Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι Facebook Twitter
«Κάθε ταινία ήταν κι ένας αγώνας»: Ο Άντονι Χόπκινς και η Έμμα Τόμσον στο Howards End.
0


ΑΝ ΣΑΣ ΖΗΤΟΥΣΑΝ να μαντέψετε ποιο έγκριτο και επιφανές δίδυμο κινηματογραφικών δημιουργών πέρασε την καριέρα του αναζητώντας απελπισμένα πόρους δεξιά κι αριστερά, αμελώντας να πληρώσουν το καστ και το συνεργείο τους, ανταλλάσσοντας εραστές και φιλονικώντας αγρίως μεταξύ τους σε σημείο που οι γείτονες καλούσαν την αστυνομία, δύσκολα θα πήγαινε το μυαλό σας στην περίπτωση του ντουέτου “Merchant Ivory”.

Όμως ένα νέο ντοκιμαντέρ για τον Ινδό παραγωγό Ισμαήλ Μέρτσαντ και τον Αμερικανό σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους, όπως το «Δωμάτιο με θέα», το «Χάουαρντς Εντ» και «Τα απομεινάρια μιας ημέρας», δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.

Από την αρχική τους συνάντηση στη Νέα Υόρκη το 1961 μέχρι το θάνατο του Μέρτσαντ κατά τη διάρκεια χειρουργικής επέμβασης το 2005, το ζευγάρι ήταν τόσο αχώριστο όσο υποδηλώνει το «εταιρικό» τους όνομα, με την απουσία κάθε παύλας ή τελείας ανάμεσα στα δύο επίθετα.

Παρότι έκαναν μαζί ταινίες από την δεκαετία του ’60, θα έπρεπε να περιμένουν μέχρι τα τέλη των ‘80s και την αρχή των ‘90s για να καθιερωθεί πανηγυρικά το κοινό τους brand στο παγκόσμιο κινηματογραφικό box-office, με δημοφιλή βελούδινα δράματα εποχής για καταπιεσμένους Βρετανούς που εκτόξευσαν τις καριέρες ηθοποιών όπως ο Χιου Γκραντ, η Έλενα Μπόναμ Κάρτερ και ο Τζούλιαν Σαντς και ενίσχυσαν την μετεωρική άνοδο αστέρων όπως ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις και η Έμμα Τόμσον.

Η περίοπτη θέση του ντουέτου Merchant Ivory στην κορυφή του βρετανικού κινηματογραφικού σύμπαντος δεν θα μπορούσε να διαρκέσει για πάντα. Μετά την επιτυχία της ταινίας «Τα απομεινάρια μιας ημέρας», η οποία ήταν υποψήφια για οκτώ Όσκαρ, το «εταιρικό σήμα» τους άρχισε να εξασθενεί.

Το σενάριο των περισσότερων από τις ταινίες εκείνες είχε γράψει η Ρουθ Πρόουερ Τζαμπβάλα που συχνά ζούσε μαζί τους στην ίδια πολυκατοικία στο κέντρο της Νέας Υόρκης, ενώ τη μουσική έγραφε συνήθως ο Ρίτσαρντ Ρόμπινς, ο οποίος είχε δεσμό με τον Μέρτσαντ, ενώ παράλληλα διατηρούσε σχέση και με την Έλενα Μπόναμ Κάρτερ.

Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι Facebook Twitter
Αχώριστο ζευγάρι: Ο Ισμαήλ Μέρτσαντ και ο Τζέιμς Άιβορι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Οι ταινίες μπορεί να ήταν όμορφες, η παραγωγή τους όμως ήταν συχνά πολύ άσχημη και τα χρήματα ήταν πάντα λίγα. Όταν κάποτε ερωτήθηκε πού θα έβρισκε τα χρήματα για την επόμενη ταινία, ο Μέρτσαντ απάντησε: «Όπου να ‘ναι». Αφού οι ενδυματολόγοι Τζένι Μπίβαν και Τζον Μπράιτ κέρδισαν το Όσκαρ κοστουμιών για την ταινία «Δωμάτιο με θέα», ο παραγωγός τους είπε: «Σας έφερα το Όσκαρ σας, πρέπει να σας πληρώσω κι από πάνω;»

Το γύρισμα της ταινίας «Κάψα και σκόνη» με πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι, ήταν ιδιαίτερα φορτισμένο. Μόνο το 30 ή 40% του προϋπολογισμού υπήρχε όταν ξεκίνησαν τα γυρίσματα στην Ινδία το 1982 και ο Μέρτσαντ σηκωνόταν τα ξημερώματα για να κλέψει τα τηλεγραφήματα από τα ξενοδοχεία που έμεναν οι ηθοποιοί, ώστε να μην γνωρίζουν ότι οι ατζέντηδες τους τούς προέτρεπαν να εγκαταλείψουν την παραγωγή.

«Κάθε ταινία ήταν κι ένας αγώνας», λέει ο δημιουργός του ντοκιμαντέρ Στίβεν Σάουσι. «Η Έμμα Τόμσον είχε έναν τεράστιο καυγά με τον Ισμαήλ στο Howards End επειδή δούλευε 13 συνεχόμενες ημέρες κι εκείνος της ακύρωσε το ρεπό του Σαββατοκύριακου. Η Γκουίνεθ Πάλτροου μισούσε κάθε λεπτό του γυρίσματος της ταινίας "Ο Τζέφερσον στο Παρίσι". Βλέποντας όμως τις ταινίες, δεν μπορείς να καταλάβεις τι συνέβαινε από πίσω».

Το ζεύγος Μέρτσαντ – Άιβορι μάλωνε διαρκώς εντός και εκτός πλατό. «Ω, ήταν πολύ αυθεντικοί», λέει ο Σάουσι και η αυθεντικότητα επεκτεινόταν και στη σεξουαλικότητά τους. Το θέμα της σεξουαλικής τους ταυτότητας δεν συζητήθηκε δημοσίως μέχρι πρόσφατα που ο Άιβορι κέρδισε Όσκαρ για το σενάριο του Call Me By Your Name. «Πρέπει να θυμάστε ότι ο Ισμαήλ ήταν Ινδός πολίτης που ζούσε στη Βομβάη, με μια βαθιά συντηρητική μουσουλμανική οικογένεια», έλεγε ο Τζέιμς Άιβορι το 2018.

Ο Σάουσι είχε ήδη αρχίσει να γυρίζει το ντοκιμαντέρ του (που φέρει απλώς τον τίτλο “Merchant Ivory”) όταν δημοσιεύτηκαν τα ειλικρινή απομνημονεύματά του Τζέιμς Άιβορι, με τίτλο Solid Ivory, τα οποία αναφέρονται με γλαφυρές φαλλοκεντρικές λεπτομέρειες στους εραστές του πριν και κατά τη διάρκεια της σχέσης του με τον Μέρτσαντ, συμπεριλαμβανομένου του διάσημου μυθιστοριογράφου Μπρους Τσάτγουιν.

Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι Facebook Twitter
Ο Τζέιμς Γουίλμπι και ο Χιου Γκραντ στην ταινία Maurice.

Ήταν το βιβλίο αυτό που ενθάρρυνε τον Σάουσι να θέσει ερωτήματα στην οθόνη – μεταξύ άλλων για «το τρελό, περίπλοκο τρίγωνο του Τζέιμς, του Ισμαήλ και του Ντικ (Ρόμπινς)» – που διαφορετικά ίσως να μην είχε τολμήσει να θέσει. Το ντοκιμαντέρ είναι πιο πολύτιμο, ωστόσο, για την προβολή του Άιβορι ως υποτιμημένου υποστηρικτή της γκέι εκπροσώπησης στην οθόνη, ξεκινώντας από την ταινία «Maurice» του 1987.  

Η περίοπτη θέση του ντουέτου Merchant Ivory στην κορυφή του βρετανικού κινηματογραφικού σύμπαντος δεν θα μπορούσε να διαρκέσει για πάντα. Μετά την επιτυχία της ταινίας «Τα απομεινάρια μιας ημέρας», η οποία ήταν υποψήφια για οκτώ Όσκαρ, το «εταιρικό σήμα» τους άρχισε να εξασθενεί. Η ταινία του Σάουσι, όμως, εκτός από υπενθύμιση των ένδοξων ημερών τους, μπορεί επίσης να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον για το έργο τους, μεταξύ των νεαρών queer θεατών, των οποίων η μόνη σχέση με τον Άιβορι, ο οποίος είναι 95 ετών σήμερα, είναι μέσω του Call Me By Your Name.

«Νέοι άνθρωποι τον πλησιάζουν στο δρόμο για να του σφίξουν το χέρι και να τον ευχαριστήσουν για τον Maurice», λέει ο Σάουσι. «Ήθελα όμως να συμπεριλάβω επίσης την πιο δυσλειτουργική πλευρά του τρόπου με τον οποίο γυρίστηκαν οι ταινίες τους. Ελπίζω ότι αυτό θα εμπνεύσει τους νέους κινηματογραφιστές καθώς διαπιστώνουν ότι ένα σπουδαίο έργο μπορεί να προκύψει από το απόλυτο χάος».

MERCHANT IVORY (2023) trailer

Με στοιχεία από The Guardian  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ