Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις»

Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» Facebook Twitter
Η πρώτη ταινία «Σολάρις» γυρίστηκε για την Σοβιετική τηλεόραση το 1968 και είναι πολύ πιο πιστή από τις δύο πολύ γνωστότερες ομότιτλές της στο πνεύμα αλλά του βιβλίου
0

Ο Στάνισλαβ Λεμ (1921-2006) είναι μάλλον ο πιο διάσημος Πολωνός συγγραφέας όλων των εποχών μετά τον Τζόζεφ Κόνραντ και έχει κατοχυρωθεί τουλάχιστον ως ισάξιος γιγάντων της επιστημονικής φαντασίας όπως ο Άρθουρ Κλαρκ, ο Ισαάκ Ασίμοφ ή ο Φίλιπ Ντικ – παρόλο που ο θαυμασμός του Λεμ για τον τελευταίο όχι μόνο δεν βρήκε ανταπόκριση αλλά ο Ντικ ήταν κάποτε τόσο βαθιά πεπεισμένος ότι ο Λεμ ήταν η αιχμή μιας κομμουνιστικής συνομωσίας με στόχο τη διάβρωση της Δυτικής επιστημονικής φαντασίας που έσπευσε να ενημερώσει σχετικά το FBI.

Περιέργως ίσως, η ρετροσπεκτίβα που γίνεται αυτές τις μέρες στο Barbican του Λονδίνου με τίτλο Smart Robots, Mortal Engines: Stanisław Lem on Film (Έξυπνα ρομπότ, θανάσιμες μηχανές: Ο Στάνισλαβ Λεμ στον κινηματογράφο), δεν περιλαμβάνει τις δύο πιο γνωστές εκδοχές του πιο διάσημου βιβλίου του, του Σολάρις – τις ομώνυμες δηλαδή ταινίες του Αντρέι Ταρκόσφσκι (1972) και του Στίβεν Σόντερμπεργκ (2002). Ενδεχομένως ο αποκλεισμός τους έχει να κάνει και με την έντονα αρνητική αντίδραση του συγγραφέα και στις δύο εκδοχές.

Η ταινία παρότι ήταν πολύ χαμηλότερου προϋπολογισμού από τις άλλες, μεταδίδει μέσω της εμπνευσμένης χρήσης του φωτισμού και του ασπρόμαυρου φιλμ, μια έντονα υποβλητική και εξπρεσιονιστική ατμόσφαιρα.

Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» Facebook Twitter
Σκηνή από το Solaris του 1968 στο πλαίσιο της ρετροσπεκτίβα που γίνεται αυτές τις μέρες στο Barbican του Λονδίνου με τίτλο "Έξυπνα ρομπότ, θανάσιμες μηχανές: Ο Στάνισλαβ Λεμ στον κινηματογράφο"

Υπάρχει όμως στο πρόγραμμα η πρώτη εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» που γυρίστηκε για την Σοβιετική τηλεόραση το 1968 από την Λιντία Ισιμπάγεβα και τον Μπόρις Νίρενμπουργκ. Η ταινία είναι πολύ πιο πιστή από τις δύο πολύ γνωστότερες ομότιτλές της στο πνεύμα αλλά και στο γράμμα του βιβλίου και παρότι ήταν πολύ χαμηλότερου προϋπολογισμού από τις άλλες, μεταδίδει μέσω της εμπνευσμένης χρήσης του φωτισμού και του ασπρόμαυρου φιλμ, μια έντονα υποβλητική και εξπρεσιονιστική ατμόσφαιρα.

Μεταξύ άλλων ταινιών βασισμένων στο έργο του Λεμ, στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και μια άλλη πολύ ενδιαφέρουσα και πρωτοποριακή του είδους ταινία που είχε γυρίσει το 1960 ο Κουρτ Μάετζιγκ, ένας από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς του ανατολικογερμανικού σινεμά.

Πριν τον Ταρκόφσκι: Η άγνωστη αυθεντική εκδοχή του κινηματογραφικού «Σολάρις» Facebook Twitter
Το «Σιωπηλό Άστρο» (Ανατ.Γερμανία, 1960) είναι μεταφορά της πρώτης νουβέλας του Λεμ, «Οι αστροναύτες», και θυμίζει έντονα την αμερικανική ταινία «Απαγορευμένος Πλανήτης» του 1956

Πρόκειται για το «Σιωπηλό Άστρο», το οποίο αποτελεί μεταφορά της πρώτης νουβέλας που εξέδωσε ο Λεμ και είχε τίτλο «Οι αστροναύτες», και θυμίζει έντονα την αμερικανική ταινία «Απαγορευμένος Πλανήτης» του 1956 ενώ μοιάζει να αποτελεί προάγγελο του «2001: Οδύσσεια του Διαστήματος» οχτώ χρόνια πριν την ταινία του Κιούμπρικ. Η πολυπολιτισμική σύνθεση του πληρώματος της ταινίας την κάνει επίσης να μοιάζει με ανατολικοευρωπαϊκή εκδοχή του Star Trek.

Με στοιχεία από το site του British Film Institute

 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απεχοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό, την ερωτική περιπτυξη και την ερωτική πράξη καθεαυτή, τοποθετώντας τα εντός του ελληνικού τοπίου (φυσικού ή αστικού)» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο που επιμελήθηκε ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος, από τη LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ