Ευτυχώς υπάρχουν τα τιμητικά Όσκαρ «της παρηγοριάς» για να διορθώνουν τις αδικίες της «επίσημης» τελετής

Ευτυχώς υπάρχουν τα τιμητικά Όσκαρ «της παρηγοριάς» για να διορθώνουν τις αδικίες της «επίσημης» τελετής Facebook Twitter
«Ευχαριστώ την Ακαδημία και όλους όσους με βοήθησαν στην πορεία μου», είπε απλά ο Ντέιβιντ Λιντς, πριν απευθυνθεί προς το ίδιο το αγαλματίδιο: «Έχεις πολύ ωραίο πρόσωπο. Καληνύχτα».
0

Δεδομένου του πόσο απασχολεί την επιτροπή των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου η χρονική διάρκεια της τελετής απονομής των Όσκαρ κάθε Φλεβάρη, θα έπρεπε να έχουν δώσει προ πολλού ένα βραβείο στον Ντέιβιντ Λιντς. Στα χθεσινά Βραβεία Governors – την παράπλευρη ειδική τελετή τιμητικής επιβράβευσης «έργου ζωής» και ανθρωπιστικής προσφοράς – ο μεγάλος σκηνοθέτης έλαβε το πρώτο Όσκαρ στην καριέρα του και ο λόγος του υπήρξε υποδειγματικά λιτός και σύντομος. «Ευχαριστώ την Ακαδημία και όλους όσους με βοήθησαν στην πορεία μου», είπε απλά, πριν απευθυνθεί προς το ίδιο το αγαλματίδιο: «Έχεις πολύ ωραίο πρόσωπο. Καληνύχτα».

Ο 73χρονος σκηνοθέτης – προσωπικότητα με τιτάνια επίδραση στο σύγχρονο κινηματογράφο – έχει υπάρξει τέσσερις φορές υποψήφιος στην καριέρα του και την μία από τις φορές που έχασε το βραβείο, είχε συλληφθεί από την κάμερα να τον συλλυπείται ένα άλλος αιώνιος χαμένος στις επίσημες τελετής απονομής των Όσκαρ, ο Ρόμπερτ Όλτμαν, ο οποίος επίσης παρέλαβε το τιμητικό βραβείο «της παρηγοριάς» το 2006, λίγους μήνες πριν από τον θάνατό του. Για πολλά χρόνια, το τιμητικό βραβείο λειτουργούσε ως καθυστερημένη αναγνώριση του έργου σημαντικών δημιουργών που δεν νίκησαν ποτέ στον επίσημο συναγωνισμό, αλλά τα φετινά Βραβεία Governor έμοιαζαν ιδιαιτέρως προσανατολισμένα στην διόρθωση αδικιών και λαθών του παρελθόντος εκ μέρους της Ακαδημίας.

Για πολλά χρόνια, το τιμητικό βραβείο λειτουργούσε ως καθυστερημένη αναγνώριση του έργου σημαντικών δημιουργών που δεν νίκησαν ποτέ στον επίσημο συναγωνισμό, αλλά τα φετινά Βραβεία Governor έμοιαζαν ιδιαιτέρως προσανατολισμένα στην διόρθωση αδικιών και λαθών του παρελθόντος εκ μέρους της Ακαδημίας.

Μέχρι και πριν μια δεκαετία, το τιμητικό Όσκαρ αποτελούσε τμήμα της επίσημης τελετής του Φεβρουαρίου. Ήταν το επιβλητικό κομμάτι της μετάδοσης και περιλάμβανε μια μακρά εισαγωγή, ένα βίντεο με αποσπάσματα από το έργο του τιμώμενου προσώπου και συχνά μια φλύαρη, ασυνάρτητη και φορτισμένη συγκινησιακά ομιλία του υπερήλικα συνήθως νικητή. Υπήρξαν και κάποιες εξαιρέσεις σ' αυτόν τον κανόνα, όπως η περίπτωση του Άλφρεντ Χίτσκοκ που δεν είχε πάρει κανένα Όσκαρ πριν το τιμητικό βραβείο του 1968, και όταν ανέβηκε στη σκηνή να το παραλάβει είπε απλά «Ευχαριστώ». Το 2009 όμως, ο προβληματισμός της επιτροπής σχετικά με τη μακρά διάρκεια της τελετής, οδήγησε στη δημιουργία των Βραβείων Governors, της τελετής που γίνεται κάθε χρόνο τέτοιες μέρες στο Grand Ballroom του Hollywood and Highland Center και δεν μεταδίδεται τηλεοπτικά.

Ευτυχώς υπάρχουν τα τιμητικά Όσκαρ «της παρηγοριάς» για να διορθώνουν τις αδικίες της «επίσημης» τελετής Facebook Twitter
Η άλλη σπουδαία μορφή της έβδομης τέχνης που τιμήθηκε φέτος με το τιμητικό Όσκαρ είναι η 91χρονη σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ η οποία εκφώνησε τον λόγο της στα ιταλικά και τον ρόλο της μεταφράστριας ανέλαβε η Ιζαμπέλα Ροσελίνι (αριστερά).

Η άλλη σπουδαία μορφή της έβδομης τέχνης που τιμήθηκε φέτος με το τιμητικό Όσκαρ είναι η 91χρονη σκηνοθέτρια Λίνα Βερτμίλερ, η πρώτη γυναίκα που είχε κερδίσει υποψηφιότητα για το Όσκαρ σκηνοθεσίας το 1976 για την ταινία της «Επτά καλλονές», αλλά είχε χάσει τότε από τον σκηνοθέτη του πρώτου "Rocky", Τζον Αβίλντσεν. Η Βερτμίλερ, η οποία εκφώνησε τον λόγο της στα ιταλικά – τον ρόλο της μεταφράστριας ανέλαβε η Ιζαμπέλα Ροσελίνι – αστειεύτηκε ότι έχει φτάσει η στιγμή να δημιουργηθεί μια θηλυκή εκδοχή του αγαλματίδιου.

«Θα ήθελε να πάρει το όνομα 'Άννα'», είπε εκ μέρους της Βερτμίλερ η Ροσελίνι. «Γυναίκες στην αίθουσα, φωνάξτε παρακαλώ όλες μαζί: 'Θέλουμε την Άννα, τον θηλυκό Όσκαρ!».

Το βραβείο στην Βερτμίλερ παραδόθηκε από την Τζέιν Κάμπιον και την Γκρέτα Γκρέτα Γκέργουιγκ – οι τρεις τους, μαζί με την Σοφία Κόπολα και την Κάθριν Μπίγκελοου, παραμένουν οι μοναδικές γυναίκες που έχουν κερδίσει υποψηφιότητα για το Όσκαρ σκηνοθεσίας (η Μπίγκελοου είναι η μοναδική νικήτρια, to 2010 με το "The Hurt Locker"). «Πώς διορθώνεις τις αδικίες αιώνων πατριαρχικής κυριαρχίας;» ρώτησε η Κάμπιον παραδίδοντας το βραβείο, για να δώσει η ίδια την απάντηση: «Ξεκινώντας από την Λίνα Βερτμίλερ».

Με στοιχεία από το Atlantic.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ