Ο Δημήτρης Αρμενάκης έφτιαξε ένα animation για την υπερκατανάλωση, εμπνευσμένο από την Αθήνα

Φωτ.: Γεωργία Πανάκια
0

Στο «All you can eat», την ταινία εμψύχωσης κινουμένων σχεδίων του Δημήτρη Αρμενάκη, υπάρχουν δύο διαφορετικοί κόσμοι: από τη μια ένας γκρίζος και δυστοπικός και από την άλλη ένας ζωντανός, γεμάτος χρώμα. Μέσα τους, δύο non-binary πλάσματα προσπαθούν να ξεφύγουν από την παγίδα των ανθρώπων.

Εμπνευσμένη από την Αθήνα και τη ζωή στις μεγαλουπόλεις, η ταινία, που προβλήθηκε σε περισσότερα από σαράντα φεστιβάλ και πρόσφατα απέσπασε το βραβείο «Στράτος Στασινός» ως καλύτερη φοιτητική ταινία κινουμένων σχεδίων από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και την ASIFA Hellas, σε βάζει στη θέση δύο χαρακτήρων που εξερευνούν μια πραγματικότητα τρομακτικά καινούρια για τους ίδιους, εκνευριστικά οικεία για εμάς, προκαλώντας έντονο το αίσθημα του φόβου.

Υπερκαταναλώνουμε οτιδήποτε. Ακόμα και τα καρτούν, αν υπήρχαν στη πραγματικότητα και είχαμε κάποιο όφελος από αυτά, π.χ. ενεργειακό, ή κάτι μας πρόσφεραν, θα τα τρώγαμε βουλιμικά. Δεν υπήρχε περίπτωση να μην τα εκμεταλλευτούμε.

«Αυτή η ταινία μιλάει για την ελευθερία. Για το ότι οι άνθρωποι υπερκαταναλώνουν κάτι το οποίο δεν μπορεί να τους αντιμετωπίσει, για την κατακρεούργηση ενός εξωγήινου ή καρτούν πολιτισμού» λέει ο ίδιος.

«Είναι μια μεταφορά. Προσπάθησα να παντρέψω δύο κόσμους, έναν χαρούμενο, χρωματιστό, πιο παιδικό και αθώο, επηρεασμένο βαθιά από καρτούν της δεκαετίας του '30, με έναν πιο σκοτεινό κόσμο, ο οποίος αναφέρεται κατά κάποιον τρόπο στην ανθρώπινη κοινωνία. Επειδή είμαι ένας άνθρωπος που μεγάλωσε στην Αθήνα, νομίζω ότι οι υποσυνείδητες επιρροές μου είναι αισθητές: τα κτίρια, η δομή, οι υφές και η αίσθηση που μου δίνει αυτή η πόλη».

Ο Δημήτρης Αρμενάκης έφτιαξε ένα animation για την υπερκατανάλωση, εμπνευσμένο από την Αθήνα Facebook Twitter
Για κάθε δημιουργό είναι μία από τις μεγαλύτερες απολαύσεις το να μπορεί να βλέπει το έργο του εκεί όπου πρέπει, εν προκειμένω στο σινεμά. Γιατί θεωρώ ότι εκεί είναι η θέση των ταινιών, στη μεγάλη οθόνη, και εκεί βλέπεις όλο το εύρος της ταινίας και πώς λειτουργεί, τη διάδραση με το κοινό. Φωτ.: Γεωργία Πανάκια

Η δημιουργία

«Υπήρξε μια περίοδος κατά την οποία έκανα αιτήσεις για μεταπτυχιακά προγράμματα, καθώς ήθελα να εξειδικευτώ πιο πολύ στο animation, να δω τι παραπάνω μπορώ να κάνω και να γνωρίσω περισσότερο κόσμο που ασχολείται με αυτό, οπότε, όταν με δέχτηκαν στο Royal School of Arts στο Λονδίνο, κατάφερα να πάω και να πω ότι θα το δοκιμάσω. Πέρα από τη διατριβή του μεταπτυχιακού, έκανα και δυο ταινίες μικρού μήκους, το "First Thirst" το 2018 και το "Αl you can eat", η παραγωγή του οποίου έγινε το 2019 και διανεμήθηκε στα φεστιβάλ στα τέλη του '19, αρχές του '20.


Κατηύθυνα όλη την παραγωγή, ποιος θα κάνει τον σχεδιασμό ήχου, τις φωνές, ποιοι θα είναι οι βοηθοί και για ποιες σκηνές, δηλαδή έπρεπε να ενορχηστρώσω όλο αυτό το κομμάτι και παράλληλα να κάνω τον σχεδιασμό και τη σκηνοθεσία της ταινίας. Στην αρχή υπήρχε μια σύγχυση ως προς το πώς θα γινόταν όλο αυτό, γιατί ο χρόνος ήταν περιορισμένος. Υπάρχει ένα budget που είναι συγκεκριμένο και το πώς θα το κατανείμω στους συνεργάτες μου έπρεπε να ζυγιστεί έτσι ώστε να βγαίνει και χρονικά και ποιοτικά αυτό που είχα οραματιστεί.

Ο Δημήτρης Αρμενάκης έφτιαξε ένα animation για την υπερκατανάλωση, εμπνευσμένο από την Αθήνα Facebook Twitter
Η ταινία σε βάζει στη θέση δύο χαρακτήρων που εξερευνούν μια πραγματικότητα τρομακτικά καινούρια για τους ίδιους, εκνευριστικά οικεία για εμάς, προκαλώντας έντονο το αίσθημα του φόβ

Το μήνυμα

«Υπερκαταναλώνουμε οτιδήποτε. Ακόμα και τα καρτούν, αν υπήρχαν στην πραγματικότητα και είχαμε κάποιο όφελος από αυτά, π.χ. ενεργειακό, ή κάτι μας πρόσφεραν, θα τα τρώγαμε βουλιμικά. Δεν υπήρχε περίπτωση να μην τα εκμεταλλευτούμε. Τίποτα δεν μένει ανέγγιχτο, αν υπάρχει όφελος.

Ήθελα να δείξω την οπτική μέσα από τα μάτια του θύματος, του προϊόντος, το πώς αυτό βλέπει την κοινωνία, όχι την οπτική του θύτη. Όταν ήμουν στο Λονδίνο, σκεφτόμουν τι θα συνέβαινε αν ένα από όλα αυτά τα κοτόπουλα που είναι στα ψυγεία των σούπερ-μάρκετ, ήταν ζωντανό, έβγαινε στην πόλη και κυκλοφορούσε στους δρόμους μιας μεγαλούπολης. Δεν θα ένιωθε χαωμένο;»

Τα φεστιβάλ

«Άρχισα να στέλνω την ταινία σε κάποια φεστιβάλ του εξωτερικού και της Ελλάδας. Ξεκίνησα να τη διανέμω από τα τέλη του '19, αρχές του '20, εφόσον είχε βγει στην τελική της μορφή. Κατάφερα να τη δω σε έναν κινηματογράφο τον Φεβρουάριο, στο London Short Film Festival. Για κάθε δημιουργό είναι μία από τις μεγαλύτερες απολαύσεις το να μπορεί να βλέπει το έργο του εκεί όπου πρέπει, εν προκειμένω στο σινεμά. Γιατί θεωρώ ότι εκεί είναι η θέση των ταινιών, στη μεγάλη οθόνη, και εκεί βλέπεις όλο το εύρος της ταινίας και πώς λειτουργεί, τη διάδραση με το κοινό. Μπορεί να γελάσει, να κλάψει, να βγάλει διάφορα συναισθήματα, είναι κι αυτό κομμάτι της εμπειρίας.

Το θετικό είναι ότι κατάφεραν να γίνουν οι Νύχτες Πρεμιέρας, παρά τις αντίξοες συνθήκες, λίγο πριν επιβληθούν τα πιο αυστηρά μέτρα. Οπότε το ευχάριστο είναι ότι είδα την ταινία τελικά και στην Αθήνα, την πόλη στην οποία μεγάλωσα, κι αυτό μου άρεσε. Τον Δεκέμβριο έκλεισε τον κύκλο της, αφού πήγε συνολικά σε περισσότερα από σαράντα φεστιβάλ. Όλο το ταξίδι που κατάφερε να κάνει εν μέσω πανδημίας είναι μεγάλη τιμή για την ίδια την ταινία».

Ο Δημήτρης Αρμενάκης έφτιαξε ένα animation για την υπερκατανάλωση, εμπνευσμένο από την Αθήνα Facebook Twitter
Όλο το ταξίδι που κατάφερε να κάνει εν μέσω πανδημίας είναι μεγάλη τιμή για την ίδια την ταινία. Φωτ.: Γεωργία Πανάκια

Η τέχνη ως δίαυλος μηνυμάτων

«Θεωρώ ότι αυτός είναι ένας από τους σκοπούς της τέχνης. Εγώ επέλεξα το animation, θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε άλλο, εικαστικό ή μη. Είναι ο δίαυλος μέσα από τον οποίο θα μπορέσουμε να μεταδώσουμε αυτό που θέλουμε να πούμε. Και αυτό εξαρτάται από το τι έχει μέσα του ο καθένας, αυτό που τον ταλανίζει και θέλει να το βγάλει προς τα έξω. Στην προκειμένη περίπτωση η ταινία αποκτά έναν πιο κοινωνικό χαρακτήρα, κάποιοι θα έλεγαν οριακά πολιτικό, γιατί θεώρησα ότι αξίζει να ειπωθούν πράγματα για την εποχή στην οποία ζούμε».

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που πέρασαν απαρατήρητες και αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Αξιόλογες ταινίες που δεν είχαν προλάβει να κάνουν τον κύκλο τους όταν τις βρήκε το πρώτο lockdown ή δεν κατάφεραν να βρουν το κοινό τους στις προβολές των θερινών σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οθόνες / «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

Οι σημερινοί έφηβοι μεγαλώνουν σε ένα τρομακτικό χάος πληροφορίας και επιρροών που τους διαμορφώνουν, χωρίς τον έλεγχο της οικογένειάς τους. Μια βρετανική σειρά στο Netflix θέτει ερωτήματα για τους λόγους που οδηγούν σε ακραίες καταστάσεις - προσοχή, περιέχει spoiler.
M. HULOT
Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου, το σέβομαι»

Οθόνες / Ariane Labed: «Δεν με ενδιαφέρει να σκίσω το γυναικείο σώμα στις ταινίες μου· το σέβομαι»

Με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης της μεγάλου μήκους ταινίας -στην οποία υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία-, την κινηματογραφική διασκευή του γοτθικού μυθιστορήματος Sisters της Ντέιζι Τζόνσον, η Ariane Labed μιλάει στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για το σινεμά που την εξιτάρει και την κάνει να ρισκάρει.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: O Σόντερμπεργκ ξαναχτυπά και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή η κινηματογραφική εβδομάδα έχει να μας δώσει το φοβερό δίδυμο Μπλάνσετ-Φασμπέντερ, την αδικημένη από τα Όσκαρ ερμηνεία της Μαριάν Ζαν-Μπατίστ στο Hard Truths και ένα αριστουργηματικό ντοκιμαντέρ που ήταν υποψήφιο για αγαλματίδιο.
THE LIFO TEAM