Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι Facebook Twitter
«Κάθε ταινία ήταν κι ένας αγώνας»: Ο Άντονι Χόπκινς και η Έμμα Τόμσον στο Howards End.
0


ΑΝ ΣΑΣ ΖΗΤΟΥΣΑΝ να μαντέψετε ποιο έγκριτο και επιφανές δίδυμο κινηματογραφικών δημιουργών πέρασε την καριέρα του αναζητώντας απελπισμένα πόρους δεξιά κι αριστερά, αμελώντας να πληρώσουν το καστ και το συνεργείο τους, ανταλλάσσοντας εραστές και φιλονικώντας αγρίως μεταξύ τους σε σημείο που οι γείτονες καλούσαν την αστυνομία, δύσκολα θα πήγαινε το μυαλό σας στην περίπτωση του ντουέτου “Merchant Ivory”.

Όμως ένα νέο ντοκιμαντέρ για τον Ινδό παραγωγό Ισμαήλ Μέρτσαντ και τον Αμερικανό σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους, όπως το «Δωμάτιο με θέα», το «Χάουαρντς Εντ» και «Τα απομεινάρια μιας ημέρας», δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.

Από την αρχική τους συνάντηση στη Νέα Υόρκη το 1961 μέχρι το θάνατο του Μέρτσαντ κατά τη διάρκεια χειρουργικής επέμβασης το 2005, το ζευγάρι ήταν τόσο αχώριστο όσο υποδηλώνει το «εταιρικό» τους όνομα, με την απουσία κάθε παύλας ή τελείας ανάμεσα στα δύο επίθετα.

Παρότι έκαναν μαζί ταινίες από την δεκαετία του ’60, θα έπρεπε να περιμένουν μέχρι τα τέλη των ‘80s και την αρχή των ‘90s για να καθιερωθεί πανηγυρικά το κοινό τους brand στο παγκόσμιο κινηματογραφικό box-office, με δημοφιλή βελούδινα δράματα εποχής για καταπιεσμένους Βρετανούς που εκτόξευσαν τις καριέρες ηθοποιών όπως ο Χιου Γκραντ, η Έλενα Μπόναμ Κάρτερ και ο Τζούλιαν Σαντς και ενίσχυσαν την μετεωρική άνοδο αστέρων όπως ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις και η Έμμα Τόμσον.

Η περίοπτη θέση του ντουέτου Merchant Ivory στην κορυφή του βρετανικού κινηματογραφικού σύμπαντος δεν θα μπορούσε να διαρκέσει για πάντα. Μετά την επιτυχία της ταινίας «Τα απομεινάρια μιας ημέρας», η οποία ήταν υποψήφια για οκτώ Όσκαρ, το «εταιρικό σήμα» τους άρχισε να εξασθενεί.

Το σενάριο των περισσότερων από τις ταινίες εκείνες είχε γράψει η Ρουθ Πρόουερ Τζαμπβάλα που συχνά ζούσε μαζί τους στην ίδια πολυκατοικία στο κέντρο της Νέας Υόρκης, ενώ τη μουσική έγραφε συνήθως ο Ρίτσαρντ Ρόμπινς, ο οποίος είχε δεσμό με τον Μέρτσαντ, ενώ παράλληλα διατηρούσε σχέση και με την Έλενα Μπόναμ Κάρτερ.

Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι Facebook Twitter
Αχώριστο ζευγάρι: Ο Ισμαήλ Μέρτσαντ και ο Τζέιμς Άιβορι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Οι ταινίες μπορεί να ήταν όμορφες, η παραγωγή τους όμως ήταν συχνά πολύ άσχημη και τα χρήματα ήταν πάντα λίγα. Όταν κάποτε ερωτήθηκε πού θα έβρισκε τα χρήματα για την επόμενη ταινία, ο Μέρτσαντ απάντησε: «Όπου να ‘ναι». Αφού οι ενδυματολόγοι Τζένι Μπίβαν και Τζον Μπράιτ κέρδισαν το Όσκαρ κοστουμιών για την ταινία «Δωμάτιο με θέα», ο παραγωγός τους είπε: «Σας έφερα το Όσκαρ σας, πρέπει να σας πληρώσω κι από πάνω;»

Το γύρισμα της ταινίας «Κάψα και σκόνη» με πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι, ήταν ιδιαίτερα φορτισμένο. Μόνο το 30 ή 40% του προϋπολογισμού υπήρχε όταν ξεκίνησαν τα γυρίσματα στην Ινδία το 1982 και ο Μέρτσαντ σηκωνόταν τα ξημερώματα για να κλέψει τα τηλεγραφήματα από τα ξενοδοχεία που έμεναν οι ηθοποιοί, ώστε να μην γνωρίζουν ότι οι ατζέντηδες τους τούς προέτρεπαν να εγκαταλείψουν την παραγωγή.

«Κάθε ταινία ήταν κι ένας αγώνας», λέει ο δημιουργός του ντοκιμαντέρ Στίβεν Σάουσι. «Η Έμμα Τόμσον είχε έναν τεράστιο καυγά με τον Ισμαήλ στο Howards End επειδή δούλευε 13 συνεχόμενες ημέρες κι εκείνος της ακύρωσε το ρεπό του Σαββατοκύριακου. Η Γκουίνεθ Πάλτροου μισούσε κάθε λεπτό του γυρίσματος της ταινίας "Ο Τζέφερσον στο Παρίσι". Βλέποντας όμως τις ταινίες, δεν μπορείς να καταλάβεις τι συνέβαινε από πίσω».

Το ζεύγος Μέρτσαντ – Άιβορι μάλωνε διαρκώς εντός και εκτός πλατό. «Ω, ήταν πολύ αυθεντικοί», λέει ο Σάουσι και η αυθεντικότητα επεκτεινόταν και στη σεξουαλικότητά τους. Το θέμα της σεξουαλικής τους ταυτότητας δεν συζητήθηκε δημοσίως μέχρι πρόσφατα που ο Άιβορι κέρδισε Όσκαρ για το σενάριο του Call Me By Your Name. «Πρέπει να θυμάστε ότι ο Ισμαήλ ήταν Ινδός πολίτης που ζούσε στη Βομβάη, με μια βαθιά συντηρητική μουσουλμανική οικογένεια», έλεγε ο Τζέιμς Άιβορι το 2018.

Ο Σάουσι είχε ήδη αρχίσει να γυρίζει το ντοκιμαντέρ του (που φέρει απλώς τον τίτλο “Merchant Ivory”) όταν δημοσιεύτηκαν τα ειλικρινή απομνημονεύματά του Τζέιμς Άιβορι, με τίτλο Solid Ivory, τα οποία αναφέρονται με γλαφυρές φαλλοκεντρικές λεπτομέρειες στους εραστές του πριν και κατά τη διάρκεια της σχέσης του με τον Μέρτσαντ, συμπεριλαμβανομένου του διάσημου μυθιστοριογράφου Μπρους Τσάτγουιν.

Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι Facebook Twitter
Ο Τζέιμς Γουίλμπι και ο Χιου Γκραντ στην ταινία Maurice.

Ήταν το βιβλίο αυτό που ενθάρρυνε τον Σάουσι να θέσει ερωτήματα στην οθόνη – μεταξύ άλλων για «το τρελό, περίπλοκο τρίγωνο του Τζέιμς, του Ισμαήλ και του Ντικ (Ρόμπινς)» – που διαφορετικά ίσως να μην είχε τολμήσει να θέσει. Το ντοκιμαντέρ είναι πιο πολύτιμο, ωστόσο, για την προβολή του Άιβορι ως υποτιμημένου υποστηρικτή της γκέι εκπροσώπησης στην οθόνη, ξεκινώντας από την ταινία «Maurice» του 1987.  

Η περίοπτη θέση του ντουέτου Merchant Ivory στην κορυφή του βρετανικού κινηματογραφικού σύμπαντος δεν θα μπορούσε να διαρκέσει για πάντα. Μετά την επιτυχία της ταινίας «Τα απομεινάρια μιας ημέρας», η οποία ήταν υποψήφια για οκτώ Όσκαρ, το «εταιρικό σήμα» τους άρχισε να εξασθενεί. Η ταινία του Σάουσι, όμως, εκτός από υπενθύμιση των ένδοξων ημερών τους, μπορεί επίσης να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον για το έργο τους, μεταξύ των νεαρών queer θεατών, των οποίων η μόνη σχέση με τον Άιβορι, ο οποίος είναι 95 ετών σήμερα, είναι μέσω του Call Me By Your Name.

«Νέοι άνθρωποι τον πλησιάζουν στο δρόμο για να του σφίξουν το χέρι και να τον ευχαριστήσουν για τον Maurice», λέει ο Σάουσι. «Ήθελα όμως να συμπεριλάβω επίσης την πιο δυσλειτουργική πλευρά του τρόπου με τον οποίο γυρίστηκαν οι ταινίες τους. Ελπίζω ότι αυτό θα εμπνεύσει τους νέους κινηματογραφιστές καθώς διαπιστώνουν ότι ένα σπουδαίο έργο μπορεί να προκύψει από το απόλυτο χάος».

MERCHANT IVORY (2023) trailer

Με στοιχεία από The Guardian  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού στο εικαστικά υποβλητικό, παγωμένο Ice Tower της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς

Berlinale 75 / «Τhe Ice Tower»: Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού

Η Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς σπάει αθόρυβα την ψευδαίσθηση του παραμυθιού, δημιουργώντας μια τεράστια, παγωμένη φιλμική επιφάνεια με στραφταλιστές αντανακλάσεις και κενή ψυχή, όπως ακριβώς είναι στην ουσία της η snow queen.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ