Ο Jim Jarmusch όπως οι νεότεροι συμπατριώτες του Quentin Tarantino και Wes Anderson, έχτισε την φήμη του τόσο για το γούστο του όσο και με την δουλειά του. Ή μάλλον καλύτερα έχει πιο νόημα να πει κάποιος ότι έκανε όνομα σε μεγάλο βαθμό, φτιάχνοντας ταινίες που καθόρισαν και ανέδειξαν αυτό το γούστο. Αυτό είναι αλήθεια στην περίπτωση της τελευταίας του ταινίας, ‘Only Lovers Left Alive’ που επικεντρώνεται σε ένα παντρεμένο ζευγάρι εστέτ βαμπίρ που ξοδεύουν τον χρόνο τους μεταξύ ενός σπιτιού στην Ταγγέρη γεμάτο με στοιβαγμένους κιτρινισμένους όγκους ποίησης και σε ένα παρηκμασμένο Βικτοριανό Ντιτρόιτ με ένα ροκ στούντιο ηχογραφήσεων και ένα iPhone συνδεδεμένο σε μια παλιά τηλεόραση.
Έτσι οι φαν του Jarmusch, εξ’ ορισμού αποκτούν κάποια εξοικείωση με τις προτιμήσεις του σκηνοθέτη στο ντύσιμο, στην μουσική, στις Ευρωπαϊκές κουλτούρες και τα άκρα της Αμερικάνα. Τι συμβαίνει όμως με τις ταινίες;
Η λίστα με τις αγαπημένες ταινίες του δημιουργού των Permanent Vacation, Mystery Train και Night on Earth, έγινε το 2002 για το περιοδικό Sight and Sound.
Ένας φανατικός οπαδός του κινηματογραφικού του στυλ θα προσέξει αμέσως ένα αριθμό από συνδέσεις μεταξύ των δικών του ταινιών και των αγαπημένων του. Ξεκίνησε την καριέρα του σαν βοηθός του Nicholas Ray του They Live by Night και μπορείς να τον δεις na κάνει ένα πέρασμα στο Lightning Over Water, το ντοκιμαντέρ του Wim Wenders για τα τελευταία χρόνια της ζωής του Ray. Το Ghost Dog του Jarmusch δεν αποτίει μόνο φόρο τιμής στο ‘Seven Samurai’ του Kurosawa αλλά μοιράζεται και την φιλοσοφία του.
Με το ‘Bob le Flambeur’, ο Jean-Pierre Melville έδωσε πνοή στο κινηματογραφικό κουλ, μια παράδοση που ο Jarmusch έχει κάνει τα πάντα για να το διατηρήσει. Κι αν το ‘Broken Blossoms’ του Griffith μοιάζει λίγο με το ‘Broken Flowers’ οι ομοιότητες – οι έμμεσες τουλάχιστον - δεν σταματούν μόνο εκεί.
1. L’Atalante (1934, Jean Vigo)
2. Tokyo Story (1953, Yasujiro Ozu)
3. They Live by Night (1949, Nicholas Ray)
4. Bob le Flambeur (1955, Jean-Pierre Melville)
5.Sunrise (1927, F.W. Murnau)
6. The Cameraman (1928, Buster Keaton/Edward Sedgwick)
7. Mouchette (1967, Robert Bresson)
8. Seven Samurai (1954, Akira Kurosawa)
9. Broken Blossoms (1919, D.W. Griffith)
10. Rome, Open City (1945, Roberto Rossellini)
σχόλια