«Orion and the Dark»: Ένα animation του Netflix που ξεχωρίζει, από το μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν

«Orion and the Dark»: Ένα animation του Netflix από το μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν Facebook Twitter
Οι φοβίες του Orion δεν περιορίζονται σε μια διαρκή αμφιβολία, κινούμενη στο φάσμα της ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής, αλλά εκτείνονται σε μια γενικότερη υπαρξιστική αγωνία που ταλανίζει όσους χαρακτήρες πέρασαν από το sui generis σύμπαν του Αμερικανού δημιουργού. Φωτ.: DreamWorks Animation / Netflix
0

Ακόμα κι αν κανείς δεν σου είχε πει ότι το σενάριο του «Orion and the Dark» το έχει γράψει ο Τσάρλι Κάουφμαν, θα σου πήγαινε το μυαλό ακούγοντας τον ανήλικο ήρωα να ανησυχεί μήπως προκαλέσει πλημμύρα σε όλο το σχολείο και πνιγούν οι συμμαθητές του αν πατήσει το καζανάκι ή μήπως προφέρει λάθος το όνομα του Βάσκο ντα Γκάμα και ντροπιαστεί αιωνίως, αν σηκώσει το χέρι στην τάξη. Και οι φοβίες του νεαρού Orion δεν σταματούν εκεί. Δεν περιορίζονται σε μια διαρκή αμφιβολία, κινούμενη στο φάσμα της ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής, αλλά εκτείνονται σε μια γενικότερη υπαρξιστική αγωνία που ταλανίζει όσους χαρακτήρες πέρασαν από το sui generis σύμπαν του Αμερικανού δημιουργού. Ο Κάουφμαν εδώ διασκευάζει το ομώνυμο βιβλίο της Έμα Γιάρλετ και εκτελεί χρέη σεναριογράφου αποκλειστικά, για πρώτη φορά εδώ και δύο δεκαετίες, όταν πήρε ο ίδιος τα ηνία της καριέρας του κι άρχισε να σκηνοθετεί, έχοντας λάβει «υποδείξεις» από τους Σπάικ Τζόνζι και Μισέλ Γκοντρί.

Aν ζητούσε κάποιος από τον Orion να καταρτίσει ένα top-5 με πράγματα που τον τρομάζουν, το Σκοτάδι θα ήταν σοβαρός διεκδικητής της πρώτης θέσης. Ε, κι επειδή το Σκοτάδι είναι ευαίσθητο και δεν αντέχει άλλο να τον παρεξηγεί ο ανήλικος ήρωας, εμφανίζεται ένα βράδυ στο παιδικό του δωμάτιο αυτοπροσώπως και τον παίρνει από το χέρι για να του δείξει τα καλά της νύχτας, να του συστήσει τις υπόλοιπες νυχτόβιες οντότητες που εργάζονται σκληρά κατά τη διάρκειά της και να του διδάξει ότι δεν έχει κανέναν λόγο να φοβάται. Όπως τον πληροφορεί, έχει γυρίσει κι ένα ντοκιμαντέρ για την προέλευσή του, σε αφήγηση… Βέρνερ Χέρτζογκ – αν το Σκοτάδι ήταν όντως μια οντότητα με ανθρωπόμορφα χαρακτηριστικά, δεν θα μας έκανε καμία εντύπωση η πληροφορία ότι ο Χέρτζογκ την έχει γνωρίσει και έχει πάρε δώσε μαζί της.

Έχουμε ένα στουντιακό animation που ξεχωρίζει, εκεί που η παραδοσιακή Disney μηρυκάζει παλιότερα σουξέ της (βλέπε «Wish») και η Illumination προσπαθεί να μιμηθεί την πρώτη, δίχως σταλιά έμπνευσης (βλέπε «Migration»). 

Η συνέχεια θα θυμίσει σε πολλούς ένα αμάλγαμα «Ιnside Out» και «Monsters Inc» –αμφότερες καλές αφετηρίες για έμπνευση–, φέροντας παιδαγωγικές και ψυχαγωγικές αρετές που συναντά κανείς στις ταινίες της Pixar, κι ας πρόκειται για συμπαραγωγή Dreamworks και Netflix. Αν η ταινία έμενε εκεί, θα αποτελούσε μια ευπρεπή, πλην δευτερογενή παιδική φαντασία, από αυτές που ο ενήλικας θεατής μπορεί να παρακολουθήσει αβασάνιστα μαζί με το παιδί του. Η ειδοποιός διαφορά και η σφραγίδα Κάουφμαν έρχεται μέσω εγκιβωτισμένων αφηγήσεων, οι οποίες, ουσιαστικά, ακολουθούν την εξέλιξη της συνταγής του στουντιακού animation. Είναι δύσκολο να μιλήσουμε γι' αυτό χωρίς να περάσουμε για τα καλά στη σφαίρα των spoilers, αλλά θα κάνουμε μια απόπειρα.

Orion and the Dark: Ένα animation του Netflix από το μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν Facebook Twitter
Aν ζητούσε κάποιος από τον Orion να καταρτίσει ένα top-5 με πράγματα που τον τρομάζουν, το Σκοτάδι θα ήταν σοβαρός διεκδικητής της πρώτης θέσης.

Αν η ταινία γυριζόταν αρκετές δεκαετίες πίσω, όταν είχαμε μανιχαϊστικά σύμπαντα και απλές ιστορίες, ο Orion θα φοβόταν το σκοτάδι, θα το γνώριζε, θα ζούσε μια περιπέτεια μαζί του και η φοβία του θα εξαφανιζόταν μια και καλή. Καθώς ο κόσμος γινόταν πιο σύνθετος και η ψυχανάλυση γνώριζε ευρύτερη διάδοση και αποδοχή, η συνταγή άλλαξε. Σε αυτά τα animation ο Orion δεν θα θεραπευόταν οριστικά από τον φόβο του μέσα από την περιπέτειά του, θα μάθαινε, όμως, να ζει με αυτόν και να τον διαχειρίζεται – μια θεραπεία εγγύτερη στην πραγματικότητα, δηλαδή.

Στη συνέχεια ήρθαν τα social media. H διάσπαση προσοχής αυξήθηκε και η ανάγκη εναρμονισμού με την επικαιρότητα απέκτησε υπαρξιστικό χαρακτήρα, κι έτσι μέλημα των δημιουργών έχει γίνει να κρατήσουν το ενδιαφέρον του πιτσιρικά με διαρκή ευρήματα και να αφουγκραστούν τις τάσεις της εποχής – π.χ. τα πολυσύμπαντα.

Η ταινία εξερευνά όλες αυτές τις εκδοχές και η στάση της είναι τρυφερή προς όλες, καμία δεν αφορίζει, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι τα animation και γενικότερα οι ιστορίες μπορεί να αλλάζουν μορφή και δομή μέσα στα χρόνια, αλλά στόχο έχουν και πάλι να ψυχαγωγήσουν, να παρηγορήσουν, να «θεραπεύσουν» και να βοηθήσουν την επικοινωνία ανάμεσα στις γενιές.

Αν η φόρμα του animation ακολουθούσε την ανάπτυξη της ιδέας, αν π.χ. το σκίτσο άλλαζε ώστε να καταστήσει σαφή την εξέλιξη του είδους και να εμπλουτίσει κινηματογραφικά την ιδέα, θα είχαμε έναν αξιομνημόνευτο εκπρόσωπο του είδους. Λείπει, ενδεχομένως, και η ενεργή συνδρομή του Κάουφμαν (στην «Anomalisa» συν-σκηνοθετούσε) για να αναδείξει την ιδιοσυγκρασία της γραφής. Έστω κι έτσι, έχουμε ένα στουντιακό animation που ξεχωρίζει, εκεί που η παραδοσιακή Disney μηρυκάζει παλιότερα σουξέ της (βλέπε «Wish») και η Illumination προσπαθεί να μιμηθεί την πρώτη, δίχως σταλιά έμπνευσης (βλέπε «Migration»). Και είναι κρίμα που ο συμπαραγωγός Netflix έβαλε φρένο στην έξοδο της ταινίας στις αίθουσες, όχι λόγω του κενού οικογενειακής ψυχαγωγίας στον προγραμματισμό του Φεβρουαρίου, αλλά λόγω της ποιότητάς της.

Orion and the Dark: Ένα animation του Netflix από το μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν Facebook Twitter
Φωτ.: DreamWorks Animation / Netflix

Orion and the Dark | Official Trailer | Netflix

Το Orion and the Dark είναι διαθέσιμο στην πλατφόρμα του Netflix.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ