Ρεβέκκα: Ένας αγαπημένος Χίτσκοκ ξανά στα θερινά

Ρεβέκκα Facebook Twitter
Ο Μαξ ντε Γουίντερ του Λόρενς Ολίβιε δεν την αποκαλεί ποτέ με το όνομά της κι έτσι ο θεατής δεν θα μάθει ποτέ πώς λέγεται η διάδοχος μιας φαινομενικά αναντικατάστατης παρουσίας.
0

Φόνος, ατύχημα ή αυτοκτονία; Το ερώτημα βασανίζει τον Μαξ ντε Γουίντερ για την απώλεια της λατρεμένης του συζύγου και η Ρεβέκκα στοιχειώνει το παλάτι που κάποτε πλημμύριζε από τον έρωτά τους.

«Χθες ονειρεύτηκα το Μάντερλεϊ» είναι η κλασική εισαγωγική φράση της πρώτης αμερικανικής ταινίας του Άλφρεντ Χίτσκοκ ‒που ξεκινά με ένα ομιχλώδες μονοπλάνο και καταλήγει στο σκοτεινό γοτθικό σκηνικό της δεύτερης ευκαιρίας και απαλαίνει από το μουσικό σκορ του Φραντς Γουάξμαν και το φως στο παράθυρο‒, όπως την αφηγείται η φρέσκια και στη συνέχεια πολύπαθη κυρία Ντε Γουίντερ, μια άδολη νέα γυναίκα που ο ευειδής χήρος θα συναντήσει στο Μόντε Κάρλο ‒ της φαίνεται ψεύτικο, αν και σίγουρα λιγότερο απαίσιο από τη γηραιά προξενήτρα συνοδό της, την κυρία Βαν Χόπερ, η οποία φέρεται στον άνδρα σαν κελεπούρι και στην προστατευόμενή της ως πόρνη για δόλωμα. Ακόμη και ανώνυμη σε όλη τη διάρκεια των 130 λεπτών, η Τζόαν Φοντέν κάνει την ταινία δική της, αποκαλύπτοντας για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη ένα κράμα φόβου και ερωτισμού, σμιλεμένου από τη ρομαντική παράδοση. Στη θέση της παραδοσιακής μοιραίας, παλεύει αξιοπρεπώς να αναδυθεί από μια πλεκτάνη της μοίρας που την προσπερνά.

Ο Μαξ ντε Γουίντερ του Λόρενς Ολίβιε δεν την αποκαλεί ποτέ με το όνομά της κι έτσι ο θεατής δεν θα μάθει ποτέ πώς λέγεται η διάδοχος μιας φαινομενικά αναντικατάστατης παρουσίας. Με μια νεκρή στον τίτλο και τη Δάφνη ντι Μοριέ συγγραφέα του πρωτοτύπου, η Ρεβέκκα δεν χωράει εύκολα σε μία από τις δύο προφανείς κατηγορίες, του θρίλερ μυστηρίου ή της αισθηματικής περιπέτειας. Παραδόξως, δεν πρόκειται ακριβώς για ταινία δημιουργού, παρά τις αναμφισβήτητες παρεμβάσεις του Χίτσκοκ στα βλέμματα, τις παύσεις και την ατμόσφαιρα που δημιουργεί το ντεκουπάζ του.

Ο Σέλζνικ απέσπασε το δεύτερο στη σειρά Όσκαρ Καλύτερης Παραγωγής, ο Χίτσκοκ κέρδισε το στοίχημα της προαγωγής σε μεγαλύτερα μπάτζετ στην πρώτη εθνική του Χόλιγουντ και η Φοντέν κέρδισε την εμπιστοσύνη του, και μαζί το Όσκαρ για την επόμενη ταινία μαζί του, τις Υποψίες.

Γυρισμένη το 1940, έναν χρόνο μετά τη σαρωτική επικράτηση του Όσα παίρνει ο άνεμος στα ταμεία και στα Όσκαρ, ο διαβόητα και ψυχαναγκαστικά control freak Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ είχε τον πρώτο και περίπου τον τελευταίο λόγο ακόμη και στην παραμικρή λεπτομέρεια. Ο Βρετανός σκηνοθέτης ήταν προσωπική μεταγραφή του μεγαλοπαραγωγού, αλλά δεν δίστασε να απορρίψει ολόκληρο το πρώτο σενάριο που του υπέβαλε, θεωρώντας πως απομακρύνεται ανεπιστρεπτί από το μυθιστόρημα που ήθελε να μεταφέρει πιστά, γιατί το αγαπούσε ιδιαίτερα.

Ρεβέκκα Facebook Twitter
H βλοσυρή οικονόμος Ντάνβερς της Τζούντιθ Άντερσον τιμά την προηγούμενη πυργοδέσποινα με άρρωστη προσκόλληση και επιθετική καχυποψία.

Ωστόσο, μαζί απέκλεισαν αναγκαστικά  το γεγονός ότι ο Ντε Γουίντερ ήταν ο δολοφόνος της Ρεβέκκας: ο κώδικας λογοκρισίας της εποχής απαγόρευε σε έναν εγκληματία να κυκλοφορεί ανενόχλητος στην κοινωνία, πόσο μάλλον να ερωτοτροπεί ατιμώρητος και, από πάνω, να παντρεύεται ξανά. Αυτό που προκύπτει από την πρόσφατη «ανάγνωση» της ταινίας είναι η διχοτόμηση της συμπεριφοράς του.

Ενώ η βλοσυρή οικονόμος Ντάνβερς της Τζούντιθ Άντερσον τιμά την προηγούμενη πυργοδέσποινα με άρρωστη προσκόλληση και επιθετική καχυποψία, ο Ντε Γουίντερ διστάζει μεταξύ της σεξουαλικής ορμής και της λεκτικής βίας. Την ποθεί, και αμέσως μετά την κακοποιεί. Κι ενώ στο Μόντε Κάρλο κοιτάζει απελπισμένος τη φουρτουνιασμένη Μεσόγειο, στην πατρική Κορνουάλη συχνά της φέρεται σαν να είναι υπηρέτρια, κατώτερη, και το χειρότερο, προσωρινή: στις αντιδράσεις της με αφορμή τις επιθέσεις που δέχεται από τον αριστοκράτη που χάνει την αγωγή του και ξεχνά ποια έχει απέναντί του οφείλεται η σπουδαία ερμηνεία της Φοντέν, η πιο ευάλωτη και αβοήθητη από τις συνολικά δυναμικές χιτσκοκικές ηρωίδες.

Το ισορροπημένο και πολύ συχνά συναρπαστικό αποτέλεσμα δικαίωσε τους συντελεστές της Ρεβέκκας. Ο Σέλζνικ απέσπασε το δεύτερο στη σειρά Όσκαρ Καλύτερης Παραγωγής, ο Χίτσκοκ κέρδισε το στοίχημα της προαγωγής σε μεγαλύτερα μπάτζετ στην πρώτη εθνική του Χόλιγουντ και η Φοντέν κέρδισε την εμπιστοσύνη του, και μαζί το Όσκαρ για την επόμενη ταινία μαζί του, τις Υποψίες.

Η Ρεβέκκα επαναπροβάλεται στα θερινά σινεμά από την Πέμπτη 29/6.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα

Οθόνες / «Yπόθεση Γκολντμάν»: Μια αληθινή ιστορία τροφοδοτεί ένα καταπληκτικό δικαστικό δράμα

Η πολύκροτη δίκη του Πιέρ Γκολντμάν στη Γαλλία των ‘70s αποτελεί πηγή έμπνευσης για ένα σχολαστικό δικαστικό δράμα που στοχεύει σε κάτι (πολύ) ευρύτερο από μια δραματοποιημένη αναπαράσταση της δίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Joker - Folie À Deux: Ένα μουσικοχορευτικό σίκουελ που θα ανακουφίσει και θα απογοητεύσει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Joker - Folie À Deux: Ένα μουσικοχορευτικό σίκουελ που θα ανακουφίσει και θα απογοητεύσει

Κάποιοι θα περιμένουν τη συνέχεια που δεν αρνήθηκε κανείς από τους συντελεστές κατηγορηματικά στην κοινή συνέντευξη τύπου στο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Daily / KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Η νέα σειρά του Netflix είναι ένα μεθυστικό – και λίγο βαρύ ίσως – κοκτέιλ όπου συμπλέκονται γλυκά κι αυθαίρετα διάφοροι αρχαιοελληνικοί μύθοι, με ιδανικό πρωταγωνιστή τον Τζεφ Γκόλντμπλουμ στο ρόλο ενός σύγχρονου Δία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Room Next Door: Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ κινηματογραφεί την πολιτική επιλογή της ευθανασίας σαν ελεγειακό αποχαιρετισμό

Ανταπόκριση από τη Βενετία / The Room Next Door: Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ κινηματογραφεί έναν ελεγειακό αποχαιρετισμό

Η πρώτη αγγλόφωνη μεγάλου μήκους ταινία του Ισπανού auteur προσφέρει δυο αξιοσημείωτους γυναικείους ρόλους σε δυο σπουδαίες ηθοποιούς: την Τίλντα Σουίντον και την Τζούλιαν Μουρ — SPOILER ALERT
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα είναι Δράμα!: 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Πολιτισμός / «Όλα είναι Δράμα»: Τι θα δούμε στο 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους

Οι οικογενειακές σχέσεις, οι φιλίες που δοκιμάζονται, ο πρώτος έρωτας, η απότομη ενηλικίωση καθώς και τα κοινωνικά ζητήματα που ταλανίζουν τη σύγχρονη Ελλάδα εμπνέουν για άλλη μια φορά τους νέους μικρομηκάδες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«The Deliverance» στο Netflix: Ακόμα ένας άχαρος κινηματογραφικός «Εξορκιστής»

Οθόνες / «The Deliverance» στο Netflix: Ακόμα ένας άχαρος κινηματογραφικός «Εξορκιστής»

Ο Λι Ντάνιελς του «Precious» και του «The United States vs Billy Holiday» ζητά τη βοήθεια της Άντρα Ντέι και της Γκλεν Κλόουζ για να αναμετρηθεί με το φάντασμα του Φρίντκιν και ηττάται κατά κράτος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Babygirl, το οργασμικό χάσμα γενεών σε ένα συνοπτικό ψυχο-θρίλερ, περισσότερο ευχάριστο απ’ ότι άβολο.

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Babygirl, το οργασμικό χάσμα γενεών σε ένα συνοπτικό ψυχο-θρίλερ, περισσότερο ευχάριστο απ’ ότι άβολο

Σεξ και καριέρα, ταμπού και ηδονή, για τη γενναία Νικόλ Κίντμαν στο Babygirl, που κάνει update στον διάλογο ανάμεσα στις «Αποκαλύψεις» και τη «Γραμματέα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Alien: Romulus» – Ένα ψυχαγωγικό compilation με τα μεγάλα hits των προηγούμενων ταινιών

Οθόνες / «Alien: Romulus» – Ένα κινηματογραφικό best of από προηγούμενες ταινίες της σειράς

Ο Φέντε Άλβαρες επιχειρεί, επί της ουσίας, ένα χαλαρό remake του πρώτου «Alien», επικαλούμενος στοιχεία και χαρακτηριστικά στιγμιότυπα (και) από τα υπόλοιπα κεφάλαια της σειράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Τσαγκόζη

Μυθολογίες / «Το Blues Brothers με ανεβάζει όταν είμαι down»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Τσαγκόζη

Η ταινία που παραλίγο να κοστίσει την περιουσία του Κόπολα και αυτή του Ρίντλεϊ Σκοτ που καθόρισε την αισθητική του cyberpunk, Ταρκόφσκι και Pixar. Ο δημοσιογράφος Γιώργος Τσαγκόζης επιλέγει ταινίες που βλέπει ξανά και ξανά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ