Μία απρόσμενη συνάντηση με τον βετεράνο σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη

Μία απρόσμενη συνάντηση με τον βετεράνο σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη Facebook Twitter
Πρόκειται για έναν δημιουργό που η προσωπική του πορεία διαπερνά ολόκληρο τον 20ο αι. με έναν βίο αξιοζήλευτο σε Ελλάδα, Ευρώπη και Αμερική και, το κυριότερο, πάντοτε μέτοχο στις μεγάλες στιγμές της ελληνικής πολιτικής ιστορίας...
0

Μία απρόσμενη συνάντηση με τον βετεράνο σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη Facebook Twitter
Τον παρατηρούσα με τα λευκά του γένια και το ζωηρό του βλέμμα, κάτι μεταξύ σοφού Σωκράτη, καλωσυνάτου μπαρμπα-Στρουμφ και δαιμόνιου Ηλία Πετρόπουλου...

 

Είναι γνωστό ότι η καρδιά της νεοελληνικής ποίησης και λογοτεχνίας χτυπάει τα τελευταία χρόνια σε ένα μικρό στενό στο Μοναστηράκι και πιο συγκεκριμένα στο καφέ μπαρ Ποίηματα & Εγκλήματα των εκδόσεων Γαβριηλίδης.

 

Αποφεύγω τις εξόδους κι εγώ τελευταία, πιθανώς ως αντίστοιξη με τις δεκάδες προσκλήσεις για πρεμιέρες και παρουσιάσεις που καταφτάνουν καθημερινά. Πόσο χρόνο να βρει κανείς πια και που να πρωτοσκορπιστεί;

 

Προ δύο ημερών μία συνάντηση στα Ποιήματα & Εγκλήματα με τον πολυγραφότατο ποιητή και σκηνοθέτη Λευτέρη Ξανθόπουλο είχε απρόσμενη έκβαση.

 

Ο Καραμανλής ανάθεσε στον Μιχάλη Κακογιάννη τη διάρθρωση της Κρατικής Τηλεόρασης αμέσως μετά τη Μεταπολίτευση, εκείνος αρνήθηκε, προτείνοντας τον Μανθούλη στη θέση του. Κι ο Μανθούλης με τη σειρά του κάλεσε ανθρώπους σαν τον Μπακογιαννόπουλο, την Μαρκετάκη και τον Μάρκαρη και έφτιαξε ένα πραγματικά ποιοτικό πρόγραμμα εκπομπών!

 

Ξαφνικά από τον πάνω όροφο κατέβηκε - άνετα και γρήγορα, παρ' ότι κρατούσε το μπαστούνι του - ένας Έλληνας καλλιτέχνης που εκτιμώ βαθύτατα. Νάτον κι ο δάσκαλος! αναφωνεί ο Ξανθόπουλος, αν κι είχα την ερώτηση στα χείλη μου: Ο Ροβήρος Μανθούλης δεν ειν' αυτός;

 

Τι παράξενο! Την προηγούμενη νύχτα είχα ξαναδεί σε DVD την ταινία του, Ψηλά τα χέρια Χίτλερ, με το φοβερό ντουέτο Θανάσης Βέγγος - Βασίλης Διαμαντόπουλος τα μαύρα χρόνια της Κατοχής!

 

Ο Μανθούλης κάθισε στο διπλανό τραπέζι παρέα με τον σκηνοθέτη Άγγελο Κοβότσο. Τον παρατηρούσα με τα λευκά του γένια και το ζωηρό του βλέμμα, κάτι μεταξύ σοφού Σωκράτη - αυτού που προτίμησε να πιεί το κώνειο απ' το να μεταφερθεί στη Λάρισα -, καλωσυνάτου μπαρμπα-Στρουμφ και δαιμόνιου Ηλία Πετρόπουλου. 

 

Θυμήθηκα τις κουβέντες που κάναμε γι'αυτόν και το έργο του με τον συχωρεμένο Αντρέα Παγουλάτο. Πώς πρόκειται για έναν δημιουργό που η προσωπική του πορεία διαπερνά ολόκληρο τον 20ο αι. με έναν βίο αξιοζήλευτο σε Ελλάδα, Ευρώπη και Αμερική και, το κυριότερο, πάντοτε μέτοχο στις μεγάλες στιγμές της ελληνικής πολιτικής ιστορίας.

 

 

Διότι ο Μανθούλης ποτέ δεν υπήρξε εστέτ, όπως λόγου χάριν ήταν ο άλλος σημαντικός Έλληνας και συντοπίτης του (αμφότεροι κατοικούν στο Παρίσι), Κώστας Γαβράς. Ο Μανθούλης διατήρησε στο ακέραιο την ελληνική κουλτούρα του, ακόμη μοιράζει το χρόνο του μεταξύ Αθηνών και Παρισίων, κρατάει επαφές με νεότερους Έλληνες συναδέλφους του και συμμετέχει στα κινηματογραφικά δρώμενα: Το Lilly's Story του που είδαμε το 2002 στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ήταν η ιστορία του καταποντισμού, ελέω πολιτικών συνθηκών, μίας παλιότερης ταινίας του με τη Μελίνα Μερκούρη και τον Ζιλ Ντασέν.

 

Παλιότερη ταινία του, ιστορικής σημσίας, ήταν και το ντοκιμαντέρ Ανεβαίνοντας τον Μισισιπή που εγκαινίασε στις 3 Ιανουαρίου 1973 το Τρίτο Κανάλι της Γαλλικής Τηλεόρασης για ν' ακολουθήσει το, γυρισμένο στο Χάρλεμ, Μπλουζ με σφιγμένα δόντια, το οποίο αναγνωρίστηκε απ' τους Βέλγους κριτικούς ως Καλύτερη Ταινία της χρονιάς εκείνης μαζί με το Κοπάδι του Γιλμάζ Γκιουνέι και τον Γάμο της Μαρίας Μπράουν του Ρ. Β. Φασμπίντερ! Κι ακόμη, η μεγάλη φιλία του Μανθούλη με τη Joan Baez και το ντοκιμαντέρ που επρόκειτο να γυρίσει για τον κουνιάδο της, τον ακτιβιστή συγγραφέα και τραγουδοποιό της folk, Richard Farina.

 

Διόλου τυχαίο που όταν ο Καραμανλής ανάθεσε στον Μιχάλη Κακογιάννη τη διάρθρωση της Κρατικής Τηλεόρασης αμέσως μετά τη Μεταπολίτευση, εκείνος αρνήθηκε, προτείνοντας τον Μανθούλη στη θέση του. Κι ο Μανθούλης με τη σειρά του κάλεσε ανθρώπους σαν τον Μπακογιαννόπουλο, την Μαρκετάκη και τον Μάρκαρη και έφτιαξε ένα πραγματικά ποιοτικό πρόγραμμα εκπομπών! Ποιος γνωρίζει, π.χ., στην εποχή του μαύρου της ΕΡΤ που λουστήκαμε, ότι η τότε αμερικανική πρεσβεία είχε διαμαρτυρηθεί, επειδή δινόταν βάρος σε ευρωπαϊκά ή και σε βαλκανικά τηλεοπτικά προγράμματα;

 

Όλες αυτές τις πληροφορίες συν πολλές - πολλές άλλες, γραμμένες σε α΄πρόσωπο από τον Ροβήρο Μανθούλη, θα βρείτε στο ογκωδέστατο (615 σελίδες) βιβλίο με τίτλο Ο κόσμος κατ' εμέ - Ο Βίος και τα Πάθη μου. Σίγουρα δεν πρόκειται για ακόμη μία αυτοβιογραφία. Πρόκειται για μία, συναρπαστική σαν μυθιστόρημα, απολαυστική καταγραφή της νεότερης πολιτιστικής Ιστορίας της Ελλάδας, η οποία - κατά τη γνώμη μου - σε μία άλλη ιδανική κοινωνία θα έμπαινε ως διδακτέα ύλη στα λύκεια της χώρας! Γιατί, ναι μεν γράφει ο Μανθούλης, από τις σελίδες του όμως παρελαύνουν πρόσωπα, έργα, συνθήκες και καταστάσεις, που άπτονται όχι μόνο του ελληνικού, αλλά και του διεθνούς ενδιαφέροντος!

 

Στα 85 του ο Ροβήρος Μανθούλης δικαιούται μιας τέτοιας αυτοβιογραφίας, τόσο πλήρους και τόσο εμπεριστατωμένης: 122 συνολικά ταινίες, 17 βιβλία που προηγήθηκαν και, σήμερα, οι αναμνήσεις του, δεν είναι καθόλου αμελητέα υπόθεση.

 

Όταν σηκώθηκα από το τραπέζι του, γιατί τελικά την κάναμε την κουβέντα μας, μου υπόγραψε ένα βιβλίο του με την εξής αφιέρωση: Αλό Αντώνη au revoir...Την επόμενη θα επέστρεφε στο Παρίσι. Εις το επανιδείν, λοιπόν, κύριε Μανθούλη, με μία μεγάλη συνέντευξη σας για το LIFO.gr, όπως μου υποσχεθήκατε!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ