Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon;

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
2

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
"Λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν (ακόμα και ανάμεσα στους φανατικούς των sci-fi ταινιών) ότι δημιουργός του φοβερού και τρομερού αμφίβιου Gill-man ήταν μία γυναίκα."

 Λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν (ακόμα και ανάμεσα στους φανατικούς των sci-fi ταινιών) ότι δημιουργός του φοβερού και τρομερού αμφίβιου Gill-man ήταν μία γυναίκα.


Η Milicent Patrick εμπνεύστηκε, σχεδίασε, και κατασκεύασε από το μηδέν ένα από τα διασημότερα τέρατα της ιστορίας του κινηματογράφου χωρίς ποτέ να πάρει το απαραίτητο credit για τη δουλειά της, πιθανότατα λόγω του φύλου της.

Ήταν η μοναδική γυναίκα σχεδιάστρια στα στούντιο της Universal στις αρχές των '50s, και για δεκαετίες ο ρόλος της υποβαθμιζόταν ως "ειδικής συνεργάτιδας-make up artist" για το έργο της στην δημιουργία του ασπρόμαυρου "The Creature From The Black Lagoon" (1954) και των δύο συνεχειών του.

Το όνομα της δεν μπήκε ποτέ στους τίτλους των ταινιών.


Μάλιστα, εκτός από τον Gill-man, που αποτελεί την γνωστότερη δημιουργία της λόγω των σωζόμενων φωτογραφιών που την δείχνουν επί το έργο, η Patrick είναι η επίσης η "μητέρα" των μεταλλαγμένων του cult classic έπους "This Island Earth" (1955), των Mole People από την ομώνυμη ταινία του 1956, αλλά και του μονόφθαλμου Xenomorph, από το "It Came from Outer Space" (1953).

Οι δημιουργίες της ταλαντούχας σχεδιάστριας θεωρούνται δείγματα πρωτοποριακού σχεδιασμού κοστουμιών για την εποχή τους, και τα τέρατά της αποτελούν μέχρι και σήμερα σημεία αναφοράς στην ποπ κουλτούρα.

Ο Gill-man και ο Metaluna του This Island Earth αποτελούν, και μάλλον θα αποτελούν για πάντα, τα νούμερο ένα αντικείμενα λατρείας των απανταχού καλτ sci-fi nerds.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
O Metaluna από το This Island Earth(1955)
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
This Island Earth(1955)
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
The Mole People (1956)


Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, γνωρίζοντας τη ζωή και το έργο της αφανούς πρωταγωνίστριας της χρυσής sci-fi τερατο-εποχής της Universal.


H Milicent Patrick γεννήθηκε τον Νοέμβριο του 1915, στο Ελ Πάσο του Τέξας. Ο πατέρας της ήταν αρχιτέκτονάς και ήταν αυτός που επέβλεπε την ανέγερση του κάστρου του μεγαλοεκδότη William Randolph Hearst, στο Σαν Συμεών της Καλιφόρνια.

Από μικρή ηλικία φιλοδοξούσε να γίνει επαγγελματίας σολίστ, αλλά αφού τελείωσε το σχολείο στα 14 (σύμφωνα με τους δασκάλους της ήταν παιδί-θαύμα), ακολούθησε σπουδές Καλών Τεχνών στο Chouinard Institute της Καλιφόρνια.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Σύμφωνα με τις φήμες της εποχής, η κατακσευή της στολής του Gill-man κόστισε στα στούντιο της Universal 12-13.000 δολάρια, ποσό με το οποίο το 1953 μπορούσε να αγοράσει κανείς ένα ευρύχωρο σπίτι στο Λος Άντζελες
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Η Milicent Patrick εμπνεύστηκε ένα από τα διασημότερα τέρατα της ιστορίας του κινηματογράφου χωρίς ποτέ να πάρει το απαραίτητο credit για τη δουλειά της, πιθανότατα λόγω του φύλου της. Το όνομά της δεν μπήκε ποτέ στους τίτλους της ταινίας


Μεγαλώνοντας η πολυτάλαντη φύση της άρχισε να ξεδιπλώνεται.

Ακολούθησαν σπουδές ηθοποιίας, σχεδίου, και σχεδίου μόδας. Τις πιο παραγωγικές δεκαετίες της ζωής της η Milicent εργάστηκε σαν εμπορική καλλιτέχνης, εικονογράφος παιδικών βιβλίων, σχεδιάστρια μόδας, ενώ εμφανίστηκε σε περισσότερες από είκοσι ταινίες και σε δεκάδες τηλεοπτικές παραγωγές, με μικρούς κυρίως ρόλους. Επιπλέον, ήταν η πρώτη γυναίκα animator της Disney.


Ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά για την προσωπική της ζωή, μιας που η ίδια φρόντιζε επιμελώς να αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας. Η Milicent – η οποία δεν έχει καν το δικό της λήμμα στην Wikipedia- διατηρούσε μόνιμη σχέση με τον ηθοποιό George Tobias για σαράντα περίπου χρόνια μέχρι και τον θάνατό του το 1980, χωρίς όμως να παντρευτούν ποτέ.

Ωστόσο, η ίδια είχε πραγματοποιήσει παλαιότερα δύο γάμους. Από την δεκαετία του '80 και μέχρι τον θάνατό της, τον Φεβρουάριο του 1998, δεν υπάρχει καμία πληροφορία για τη ζωή της, για το πού, πώς, και με ποιον ζούσε, ούτε καν για τα αίτια του θανάτου της.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Σύμφωνα με τον παραγωγό του The Creature From the Black Lagoon, “Το πιο τρομακτικό στοιχείο του Gill-man ήταν το πόσο πολύ θύμιζε άνθρωπο, και όχι το αντίθετο”
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Trivia: Σε μία σκηνή του πρώτου φιλμ το τέρας έπρεπε να κλέψει και να μεταφέρει την πρωταγωνίστρια Julie Adams σε μία σπηλιά. Ο ηθοποιός που ενσάρκωνε τον Gill-man υπολόγισε λάθος τις αποστάσεις και χτύπησε το κεφάλι της ηθοποιού στο σκηνικό, προκαλώντάς της σοβαρή διάσειση.


Η αφανής ηρωίδα της χρυσής sci fi εποχής της Universal


Στις αρχές της δεκαετίας του '50 τα Χολιγουντιανά στούντιο της Universal προσέλαβαν την Milicent Patrick αναγνωρίζοντας τη δουλειά της στην Disney. Δουλειά η οποία επίσης δεν της αναγνωρίστηκε ποτέ επαρκώς.

Όταν ο σκηνοθέτης Jack Arnold Waks πρότεινε την ιδέα για το It came from Outer Space (1953) , την πρώτη από μια σειρά sci fi παραγωγών του ίδιου που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία, ανατέθηκε στην Milicent ο σχεδιασμός του τέρατος, Xenomorph.


Την επόμενη χρονιά γεννήθηκε από τα χέρια της και ο Gill-man του "The Creature From The Black Lagoon", και κάπου εκεί ξεκίνησε και η τρομερή κόντρα από πλευράς του προϊστάμενου της, George Hamilton "Bud" Westmore.

Ο Westmore, που προερχόταν μία οικογένεια με μεγάλη παράδοση στο τμήμα make up και ειδικών εφέ στα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλιγουντ, πρότεινε την δική του εκδοχή για το εμβληματικό τέρας η οποία όμως απορρίφθηκε. Οι παραγωγοί διάλεξαν το πρωτότυπο σχέδιο της Patrick και μάλιστα έστησαν μία μεγάλη διαφημιστική καμπάνια για τα επόμενα σίκουελ του φιλμ στην οποία η σχεδιάστρια πρωταγωνιστούσε ως "H πεντάμορφη που έφτιαξε το τέρας" (εξ' ου και η πληθώρα φωτογραφιών), ελπίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα έφερνε περισσότερο κόσμο στις αίθουσες.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
H Milicent Patrick με τα τέρατά της
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
"Η Πεντάμορφη που δημιούργησε το τέρας"


O Westomore έβαλε σκοπό της ζωής του να απομονώσει την Patrick, και τα κατάφερε σε μεγάλο βαθμό. Τα κίνητρα του μπορεί να μην ήταν καθαρά σεξιστικά, όσο καθαρής επαγγελματικής αντιζηλίας:

Είναι πολύ πιθανόν ότι ο Westomore θα έκανε τον ίδιο πόλεμο και σε κάποιον άνδρα συνάδελφό του που θα τολμούσε να "κλέψει" την επί δεκαετίες αναγνωρισμένη φήμη του. Ωστόσο, το γεγονός ότι η Milicent ήταν η μοναδική γυναίκα της δημιουργικής ομάδας του φιλμ -σε μία εποχή όπου η θέση της γυναίκας θεωρούνταν ότι είναι στο σπίτι- αλλά και το γεγονός ότι η ίδια δεν ήταν καθόλου ματαιόδοξη και ανταγωνιστική (πολλοί μιλούν για έναν συνεσταλμένο άνθρωπο που απέφευγε τις όποιες διενέξεις στη δουλειά) έκαναν τη δουλειά του Westomore πολύ ευκολότερη.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Η Milicent Patrick “παίζει” με μία από της δημιουργίες της
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά για την προσωπική της ζωή, μιας που η ίδια φρόντιζε επιμελώς να αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας. Η Milicent Patrick δεν έχει καν το δικό της λήμμα στην Wikipedia


Δεν την προσέλαβε ποτέ ξανά, και φρόντισε ώστε να ματαιωθεί στα μέσα της η κανονισμένη από τα στούντιο διαφημιστική καμπάνια. Η δικαιολογία του προς τα "μεγάλα κεφάλια" του στούντιο ήταν ότι η Patrick απέφευγε να αναφερθεί και στην δική του συμβολή κατά την δημιουργία του Gill-man στις συνεντεύξεις της, γεγονός που ήταν αναληθές: Η Patrick έκανε πάντα λόγο για ομαδικότητα και δεν τόλμησε ποτέ να πάρει προσωπικό credit για τη δημιουργία του τέρατος.


Τελικά, φτάνοντας πολύ ψηλά στην ιεραρχία της Universal οWestomore κατάφερε να μπει το δικό του όνομα στα credit της ταινίας, παρουσιάζοντας τον Gill-man ως δική του σύλληψη, και διέκοψε οποιαδήποτε συνεργασία του τμήματος των ειδικών εφέ τoυ στούντιο –του οποίου ήταν επικεφαλής- με την Milicent Patrick.

Η αλήθεια δεν αποκαταστάθηκε παρά μισό αιώνα αργότερα, όταν ο θαυμαστός κόσμος του ίντερνετ έφερε στην επιφάνεια τις φωτογραφίες της Milicent Patrick, και την ιστορία της.

Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Η εμφάνιση του Gill-man βασίστηκε στου θρύλους για δύο περίεργα πλάσματα της Νοτιοαμερικανικής λαογραφίας που ονομάζονταν Sea Monk και Sea Bishop.
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
Το Creature from the Black Lagoon βασίστηκε σε έναν θρύλο του 17ου αιώνα σύμφωνα με τον οποίο ένα ανθρωποειδές αμφίβιο πλάσμα ζούσε στην Νότιο Αμερική σπέρνοντας τον τρόμο.
Ποια ήταν η “μητέρα” του Creature From The Black Lagoon; Facebook Twitter
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ

σχόλια

2 σχόλια