Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
1

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του LIFE, που κυκλοφόρησε στις 5 Ιανουαρίου 1959, με έγχρωμη φωτογραφία από τον Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν. Μάλιστα, το όνομα του θρυλικού φωτογράφου δεν φαίνεται πουθενά στο εξώφυλλο.

 

[Επιμέλεια: Αλέξανδρος Διακοσάββας]

Ο Γάλλος φωτογράφος Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν (1908-2004) ήταν από τους πιο επιδραστικούς στην ιστορία της όγδοης τέχνης. Το φωτορεπορτάζ, έτσι όπως το γνωρίζουμε σήμερα, χρωστάει πολλά από τα χαρακτηριστικά του στη δουλειά του Καρτιέ Μπρεσόν τη δεκαετία του '30 και ειδικότερα στη μεθοδολογία που ανέπτυξε μαζί με τους Ρόμπερτ Κάπα και Ντέβιντ Σίμουρ («Chim»): ατέλειωτα ταξίδια πάντα με την κάμερα ανά χείρας, η αναζήτηση νοήματος τόσο σε στιγμές αναταραχής όσο και στην καθημερινή ηρεμία και ένα αδιάκοπο κυνήγι για στιγμιότυπα που δεν επαναλαμβάνονται, ενσταντανέ και κινήσεις που λένε απλά μία ιστορία την οποία καμία κινούμενη εικόνα ή γραπτό κείμενο δεν μπορεί να περιγράψει καλύτερα. Η λεγόμενη «αποφασιστική στιγμή», εκείνο το κλάσμα του δευτερολέπτου όπου μια ζωντανή σκηνή παρουσιάζεται στον φωτογράφο και αυτός βασίζεται στο ένστικτο και την εμπειρία του για να ξέρει πότε πρέπει να πατήσει το κλικ.

Μάλιστα, ο Καρτιέ Μπρεσόν σπάνια τραβούσε φωτογραφίες σε έγχρωμο φορμά, ενώ φρόντιζε να καταστρέφει όλα τα έγχρωμα αρνητικά του, αφήνοντας πίσω του μια σχεδόν αποκλειστικά ασπρόμαυρη κληρονομιά σε όλους τους επιγόνους του. Η αποκάλυψη ότι υπήρχαν και έγχρωμες επαγγελματικές δουλειές του λοιπόν έχει τεράστια σημασία. 

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Το άρθρο «Η Κόκκινη Κίνα στοιχηματίζει για ένα μέλλον», με φωτογραφίες από τον Καρτιέ Μπρεσόν
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter

Ένα από τα σημαντικότερα έγχρωμα πρότζεκτ του καλλιτέχνη είναι μία ανάθεση του 1958 από το περιοδικό LIFE. Ένα τετράμηνο ταξίδι 7.000 μιλίων μέσα στην αχανή κομμουνιστική Κίνα, την περίοδο που η χώρα έκανε σπασμωδικά όσο και αποφασιστικά βήματα μπροστά, καθώς εισαγόταν στη βιομηχανοποίηση και τον κολεκτιβισμό υπό την ηγεσία του Μάο. «Με τη διορατικότητα που τον έκανε διάσημο, ο Καρτιέ Μπρεσόν παρουσιάζει πώς οι Κινέζοι δρουν και ζουν σε ατομικό επίπεδο, μέσα στο καταπιεστικό καθεστώς που τους έχει επιβληθεί», εξηγούσε το συνοδευτικό κείμενο του LIFE.

Το μήνυμα του περιοδικού προς τους αναγνώστες του στις αρχές του 1959 είναι σαφές: Οι φωτογραφίες του Καρτιέ Μπρεσόν, έγχρωμες ή ασπρόμαυρες, αποδεικνύουν ότι ο καλλιτέχνης στη μακρόχρονη καριέρα του πάντα έψαχνε και πάντα έβρισκε εκείνες τις ανεπανάληπτες «αποφασιστικές στιγμές».

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Εορτασμοί για την ολοκλήρωση του φράγματος στους τάφους των Μινγκ. Η φωτογραφία τραβήχτηκε από τον ίδιο τον Καρτιέ Μπρεσόν, από την κορυφή του φράγματος.
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
(Αριστερά:) Βουδιστές με άνθη λωτού γιορτάζουν την ένατη επέτειο από την ίδρυση της Κομμουνιστικής Κίνας, σε παρέλαση στο Πεκίνο
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter

[via]

Design
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια