Οι 10 κινηματογραφικές ταινίες που ο Αντρέι Ταρκόφσκι θεωρούσε κορυφαίες

Οι 10 κινηματογραφικές ταινίες που ο Αντρέι Ταρκόφσκι θεωρούσε κορυφαίες Facebook Twitter
Η διεθνής αναγνώριση του Tarkovsky ήρθε με την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν (1962)
0


ΠIΣΩ ΣΤΟ 1972
, ο παγκοσμίου φήμης σκηνοθέτης Andrei Tarkovsky συνάντησε τον κριτικό κινηματογράφου Leonid Kozlov περίπου την ίδια εποχή που βγήκε στους κινηματογράφους η 5η μεγάλου μήκους ταινία του, Solaris. Ο Kozlov ζήτησε από τον Ρώσο σκηνοθέτη να μοιραστεί δέκα κορυφαίες αγαπημένες του ταινίες.

Με μεγάλη προσήλωση και σκέψη, ο θρυλικός σκηνοθέτης κατέγραψε πρόχειρα σε ένα κομμάτι χαρτί τις ταινίες που πιθανότατα είχε απολαύσει και έμαθε πολλά από αυτές, αλλά λαμβάνοντας υπόψη και την φιλοσοφία του για την 7η τέχνη, είναι πιθανό να θεωρούσε ότι οι ταινίες αυτές συνέβαλαν συνολικά στον κινηματογράφο.

Για τον ίδιο ο κινηματογράφος ήταν κάτι παραπάνω από ωραία αισθητική και καλό σενάριο. Ήταν ένας τρόπος να συμβιβάσει την ατέλεια, την ομορφιά και το θαύμα της ζωής. Ο ορισμός της τέχνης όπως την είχε στο μυαλό του ο Tarkovsky είναι το σημείο όπου συναντώνται αυτά τα τρία.

Η δεκάδα στη λίστα του Tarkovsky, θα μπορούσε ίσως να διδάσκεται ως μάθημα στις σχολές κινηματογράφου. Οι επιλογές του σκηνοθέτη ουσιαστικά αντλήθηκαν από τη φιλοσοφία του για την τέχνη. Για τον ίδιο ο κινηματογράφος ήταν κάτι παραπάνω από ωραία αισθητική και καλό σενάριο. Ήταν ένας τρόπος να συμβιβάσει την ατέλεια, την ομορφιά και το θαύμα της ζωής. Ο ορισμός της τέχνης όπως την είχε στο μυαλό του ο Tarkovsky είναι το σημείο όπου συναντώνται αυτά τα τρία. Αυτό θέλησε να κάνει μέσα από τις ταινίες του. Να δημιουργήσει αρμονία σε έναν ετερόκλητο κόσμο.

Ο Andrei Tarkovsky δίνει συμβουλές σε νέους σκηνοθέτες

Ο Kozlov περιγράφει την συνάντηση με τον Tarkovsky σε άρθρο του:

«Σε κάποιο σημείο ρώτησα τον Tarkovsky αν μπορούσε να κάνει μια λίστα με τις δέκα αγαπημένες του ταινίες. Πήρε την πρόταση μου πολύ σοβαρά και για λίγα λεπτά κάθισε σκυμμένος πάνω από ένα κομμάτι χαρτί. Τότε άρχισε να γράφει μια λίστα με ονόματα σκηνοθετών -Buñuel, Mizoguchi, Bergman, Bresson, Kurosawa, Antonioni, Vigo. Ένα ακόμα, αυτό του Dreyer, ακολούθησε μετά από μια παύση. Στη συνέχεια έκανε μια λίστα με ταινίες και τις έβαλε προσεκτικά σε σειρά. Ο κατάλογος, φάνηκε έτοιμος, αλλά ξαφνικά και απροσδόκητα ο Tarkovsky πρόσθεσε ακόμη μία ταινία. Το City Lights.»

Οι 10 κινηματογραφικές ταινίες που ο Αντρέι Ταρκόφσκι θεωρούσε κορυφαίες Facebook Twitter
Ο θρυλικός σκηνοθέτης κατέγραψε πρόχειρα σε ένα κομμάτι χαρτί τις ταινίες.

Το top ten στη λίστα του Tarkovsky παρακάτω:

Le Journal d'un curé de campagne

Robert Bresson, 1951

Winter Light

Ingmar Bergman, 1963

Nazarin

Luis Buñuel, 1959

Οι 10 κινηματογραφικές ταινίες που ο Αντρέι Ταρκόφσκι θεωρούσε κορυφαίες Facebook Twitter

Wild Strawberries

Ingmar Bergman, 1957

Οι 10 κινηματογραφικές ταινίες που ο Αντρέι Ταρκόφσκι θεωρούσε κορυφαίες Facebook Twitter

City Lights

Charlie Chaplin, 1931

Ugetsu Monogatari

Kenji Mizoguchi, 1953

Seven Samurai

Akira Kurosawa, 1954

Persona

Ingmar Bergman, 1966

Mouchette

Robert Bresson, 1967

Woman in the Dunes

Hiroshi Teshigahara, 1964

Είναι εύκολο να υποθέσουμε ότι ο Tarkovsky συμπεριέλαβε τις ταινίες που τον έκαναν να διασκεδάσει, τον ενέπνευσαν ή τον καθοδήγησαν. Ωστόσο, ο Kozlov πιστεύει ότι η λίστα του κρύβει κάτι μεγαλύτερο:

«Όπως και άλλες λίστες σκηνοθετών που βλέπουμε σε περιοδικά ή εφημερίδες, η λίστα του Tarkovsky είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτική. Κύριο χαρακτηριστικό του σκηνοθέτη είναι η σοβαρότητα της επιλογής. Με εξαίρεση το City Lights, δεν έχει καμία άλλη ταινία του βωβού κινηματογράφου ή οποιαδήποτε από τη δεκαετία του '30 και του '40».

Ο λόγος είναι ότι ο Tarkovsky αντιλήφθηκε ότι τα πρώτα 50 χρόνια του κινηματογράφου ήταν ένα προοίμιο για το τι θεωρείται πραγματικός κινηματογράφος. Και αν και είχε σε μεγάλη εκτίμηση τόσο τον Dovzhenko όσο και τον  Barnet, η πλήρης απουσία σοβιετικών ταινιών από τη λίστα του είναι ίσως ενδεικτική ότι έβλεπε "αλλού" τον αληθινό κινηματογράφο.

Οι 10 κινηματογραφικές ταινίες που ο Αντρέι Ταρκόφσκι θεωρούσε κορυφαίες Facebook Twitter
Ο Tarkovsky αντιλήφθηκε ότι τα πρώτα 50 χρόνια του κινηματογράφου ήταν ένα προοίμιο για το τι θεωρείται πραγματικός κινηματογράφος.

Για τον Tarkovsky, το ζήτημα δεν έγκειται στο πόσο όμορφη μπορεί να είναι η τέχνη του σκηνοθέτη, αλλά στο πόσο ψηλά μπορεί να φτάσει αυτή η τέχνη.

Γεννήθηκε το 1932 στο χωριό Zavraje και ήταν γιος του σημαντικού ποιητή Arseniy Tarkovsky. Σπούδασε μουσική, ζωγραφική, γλυπτική και αραβικά, ενώ από το 1956 παρακολούθησε μαθήματα στο Ινστιτούτο κινηματογράφου της Σοβιετικής Ένωσης. Η διεθνής αναγνώριση του Tarkovsky ήρθε με την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν (1962), η οποία κέρδισε τρεις "Χρυσούς Λέοντες" στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας, μεταξύ των οποίων το βραβείο σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας.

Οι 10 κινηματογραφικές ταινίες που ο Αντρέι Ταρκόφσκι θεωρούσε κορυφαίες Facebook Twitter
Γυρίσματα της ταινίας "Θυσία"

Οι ταινίες του:
Θυσία (Offret, 1986)
Νοσταλγία (Nostalghia, 1983)
Tempo di viaggio (1983) -- τηλεπαραγωγή
Στάλκερ (Stalker, 1979)
Ο Καθρέφτης (Zerkalo, 1975)
Σολάρις (Solaris, 1972)
Αντρέι Ρουμπλιόφ (Andrei Rublyov, 1969)
Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν (Ivanovo detstvo, 1962)
Ο οδοστρωτήρας και το βιολί (Katok i skripka, 1960)

Πέθανε στις 29 Δεκεμβρίου του 1986 στη Γαλλία από καρκίνο. Ήταν μόλις 54 ετών.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Μυθολογίες / «Θα ήθελα να ήμουν στα γυρίσματα του Pulp Fiction»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Δημήτρη Νάκου

Ο σκηνοθέτης που μόλις παρουσίασε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, το «Κρέας», μοιράζεται μια λίστα που περιλαμβάνει από ρουμάνικο νέο κύμα μέχρι την ταινία με το πιο αταίριαστο ζευγάρι στην ιστορία του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η Εύα Κοταμανίδου μιλά για τα γυρίσματα του «Θιάσου» και για το μεγαλείο του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Σαν Σήμερα / Εύα Κοταμανίδου: «Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση»

Η ηθοποιός που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1936 είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από την ιστορική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου στην οποία πρωταγωνιστούσε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ