Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από τη μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη

Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από την μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη Facebook Twitter
Η ιστορία της Μπέλα Μπάξτερ –που στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου υποδύεται η Έμα Στόουν– και της βιολογικής της αφύπνισης είναι στενά συνδεδεμένη με πραγματικές τοποθεσίες.
0

Ο ΑΛΑΣΝΤΕΡ ΓΚΡΕΪ ΗΤΑΝ ΕΝΑ από τα πιο ξεχωριστά δημιουργικά ταλέντα της Σκωτίας. Ο σημαντικός καλλιτέχνης και συγγραφέας από την Γλασκόβη, που πέθανε το 2019, εξυμνούσε τη γενέθλια πόλη του σε ιστορίες που συνδύαζαν τη φαντασία με τον σκοτεινό αστικό ρεαλισμό και σε πίνακες που αναπαρήγαγαν με ζωντανή λεπτομέρεια τη ζωή της πόλης.

Έγραψε μεταξύ άλλων το Lanark, ένα από τα σπουδαιότερα βρετανικά μυθιστορήματα του 20ού αιώνα, στόλισε πολλά μπαρ, εστιατόρια και σταθμούς της πόλης με τις χαρακτηριστικές του τοιχογραφίες και ενέπνευσε μια γενιά νεότερων Σκωτσέζων συγγραφέων, όπως ο Ίαν Μπανκς και ο Ίρβιν Γουέλς.

«Ήταν ένας σύγχρονος Γουίλιαμ Μπλέικ», λέει η συγγραφέας Άλι Σμιθ. Είναι για τη Γλασκόβη ό,τι είναι ο Ντίκενς για το Λονδίνο ή ο Τζόις για το Δουβλίνο. Ωστόσο, το έργο του, το όραμα, η φωνή του, δεν είναι όσο αναγνωρισμένα θα έπρεπε εκτός Σκωτίας. Και πολλοί φανατικοί αναγνώστες του πίστεψαν ότι αυτό θα άλλαζε με την πρώτη μεγάλη κινηματογραφική εκδοχή ενός από τα έργα του, του μυθιστορήματος Poor Things (στα ελληνικά είχε κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Νεφέλη με τον τίτλο «Χαμένα Κορμιά» και τον υπότιτλο «Επεισόδια από τη νεανική ζωή ενός γιατρού του Δημόσιου Οργανισμού της Σκωτίας). 

«Το βιβλίο είναι ένα μοναδικά σκωτσέζικο έργο», λέει ο επιμελητής Gavin Lundy σ' ένα βίντεο του YouTube καναλιού Ossian Scotland με τίτλο The Poor Things Problem. «Το πρόβλημα είναι ότι δεν γυρίστηκε καθόλου στη Γλασκόβη ή στη Σκωτία και ούτε ένα μέλος του βασικού καστ δεν είναι Σκωτσέζος ή Σκωτσέζα.

Το Poor Things είναι μια νουβέλα γεμάτη προκλήσεις: μια βικτοριανή, φεμινιστική εκδοχή του μύθου του Φρανκενστάιν που περιλαμβάνει επίσης σατιρικές αιχμές για τη μυθοπλασία του 19ου αιώνα, την αποικιοκρατία και την ιατρική ηθική. Επιπλέον, η ιστορία της Μπέλα Μπάξτερ –που στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου υποδύεται η Έμα Στόουν– και της βιολογικής της αφύπνισης είναι στενά συνδεδεμένη με πραγματικές τοποθεσίες. Το σπίτι της Μπέλα αναφέρεται ως 18 Park Circus, μια πραγματική διεύθυνση της Γλασκόβης, όπως και η εκκλησία Lansdowne, όπου πηγαίνει για να παντρευτεί.

Poor Things: Πώς «σβήστηκε» η Σκωτία από την μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη Facebook Twitter
Ζωγραφικό έργο του Άλασντερ Γκρέι με θέμα τη Γλασκόβη της δεκαετίας του '50.

Χάρτες της πόλης –πολλοί από τους οποίους σχεδιασμένοι από τον ίδιο τον συγγραφέα– περιλαμβάνονται στο βιβλίο καθοδηγώντας τον αναγνώστη στην αφήγηση. Το Poor Things μυρίζει Γλασκόβη. Αλλά όχι η ταινία. Η προβολή της στο φεστιβάλ κινηματογράφου του Λονδίνου τον περασμένο Οκτώβριο αποκάλυψε ότι κάθε αναφορά στην πόλη έχει απαλειφθεί από τον Λάνθιμο και αντ' αυτού εμφανίζεται μια περίεργη steampunk εκδοχή του Λονδίνου ως το βασικό σκηνικό της ταινίας. Για πολλούς θα είναι σαν να βλέπουν τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών χωρίς τη Μέση Γη ή τον Τιτανικό χωρίς το παγόβουνο.

«Το βιβλίο είναι ένα μοναδικά σκωτσέζικο έργο», λέει ο επιμελητής Gavin Lundy σ' ένα βίντεο του YouTube καναλιού Ossian Scotland με τίτλο The Poor Things Problem. «Το πρόβλημα είναι ότι δεν γυρίστηκε καθόλου στη Γλασκόβη ή στη Σκωτία και ούτε ένα μέλος του βασικού καστ δεν είναι Σκωτσέζος ή Σκωτσέζα.

Ο Λάνθιμος από την μεριά του λέει ότι θα ήταν «εντελώς ανειλικρινές» εκ μέρους του, ως Έλληνας, να δημιουργήσει ένα κινηματογραφικό έργο για τη Σκωτία, ενώ οι παραγωγοί της ταινίας Εντ Γκίνεϊ και Άντριου Λόου δήλωσαν ότι η απόφαση να πλαισιωθεί η ταινία αποκλειστικά γύρω από την οπτική της Μπέλα Μπάξτερ επέβαλε «κάποια επεξεργασία» που περιλάμβανε την αντικατάσταση της Γλασκόβης με το Λονδίνο.

«Διατηρήσαμε ωστόσο τον Γκόντγουιν Μπάξτερ (τον οποίο υποδύεται ο Γουίλεμ Νταφόε) ως έναν επιστήμονα από τη Γλασκόβη», λένε στον Observer. «Η μεταφορά παραμένει πιστή στο πνεύμα του έργου του Άλασντερ».

Με στοιχεία από The Observer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Poor Things: Γιατί το Χόλιγουντ σοκαρίστηκε τόσο με τις ερωτικές σκηνές της ταινίας;

Πολιτισμός / Poor Things: Γιατί το Χόλιγουντ σοκαρίστηκε τόσο με τις ερωτικές σκηνές της ταινίας;

Κάποιοι βρίσκουν την ταινία πολύ φεμινιστική και ιδανική να μιλήσει για τη γυναικεία σεξουαλικότητα στο Χόλιγουντ χωρίς λογοκρισία, κάποιοι φαίνεται να πιστεύουν το εντελώς αντίθετο...
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ