Οι Ατίθασες (Mustang) είναι το καλύτερο φιλμ της εβδομάδας

0

Ατίθασες
Mustang
Κοινωνική
Γαλλία, Γερμανία, Τουρκία, 2015, (ΕΓΧΡ.)
Σκηνοθεσία: Ντενίζ Γκαμζέ Εργκιβέν
Πρωταγωνιστούν: Γκιουέζ Σενσόι, Ντογκμπά Ντογκουσλί

★★★★

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της γαλλοτραφούς Τουρκάλας που πρωτοπροβλήθηκε στο Φεστιβάλ Καννών αποτελεί την επίσημη υποβολή της Γαλλίας στα Όσκαρ του 2016 έναντι του πιο προφανούς, επίκαιρου και ρεαλιστικού Girlhood της Σελίν Σιαμά, σε μια σαφώς πολιτική χειρονομία για μια γαλλική παραγωγή που μιλάει εξ ολοκλήρου τουρκικά και καταδεικνύει την οπισθοδρομική θέση της γυναίκας στο σύγχρονο Ισλάμ, μέσα από τη συναρπαστική ιστορία πέντε κοριτσιών που ζουν σε μια επαρχιακή πόλη στα παράλια του Βοσπόρου.

Οι πέντε όμορφες, ορφανές από γονείς, ως άλλες Αυτόχειρες Παρθένοι, συνασπισμένες με την ψυχή και το σώμα, συνωμοτικές και φλύαρες, όπως κάθε νεαρό κορίτσι, σαν τις ισάριθμες αδελφές Μπένετ της Περηφάνιας και Προκατάληψης (σαφείς, αλλά μακρινές επιρροές, χωρίς να δανείζονται τη βασική εξέλιξη της πλοκής), φυλακίζονται στο ίδιο τους το σπίτι από τους κηδεμόνες τους, τη γιαγιά, τη θεία και τον μονίμως θυμωμένο και πολύ αυστηρό θείο, και μετά την ξέφρενη απόδρασή τους για να παρακολουθήσουν έναν ποδοσφαιρικό αγώνα πρετοιμάζονται για τις μελλοντικές τους οικιακές υπηρεσίες, ολοταχώς για τα συζυγικά τους καθήκοντα. Κανονίζονται προξενιά, γίνονται συχνές επισκέψεις για γιατρούς για να ελεγχθούν οι παρθενικοί τους υμένες, πέφτουν τιμωρίες και περιορισμοί, αλλά η άνθηση της θηλυκότητάς τους είναι ασταμάτητη και η Εργκιβέν την αποτυπώνει νατουραλιστικά και τρυφερά, υποβοηθούμενη από τη μουσική επένδυση του συνεργάτη του Νικ Κέιβ, Γουόρεν Έλις.

Οι Ατίθασες (Mustang) είναι το καλύτερο φιλμ της εβδομάδας Facebook Twitter

Οι κοπέλες, στα όρια της εφηβείας και λίγο μετά τις πρώτες ερωτικές ανησυχίες, παρομοιάζονται ευθέως με άγρια άλογα, τα mustang του τίτλου

Η ματιά της είναι δυτική και το τέμπο της ταινίας δεν μοιάζει καθόλου με τον ανατολίτικο χειρισμό ακόμη και αιχμηρών θεμάτων για την κοινωνική πραγματικότητα. Οι κοπέλες, στα όρια της εφηβείας και λίγο μετά τις πρώτες ερωτικές ανησυχίες, παρομοιάζονται ευθέως με άγρια άλογα, τα mustang του τίτλου (από εκεί προκύπτει και η γουεστερνίζουσα μουσική του Έλις), με τα μαλλιά τους να ανεμίζουν και τη σκέψη τους να καλπάζει στον μακρινό ορίζοντα, μακριά από τη προδιαγεγραμμένη μοίρα που τους επιβάλλεται από τον φοβισμένο περίγυρο.

Ο δυτικός τρόπος της ταινίας συνίσταται στην επιδίωξη της χαράς και της χειραφέτησης, ποιοτήτων αδίκως συνυφασμένων με την αμαρτία στους «αντίθετους» πολιτισμούς. Όταν οι μικρές πλατσουρίζουν αθώα με τους συμμαθητές τους, αμέσως μετά τη λήξη των σχολικών μαθημάτων και τους βλέπει μια γειτόνισσα, κατηγορούνται ως πόρνες και ξυλοκοπούνται από τους ντροπιασμένους συγγενείς. Το σύνθημα δίνεται από την αρχή και εκείνες καταστρώνουν συνεχώς πλάνα απόδρασης – μια φυσιολογική αντίδραση και δραματικό όπλο στα χέρια της Εργκιβέν, για να φτάσει σε ακραίες σεναριακές λύσεις.

Οι Ατίθασες δεν είναι μια ταινία που τα βάζει με τη θρησκεία ή ένα θεσμικό σύστημα καταπίεσης. Ανταλλάσσει το χαλινάρι της εύκολης και στοχοποιημένης καταγγελίας με την παρόρμηση της νεότητας, το ένστικτο για επιβίωση και την άδολη αδελφική αγάπη με όλη την εκνευριστική υπερβολή και την αφοπλιστική τρυφερότητα που χαρακτηρίζει τα άγουρα, άγρια χρόνια της αφύπνισης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ