνηθίζουν να τσεκάρουν τη διάρκεια της ταινίας. Πρέπει να κατεβεί κανείς εννέα θέσεις κάτω από τη λίστα των 10 ταινιών με τα υψηλότερα έσοδα όλων των εποχών για να βρει μια ταινία που να είναι κάτω από δύο ώρες, ενώ οι τέσσερις πρώτες είναι όλες πάνω από 2 ώρες και 40 λεπτά. Αν κάποιοι θεατές απομακρύνονται εξαιτίας της διάρκειας αυτών των ταινιών, πολλοί περισσότεροι είτε αδιαφορούν είτε προσελκύονται από αυτήν.

Πρόσφατα, ο συναγερμός σήμανε για τη νέα ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, «Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού», διάρκειας 3 ωρών και 26 λεπτών. Δεν είχε σημασία τι έκανε ο Σκορσέζε με όλα αυτά τα λεπτά ή το γεγονός ότι έχει συνεργαστεί επί δεκαετίες με τη θρυλική μοντέρ Thelma Schoonmaker, η οποία ως γνωστόν δεν επιτρέπει ποτέ περιττό λίπος. Για κάποιους η ταινία, ό,τι κι αν ήταν, ήταν απλά πολύ μεγάλη.

Παρά το γεγονός ότι το Killers διαρκεί μόλις 24 λεπτά περισσότερο από τους Avengers: Endgame και 14 περισσότερο από το The Way of Water η ιδέα ότι ο δημιουργός της είχε την απαίτηση από τους θεατές να κάθονται στις θέσεις τους για σχεδόν τρεισήμισι ώρες θεωρήθηκε έγκλημα όχι μόνο κατά της φύσης αλλά και κατά της ίδιας της βιολογίας. Είναι άλλο πράγμα να είναι ο Σκορσέζε κατά της Marvel και άλλο να μη μας αφήνει να πάμε να κάνουμε την ανάγκη μας.

Είναι οι ταινίες τόσο πιο μεγάλες σε διάρκεια ή απλά έχουμε χάσει την συγκέντρωσή μας; Facebook Twitter
Avatar: The Way of Water (2022)

Ούτε η διάρκεια όμως ούτε το διάλειμμα για τουαλέτα είναι το βασικό ζήτημα εδώ. Όταν το θέμα των διαλειμμάτων προέκυψε με το Avatar: The Way of Water, η συζήτηση κυμάνθηκε στο επίπεδο της ελαφρότητας, ως αστείο, και ο ίδιος ο Τζέιμς Κάμερον το αντιμετώπισε ως τέτοιο. («Εδώ είναι λοιπόν είναι η μεγάλη κοινωνική αλλαγή παραδείγματος που πρέπει να συμβεί», πρότεινε ο Κάμερον, «ναι, λοιπόν, είναι εντάξει να σηκώνεσαι την ώρα της ταινίας και να πηγαίνεις για κατούρημα»).

Αλλά ο Σκορτσέζε, η ταινία του οποίου πραγματεύεται ένα ιδιαίτερα κρίσιμο και βίαιο επεισόδιο της αμερικανικής ιστορίας, τόλμησε να είναι ειλικρινής: «Αυτό που λέω στο κοινό εκεί έξω, αν υπάρχει κοινό για τέτοιου είδους πράγματα, είναι: ‘Δεσμευτείτε. Η ζωή σας μπορεί να εμπλουτιστεί’».

Με στοιχεία από Slate

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ