Μια αμφιλεγόμενη αρχιτεκτονική παρέμβαση καταστρέφει τον ορίζοντα τoυ Εδιμβούργου

Μια αμφιλεγόμενη αρχιτεκτονική παρέμβαση καταστρέφει τον ορίζοντα τoυ Εδιμβούργου Facebook Twitter
Η κορδέλα που περιτυλίγει το κτίριο ξεκινά από το ισόγειο και τίποτα στην κατασκευή δεν δείχνει ότι είναι αέρινη και ελαφριά.
0

Πόλεμος έχει ξεσπάσει στο Εδιμβούργο με την «ωραία της Σκωτίας», όπως αποκαλείται η πόλη, να έχει χωριστεί σε στρατόπεδα εξαιτίας του νέου κτιρίου που αποκαλείται «Ribbon Hotel» λόγω του ξεχωριστού σχεδιασμού του. Πρόκειται για ένα ακίνητο 12 ορόφων που οι κάτοικοι υποστηρίζουν ότι θα «καταστρέψει» τον ορίζοντα του Εδιμβούργου και μπορεί να βλάψει ακόμη και την αξιολόγησή του ως Μνημείου Παγκόσμιας Κληρονομιάς.

Το κτίριο είναι μέρος ενός σχεδίου ανάπτυξης ενός δισεκατομμυρίου στερλινών του κέντρου της πόλης και οι επενδυτές υποστηρίζουν ότι στο St James Quarter –όπως αποκαλείται η περιοχή– θα απασχοληθούν 3.000 άτομα, σε καταστήματα πολυτελείας, σε 30 εστιατόρια, στο πρώτο ξενοδοχείο W Edinburgh της Σκωτίας, σε ένα Everyman Cinema, ένα Roomzzz Aparthotel και στα διαμερίσματα κατοικιών που θα παρέχουν μια αξιοζήλευτη εμπειρία σε κατοίκους και επισκέπτες.

Το σχέδιο δεν διαφέρει από πολλά άλλα σε μεγάλες πόλεις και πρωτεύουσες, ιδίως στο κοντινό Λονδίνο, με την ανάπτυξη νέων συνοικιών, και όλα έχουν ως επιχείρημα την «απαράμιλλη εμπειρία των επισκεπτών» που υπόσχονται.

Στο Εδιμβούργο το ψηλότερο σημείο του κέντρου ανάπτυξης, ορατό από όλη την πόλη, είναι η κορυφή του ξενοδοχείου W Edinburgh που η αρχιτεκτονική φαντασία το περιτύλιξε με μια χαλκόχρωμη κορδέλα που σκίζει τον ουρανό της πόλης και ξεχωρίζει από όλα τα μέρη της και ειδικά από τον διάσημο Calrton Hill, εκεί που φτάνουν εκατομμύρια τουρίστες και επισκέπτες να θαυμάσουν τη θέα.

Στο Εδιμβούργο το ψηλότερο σημείο του κέντρου ανάπτυξης, ορατό από όλη την πόλη, είναι η κορυφή του ξενοδοχείου W Edinburgh που η αρχιτεκτονική φαντασία το περιτύλιξε με μια χαλκόχρωμη κορδέλα που σκίζει τον ουρανό της πόλης και ξεχωρίζει από όλα τα μέρη της και ειδικά από τον διάσημο Calrton Hill, εκεί που φτάνουν εκατομμύρια τουρίστες και επισκέπτες να θαυμάσουν τη θέα.

Η πόλη του Εδιμβούργου είναι μια καλλονή με δυο πρόσωπα, το παλιό μεσαιωνικό (Οld Town) και το νέο γεωργιανό (New Town), αμφότερα εντυπωσιακά, γοητευτικά και ατμοσφαιρικά. Η εξωτερική της ομορφιά και τα 4.500 χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα κτήρια της έδωσαν επάξια το 1995 μία θέση στον κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco.

Εξαιτίας αυτού του χαρακτηρισμού πολλά φιλόδοξα σχέδια ανάπτυξης έχουν ματαιωθεί. Μόλις το 2019, ο Sir David Chipperfield, ένας από τους πιο διάσημους αρχιτέκτονες της Βρετανίας, είδε το σχέδιό του για το Dunard Center, μια αίθουσα συναυλιών και πολλά υποσχόμενη κατασκευή σε σχήμα τυμπάνου να ακυρώνεται με αιτιολογικό τον κίνδυνο να εξαιρεθεί εξαιτίας αυτής της κατασκευής η πόλη από τον κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Unesco.

Έτσι σήμερα που το παγκόσμιο αγαπημένο πανόραμα των κομψών πέτρινων καμπαναριών, έχει ανάμεσά του την κορυφή μιας κορδέλας να ξεφυτρώνει παράταιρα, ο κριτικός αρχιτεκτονικής Oliver Wainwright του Guardian αποκαλεί την όλη κατασκευή «σωρό κοπριάς» και επιχρυσωμένο χάος και κατηγορεί ευθέως το αρχιτεκτονικό γραφείο Jestico + Whiles του Λονδίνου, ότι είχαν άλλες αναφορές στο μυαλό, όπως τις μεταξωτές κορδέλες σε επιδείξεις υψηλής ραπτικής, ρολά χαρτιού που ξετυλίγονται –ως αναφορά στα τυπογραφεία που υπήρχαν παλιά σε αυτό το τμήμα της πόλης–, το σνακ Walnut Whip που γεννήθηκε στο Εδιμβούργο και γενικώς πολλές συνδέσεις που έγιναν, όπως φαίνεται ανεπιτυχώς, με το αποτέλεσμα να είναι ογκώδες και άκομψο.

Εδιμβούργο: Μια φιλόδοξη αμφιλεγόμενη αρχιτεκτονική παρέμβαση καταστρέφει τον ορίζοντα της πόλης Facebook Twitter
Φωτο: Jeff J Mitchell/Getty Images

«Είναι ένα ευτυχισμένο κτίριο» λέει ο αρχιτέκτονας του, James Dilley. Πρόκειται για τον εορτασμό της θέσης του Εδιμβούργου ως της εξέχουσας πρωτεύουσας του φεστιβάλ. Υπάρχουν μερικά μέρη της πόλης που είναι πιο σοβαρά και εσωστρεφή, αλλά αυτό είναι το αντίθετο. Είναι επικοινωνιακό, εκφραστικό και υποτίθεται ότι θα κάνει τους ανθρώπους ευτυχισμένους».

Όμως ο λογαριασμός στο twitter Golden Turd Hotel κυριολεκτικά το γλεντάει με το νέο οικοδόμημα μετατρέποντάς το σε emoji, προσθέτοντας νεροτσουλήθρες στην κορυφή του, ενώ δείχνει να μη συμμερίζεται την ευτυχία των αρχιτεκτόνων, καθώς τρέχει και μια καμπάνια που έχει συγκεντρώσει πάνω από 1.000 υπογραφές για να ονομαστεί το κτίριο το χειρότερο στον κόσμο, με το κτίριο να έχει μάτια καρτούν και να παρατηρεί την πόλη.

Η κορδέλα που περιτυλίγει το κτίριο ξεκινά από το ισόγειο και τίποτα στην κατασκευή δεν δείχνει ότι είναι αέρινη και ελαφριά, ενώ μάλιστα τα γειτονικό αστικό τοπίο, μέρος της κληρονομιάς της Unesco, είναι χτισμένο από ψαμμίτη.

Πέρα από την αισθητική, υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με τον αντίκτυπο του ανοίγματος αυτού του τεράστιου κέντρου λιανικών πωλήσεων που περιστοιχίζει το ξενοδοχείο. Ο κόσμος συγκεντρώνεται εκεί και ο περίφημος εμπορικός περίπατος του Εδιμβούργου στην Princes Street είναι τώρα ένα θλιβερό θέαμα, γεμάτο ξενοίκιαστα ή άδεια καταστήματα και κενές βιτρίνες που κατευθύνουν τους περαστικούς στο St James Quarter.

«Υπάρχει επίσης αμφισβητήσιμη σοφία στο να καλωσορίζουμε ένα ξενοδοχείο 250 δωματίων και ένα ξενοδοχείο 75 διαμερισμάτων σε μια πόλη που έχει ήδη ένα πλήθος τέτοιων καταλυμάτων, με περισσότερα από 6.300 περισσότερα δωμάτια ξενοδοχείων να δημιουργούνται επιπλέον, σύμφωνα με έκθεση του συμβουλίου της πόλης του 2019, ενώ το έργο δεν συμβάλλει καθόλου στη δημιουργία προσιτών κατοικιών στην πόλη» γράφει ο Wainwright, επισημαίνοντας ότι από αυτού του είδους την αστική ανάπτυξη δεν υπάρχει μακροπρόθεσμο κέρδος για την οικονομία της πόλης και ότι αυτό είναι, όπως ισχυρίζονται και οι επικριτές του έργου, ένα αδιαφανές πρόγραμμα χωρίς δημόσιο όφελος, και μάλιστα με το συγκεκριμένο έργο να απαιτεί και να λαμβάνει τόσο πλούσια δημόσια επιχορήγηση.

Εδιμβούργο: Μια φιλόδοξη αμφιλεγόμενη αρχιτεκτονική παρέμβαση καταστρέφει τον ορίζοντα της πόλης Facebook Twitter
Φωτο: Jestico + Whiles
Εδιμβούργο: Μια φιλόδοξη αμφιλεγόμενη αρχιτεκτονική παρέμβαση καταστρέφει τον ορίζοντα της πόλης Facebook Twitter
Φωτο: Jestico + Whiles
Εδιμβούργο: Μια φιλόδοξη αμφιλεγόμενη αρχιτεκτονική παρέμβαση καταστρέφει τον ορίζοντα της πόλης Facebook Twitter
Φωτο: Jestico + Whiles
Εδιμβούργο: Μια φιλόδοξη αμφιλεγόμενη αρχιτεκτονική παρέμβαση καταστρέφει τον ορίζοντα της πόλης Facebook Twitter
Πέρα από την αισθητική, υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με τον αντίκτυπο του ανοίγματος αυτού του τεράστιου κέντρου λιανικών πωλήσεων που περιστοιχίζει το ξενοδοχείο. Φωτο: Edinburgh St James.
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Design / Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Η Casa Gaia από τους Bobotis+Bobotis Architects είναι μια βίλα που, απόλυτα συνδεδεμένη με το τοπίο, ενσωματώνει με ευαισθησία τις καθημερινές ανθρώπινες ανάγκες, αποτίνοντας φόρο τιμής στη διαχρονική ηρεμία του μεσογειακού καλοκαιριού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ