Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου

Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου Facebook Twitter
0

— Πείτε μας δυο λόγια για την ιστορία πίσω από τους MAKI. Και, επιτέλους, τι σημαίνει το όνομά σας;

Καταρχάς, το 2002 οι Σεμπαστιάν Περού και Ζιλιέν Λομπντέζ του πολιτιστικού οργανισμού της Γκρενόμπλ «Culture Ailleurs» έκαναν σε τρεις κινηματογραφιστές του Atelier MTK μια τρελή πρόταση: να πάνε σε ένα χωριό στο Μάλι, που είναι χαμένο στο δάσος, για να κάνουν λήψεις σε φιλμ 8 και 16 χιλιοστών και να στήσουν ένα μικρό κινηματογραφικό εργαστήριο προκειμένου να εμφανίσουν τα φιλμ και να τα προβάλουν στους χωρικούς. Όταν επιστρέψαμε στην Γκρενόμπλ μετά το ταξίδι ξεκινήσαμε να επεξεργαζόμαστε ξανά τις ταινίες και αργότερα επιστρέψαμε στο ίδιο χωριό το 2003 και δημιουργήσαμε, μαζί με 3 μουσικούς του χωριού κι έναν... σιδηρουργό-κυνηγό, μια οπτικοακουστική περφόρμανς (με φιλμ, σκιές και μουσική). Στην πορεία κάναμε μια περιοδεία –με κάρο και γαϊδουράκι– στα γύρω χωριά για να παρουσιάσουμε μια περφόρμανς με τον τίτλο «Maki». Λίγους μήνες αργότερα, προσκαλέσαμε τους μουσικούς από το Μάλι για να παίξουν μαζί μας στην περφόρμανς στη Γαλλία. Με τον καιρό, οι MΑΚΙ εξελίχτηκαν. Ταξιδεύαμε στο Μάλι, στη Σενεγάλη και στη Γαλλία, πότε κάνοντας ποδήλατο μέσα στο δάσος και πότε ταξιδεύοντας στα χωριά, καμιά φορά μόνο με μοντέρ σκιές. Στην ουσία είμαστε μια ετερόκλητη ομάδα ανθρώπων που προερχόμαστε από διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους. Η ιδέα πίσω από τους MAKI είναι συνδεδεμένη με μια ανταλλαγή που πραγματοποιήθηκε στη Δυτική Αφρική. Η δουλειά, όμως, δεν είναι προσανατολισμένη μόνο γύρω από εκείνη τη γεωγραφική ζώνη, επεκτείνεται και σε διαφορετικές περιοχές. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία ήρθαν μαζί μας η μουσικός Anne-Julie Rollet και η χορεύτρια Celine Perroud. Όσο για το όνομά μας, στο Μάλι η λέξη»Maki» παραπέμπει σ' έναν τύπο μικρού μπαρ που είναι σχετικά άγνωστο στον κόσμο, ανοίγει αργά και όπου μπορείς καμιά φορά να χορέψεις. Στα γαλλικά «Maquis» (ακούγεται σαν το Maki) είναι μια ζώνη με πυκνή και άγρια, θαμνώδη βλάστηση που βρίσκεται κυρίως στο νότιο τμήμα της Γαλλίας και της Κορσικής. Η έκφραση «prendre le maquis» σημαίνει αντίσταση σε μια κυρίαρχη δύναμη με ένα μυστικό τρόπο.

— H περφόρμανς που παρουσιάζετε απόψε στο Syros Film Festival θυμίζει ένα είδος «σινεμά πριμιτίφ», αφού συνδυάζει την προβολή φιλμ 16 χιλιοστών, το θέατρο σκιών, τη μουσική και τον χορό. Ποια είναι η ιδέα πίσω από την περφόρμανς;

Έχουμε εισέλθει στην ψηφιακή εποχή. Τα κομπιούτερ βασιλεύουν. Τα οπτικοακουστικά φεστιβάλ κυριαρχούνται από κομπιούτερ και βιντεοπροβολές. Εμείς, ως ομάδα, ελκόμαστε από την ποίηση που παράγεται από τα αναλογικά εργαλεία και τα ειδικά εφέ που δημιουργούνται από το παιχνίδι με τις σκιές και τον χορό. Όποια κι αν είναι η πηγή του φωτός στις παραστάσεις μας (φωτιά, λάμπα ή προβολέας), παθιαζόμαστε με αυτό που προκύπτει εκείνη ακριβώς τη στιγμή. Μέσω αυτής της διαδικασίας η κίνηση και ο χορός συμμετέχουν και διαμορφώνουν αυτή την πειραματική και αυτοσχεδιαστική διαδικασία. Όλοι μας έχουμε παίξει με τη σκιά του χεριού που δημιουργεί το φως των κεριών. Η σκιά έχει μια κάπως παιδική απλότητα, αλλά ταυτόχρονα διατηρεί μια δύναμη που μας συναρπάζει ανεξάρτητα από την ηλικία, τη φυλή ή το κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ζούμε. Μια ποιητική, ονειρική γλώσσα που σε μαγεύει αμέσως.

Ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι η μάχη κόντρα σε κάθε είδος ομογενοποίησης, στην κανονικοποίηση της σκέψης.

— Είναι η πρώτη σας επίσκεψη στην Ελλάδα και το νησί της Σύρου;
Κανείς από μας δεν έχει επισκεφτεί τη Σύρο, αλλά αρκετοί έχουμε επισκεφτεί την Ελλάδα. Αν σήμερα η Ελλάδα αποτελεί κομμάτι του δυτικού κόσμου (ή του λεγόμενου «ανεπτυγμένου κόσμου»), εγκατεστημένο στο βόρειο ημισφαίριο του πλανήτη μας, στο παρελθόν η Ελλάδα είχε αναπτύξει έναν πολιτισμό με μεγάλα επιτεύγματα σε διάφορους τομείς, όπως η ιατρική, οι τέχνες, η φιλοσοφία, η πολιτική σκέψη, η κοινωνική ζωή, η πνευματικότητα κ.ά. Φυσικά, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον να μελετήσουμε αυτά τα φαινόμενα, αλλά τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει μια πραγματική επίσκεψη π.χ. στους Δελφούς, όπου μπορούμε να φανταστούμε ότι ακούμε τους χρησμούς του μάντη, ή στην Αρχαία Επίδαυρο, όπου καθόμαστε στις κερκίδες του θεάτρου και φανταζόμαστε 20.000 ανθρώπους να παρακολουθούν μια παράσταση. Για μια ακόμη φορά η Ελλάδα βρίσκεται στην καρδιά των παγκόσμιων εξελίξεων χάρη στην τολμηρή και γενναία στάση της που είναι αδύνατον να αγνοήσει κανείς.

Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου Facebook Twitter

— Έρχεστε στην Ελλάδα σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο, κατά την οποία εν πολλοίς διακυβεύεται το μέλλον της χώρας. Ποιος είναι ο ρόλος του καλλιτέχνη σε αυτούς τους καιρούς;

Όταν ταξιδεύουμε στην Αφρική, το πλαίσιο είναι ήδη εξαιρετικά περίπλοκο. Επίσης, δεν υπάρχει ελπίδα ν' αλλάξει αυτό, τόσο στο οικονομικό όσο και στο κοινωνικό επίπεδο ή στο επίπεδο διαβίωσης. Πολλές φορές μάς υποβάλλον ακριβώς το ίδιο ερώτημα – αν είναι η κατάλληλη στιγμή για κάποιο εγχείρημά μας, ειδικά τον τελευταίο καιρό. Το ότι δεν δίνουμε σαφή απάντηση δεν σημαίνει πως έχουμε παραιτηθεί από το ερώτημα αλλά πως πιστεύουμε ότι η τέχνη και οι ερωτήσεις που γεννά είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τον καιρό τους και μόνο έτσι μπορεί να βρεθεί απάντηση. Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει τον συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου. Μια κοινωνία χωρίς πολιτισμό και χωρίς τέχνη είναι καταδικασμένη να εξαφανιστεί. Όπως λέει ο Σενεγαλέζος ποιητής και πολιτικός Λεοπόλντ Σεντάρ Σενγκόρ: «Όλα ξεκινούν με τον πολιτισμό και σταματούν στον πολιτισμό». Ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι επίσης η μάχη κόντρα σε κάθε είδος ομογενοποίησης, στην κανονικοποίηση της σκέψης. Μπορούμε, λοιπόν, να μιλήσουμε για αντίσταση (όπως αναφέραμε παραπάνω για το «maquis»). Το σινεμά πριμιτίφ είναι μια μορφή αντίστασης στο High Definition, που αποτελεί πλέον τον κανόνα. Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα και παρουσιάζοντας τη δουλειά μας μπορούμε να υποδηλώσουμε πόσο περίπλοκη μπορεί να γίνει η αντίσταση στην Ελλάδα σήμερα, στην προσπάθεια αντίστασης στον νεοφιλελευθερισμό.

— Ποιες είναι οι βασικές επιρροές σας στην τέχνη και στο σινεμά;

Προτιμούμε να αναφερθούμε σε όσα στοιχεία μάς ενώνουν παρά να αναπτύξουμε λεπτομερώς τις ξεχωριστές αναφορές μας: η διαμόρφωση του προσωπικού μας γούστου βασίζεται στην πρακτική του αυτοσχεδιασμού και στους πειραματισμού στο πεδίο του ζωντανού προβλήματος.

— Μπορείτε να θυμηθείτε την πρώτη φορά που αγαπήσατε μια τανία;

Την πρώτη φορά που είδα το «Rétour á la raison» του Μαν Ρέι δεν ήξερα τίποτε για το πειραματικό σινεμά. Τον πρώτο καιρό ένιωθα απίστευτη έκπληξη και αποπροσανατολισμό, δεν μπορούσα ν' αποφασίσω αν μου άρεσε ή όχι. Ωστόσο, με τον καιρό το πνεύμα ελευθερίας που κυριαρχεί στον κόσμο του φιλμ αλλά και γενικότερα στον χώρο του πειραματικού κινηματογράφου υπερίσχυσε και με συνάρπασε. Από τότε είμαι αφοσιωμένος σε αυτή την κατεύθυνση.

— Έχετε την έδρα σας στην Γκρενόμπλ, μια όμορφη πόλη στη νοτιανατολική Γαλλία. Πώς είναι η ζωή εκεί; Τι κάνετε στον ελεύθερο χρόνο σας;

Η φύση και το ψηλό βουνό συνυπάρχουν, είναι δύο λεπτά από το κέντρο της πόλης, σ' ένα πλούσιο και πολυσύνθετο καλλιτεχνικό δίκτυο που, κατά τη γνώμη μας, καθιστά την πόλη ενδιαφέρουσα. Σίγουρα υπάρχουν ιδρύματα και επίσημοι φορείς πολιτισμού αλλά και μια φοβερή δυναμική και ανεξάρτητες κολεκτίβες που κάνουν πρωτότυπα τα πρότζεκτ.

Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου Facebook Twitter
Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου Facebook Twitter
Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου Facebook Twitter

Οι ΜAKI αποτελούνται από τους Xavier Quérel, Anne-Julie Rollet, Sébastien Perroud, Julien Lobbedez, Céline Perroud).

Το 3o Syros Film Festival θα διαρκέσει μέχρι τις 12/7. Το αναλυτικό πρόγραμμα του φεστιβάλ μπορείτε να δείτε εδώ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ