Minor Threat, Fugazi, Bad Brains.. Ξεκινώντας μία πανκ επανάσταση στην Ουάσινγκτον των 80s

Minor Threat, Fugazi, Bad Brains.. Ξεκινώντας μία πανκ επανάσταση στην Ουάσινγκτον των 80s Facebook Twitter
1
Minor Threat, Fugazi, Bad Brains.. Ξεκινώντας μία πανκ επανάσταση στην Ουάσινγκτον των 80s Facebook Twitter
Ian MacKaye, Minor Threat, Ουάσινγκτον, 1983

 "...My salad days, / When I was green in judgment, cold in blood.."
-Αντώνιος και Κλεοπάτρα, Ουίλιαμ Σαίξπηρ, 1606


Salad Days: Σαιξπηρικός ιδιωματισμός που αναφέρεται στην νεότητα και στον ενθουσιασμό, τον ιδεαλισμό, την αθωότητα, ακόμα και την απειρία που την χαρακτηρίζει. Σήμερα η έκφραση αναφέρεται στο αποκορύφωμα της ζωής κάποιου, ή σε μία περίοδο όπου είναι κανείς στο απόγειο των δυνατοτήτων του.


Το 1985 οι Minor Threat κυκλοφορούν το EP "Salad Days", τον τίτλο του οποίου εύστοχα χρησιμοποίησε ο δημοσιογράφος Scott Crawford στο ντοκιμαντέρ Salad Days: The Birth of Punk in the Nation's Capital που εξετάζει για πρώτη φορά σε βάθος την "παρεξηγημένη" hardcore punk σκηνή της Ουάσιγκτον, τη δεκαετία του '80.


Η πόλη επηρέασε τη διαμόρφωση της μουσικής ταυτότητας και αυτή με τη σειρά της επηρέασε το χαρακτήρα της πόλης. Μέσα σε λίγα χρόνια ιδρύθηκαν δισκογραφικές όπως οι Dischord, Fountain of Youth, και Simple Machines που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην μετέπειτα καθιέρωση των ανεξάρτητων μουσικών παραγωγών.


O Crawford κατάφερε να κάνει μία ειλικρινή καταγραφή της σκηνής που γέννησε το straight edge και έπαιξε καθοριστικό , αν και αφανή πολλές φορές, ρόλο στην εναλλακτική μουσική αναγέννηση των 90s που είχε ως λίκνο την white collar πρωτεύουσα των Ηνωμένων Πολιτειών.


Μέσα από δεκάδες συνεντεύξεις με πρωτοπόρους του πανκ (Minor Threat, Bad Brains, Void, Government Issue, Marginal Man, Gray Matter, Rites of Spring, Fugazi, κ.α) και άλλους αφανείς ήρωες (φανζινάδες, ακτιβιστές, δημοσιογράφους, ιδιοκτήτες δισκάδικων κτλ) που συνέβαλαν στην αλματώδη διάδοση του underground μουσικού κινήματος, το ντοκιμαντέρ καταφέρνει να πει την ιστορία χωρίς να πέφτει στην παγίδα της νοσταλγίας.


Ο ίδιος ο Crawford δεν είναι ξένος στη σκηνή.

Ήδη από την ηλικία των δεκατεσσάρων κατέγραφε με αξιοσημείωτο επαγγελματισμό το κίνημα εν τη γενέσει του, εκδίδοντας το θρυλικό Metrozine (και τις 7ιντσες συλλογές του), το μοναδικό φανζίν που παρακολουθούσε και αναμετάδιδε λεπτομερώς όλες τις μπάντες της DC.


Το Salad Days: The Birth of Punk in the Nation's Capital προβλήθηκε χθες για πρώτη φορά στην Ελλάδα στα πλαίσια του Ιn- Edit Festival, ενώ ακολουθεί και σήμερα μία ακόμα μεσημεριανή προβολή.
Προλαβαίνετε!

Minor Threat, Fugazi, Bad Brains.. Ξεκινώντας μία πανκ επανάσταση στην Ουάσινγκτον των 80s Facebook Twitter
Ο Scott Crawford σε άρθρο τοπίκής εφημερίδας του 1985 με τίτλο "Punktrepeneur"

 
Τι είναι αυτό που σου λείπει περισσότερο από τις ημέρες των underground εκδόσεων όπως το Metrozine;

Τι σου λείπει περισσότερο από τον έφηβο εαυτό σου;
Χμ, υποθέτω ότι θα μπορούσε να μου λείπει όλη εκείνη η ενέργεια και ο ενθουσιασμός που μου προκαλούσε κάθε συναυλία που πήγαινα. Δεν μπορούσα να περιμένω για το επόμενο live, να βγάλω φωτογραφίες, και να γυρίσω σπίτι για να γράψω γι' αυτό.


Θυμάσαι αλήθεια ποια ήταν η πρώτη συναυλία που πήγες;
Μία από τις πρώτες μου συναυλίες ήταν ένα live των Void (τους οποίους βλέπετε και στο ντοκιμαντέρ). Όπως πιθανότατα φαντάζεσαι δεν έμοιαζαν με τίποτε που είχα δει μέχρι τότε!

Minor Threat, Fugazi, Bad Brains.. Ξεκινώντας μία πανκ επανάσταση στην Ουάσινγκτον των 80s Facebook Twitter
Bad Brains, 1980, Ουάσινγκτον

Πώς προέκυψε η ιδέα του ντοκιμαντέρ;

Ήταν κάτι που ήθελες να κάνεις από πάντα;
Το Salad Days ήταν ένα πρότζεκτ που υπήρχε στο μυαλό μου πάρα πολύ καιρό. Αρχικά νόμιζα ότι θα έγραφα ένα βιβλίο με τις εμπειρίες μου, αλλά γρήγορα κατάλαβα ότι ήταν πολύ καλύτερο να παρουσιάσω οπτικά την ιστορία κινήματος και να μοιραστώ όλη αυτή τη μουσική με τον κόσμο.

Και για ποιους λόγους ένιωθες την ανάγκη να πεις αυτή την ιστορία, με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο;

Η δεκαετία του '80 ήταν μία περίοδος της ζωής μου που με διαμόρφωσε με τρόπους τους οποίους ποτέ δεν εξερεύνησα διεξοδικά. Για μένα όλο αυτό δεν είχε να κάνει μόνο με τη μουσική. Η μουσική ήταν σίγουρα το "σημείο εκκίνησης", αλλά αφού ενεπλάκην σε τόσο μεγάλο βαθμό με την punk σκηνή αυτή έγινε κάτι πολύ μεγαλύτερο και σημαντικότερο, κάτι που με διαμόρφωσε σαν άνθρωπο.

Αλήθεια πόσο καιρό χρειάστηκε να ολοκληρωθεί το Salad Days, και ποιες ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες στην δημιουργία του;
Μου πήρε συνολικά τέσσερα χρόνια για να το ολοκληρώσω. Δούλεψα σκληρά πάνω σε κάθε ένα πλάνο!


Όσον αφορά τις δυσκολίες, η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να επιτρέψω στον εαυτό μου να εξερευνήσει τα κομμάτια εκείνα της σκηνής που ήταν κατ' εμέ σημαντικά, αντί να προσπαθώ να τους αφήσω όλους ευχαριστημένους. Ο κάθε ένας έχει βιώσει τις δικές του εμπειρίες, και το καλύτερο που μπορούσα να κάνω ήταν να πω την "ιστορία" όπως την είδα με τα δικά μου μάτια. Μόλις συμφιλιώθηκα με αυτή την ιδέα απελευθερώθηκα και δημιουργικά.

Minor Threat, Fugazi, Bad Brains.. Ξεκινώντας μία πανκ επανάσταση στην Ουάσινγκτον των 80s Facebook Twitter
Salad Days EP, 1985 Minor Threat


Λοιπόν, γιατί είναι ένα ντοκιμαντέρ σαν το Salad Days επίκαιρο σήμερα;

Ποιο είναι το μήνυμά του, και τι είναι αυτό που θα ήθελες να πάρουν οι νεότερες γενιές μουσικών απ' αυτό;
Γιατί είναι ένα φιλμ που μιλά για τη δύναμη της κοινότητας, για την ικανότητα που έχουν οι άνθρωποι – οι ομάδες, οι παρέες- να ενώνουν τις δυνάμεις τους δημιουργώντας κάτι εξ ολοκλήρου δικό τους, κόντρα σε όλες τις δυσκολίες. Κι αυτό είναι πάντα επίκαιρο.

Λες ότι η πανκ σκηνή της Washington DC είναι μία συχνά παρεξηγημένη σκηνή;

Για ποιες παρανοήσεις μιλάς;
Ναι, ήταν και είναι ακόμα ίσως μία παρεξηγημένη σκηνή γιατί ήταν υπεύθυνη για το straight edge (ανάμεσα σε άλλα), ένα κίνημα που εξαπλώθηκε και απέκτησε τελικά δική του ξεχωριστή υπόσταση. Υπήρχε μία αντίληψη σε όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του '80 και αργότερα σύμφωνα με την οποία όλοι στην DC δεν κάπνιζαν, δεν έπιναν, και δεν έκαναν ναρκωτικά – πράγμα που φυσικά απείχε παρασάγγας από την αλήθεια.


Ντοκιμαντέρ σαν το Salad Days, όμως, δεν πέφτουν πολύ εύκολα στην παγίδα του εξωραϊσμού του παρελθόντος και των εφηβικών μας ηρώων;
Ακριβώς γι' αυτό προσπάθησα από την πρώτη στιγμή να απομακρυνθώ όσο το δυνατόν περισσότερο από τη δημιουργία μίας νοσταλγικής ματιάς στο παρελθόν, όπως ένας ποδοσφαιριστής που κοιτάει πίσω αναπολώντας τις ένδοξες μέρες της νεότητάς του. Στόχος μου ήταν να κάνω ένα ντοκιμαντέρ πιο προσωπικό, με μία πιο οικεία ματιά, και όχι ένα ντοκιμαντέρ που θα αφηγούταν "ιστορίες πολέμου" από τα παλιά. Και νομίζω ότι το κατάφερα σε μεγάλο βαθμό.

Ο Ian MacKaye μιλά για το πώς ακόμα μέχρι και σήμερα δέχεται τηλεφωνικές φάρσες που έχουν να κάνουν με το κίνημα του straight edge από μεθυσμένους έφηβους

Το ντοκιμαντέρ χρηματοδοτήθηκε με τεράστια επιτυχία μέσω crowdfunding, συγκεντρώνοντας τελικά 55.000 δολάρια από τα 32.000 που ήταν ο αρχικός στόχος.

Περίμενες μία ανταπόκριση τέτοιου μεγέθους;

Η αλήθεια είναι ότι δεν περίμενα με τίποτα μία ανταπόκριση όπως αυτή που δεχθήκαμε από τον κόσμο από την πρώτη κιόλας μέρα. Ήξερα ότι το ντοκιμαντέρ θα είχε αντίκτυπο στην μουσική κοινότητα, αλλά ήταν πραγματικά ενθαρρυντικό να ξέρω ότι τόσος πολύ κόσμος αισθανόταν το ίδιο.


Τριάντα χρόνια μετά, τι είναι αυτό που βλέπεις να έχει αλλάξει περισσότερο στη σημερινή πανκ σκηνή;

Νομίζω ότι αυτό που άλλαξε δραματικά την πανκ σκηνή είναι το ίντερνετ. Την δεκαετία του '80 έγραφες γράμματα, άραζες σε δισκάδικα, και αγόραζες φανζίν για να μπορέσεις να μάθεις κάτι παραπάνω και για να επικοινωνήσεις με την κοινότητα. Σήμερα, το ίντερνετ μας φέρνει όλους κοντά με έναν πολύ πιο άμεσο τρόπο, και αυτό φέρνει αλλαγές όχι μόνο σε όσους ακούν τη μουσική αλλά και σε όσους τη φτιάχνουν.

Minor Threat, Fugazi, Bad Brains.. Ξεκινώντας μία πανκ επανάσταση στην Ουάσινγκτον των 80s Facebook Twitter


Τελειώνοντας, πιστεύεις ότι οι "salad days" του πανκ έχουν πια περάσει ανεπιστρεπτί;
Όχι, με τίποτα. Το πανκ θα εξελίσσεται συνεχώς βρίσκοντας νέους τρόπους να αμφισβητεί την καθεστηκυία τάξη. Και θα έχει πάντα νέους οπαδούς γιατί είναι ένα είδος μουσικής που προσελκύει τους δυσαρεστημένους, τους πνευματικά περίεργους και τολμηρούς ανθρώπους. Οι καλύτερες μέρες του πανκ δεν έχουν περάσει, αντίθετα είναι μπροστά μας.

Minor Threat, Fugazi, Bad Brains.. Ξεκινώντας μία πανκ επανάσταση στην Ουάσινγκτον των 80s Facebook Twitter
Ο John Stabb των Government Issue
Minor Threat, Fugazi, Bad Brains.. Ξεκινώντας μία πανκ επανάσταση στην Ουάσινγκτον των 80s Facebook Twitter
Minor Threat, Fugazi, Bad Brains.. Ξεκινώντας μία πανκ επανάσταση στην Ουάσινγκτον των 80s Facebook Twitter
Minor Threat, Fugazi, Bad Brains.. Ξεκινώντας μία πανκ επανάσταση στην Ουάσινγκτον των 80s Facebook Twitter

_____________________________

Salad Days: The Birth of Punk in the Nation's Capital

Σήμερα, Τρίτη, στις 13:00

Odeοn Όπερα

(Ακαδημίας 57).

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια