«Γίναμε πολύ γρήγορα μεταμοντέρνοι»

«Γίναμε πολύ γρήγορα μεταμοντέρνοι» Facebook Twitter
MY VIEW ''Αναγκάζομαι από μια προνομιούχα θέση να επιβιώσω σε αυτή την πόλη, όπως και εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι, που δεν είναι στην ίδια θέση με εμένα. Όλα μου φαίνονται ξενικά, αλλοπρόσαλλα, ανέραστα και καταραμένα''.
0

Τι χρυσό βρίσκουμε στο Ελντοράντο που σκηνοθετείτε για το θέατρο Χώρα;

Το Ελντοράντο είναι μια πόλη που φλέγεται εξαιτίας μιας επένδυσης που κάνει μια τεράστια κτηματομεσιτική εταιρεία που θέλει ν' αδειάσει ένα αστικό κέντρο. Το βομβαρδίζει ο στρατός και στη συνέχεια προσπαθούν να διώξουν τους κατοίκους, ώστε να κτίσουν μια πόλη των ονείρων. Π.χ. προάστια των Παρισίων, κέντρο της Αθήνας, Γκάζι και Μεταξουργείο. Είναι λοιπόν μια οικογένεια που επενδύει σε αυτό το όνειρο και βλέπουμε στο εσωτερικό της πώς επιδρά αυτός ο εμφύλιος πόλεμος. Πώς διαβρώνονται οι προσωπικές σχέσεις. Μιλάει για τη ματαιοδοξία της ανθρώπινης απληστίας και ελπίδας. Αν και πάρα πολύ βαρύ το θέμα, είναι ένα κωμικό έργο με αρκετό «μαύρο χιούμορ».

Θα ήθελες να κάνεις ένα παρόμοιο Ελντοράντο την Αθήνα;
Δεν νομίζω. Αυτό είναι θέμα ατομικής τρομοκρατίας, όπως τα παιδιά που έχουν πάρει τα όπλα και πυροβολούν. Δεν είναι δική τους δουλειά. Είναι του κόσμου δουλειά ν' αλλάξει τα πράγματα.

Το Δεκέμβριο δεν ήθελες να την κάψεις την πόλη;
Ναι, πάρα πολύ.

Γιατί;
Τη σιχαίνομαι. Είναι βάρβαρη πόλη. Οι συνθήκες διαβίωσης δεν είναι γι' ανθρώπους. Είναι για ζώα. Ειδικά στο κέντρο. Πετάνε σε ένα σημείο όποιον ξένο μετανάστη έρχεται και μετά λένε «βγάλτε τα πέρα μόνοι σας».

Πιστεύεις δηλαδή στο κλισέ ότι είναι «ένα καζάνι που βράζει»;
Το νιώθω εδώ και χρόνια αυτό. Απορούσα με αυτή την ελληνική ιδιαιτερότητα. Κάθε ανομία μπορεί να γίνεται χωρίς κανείς να πληρώσει ένα τίμημα. Πώς κρατήθηκε τόσο πολύ καιρό αυτή η ψευδαίσθηση; Η έννοια της κοινωνικής ατιμωρησίας. Η χώρα αυτή πορεύεται μέσα από ένα βίαιο διάλογο.

Βίαιος διάλογος;
Όταν τα ώτα κωφεύουν αυτός ο διάλογος γίνεται πάρα πολύ βίαιος.

Είχαμε εξέγερση;
Είναι μια υπερβολή να το λες εξέγερση. Η εξέγερση κρατάει πολύ περισσότερο. Σίγουρα υπήρχε ένας αυθόρμητος θυμός που εκφράστηκε και ξέσπασε. Πέρα από κομματικά πλαίσια. Πιστεύω πως ήταν μια πρώτη πράξη νεωτερισμού στην Ελλάδα. Είδαμε ένα κίνημα οργανωμένο, ακόμα και πέρα από το πλαίσιο των αναρχικών.

 

Σκέφτηκες πάντως να βγεις στο δρόμο;
Ναι. Μετά από πολλά χρόνια. Ξέρεις, ενώ γενικά παρακολουθείς όλες αυτές τις συγκεντρώσεις των ΚΚΚΚΚΚΚΜΛ που ζούνε σε κάτι φαντασιώσεις του ‘60 και του '70, ξαφνικά αυτό ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό. Δύσκολο βέβαια να κυκλοφορήσεις εκεί μέσα. Από τη μία νομίζουν ότι είσαι ρουφιάνος, όταν είσαι με την κάμερα, και από την άλλη έχεις τα δακρυγόνα. Αυτό που με ενδιαφέρει τώρα πια είναι αυτά τα παιδιά, μετά από δεκαπέντε χρόνια, τι τέχνη θα κάνουν;

Βλέπεις ότι υπάρχει μια μερίδα πληθυσμού που είναι υγιής;
Σίγουρα. Αυτοί ήταν μπροστάρηδες και στα Δεκεμβριανά. Άνθρωποι που έχουν ταξιδέψει και έχει ανοίξει το μάτι τους. Το θέμα είναι πώς τα κινηματικά κύματα θα γίνουν αλλεπάλληλα; Πώς να μην αφομοιωθούν στη συντηρητική μικροαστική πραγματικότητα. Αν αυτή η μάζα έρθει πραγματικά σε ρήξη με τη γενιά του '68, του '74 και του '81, τότε θα έχουμε αποτελέσματα. Μου άρεσε πάρα πολύ ένα σύνθημα που έλεγε: «Fuck 68. Fight Now».

Από ποια γενιά πήρε αφετηρία η δική σου τέχνη;
Εμείς το '80 και το '90 είχαμε αυτή την απόλυτη κατάρρευση κοινωνικών οραμάτων και συνάμα την κατάρρευση και της έννοιας του σώματος. Αντιμετωπίζαμε το θάνατο, τον αφύσικο και τον πρόωρο, ως μια επιβεβαίωση μιας γενικότερης αντεπανάστασης της συντηρητικοποίησης της κοινωνίας.

Τώρα είμαστε περισσότερο βίαιοι ή αγανακτισμένοι;
Και τα δύο νομίζω. Είναι μια βίαιη κοινωνία που δεν υπάρχει τιμωρία. Μπορεί κάποιος να σε σκοτώσει με το αυτοκίνητο και να μην πάει ποτέ δικαστήριο. Αυτό μαζί και με παραδείγματα συσσωρεύει ένα θυμό και κάποια στιγμή ξεσπάει. Είναι μια πάρα πολύ άδικη και ταξική κοινωνία, παρόλο που δεν το παραδεχόμαστε. Τώρα ανακαλύπτει την αναγκαιότητα της κοινωνίας των πολιτών έξω από το κράτος και τους θεσμούς, επειδή αντιλήφθηκε πως αυτοί οι θεσμοί οδηγούν σ' ένα αδιέξοδο. Βλέπεις τους πολιτικούς ηγέτες που σου λένε κατάμουτρα ότι σε κλέβουν και δεν υπάρχει καμία κύρωση. Είναι πρωτάκουστο. Επίσης έχουν αφαιρέσει την ταυτότητα από τη νέα γενιά. Μπορεί να έχουν τα υλικά αγαθά, αλλά η πίεση που υφίστανται είναι κάτι το δραματικό. Θα κάνεις την επανάσταση μέχρι τα είκοσι και μετά θα καταλήξεις να ζεις με τη μάνα σου μέχρι τα τριάντα πέντε. Κάποια στιγμή και ο μικρός ελέφαντας φεύγει από τη μάνα του. Έχουμε έναν απόλυτο ευνουχισμό. Δεν αποτελούν βία αυτά;

 

Παρόμοιοι μηχανισμοί εξουσίας που βασίζονται στην «κλοπή» υπάρχουν και στην τέχνη;
Αν μιλάς για τον κινηματογράφο, οι κομπίνες που γίνονται είναι αναγνωρισμένες απ' όλους. Είναι πάρα πολλοί παλιοί «σκηνοθέτες» που φουσκώνουν τους προϋπολογισμούς, παίρνουν τα λεφτά και τα μισά τα τσεπώνουνε. Έχω βαρεθεί να συζητάω γι' αυτά. Όλοι είναι στο κόλπο: από τα συνδικάτα μέχρι τους πολιτιστικούς γραφειοκράτες. Δεν υπάρχει τίποτα σε αυτήν τη χώρα που να μην είναι λούμπεν.

Αλλά μέσα στη σαπίλα έκανες και τρεις ταινίες;
Κυκλώματα υπάρχουν σε όλες τις χώρες και είναι καλό να υπάρχουν. Πώς θα κινητοποιήσεις κάτι αν δεν υπάρχει κύκλωμα; Είναι προς συμφέρον του κυκλώματος να μπορεί να παράγει και τα πιο υγιή στοιχεία. Τότε δικαιώνει και τη θέση του ως κύκλωματος. Αν δεν έχει τίποτα να δείξει, τότε είναι σαθρό και σταματάει. Ποτέ ένας καλός Έλληνας σκηνοθέτης δεν έχει μπλοκαριστεί. Ακόμα και ο Αλεξίου με την Ιστορία 52 που αποκλείστηκε με το γνωστό μαγείρεμα από τα βραβεία της Θεσσαλονίκης δεν νομίζω ότι θα μπλοκαριστεί ποτέ. Δεν είναι δυνατόν κάθε μαλάκας από την άλλη να ζητάει 100.000 ευρώ για να γυρίσει μια μικρού μήκους ταινία. Πάρε μια κάμερα μόνος σου και από κει δείξε ότι αξίζεις.

Για το «σκατά στους κουλτουριάρηδες» τι έχεις να πεις ;
Εγώ θα έλεγα σκατά σε πολλούς κουλτουριάρηδες. Το θέμα είναι όμως ότι αυτά τα παιδιά που το λένε πρέπει να πούνε και κάποια πάρα πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Όπως τα παιδιά που πήγαν στην τηλεόραση. Δεν κατάλαβα όμως, γιατί δεν πήγαν σε κάποιο από τα μεγάλα ιδιωτικά κανάλια που είναι πιο δηλητηριώδης και σάπιος ο λόγος τους. Δεν το βρίσκω καθόλου κακό να έρθουν και στο δικό μας θέατρο. Να πούνε και να ακούσουνε. Να γίνει διάλογος. Τα συνθήματα που είδαμε στους τοίχους της Αθήνας ήταν ένας ακόμα μονόλογος. Και αυτό είναι τρομακτικό, να βγούνε καινούργιοι δογματισμοί εξίσου περιορισμένοι με το κατεστημένο. Νομίζω ότι είναι πάρα πολύ καλό τώρα να δημοσιευθούν τα Lettere Luterani του Παζολίνι. Πολλές φορές ο τόνος του είναι τελείως αντιφατικός για το χαρακτήρα του κομμουνιστή, ομοφυλόφιλου και κυνηγημένου. Είχε σοκάρει λέγοντας τότε πως και ο μπάτσος είναι προλετάριος.

Ποιοι είναι σήμερα αυτοί που ζούνε στην άκρη της πόλης;
Σίγουρα δεν είναι το Μενίδι. Πήγα μετά από τρία χρόνια και σοκαρίστηκα από τον τρόπο έχει «ανέβει» εκεί ο κοινωνικός περίγυρος. Τώρα είναι στο κέντρο, στα πέριξ της Μενάνδρου.

Είναι πιο άγρια εκεί τα πράγματα; Σε κάνουν να φοβάσαι ή να τρομάζεις;
Και τα δύο. Γυρνάω σπίτι το βράδυ και με το που βλέπω κάποιον άλλο στο δρόμο το πρώτο που σκέφτομαι είναι κίνδυνος. Με το που βλέπω το πρόσωπό του καταλαβαίνω πως κάτι ανάλογο σκέφτεται αυτός για μένα. Πάντοτε κοιτάω πίσω μου. Είναι απρόβλεπτη η βία.

Οι μετανάστες είναι το μεγάλο μας πρόβλημα σήμερα;
Δεν υπάρχει άλλο. Γιατί βασίζεται στην ανάπτυξη της ελληνικής κοινωνίας. Μια κοινωνία που βασίζεται σε δεσμούς αίματος και που δύσκολα δίνει την υπηκοότητα σε άλλους. Πώς θα αφομοιωθούν τα παιδιά των μεταναστών; Χρειάζεται μια τεράστια αλλαγή νοοτροπίας και ταυτότητας. Δηλαδή να ζητήσουμε μια άλλη σύγχρονη ελληνικότητα, που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του τώρα. Αυτό μπορεί να πάρει και δεκαετίες. Τοποθετώ τις ελπίδες μου στην κοινωνία των πολιτών. Οφείλουμε να είμαστε αισιόδοξοι.

Νιώθεις αποκλεισμένος από την ελληνική κοινωνία;
Δεν νιώθω τίποτα. Αναγκάζομαι από μια προνομιούχα θέση να επιβιώσω σε αυτή την πόλη, όπως και εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι που δεν είναι στην ίδια θέση με εμένα. Όλα μου φαίνονται ξενικά, αλλοπρόσαλλα, ανέραστα και καταραμένα.

 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ