«Κάποια Μίλησε»: Μια νέα ταινία για το σκάνδαλο Γουάινστιν και το ξέσπασμα του #MeΤoo

«Κάποια Μίλησε»: Η ταινία για το σκάνδαλο Γουάινστιν στον δρόμο για τα Όσκαρ Facebook Twitter
Οι Μέγκαν Τούι και Τζόντι Κάντορ, δυο ρεπόρτερ των New York Times, στις 5 Οκτωβρίου του 2017 υπέγραψαν το άρθρο που στόλιζε το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας: «Ο Χάρβεϊ Γουάινστιν παρενοχλούσε σεξουαλικά για δεκαετίες».
0

Μπαίνουμε σιγά σιγά στην εποχή που αρχίζει για τα καλά η οσκαρική συζήτηση και αρθογραφία σε κινηματογραφικά έντυπα και μη. Υπάρχει μια ταινία που είναι το dark horse, όπως λέμε, της φετινής οσκαρικής απονομής και θα μπορούσε κάλλιστα να κάνει την έκπληξη τον προσεχή Μάρτιο.

Xρησιμοποιώντας ως πατρόν το θρυλικό «All the President’s Men» του Άλαν Τζ. Πακούλα, το «Κάποια Μίλησε» (She Said, 2022) ακολουθεί δύο δημοσιογράφους που πασχίζουν να συλλέξουν πληροφορίες και να ξεπεράσουν τα αναπόφευκτα εμπόδια μιας μάχης εφάμιλλης του Δαβίδ με τον Γολιάθ ώστε να μπορέσουν να φέρουν στο φως μία από τις μεγαλύτερες αποκαλύψεις των καιρών μας.

Ο λόγος για τις Μέγκαν Τούι και Τζόντι Κάντορ, δυο ρεπόρτερ των New York Times, οι οποίες στις 5 Οκτωβρίου του 2017 υπέγραψαν το άρθρο που στόλιζε το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας: «Ο Χάρβεϊ Γουάινστιν παρενοχλούσε σεξουαλικά για δεκαετίες».

Ο διαβόητος παραγωγός, μεγάλο κεφάλι της Miramax και αργότερα της Weinstein Co., κινούσε βουνά στο Χόλιγουντ με ένα του νεύμα, πετσόκοβε ταινίες, κάποιοι λένε ότι εξαγόραζε με τη δύναμη της πειθούς του ακόμα και Όσκαρ για τις παραγωγές του.

Τα ατού της ταινίας σε σχέση με την οσκαρική της προοπτική είναι δύο. Το ένα η ιστορία της, που αφορά άμεσα τη χολιγουντιανή βιομηχανία, αλλά και γυναίκες και άνδρες σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Το άλλο είναι ο τρόπος που, όπως λέγεται, καταγράφει τη δημοσιογραφική διαδικασία, υπενθυμίζοντας τη σημασία ενός λειτουργήματος, το οποίο τόσο δοκιμάζεται στις μέρες μας.

Επίσης, είχε μια παράλληλη «δραστηριότητα» όλα αυτά τα χρόνια, πέραν της κινηματογραφικής, αλλά σε άμεση συνάρτηση με αυτή. Ο Γουάινστιν, καταχρώμενος την επιρροή του, όχι μόνο παρενοχλούσε σεξουαλικά, αλλά εξανάγκαζε κατά συρροή και επί χρόνια ηθοποιούς, σκηνοθέτιδες και λοιπές εργαζόμενες της βιομηχανίας να έρθουν σε σεξουαλική επαφή μαζί του.

«Κάποια Μίλησε»: Η ταινία για το σκάνδαλο Γουάινστιν στον δρόμο για τα Όσκαρ Facebook Twitter
Το «Κάποια Μίλησε» είναι, σύμφωνα με τις κριτικές, μια ταινία μεγάλου κοινού, με ένα θέμα που σήμερα, πέντε χρόνια μετά το ξέσπασμα του #MeΤoo, εξακολουθεί να μας αφορά όλους.

Οι δύο ρεπόρτερ, αψηφώντας τον κίνδυνο που σήμαινε για τις ίδιες, έδωσαν φωνή σε αδημοσίευτες καταγγελίες ετών, πήραν συνεντεύξεις, συγκέντρωσαν βουνά από στοιχεία και, μέσω της τεκμηρίωσης, έσπασαν το άβατο της σιωπής γύρω από την εγκληματική δράση του Γουάινστιν.

Ταυτόχρονα, αν και αρχικά προσωποπαγής, η έρευνά τους έδωσε το έναυσμα για περισσότερες καταγγελίες, άσχετες με το πρόσωπο, αναδεικνύοντας μια ευρύτερη παθογένεια, την οποία ως τότε σχεδόν όλοι αναγνώριζαν ως μια κανονικότητα. Το κύμα καταγγελιών αυτό ξέφυγε από την κινηματογραφική βιομηχανία, επεκτάθηκε σε άλλους εργασιακούς χώρους, ξεπέρασε τα σύνορα των ΗΠΑ και με την κωδική ονομασία #MeΤoo έκανε το πρώτο βήμα για να υπάρξουν αλλαγές σε μια νοσηρή κατάσταση δεκαετιών.

Πλέον γυναίκες και άνδρες που υπέστησαν με οποιονδήποτε τρόπο παρενόχληση στον εργασιακό τους χώρο βρίσκουν όχι μόνο το θάρρος αλλά και το βήμα για να μιλήσουν. Και όλα αυτά, χάρη στον μόχθο αυτών των δυο ρεπόρτερ που τίμησαν τη δημοσιογραφική τους ιδιότητα μέσω της σχολαστικής έρευνας, η οποία στον καιρό της απρόσωπης ροής ειδήσεων, της κατευθυνόμενης πληροφόρησης και της άκριτης αναπαραγωγής πληροφοριών από μέσο σε μέσο τείνει να γίνει είδος προς εξαφάνιση. Αλλά και χάρη στο θάρρος όλων αυτών των γυναικών που αποφάσισαν να μιλήσουν για όσα φριχτά υπέστησαν στα χέρια του Γουάινστιν.

Η ταινία της Μαρία Σρέιντερ, η οποία μετά τον τηλεοπτικό δυναμίτη του «Unorthodox» κάνει το χολιγουντιανό της ντεμπούτο, αφηγείται την ιστορία των δυο γυναικών που ριψοκινδύνευσαν τις καριέρες τους και θυσίασαν πολλά για να πράξουν το δημοσιογραφικό χρέος τους και, ταυτόχρονα, αναδεικνύει την ιστορία των θυμάτων, μέσα από την φωνή των οποίων καταδείχθηκαν τόσο τα εγκλήματα του Γουάινστιν όσο και η βλαβερή νοοτροπία σιωπής και συγκάλυψης δεκαετιών.

Aναφερόμενη στο τι την τράβηξε στην ιστορία, η Μαρία Σρέιντερ είναι σαφέστατη: «Ο αντίκτυπος του άρθρου και του επακόλουθου κινήματος ήταν τεράστιος» αναφέρει. «Τα κύματα της αλλαγής έχουν επεκταθεί και πέρα από το Χόλιγουντ. Ίσως η πιο σημαντική αλλαγή είναι ο τρόπος με τον οποίο τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες επανεξετάζουν τις προσωπικές τους εμπειρίες σεξουαλικής παρενόχλησης ή κακοποίησης».

«Κάποια Μίλησε»: Μια νέα ταινία για το σκάνδαλο Γουάινστιν και το ξέσπασμα του #MeΤoo Facebook Twitter
Η Ζόι Καζάν και η Κάρεϊ Μάλιγκαν υποδύονται τις δυο ρεπόρτερ των New York Times.

Η Κάρεϊ Μάλιγκαν του «Promising Young Woman» και του «Great Gatsby» και η Ζόι Καζάν του «Ruby Sparks» και του «Big Sick» υποδύονται τις δυο ρεπόρτερ των New York Times. Αμφότερες αναφέρονται στο συλλογικό θάρρος αυτών των γυναικών και στην επιμέλεια με την οποία εργάστηκαν για αυτή την αποκάλυψη.

Οι κριτικές είναι θετικές, με την Washington Journal να κάνει λόγο για μια ταινία που προσεγγίζει μια ιστορία που νομίζουμε ότι ξέρουμε με μια φρέσκια, συγκλονιστική ματιά, τον Guardian να επαινεί τον ρυθμό της, ενώ το Variety να μιλά για ένα έντονο θέαμα που παρακολουθεί από κοντά αυτό που οι (σωστοί) ρεπόρτερ (οφείλουν να) κάνουν.

«Κάποια Μίλησε»: Μια νέα ταινία για το σκάνδαλο Γουάινστιν και το ξέσπασμα του #MeΤoo Facebook Twitter
 
«Κάποια Μίλησε»: Μια νέα ταινία για το σκάνδαλο Γουάινστιν και το ξέσπασμα του #MeΤoo Facebook Twitter
 
«Κάποια Μίλησε»: Μια νέα ταινία για το σκάνδαλο Γουάινστιν και το ξέσπασμα του #MeΤoo Facebook Twitter
 
«Κάποια Μίλησε»: Μια νέα ταινία για το σκάνδαλο Γουάινστιν και το ξέσπασμα του #MeΤoo Facebook Twitter
 
«Κάποια Μίλησε»: Μια νέα ταινία για το σκάνδαλο Γουάινστιν και το ξέσπασμα του #MeΤoo Facebook Twitter
 
«Κάποια Μίλησε»: Μια νέα ταινία για το σκάνδαλο Γουάινστιν και το ξέσπασμα του #MeΤoo Facebook Twitter
 
«Κάποια Μίλησε»: Μια νέα ταινία για το σκάνδαλο Γουάινστιν και το ξέσπασμα του #MeΤoo Facebook Twitter

Τα ατού της ταινίας σε σχέση με την οσκαρική της προοπτική είναι δύο. Το ένα η ιστορία της, που αφορά άμεσα τη χολιγουντιανή βιομηχανία, αλλά και γυναίκες και άνδρες σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Το άλλο είναι ο τρόπος που, όπως λέγεται, καταγράφει τη δημοσιογραφική διαδικασία, υπενθυμίζοντας τη σημασία ενός λειτουργήματος, το οποίο τόσο δοκιμάζεται στις μέρες μας.

Λίγοι πίστευαν ότι το «Spotlight», ένας άλλος φιλμικός ύμνος στην ερευνητική δημοσιογραφία, θα έφτανε μέχρι την κατάκτηση του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας πριν από λίγα χρόνια, μα τελικά έκανε την έκπληξη. 

Πέραν της οσκαρολογίας όμως, το «Κάποια Μίλησε» είναι, σύμφωνα με τις κριτικές, μια ταινία μεγάλου κοινού, με ένα θέμα που σήμερα, πέντε χρόνια μετά το ξέσπασμα του #MeΤoo, εξακολουθεί να μας αφορά όλους.

Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την 1η Δεκεμβρίου από την Tulip Entertainment.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ