ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Το καλό λογότυπο είναι πάντα μοντέρνο και διαχρονικό

 Το καλό λογότυπο είναι πάντα μοντέρνο και διαχρονικό Facebook Twitter
0
 Το καλό λογότυπο είναι πάντα μοντέρνο και διαχρονικό Facebook Twitter

O Jens Müller είναι κάτι σαν ντετέκτιβ για logo. Ο Γερμανός designer από το Ντίσελντορφ βρίσκει εταιρικά logo σε παλιά περιοδικά, βιβλία για design και κάποιες φορές σε υπαίθριους χώρους, πάνω σε κτίρια και έπειτα αναζητά τις ιστορίες πίσω από αυτά. Μερικά, όπως το «μάτι» της CBS είναι πολύ γνωστά και όλοι γνωρίζουν πώς δημιουργήθηκαν (ο τότε διευθυντής δημιουργικού William Golden το δανείστηκε από το θρησκευτικό σύμβολο των Shaker, της σέχτας των μέσων του 19ου αιώνα). Άλλα, όπως το αφηρημένο «Β» των τυπογραφείων του Ντίσελντορφ, δημιούργημα ενός διάσημου και ευφάνταστου σχεδιαστή, χρειάστηκαν επίμονη έρευνα για να ανακαλύψει το στόρι τους.

Από το 2008 ο Müller έχει συγκεντρώσει πάνω από 6 χιλιάδες logo σε μια συλλογή που τώρα γεμίζει τις σελίδες του Logo Modernism, ενός νέου βιβλίου της Taschen που είναι κάτι σαν ντοσιέ με κείμενα για τα σύμβολα που δημιουργήθηκαν σε όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα.

Το σύγχρονο design στα λογότυπα έχει γεμίσει σύμβολα με λωρίδες και γραμμές και επίπεδα γραφικά. Παρόλα αυτά η απλότητα κυριαρχεί ακόμα.

Το «μοντερνιστικό» μέρος δεν ήταν προσχεδιασμένο. Ο Müller λέει ότι ξεκίνησε με απλά, άγνωστα σύμβολα και όσο μεγάλωνε η συλλογή του από εκατοντάδες σε πάνω από χίλια σχέδια πρόσεξε ότι εμφανιζόταν ένα ευδιάκριτο σχέδιο. «Δεν είπα ‘αρχίζω μια συλλογή από μοντερνιστικά λογότυπα’. Μάζευα λογότυπα και απλά κατέληξαν να είναι μοντερνιστικά».

 Το καλό λογότυπο είναι πάντα μοντέρνο και διαχρονικό Facebook Twitter

Ως είδος, ο μοντερνισμός περιλαμβάνει κάθε είδους μεταπολεμική τέχνη (ό,τι εμφανίστηκε μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο: κείμενα, ιδεολογία υπέρ της αφαίρεσης, ανάπτυξη και τεχνολογία. Στο γραφιστικό σχέδιο ο μοντερνισμός περιγράφει μια πρακτική προσέγγιση στην δεξιοτεχνία –τέχνη που δεν είναι μόνο διακοσμητική, αλλά χρήσιμη και λειτουργική. Ο Müller είναι πιο ακριβής και ορίζει τρεις κανόνες για τα λογότυπα του μοντερνισμού:

α) πρέπει να λειτουργούν καλά σε ασπρόμαυρο, «κάτι που δεν ισχύει πάντα στα νέα λογότυπα
β) να είναι αρκετά απλά έτσι ώστε όλοι να μπορούν να τα σχεδιάσουν με το χέρι και
γ) να βασίζονται σε γεωμετρικές φόρμες, συμπεριλαμβανομένων και των γραμμάτων.

Αυτοί είναι οι αισθητικοί κανόνες. Στην πραγματικότητα, «είναι η στάση πίσω από τον μοντερνιστικό σχέδιο παρά η λεπτομέρεια που ορίζει αυτά τα σύμβολα» λέει. «Είναι μια στάση προς την απλότητα, προς κάτι που μπορεί να αναγνωριστεί πολύ εύκολα και δεν είναι περιορισμένο σε συγκεκριμένα πολιτιστικά πλαίσια ή στα πλαίσια μιας γλώσσας». Οι σχεδιαστές δεν μπορούν να ορίσουν πάντα τα σημεία αναφοράς του κοινού τους, έτσι τα λογότυπα πρέπει να υπερβαίνουν και τα γεωγραφικά και τα γλωσσικά όρια.

 Το καλό λογότυπο είναι πάντα μοντέρνο και διαχρονικό Facebook Twitter

Αυτά τα λογότυπα καταφέρνουν να το κάνουν αυτό ενώ παραμένουν απλά –τόσο απλά που τα 6 χιλιάδες λογότυπα του βιβλίου χωρίζονται μόνο σε τρεις κατηγορίες: γεωμετρικά, εφέ και τυπογραφικά –μέσα στις οποίες υπάρχουν 20 κατηγορίες στυλ όπως οι κουκίδες, τα πλέγματα ή τα τρισδιάστατα. Μέσα σε αυτές τις κατηγοριοποιήσεις ο Müller καταφέρνει να επεξηγήσει την μεγάλη ποικιλία που κρύβεται σε ένα μόνο σχήμα, ένα τετράγωνο, ας πούμε. Αναφέρει ένα συγκεκριμένο λογότυπο μιας σκανδιναβικής εταιρίας που φτιάχνει παράθυρα «που δείχνει ένα σκελετό παραθύρου αλλά είναι επίσης το βασικό σύμβολο για την ντόπια σημαία». Αναφέρει επίσης πολύ γνωστά λογότυπα που αποτελούνται από απλά τετράγωνα: της πίτσας Domino, της Goodwill, της Flipboard και της Square.

Το σύγχρονο design στα λογότυπα έχει γεμίσει σύμβολα με λωρίδες και γραμμές και επίπεδα γραφικά. Παρόλα αυτά η απλότητα κυριαρχεί ακόμα. «Ο μοντερνισμός δεν είναι απλά μια τάση από το παρελθόν» λέει ο Müller, «είναι κάτι που είναι ζωντανό και υπάρχουν πολλά σημερινά λογότυπα που μπορείς να τα αποκαλέσεις μοντερνιστικά –το λογότυπο του Airbnb ή το νέο λογότυπο της Google π.χ. Το σημαντικό με τον μοντερνισμό είναι ότι είναι κατά κάποιον τρόπο, διαχρονικός».   

Από το Wire.

 Το καλό λογότυπο είναι πάντα μοντέρνο και διαχρονικό Facebook Twitter
 Το καλό λογότυπο είναι πάντα μοντέρνο και διαχρονικό Facebook Twitter
 Το καλό λογότυπο είναι πάντα μοντέρνο και διαχρονικό Facebook Twitter
 Το καλό λογότυπο είναι πάντα μοντέρνο και διαχρονικό Facebook Twitter
 Το καλό λογότυπο είναι πάντα μοντέρνο και διαχρονικό Facebook Twitter
Design
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM