Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου

Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου Facebook Twitter
0

— Πείτε μας δυο λόγια για την ιστορία πίσω από τους MAKI. Και, επιτέλους, τι σημαίνει το όνομά σας;

Καταρχάς, το 2002 οι Σεμπαστιάν Περού και Ζιλιέν Λομπντέζ του πολιτιστικού οργανισμού της Γκρενόμπλ «Culture Ailleurs» έκαναν σε τρεις κινηματογραφιστές του Atelier MTK μια τρελή πρόταση: να πάνε σε ένα χωριό στο Μάλι, που είναι χαμένο στο δάσος, για να κάνουν λήψεις σε φιλμ 8 και 16 χιλιοστών και να στήσουν ένα μικρό κινηματογραφικό εργαστήριο προκειμένου να εμφανίσουν τα φιλμ και να τα προβάλουν στους χωρικούς. Όταν επιστρέψαμε στην Γκρενόμπλ μετά το ταξίδι ξεκινήσαμε να επεξεργαζόμαστε ξανά τις ταινίες και αργότερα επιστρέψαμε στο ίδιο χωριό το 2003 και δημιουργήσαμε, μαζί με 3 μουσικούς του χωριού κι έναν... σιδηρουργό-κυνηγό, μια οπτικοακουστική περφόρμανς (με φιλμ, σκιές και μουσική). Στην πορεία κάναμε μια περιοδεία –με κάρο και γαϊδουράκι– στα γύρω χωριά για να παρουσιάσουμε μια περφόρμανς με τον τίτλο «Maki». Λίγους μήνες αργότερα, προσκαλέσαμε τους μουσικούς από το Μάλι για να παίξουν μαζί μας στην περφόρμανς στη Γαλλία. Με τον καιρό, οι MΑΚΙ εξελίχτηκαν. Ταξιδεύαμε στο Μάλι, στη Σενεγάλη και στη Γαλλία, πότε κάνοντας ποδήλατο μέσα στο δάσος και πότε ταξιδεύοντας στα χωριά, καμιά φορά μόνο με μοντέρ σκιές. Στην ουσία είμαστε μια ετερόκλητη ομάδα ανθρώπων που προερχόμαστε από διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους. Η ιδέα πίσω από τους MAKI είναι συνδεδεμένη με μια ανταλλαγή που πραγματοποιήθηκε στη Δυτική Αφρική. Η δουλειά, όμως, δεν είναι προσανατολισμένη μόνο γύρω από εκείνη τη γεωγραφική ζώνη, επεκτείνεται και σε διαφορετικές περιοχές. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία ήρθαν μαζί μας η μουσικός Anne-Julie Rollet και η χορεύτρια Celine Perroud. Όσο για το όνομά μας, στο Μάλι η λέξη»Maki» παραπέμπει σ' έναν τύπο μικρού μπαρ που είναι σχετικά άγνωστο στον κόσμο, ανοίγει αργά και όπου μπορείς καμιά φορά να χορέψεις. Στα γαλλικά «Maquis» (ακούγεται σαν το Maki) είναι μια ζώνη με πυκνή και άγρια, θαμνώδη βλάστηση που βρίσκεται κυρίως στο νότιο τμήμα της Γαλλίας και της Κορσικής. Η έκφραση «prendre le maquis» σημαίνει αντίσταση σε μια κυρίαρχη δύναμη με ένα μυστικό τρόπο.

— H περφόρμανς που παρουσιάζετε απόψε στο Syros Film Festival θυμίζει ένα είδος «σινεμά πριμιτίφ», αφού συνδυάζει την προβολή φιλμ 16 χιλιοστών, το θέατρο σκιών, τη μουσική και τον χορό. Ποια είναι η ιδέα πίσω από την περφόρμανς;

Έχουμε εισέλθει στην ψηφιακή εποχή. Τα κομπιούτερ βασιλεύουν. Τα οπτικοακουστικά φεστιβάλ κυριαρχούνται από κομπιούτερ και βιντεοπροβολές. Εμείς, ως ομάδα, ελκόμαστε από την ποίηση που παράγεται από τα αναλογικά εργαλεία και τα ειδικά εφέ που δημιουργούνται από το παιχνίδι με τις σκιές και τον χορό. Όποια κι αν είναι η πηγή του φωτός στις παραστάσεις μας (φωτιά, λάμπα ή προβολέας), παθιαζόμαστε με αυτό που προκύπτει εκείνη ακριβώς τη στιγμή. Μέσω αυτής της διαδικασίας η κίνηση και ο χορός συμμετέχουν και διαμορφώνουν αυτή την πειραματική και αυτοσχεδιαστική διαδικασία. Όλοι μας έχουμε παίξει με τη σκιά του χεριού που δημιουργεί το φως των κεριών. Η σκιά έχει μια κάπως παιδική απλότητα, αλλά ταυτόχρονα διατηρεί μια δύναμη που μας συναρπάζει ανεξάρτητα από την ηλικία, τη φυλή ή το κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ζούμε. Μια ποιητική, ονειρική γλώσσα που σε μαγεύει αμέσως.

Ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι η μάχη κόντρα σε κάθε είδος ομογενοποίησης, στην κανονικοποίηση της σκέψης.

— Είναι η πρώτη σας επίσκεψη στην Ελλάδα και το νησί της Σύρου;
Κανείς από μας δεν έχει επισκεφτεί τη Σύρο, αλλά αρκετοί έχουμε επισκεφτεί την Ελλάδα. Αν σήμερα η Ελλάδα αποτελεί κομμάτι του δυτικού κόσμου (ή του λεγόμενου «ανεπτυγμένου κόσμου»), εγκατεστημένο στο βόρειο ημισφαίριο του πλανήτη μας, στο παρελθόν η Ελλάδα είχε αναπτύξει έναν πολιτισμό με μεγάλα επιτεύγματα σε διάφορους τομείς, όπως η ιατρική, οι τέχνες, η φιλοσοφία, η πολιτική σκέψη, η κοινωνική ζωή, η πνευματικότητα κ.ά. Φυσικά, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον να μελετήσουμε αυτά τα φαινόμενα, αλλά τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει μια πραγματική επίσκεψη π.χ. στους Δελφούς, όπου μπορούμε να φανταστούμε ότι ακούμε τους χρησμούς του μάντη, ή στην Αρχαία Επίδαυρο, όπου καθόμαστε στις κερκίδες του θεάτρου και φανταζόμαστε 20.000 ανθρώπους να παρακολουθούν μια παράσταση. Για μια ακόμη φορά η Ελλάδα βρίσκεται στην καρδιά των παγκόσμιων εξελίξεων χάρη στην τολμηρή και γενναία στάση της που είναι αδύνατον να αγνοήσει κανείς.

Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου Facebook Twitter

— Έρχεστε στην Ελλάδα σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο, κατά την οποία εν πολλοίς διακυβεύεται το μέλλον της χώρας. Ποιος είναι ο ρόλος του καλλιτέχνη σε αυτούς τους καιρούς;

Όταν ταξιδεύουμε στην Αφρική, το πλαίσιο είναι ήδη εξαιρετικά περίπλοκο. Επίσης, δεν υπάρχει ελπίδα ν' αλλάξει αυτό, τόσο στο οικονομικό όσο και στο κοινωνικό επίπεδο ή στο επίπεδο διαβίωσης. Πολλές φορές μάς υποβάλλον ακριβώς το ίδιο ερώτημα – αν είναι η κατάλληλη στιγμή για κάποιο εγχείρημά μας, ειδικά τον τελευταίο καιρό. Το ότι δεν δίνουμε σαφή απάντηση δεν σημαίνει πως έχουμε παραιτηθεί από το ερώτημα αλλά πως πιστεύουμε ότι η τέχνη και οι ερωτήσεις που γεννά είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τον καιρό τους και μόνο έτσι μπορεί να βρεθεί απάντηση. Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει τον συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου. Μια κοινωνία χωρίς πολιτισμό και χωρίς τέχνη είναι καταδικασμένη να εξαφανιστεί. Όπως λέει ο Σενεγαλέζος ποιητής και πολιτικός Λεοπόλντ Σεντάρ Σενγκόρ: «Όλα ξεκινούν με τον πολιτισμό και σταματούν στον πολιτισμό». Ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι επίσης η μάχη κόντρα σε κάθε είδος ομογενοποίησης, στην κανονικοποίηση της σκέψης. Μπορούμε, λοιπόν, να μιλήσουμε για αντίσταση (όπως αναφέραμε παραπάνω για το «maquis»). Το σινεμά πριμιτίφ είναι μια μορφή αντίστασης στο High Definition, που αποτελεί πλέον τον κανόνα. Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα και παρουσιάζοντας τη δουλειά μας μπορούμε να υποδηλώσουμε πόσο περίπλοκη μπορεί να γίνει η αντίσταση στην Ελλάδα σήμερα, στην προσπάθεια αντίστασης στον νεοφιλελευθερισμό.

— Ποιες είναι οι βασικές επιρροές σας στην τέχνη και στο σινεμά;

Προτιμούμε να αναφερθούμε σε όσα στοιχεία μάς ενώνουν παρά να αναπτύξουμε λεπτομερώς τις ξεχωριστές αναφορές μας: η διαμόρφωση του προσωπικού μας γούστου βασίζεται στην πρακτική του αυτοσχεδιασμού και στους πειραματισμού στο πεδίο του ζωντανού προβλήματος.

— Μπορείτε να θυμηθείτε την πρώτη φορά που αγαπήσατε μια τανία;

Την πρώτη φορά που είδα το «Rétour á la raison» του Μαν Ρέι δεν ήξερα τίποτε για το πειραματικό σινεμά. Τον πρώτο καιρό ένιωθα απίστευτη έκπληξη και αποπροσανατολισμό, δεν μπορούσα ν' αποφασίσω αν μου άρεσε ή όχι. Ωστόσο, με τον καιρό το πνεύμα ελευθερίας που κυριαρχεί στον κόσμο του φιλμ αλλά και γενικότερα στον χώρο του πειραματικού κινηματογράφου υπερίσχυσε και με συνάρπασε. Από τότε είμαι αφοσιωμένος σε αυτή την κατεύθυνση.

— Έχετε την έδρα σας στην Γκρενόμπλ, μια όμορφη πόλη στη νοτιανατολική Γαλλία. Πώς είναι η ζωή εκεί; Τι κάνετε στον ελεύθερο χρόνο σας;

Η φύση και το ψηλό βουνό συνυπάρχουν, είναι δύο λεπτά από το κέντρο της πόλης, σ' ένα πλούσιο και πολυσύνθετο καλλιτεχνικό δίκτυο που, κατά τη γνώμη μας, καθιστά την πόλη ενδιαφέρουσα. Σίγουρα υπάρχουν ιδρύματα και επίσημοι φορείς πολιτισμού αλλά και μια φοβερή δυναμική και ανεξάρτητες κολεκτίβες που κάνουν πρωτότυπα τα πρότζεκτ.

Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου Facebook Twitter
Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου Facebook Twitter
Ο καλλιτέχνης οφείλει να σημαίνει το συναγερμό για την κινητικότητα αυτού του κόσμου Facebook Twitter

Οι ΜAKI αποτελούνται από τους Xavier Quérel, Anne-Julie Rollet, Sébastien Perroud, Julien Lobbedez, Céline Perroud).

Το 3o Syros Film Festival θα διαρκέσει μέχρι τις 12/7. Το αναλυτικό πρόγραμμα του φεστιβάλ μπορείτε να δείτε εδώ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω χρήματα, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ