Ντόναλντ Σάδερλαντ (1935-2024): Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες

Ντόναλντ Σάδερλαντ: Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες Facebook Twitter
Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ στο «MASH» (1970).
0

“Μαμά, είμαι όμορφος;» Ο ψηλόλιγνος έφηβος με τη βαριά φωνή, τα μπλε μάτια και τα πεταχτά αυτιά που είχε μείνει στην ίδια τάξη εξαιτίας της πολιομυελίτιδας κάτι υποψιαζόταν όταν έκανε την ερώτηση, για να λάβει την από καρδιάς υπεκφυγή αντί ευθείας απάντησης, «το πρόσωπό σου διαθέτει χαρακτήρα». Πόσο δίκιο είχε η μητέρα του Καναδού Ντόναλντ Σάδερλαντ, ο οποίος έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών, αφήνοντας, μαζί με την παραμερισμένη ματαιοδοξία του, μια σοβαρή παρακαταθήκη αξέχαστων ρόλων και συνεχούς παρουσίας στην ουσία της υποκριτικής. Πόσοι μπορούν να καυχηθούν για δύο τουλάχιστον κλασικά φινάλε στην ιστορία του κινηματογράφου;

Ο γηραιός Καζανόβα του Φελίνι σκύβει μπροστά στη φθορά, ρεζιλεύεται μπροστά στο σκωπτικό κοινό που παρακολουθεί γελώντας μια μικρή περφόρμανς που άλλοτε προκαλούσε θαυμασμό, βλέπει τον θάνατο να τον επισκέπτεται με κοντινό στα ματωμένα μάτια και το σπασμένο, γεμάτο ρουζ πρόσωπό του, και λικνίζεται με τη μπαλαρίνα του την Ενριέτα στον χορό του τέλους, σαν διακοσμητικό παιχνίδι στο πέρασμα του χρόνου. Και στους στοιχειωτικούς Ανθρώπους του τρόμου του Φίλιπ Κάουφμαν η κάμερα ξεκινά από ένα gros plan στο βλέμμα φρίκης, για να την καταπιεί το στόμα του, σωματοποιώντας την ύστατη κραυγή προτού καταληφθεί από τους εξωγήινους εισβολείς. 

Κανείς δεν θα μπορούσε να αρνηθεί συμμετοχή σε έναν τόσο αγαπητό και σεβαστό ηθοποιό που δεν είχε βρεθεί ποτέ στην πεντάδα των Όσκαρ, αλλά, όπως είπε και η Γούπι Γκόλντμπεργκ στον ακριβέστατο λόγο της στο τιμητικό του βραβείο το 2017, όλοι οι γύρω του κέρδισαν ένα από αυτά, γιατί ήταν τόσο καλός.

Ξεκίνησε χωρίς τρομερές φιλοδοξίες, υψηλές προσδοκίες ή προνομιακές προοπτικές, νιώθοντας ικανοποιημένος που δέχονταν να τον προσλάβουν, ακριβώς επειδή είχε μεγάλα αυτιά και κανείς άλλος δεν δεχόταν να παίξει κωμικά («Και οι 12 ήταν καθάρματα») και τυχερός που οι συνάδελφοί του, όπως ο συμπατριώτης του Κρίστοφερ Πλάμερ, τον πρότειναν για δουλειές (MASH). Πολύ γρήγορα ταυτίστηκε με την αντικουλτούρα και το σινεμά που την αποτύπωσε, όχι γιατί συνέπεσε με τη μόδα της εποχής αλλά γιατί το εννοούσε και το πίστευε πολιτικά. 

Ντόναλντ Σάδερλαντ (1935-2024): Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες Facebook Twitter
Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ ως Καζανόβα στην ομότιτλη ταινία του Φελίνι.
Ντόναλντ Σάδερλαντ (1935-2024): Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες Facebook Twitter
Στους «Συνηθισμένους Ανθρώπους» με τη Μέρι Τέιλορ Μουρ και τον Τίμοθι Χάτον.

Αυτός είναι ο λόγος που επιδίωξε να αποτελεί μέρος των Hunger Games, χωρίς να γνωρίζει τους συντελεστές ή να έχει διαβάσει τα ομώνυμα best sellers, μόνο διότι είδε μπροστά του, μετά από δεκαετίες, μια χρυσή ευκαιρία να μιλήσει διά του ρόλου του σε ένα νέο κοινό και να το ξυπνήσει, όπως στα '70s, με μια μικρή προσπάθεια rewriting – ανέκαθεν συνήθιζε να προσθέτει και να ξαναγράφει τους διαλόγους του, προς το βέλτιον. Στέλνοντας μια επιστολή στους παραγωγούς και στον σκηνοθέτη, έθεσε εαυτόν στη διάθεσή τους και εκείνοι συμφώνησαν αμέσως, δίνοντάς του έτσι τον χώρο να πλάσει έναν Κοριολανό για τη γενιά των social media και να αποκτήσει φωνή με τους υπέροχους μονολόγους του – η έλλειψη ματαιοδοξίας που λέγαμε.

Ντόναλντ Σάδερλαντ (1935-2024): Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες Facebook Twitter
Πολύ γρήγορα ταυτίστηκε με την αντικουλτούρα και το σινεμά που την αποτύπωσε, όχι γιατί συνέπεσε με τη μόδα της εποχής αλλά γιατί το εννοούσε και το πίστευε πολιτικά. 

Κανείς δεν θα μπορούσε να αρνηθεί συμμετοχή σε έναν τόσο αγαπητό και σεβαστό ηθοποιό που δεν είχε βρεθεί ποτέ στην πεντάδα των Όσκαρ, αλλά, όπως είπε και η Γούπι Γκόλντμπεργκ στον ακριβέστατο λόγο της στο τιμητικό του βραβείο το 2017, όλοι οι γύρω του κέρδισαν ένα από αυτά γιατί ήταν τόσο καλός – η Τζέιν Φόντα στην Εξαφάνιση του Πάκουλα συγκαταλέγεται ανάμεσά τους. Συνοψίζοντας την τέχνη του, η Αμερικανίδα ηθοποιός επισήμανε πως ο Σάδερλαντ έκανε τον θεατή να αγαπήσει αντιπαθέστατους χαρακτήρες, επειδή ο ίδιος τους αγαπούσε. Η συμπόνια του παίρνει σάρκα και οστά σε δύο από τα καλύτερα δείγματα της τεράστιας φιλμογραφίας του.

Το Don't Look Now του Νίκολας Ρεγκ έγινε διάσημο από τη γυμνή σκηνή του στην κρεβατοκάμαρα μαζί με την Τζούλι Κρίστι (δυο πολύ ντροπαλοί άνθρωποι που μάζεψαν τα κουράγια τους, γδύθηκαν και το έκαναν, όπως το περιγράφει ο ίδιος), ωστόσο το επώδυνο ταξίδι του ζευγαριού στην απώλεια και την παράνοια της παράδοξης επιλογής να πάνε στη Βενετία για να απαλύνουν το πένθος τους διευκολύνεται από την αταλάντευτη σταθερότητα του Τζον Μπάξτερ που θρηνεί μοναχικά ως απόλυτα υποστηρικτικός παρτενέρ μιας ανερμάτιστης, τραγικής γυναίκας.

Ντόναλντ Σάδερλαντ (1935-2024): Ένα πρόσωπο, χίλιες εικόνες Facebook Twitter
Με την Τζούλι Κρίστι στην ταινία «Don't Look Now» του Νίκολας Ρεγκ.

Η απλότητα και η ανθρωπιά του φάνηκαν ακόμα περισσότερο στους Συνηθισμένους Ανθρώπους, δίπλα στην αυστηρότητα της Μέρι Τέιλορ Μουρ και τον γιο τους, Τίμοθι Χάτον. Ο σύζυγος, Κάλβιν Τζάρετ, έχει πετρώσει από την απώλεια του χαρισματικού γιου, που προφανώς προτιμούσαν να υπάρχει ακόμα στη ζωή, σε τέτοιο βαθμό που δέχεται τα απόνερα της θρυμματισμένης οικογένειάς του σε κάθε περίσταση. Κι όταν η άκαρδη λέαινα-σύζυγος τον ψέγει, θυμάται πως ακόμα και παρατήρηση για το λάθος χρώμα κάλτσες που φόρεσε στην κηδεία δέχτηκε πάνω στην ψυχαναγκαστική άρνησή της. Σπάζοντας για μια ακόμη φορά, ο Σάδερλαντ έδειξε πως κάτω από την ήσυχη και αξιοπρεπή εικόνα του everyman, περίμενε ένας μάγος της απλότητας να αναδείξει αναπάντεχα συναισθήματα.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Απώλειες / Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Ό,τι κι αν έπαιζε ο Καναδός ηθοποιός, που πέθανε χθες στα 88 του, φιλτραριζόταν μέσα από κάτι βαθιά δικό του, σαν να απολαμβάνει ένα ιδιωτικό αστείο ή σαν να κρύβει επιτυχώς την υποψία ή τη βεβαιότητά του ότι κάτι έχει πάει πολύ στραβά (στον κόσμο).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ