Υπόθεση Νοτόριους: Το αριστούργημα του Χίτσκοκ επιστρέφει στα θερινά

Υπόθεση Νοτόριους Facebook Twitter
Καθ’ οδόν προς το Ρίο, Ντέβλιν και Χούμπερμαν ερωτεύονται και εκεί ο Χιτς εφαρμόζει τον κορυφαίο τρόπο του για να κάνει έρωτα με την πρωταγωνίστρια, σπάζοντας τον κώδικα ηθικής που τότε επέβαλε φιλί μέχρι τρία δευτερόλεπτα.
0

Γυρισμένη το 1946, στο ενδιάμεσο μεταξύ του τέλους του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και της επίσημης έναρξης του Ψυχρού Πολέμου, και κινηματογραφικά τοποθετημένη μεταξύ της Καζαμπλάνκα του 1942 και του Δεσμώτη του Ιλίγγου του 1958, η Υπόθεση Νοτόριους, ένα απολαυστικό και αγωνιώδες ερωτικό μελόδαραμα, αξιοποιεί (και αντιστρέφει) ιδιοφυώς την οικειότητα που δημιουργούσε στο κοινό το ντουέτο Μπέργκμαν-Ρέινς και προοικονομεί τον τρόπο που οι άνδρες στις ταινίες του Άλφρεντ Χίτσκοκ πλάθουν τις γυναίκες των ονείρων ή των προθέσεών τους για να ικανοποιήσουν τους σκοπούς τους.

Στο Vertigo ο Τζίμι Στιούαρτ οραματίστηκε τόσο παθιασμένα την τέλεια φαντασίωση στο πρόσωπο της Κιμ Νόβακ που πιάστηκε στον ύπνο, αδυνατώντας να διαχωρίσει τη φαντασία από την πραγματικότητα ‒ σε μια εμμονική αλληγορία του αρνητικού ενός φιλμ ως πιο αληθινού από τη μεθυστική ψευδαίσθηση που προκαλεί στο μάτι.

Έχει γραφεί και αναλυθεί πώς ο Βρετανός δημιουργός πάντα άφηνε μικρό, αλλά ζωτικό χώρο ανάμεσα στα κινηματογραφικά του ζευγάρια για να χωρέσει η κάμερά του, δηλαδή να συμμετέχει κι εκείνος με τον μοναδικό του τρόπο στο ερωτικό πάρτι.

Και σε σχέση με την οσκαρική Καζαμπλάνκα του Μάικλ Κερτίζ, η Μπέργκμαν έχει διαφορετικό ρόλο, αν και συχνά διατηρεί μια αμφισημία ικανή να αποσπάσει το βλέμμα από το προδιαγεγραμμένο φινάλε.Μπορεί η Αλίσια Χούμπερμαν, που υποδύεται, να είναι Αμερικανίδα, αλλά ο πατέρας της ήταν κατάσκοπος των ναζί και αυτό το έμμεσο στίγμα στο βιογραφικό της εκμεταλλεύεται ο πράκτορας Ντέβλιν (Κάρι Γκραντ) για να τη στρατολογήσει εναντίον του Άλεξ Σεμπάστιαν (Κλοντ Ρέινς, υποψήφιος για Όσκαρ β’ ρόλου), ενός παλιού φίλου και συνεργάτη του πατέρα της ο οποίος διέφυγε στη Βραζιλία για να οργανώσει ένα «μεθεόρτιο» δίκτυο ναζί.

Υπόθεση Νοτόριους Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης με το πρωταγωνιστικό δίδυμο.

Καθ’ οδόν προς το Ρίο, Ντέβλιν και Χούμπερμαν ερωτεύονται και εκεί ο Χιτς εφαρμόζει τον κορυφαίο τρόπο του για να κάνει έρωτα με την πρωταγωνίστρια, σπάζοντας τον κώδικα ηθικής που τότε επέβαλε φιλί μέχρι τρία δευτερόλεπτα, με διακοπτόμενη επαφή ανά τρία δευτερόλεπτα, από το μπαλκόνι μέχρι την πόρτα με ένα τηλεφώνημα ενδιάμεσα, που τελικά ζάλισε το κοινό, αποστόμωσε τους λογοκριτές και κράτησε τρία λεπτά ‒ έχει γραφεί και αναλυθεί πώς ο Βρετανός δημιουργός πάντα άφηνε μικρό, αλλά ζωτικό χώρο ανάμεσα στα κινηματογραφικά του ζευγάρια για να χωρέσει η κάμερά του, δηλαδή να συμμετέχει κι εκείνος με τον μοναδικό του τρόπο στο ερωτικό πάρτι, πέρα από τα χαρακτηριστικά του cameos, που στη συγκεκριμένη ταινία είναι ένα σύντομο πέρασμα σε ένα… πάρτι.

Ο Γκραντ, επιβλητικός και ευειδής, σκληρός και τυπικός με την υφισταμένη του, περιφρονώντας την αρχικά, ώσπου να υποκύψει στη μοιραία έλξη, πάντα διατηρώντας επιφύλαξη και καχυποψία, έρχεται σε πλήρη αντίστιξη με τον μικροκαμωμένο, πιο κομψό και ευγενέστατο Ρέινς, τον άμα τη εμφανίσει κακό, που όμως αγαπά ειλικρινά τη γυναίκα που γνωρίζει από νεαρή και της φέρεται όχι σαν χειριστικό κάθαρμα, όπως θα περίμενε κάποιος λόγω της δράσης του, αλλά σαν κύριος, με ελπίδα και πίστη. Ωστόσο, μετά την ήττα της χώρας του, δεν γίνεται να έχει απόλυτη εμπιστοσύνη σε κανέναν ‒ είναι ερωτευμένος, αλλά όχι τόσο νέος ώστε να παρασύρεται από τα αισθήματά του.

Η Αλίσια δεν διαψεύδει την εντύπωση της ελευθέριας για τα δεδομένα της εποχής, αλλά γρήγορα κερδίζει την εμπιστοσύνη του κοινού, επειδή ο Χίτσκοκ στρέφει το σενάριο του Μπεν Χεκτ προς την ευαλωτότητά της και την επικινδυνότητα της θέσης της. Είναι η μοναδική που απειλείται βάσιμα: ο Ντέβλιν υπενθυμίζει πόσο επαγγελματίας πατριώτης είναι, άρα τη θεωρεί δυνητικά αναλώσιμη, ενώ ο Σεμπάστιαν δεν το έχει σε τίποτα να διαφύγει ‒ άλλωστε το έχει ξανακάνει.

Οι δύο άνδρες την παρεξηγούν διαδοχικά και ο Χίτσκοκ επιλέγει βελούδινα πλάνα και την πιο κομψή κίνηση της κάμερας μέχρι εκείνο το σημείο της καριέρας του για να χτίσει το σασπένς με το χαρακτηριστικό του εύρημα της ραδιενεργής ουσίας στις φιάλες με το κρασί.

Υπόθεση Νοτόριους Facebook Twitter
Οι δύο άνδρες την παρεξηγούν διαδοχικά και ο Χίτσκοκ επιλέγει βελούδινα πλάνα και την πιο κομψή κίνηση της κάμερας μέχρι εκείνο το σημείο της καριέρας του για να χτίσει το σασπένς.

Όσο για τη συμμετοχή του Αλέξη Μινωτή στην ταινία, λέγεται πως ο Έλληνας ηθοποιός είχε μάθει από αγγελία πως ο Χίτσκοκ ζητούσε έναν ηθοποιό με ξενική προφορά για τον μικρό ρόλο του μπάτλερ του Σεμπάστιαν, απάντησε και προσελήφθη, ενώ όταν ο σκηνοθέτης ζήτησε να τον δει στο γραφείο του, χάρηκε όταν έμαθε πως ήταν Έλληνας και του ανέφερε πως του είχε μείνει στη μνήμη μια παράσταση του Άμλετ που είχε δει στο Λονδίνο πριν από τον πόλεμο.

«Είχα παίξει σε εκείνη την παράσταση», του είπε ο Μινωτής. «Ποιον ρόλο;» ρώτησε ο Χίτσκοκ, για να λάβει την απάντηση: «Του Άμλετ!». Ο Βρετανός σηκώθηκε από την καρέκλα, τον ασπάστηκε και του προσέφερε ένα τρίμηνο συμβόλαιο ‒ αντίθετα με την Παξινού, η οποία είχε κερδίσει Όσκαρ λίγα χρόνια νωρίτερα για το Για ποιον χτυπά η καμπάνα, η καριέρα του Μινωτή στο Χόλιγουντ δεν είχε συνέχεια, έπαιξε μόνο έναν ρόλο δίπλα στη Μισέλ Μοργκάν, μέχρι την επιστροφή στην Ελλάδα και μια μακρά θητεία σε κλασικούς κυρίως ρόλους στο θέατρο ως τα βαθιά του γεράματα καθώς και στον θώκο του διευθυντή του Εθνικού στη Μεταπολίτευση. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πίσω ράφι/ Ντάσιελ Χάμετ: Το γεράκι της Μάλτας

To πίσω ράφι / «Το γεράκι της Μάλτας»: Ένα μυθιστόρημα που έχει συναρπάσει γενιές και γενιές

Το έργο του Ντάσιελ Χάμετ, στο οποίο βασίστηκε και η ομώνυμη ταινία με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, έχει χαρακτηριστεί ως η «καλύτερη αστυνομική ιστορία που γράφτηκε στην Αμερική».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Ο Αγγελόπουλος δεν έκανε έκπτωση στη δουλειά του»

Ανδρέας Σινάνος / «Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος διαρκεί και θα διαρκεί»

Με αφορμή την επέτειο θανάτου του μεγάλου Έλληνα σκηνοθέτη μάς μιλάει ο σταθερός του συνεργάτης και κορυφαίος διευθυντής φωτογραφίας με διεθνή καριέρα και μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Ανδρέας Σινάνος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ