Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι Facebook Twitter
«Κάθε ταινία ήταν κι ένας αγώνας»: Ο Άντονι Χόπκινς και η Έμμα Τόμσον στο Howards End.
0


ΑΝ ΣΑΣ ΖΗΤΟΥΣΑΝ να μαντέψετε ποιο έγκριτο και επιφανές δίδυμο κινηματογραφικών δημιουργών πέρασε την καριέρα του αναζητώντας απελπισμένα πόρους δεξιά κι αριστερά, αμελώντας να πληρώσουν το καστ και το συνεργείο τους, ανταλλάσσοντας εραστές και φιλονικώντας αγρίως μεταξύ τους σε σημείο που οι γείτονες καλούσαν την αστυνομία, δύσκολα θα πήγαινε το μυαλό σας στην περίπτωση του ντουέτου “Merchant Ivory”.

Όμως ένα νέο ντοκιμαντέρ για τον Ινδό παραγωγό Ισμαήλ Μέρτσαντ και τον Αμερικανό σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους, όπως το «Δωμάτιο με θέα», το «Χάουαρντς Εντ» και «Τα απομεινάρια μιας ημέρας», δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.

Από την αρχική τους συνάντηση στη Νέα Υόρκη το 1961 μέχρι το θάνατο του Μέρτσαντ κατά τη διάρκεια χειρουργικής επέμβασης το 2005, το ζευγάρι ήταν τόσο αχώριστο όσο υποδηλώνει το «εταιρικό» τους όνομα, με την απουσία κάθε παύλας ή τελείας ανάμεσα στα δύο επίθετα.

Παρότι έκαναν μαζί ταινίες από την δεκαετία του ’60, θα έπρεπε να περιμένουν μέχρι τα τέλη των ‘80s και την αρχή των ‘90s για να καθιερωθεί πανηγυρικά το κοινό τους brand στο παγκόσμιο κινηματογραφικό box-office, με δημοφιλή βελούδινα δράματα εποχής για καταπιεσμένους Βρετανούς που εκτόξευσαν τις καριέρες ηθοποιών όπως ο Χιου Γκραντ, η Έλενα Μπόναμ Κάρτερ και ο Τζούλιαν Σαντς και ενίσχυσαν την μετεωρική άνοδο αστέρων όπως ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις και η Έμμα Τόμσον.

Η περίοπτη θέση του ντουέτου Merchant Ivory στην κορυφή του βρετανικού κινηματογραφικού σύμπαντος δεν θα μπορούσε να διαρκέσει για πάντα. Μετά την επιτυχία της ταινίας «Τα απομεινάρια μιας ημέρας», η οποία ήταν υποψήφια για οκτώ Όσκαρ, το «εταιρικό σήμα» τους άρχισε να εξασθενεί.

Το σενάριο των περισσότερων από τις ταινίες εκείνες είχε γράψει η Ρουθ Πρόουερ Τζαμπβάλα που συχνά ζούσε μαζί τους στην ίδια πολυκατοικία στο κέντρο της Νέας Υόρκης, ενώ τη μουσική έγραφε συνήθως ο Ρίτσαρντ Ρόμπινς, ο οποίος είχε δεσμό με τον Μέρτσαντ, ενώ παράλληλα διατηρούσε σχέση και με την Έλενα Μπόναμ Κάρτερ.

Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι Facebook Twitter
Αχώριστο ζευγάρι: Ο Ισμαήλ Μέρτσαντ και ο Τζέιμς Άιβορι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Οι ταινίες μπορεί να ήταν όμορφες, η παραγωγή τους όμως ήταν συχνά πολύ άσχημη και τα χρήματα ήταν πάντα λίγα. Όταν κάποτε ερωτήθηκε πού θα έβρισκε τα χρήματα για την επόμενη ταινία, ο Μέρτσαντ απάντησε: «Όπου να ‘ναι». Αφού οι ενδυματολόγοι Τζένι Μπίβαν και Τζον Μπράιτ κέρδισαν το Όσκαρ κοστουμιών για την ταινία «Δωμάτιο με θέα», ο παραγωγός τους είπε: «Σας έφερα το Όσκαρ σας, πρέπει να σας πληρώσω κι από πάνω;»

Το γύρισμα της ταινίας «Κάψα και σκόνη» με πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι, ήταν ιδιαίτερα φορτισμένο. Μόνο το 30 ή 40% του προϋπολογισμού υπήρχε όταν ξεκίνησαν τα γυρίσματα στην Ινδία το 1982 και ο Μέρτσαντ σηκωνόταν τα ξημερώματα για να κλέψει τα τηλεγραφήματα από τα ξενοδοχεία που έμεναν οι ηθοποιοί, ώστε να μην γνωρίζουν ότι οι ατζέντηδες τους τούς προέτρεπαν να εγκαταλείψουν την παραγωγή.

«Κάθε ταινία ήταν κι ένας αγώνας», λέει ο δημιουργός του ντοκιμαντέρ Στίβεν Σάουσι. «Η Έμμα Τόμσον είχε έναν τεράστιο καυγά με τον Ισμαήλ στο Howards End επειδή δούλευε 13 συνεχόμενες ημέρες κι εκείνος της ακύρωσε το ρεπό του Σαββατοκύριακου. Η Γκουίνεθ Πάλτροου μισούσε κάθε λεπτό του γυρίσματος της ταινίας "Ο Τζέφερσον στο Παρίσι". Βλέποντας όμως τις ταινίες, δεν μπορείς να καταλάβεις τι συνέβαινε από πίσω».

Το ζεύγος Μέρτσαντ – Άιβορι μάλωνε διαρκώς εντός και εκτός πλατό. «Ω, ήταν πολύ αυθεντικοί», λέει ο Σάουσι και η αυθεντικότητα επεκτεινόταν και στη σεξουαλικότητά τους. Το θέμα της σεξουαλικής τους ταυτότητας δεν συζητήθηκε δημοσίως μέχρι πρόσφατα που ο Άιβορι κέρδισε Όσκαρ για το σενάριο του Call Me By Your Name. «Πρέπει να θυμάστε ότι ο Ισμαήλ ήταν Ινδός πολίτης που ζούσε στη Βομβάη, με μια βαθιά συντηρητική μουσουλμανική οικογένεια», έλεγε ο Τζέιμς Άιβορι το 2018.

Ο Σάουσι είχε ήδη αρχίσει να γυρίζει το ντοκιμαντέρ του (που φέρει απλώς τον τίτλο “Merchant Ivory”) όταν δημοσιεύτηκαν τα ειλικρινή απομνημονεύματά του Τζέιμς Άιβορι, με τίτλο Solid Ivory, τα οποία αναφέρονται με γλαφυρές φαλλοκεντρικές λεπτομέρειες στους εραστές του πριν και κατά τη διάρκεια της σχέσης του με τον Μέρτσαντ, συμπεριλαμβανομένου του διάσημου μυθιστοριογράφου Μπρους Τσάτγουιν.

Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι Facebook Twitter
Ο Τζέιμς Γουίλμπι και ο Χιου Γκραντ στην ταινία Maurice.

Ήταν το βιβλίο αυτό που ενθάρρυνε τον Σάουσι να θέσει ερωτήματα στην οθόνη – μεταξύ άλλων για «το τρελό, περίπλοκο τρίγωνο του Τζέιμς, του Ισμαήλ και του Ντικ (Ρόμπινς)» – που διαφορετικά ίσως να μην είχε τολμήσει να θέσει. Το ντοκιμαντέρ είναι πιο πολύτιμο, ωστόσο, για την προβολή του Άιβορι ως υποτιμημένου υποστηρικτή της γκέι εκπροσώπησης στην οθόνη, ξεκινώντας από την ταινία «Maurice» του 1987.  

Η περίοπτη θέση του ντουέτου Merchant Ivory στην κορυφή του βρετανικού κινηματογραφικού σύμπαντος δεν θα μπορούσε να διαρκέσει για πάντα. Μετά την επιτυχία της ταινίας «Τα απομεινάρια μιας ημέρας», η οποία ήταν υποψήφια για οκτώ Όσκαρ, το «εταιρικό σήμα» τους άρχισε να εξασθενεί. Η ταινία του Σάουσι, όμως, εκτός από υπενθύμιση των ένδοξων ημερών τους, μπορεί επίσης να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον για το έργο τους, μεταξύ των νεαρών queer θεατών, των οποίων η μόνη σχέση με τον Άιβορι, ο οποίος είναι 95 ετών σήμερα, είναι μέσω του Call Me By Your Name.

«Νέοι άνθρωποι τον πλησιάζουν στο δρόμο για να του σφίξουν το χέρι και να τον ευχαριστήσουν για τον Maurice», λέει ο Σάουσι. «Ήθελα όμως να συμπεριλάβω επίσης την πιο δυσλειτουργική πλευρά του τρόπου με τον οποίο γυρίστηκαν οι ταινίες τους. Ελπίζω ότι αυτό θα εμπνεύσει τους νέους κινηματογραφιστές καθώς διαπιστώνουν ότι ένα σπουδαίο έργο μπορεί να προκύψει από το απόλυτο χάος».

MERCHANT IVORY (2023) trailer

Με στοιχεία από The Guardian  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ