Νυχτερίδες, σκελετοί και φαντάσματα: Το 1896 ο Ζορζ Μελιές φτιάχνει το πρώτο φιλμ τρόμου

Νυχτερίδες, σκελετοί και φαντάσματα: Το 1896 ο Ζορζ Μελιές φτιάχνει το πρώτο φιλμ τρόμου Facebook Twitter
Το Le manoir du diable (Το Κάστρο του Διαβόλου) διαρκεί κάτι λιγότερο από 200 δευτερόλεπτα και χωράει μέσα του ό,τι μπορούσε να σπείρει ανατριχίλες τον 19ο αιώνα.
0

Είναι τόσο διαφορετικό το μέγεθος της προκατάληψης με την οποία έβλεπε κάποιος μια εικόνα 122 χρόνια πριν, σε σχέση με σήμερα, που μεταποιεί αντίστοιχα την έννοια και το συναίσθημα του τρόμου. Η ταύτιση κάθε μεταφυσικής ανησυχίας με κάτι φρικώδες και η αρνητική ενέργεια που συνόδευε τη λέξη μαγεία, μια προσβολή ακόμη τότε προς κάθε απόκληρο της κοινωνίας που συνοδεύονταν με τον στιγματισμό του ως εκπρόσωπο του Κακού, έφεραν τις σχετικές εικονογραφήσεις που έστελναν μικρούς και μεγάλους κάτω από τις κουβέρτες τους, φοβούμενοι οτιδήποτε σκοτεινό – κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Ο διασημότερος εξ αυτών, ο Ζορζ Μελιές έφτιαξε το 1896 αυτό που αποκαλείται σήμερα «το πρώτο φιλμ τρόμου» αν μπορείς να θεωρήσεις πια ότι η εναλλαγή εικόνων μιας νυχτερίδας, ενός τσουκαλιού, τριών ανθρώπων μέσα σε σεντόνια και ενός σκελετού προκαλούν τρόμο σήμερα.


Οι κινούμενες εικόνες, που ξεκίνησαν επίσημα στο τέλος του 1895 ήταν από μόνες τους ένα τρομακτικό θέαμα. Η περίφημος μύθος πως οι θεατές άρχισαν να τρέχουν πανικόβλητοι βλέποντας ένα τρένο να έρχεται κατά πάνω τους στην πρώτη προβολή των αδερφών Λιμιέρ, δε μοιάζει υπερβολικός, καθώς χρειάζονταν χρόνος για να συνηθίσουν τα μάτια των θεατών το καινούριο θέαμα. Λίγους μήνες μετά, ο υπό διαμόρφωση ακόμη κινηματογράφος έβρισκε τους πιονέρους του οι όποιοι, με άγνοια κινδύνου, δοκίμαζαν ό,τι ιδέα είχαν στο μυαλό τους.


Ο διασημότερος εξ αυτών, ο Ζορζ Μελιές έφτιαξε το 1896 αυτό που αποκαλείται σήμερα «το πρώτο φιλμ τρόμου» αν μπορείς να θεωρήσεις πια ότι η εναλλαγή εικόνων μιας νυχτερίδας, ενός τσουκαλιού, τριών ανθρώπων μέσα σε σεντόνια και ενός σκελετού προκαλούν τρόμο σήμερα. Τότε όμως είχαν τη δύναμη να στείλουν κάποιον στο ψυχιατρείο.


Το Le manoir du diable (Το Κάστρο του Διαβόλου) διαρκεί κάτι λιγότερο από 200 δευτερόλεπτα και χωράει μέσα του ό,τι μπορούσε να σπείρει ανατριχίλες τον 19ο αιώνα. Του αξίζει κάποια στιγμή μια αποκατάσταση, όπως έχει γίνει και σε άλλες ταινίες του Γάλλου δημιουργού (με διασημότερη αυτή στο Ταξίδι στη Σελήνη), λόγω της ιστορικής σημασίας του.

 

Le manoir du diable 1896

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ