Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Μηνάς Κοσμίδης

Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο»

0

Mια κατοικία στην Κίνα, ένα ξενοδοχείο στη Λευκάδα, μια μονοκατοικία στη Νέα Γκίζα. Αυτή η πρόταση συμπυκνώνει την πρόσφατη δραστηριότητα ενός γραφείου που μετράει σχεδόν τριάντα χρόνια πορείας. «Διανύουμε μία από τις πιο δημιουργικές περιόδους, δουλεύοντας πάνω σε έργα που μας εμπνέουν. Όσο για το μέλλον, αποφεύγουμε τη μακροπρόθεσμη στοχοθεσία, οι συνθήκες που αντιμετωπίζουμε είναι ρευστές, οπότε αφήνουμε τα μεγαλεπήβολα σχέδια, εστιάζουμε στη μέρα που έχουμε μπροστά μας», λέει ο Μηνάς Κοσμίδης

Υπογράφοντας έργα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, αλλά και σε πολλές ακόμη χώρες με ετερόκλητη πολιτισμική ταυτότητα και ανάπτυξη, ο βραβευμένος αρχιτέκτονας με τη χαρακτηριστική σχεδιαστική ταυτότητα, που έχει δει να αλλάζει και να εξελίσσεται ο χώρος της αρχιτεκτονικής τόσο εντός συνόρων όσο και διεθνώς, εντοπίζει μια κοινή γλώσσα στον σχεδιασμό. «Η εξέλιξη που παρατηρείται συλλογικά στην κοινωνία συμπαρασύρει και την αρχιτεκτονική. Άλλωστε ο σχεδιασμός οφείλει να είναι ανθρωποκεντρικός. Η ξεκάθαρη αισθητική ταυτότητα δεν σημαίνει αποστειρωμένη ματιά, αυστηρά πλαίσια και ανελαστικές προσεγγίσεις. Καλούμαστε κάθε φορά να προσαρμοστούμε στις εκάστοτε συνθήκες, να αποκωδικοποιήσουμε τις ανάγκες και τις απαιτήσεις κάθε έργου, να ψυχογραφήσουμε τη βίωσή του. Έτσι γεννιέται ο σχεδιασμός μας, βασισμένος στον κάθε πελάτη ξεχωριστά, χωρίς να ακολουθούμε κάποια μανιέρα. Η μόνη ταυτότητα που θα μπορούσε να χαρακτηρίσει τα έργα μας είναι ότι είναι βαθιά προσωπικά».

Δεν ήμουν ποτέ υπέρμαχος των υπερφίαλων και ματαιόδοξων σχεδίων. Έργα που έχουν στόχο μόνο να εντυπωσιάσουν απέχουν πολύ από τη σχεδιαστική μου προσέγγιση. Κάθε μόδα, τάση ή κίνημα οφείλει να εξυπηρετεί την εκάστοτε συνθήκη, το μέρος και τον άνθρωπο. Κουράστηκα να βλέπω χώρους φωτογενείς μεν, δυσλειτουργικούς δε.

Με εργαλεία του την αφαίρεση, την καθαρότητα των γραμμών, τη σαφήνεια της σύνθεσης, τη διαφάνεια, τη συμμετρία, τη ροή, την ισορροπία των όγκων, τα στοιχεία της φύσης και το φως το γραφείο Minas Kosmidis Architects ιδρύθηκε το 1993, αναλαμβάνοντας όχι μόνο πρότζεκτ αρχιτεκτονικής αλλά και interior design. Έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα ευρύ portfolio στους τομείς της ιδιωτικής κατοικίας, του χώρου εστίασης και του εμπορίου καθώς και σε αυτόν των ξενοδοχείων, ενώ από το 2012 έχει αποσπάσει πολλά βραβεία και διακρίσεις σε διεθνείς αρχιτεκτονικές αναμετρήσεις, με πιο πρόσφατη αυτή των DNA Paris Design Awards.

«Τα βραβεία και η αναγνωρισιμότητα δίνουν μόνο ηθική ικανοποίηση, έρχονται για να επισφραγίσουν επιτυχημένες συνεργασίες και να προσεγγίσουν νέες», θα μου πει ο Μηνάς Κοσμίδης σχετικά με το πώς ορίζει την επιτυχία ενός αρχιτέκτονα και του έργου του. «Η επιτυχία δύσκολα ορίζεται, αλλά σε μια απόπειρα να τη βάλω σε ένα πλαίσιο θα την εξίσωνα με τη δημιουργία χώρων ικανών να παράγουν συναισθήματα, να πλαισιώνουν και να αναβαθμίζουν τη ζωή σε όλες τις εκφάνσεις της».

Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Amalza Summer, Εξοχική κατοικία στην Αίγυπτο.

Στο άκουσμα του ονόματος του γραφείου μού έρχεται αυτομάτως στο μυαλό ένα διαμέρισμα στην κινεζική πόλη Dongguan, που θυμίζει γκαλερί ζωγραφικής, αν και έχει ολοκληρωθεί πριν από περίπου μια εξαετία. Θυμάμαι πώς διακρινόταν η τραπεζαρία από τους υπόλοιπους χώρους του σπιτιού με ένα διαφανές διαχωριστικό με μεταλλικό σκελετό, το οποίο συνδυάζει τις δυτικές αρχές σχεδιασμού του κινήματος του Bauhaus με τα ημιδιαφανή διαχωριστικά των παραδοσιακών κατοικιών της Άπω Ανατολής. Στις πιο πρόσφατες δουλειές του γραφείου είναι ο σχεδιασμός μιας επταώροφης πολυκατοικίας στη Θεσσαλονίκη αλλά και του εσωτερικού χώρου μιας μουσικής σκηνής στην Αθήνα, μιας εξοχικής κατοικίας στην παραθαλάσσια περιοχή Almaza στην Αίγυπτο αλλά και ενός studio μόλις 50 τετραγωνικών μέτρων στον αστικό ιστό μιας μεγάλης ευρωπαϊκής πρωτεύουσας. 

Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Shenzhen Single, κατοικία στην Κίνα.

Κατά τον Μηνά Κοσμίδη, ποιο είναι το μέλλον της αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα; Και πώς μπορεί τελικά ένας επαγγελματίας με την έδρα του εδώ να εμπλουτίσει το portfolio του με διεθνή έργα; «Η παραμονή ενός αρχιτέκτονα στην Ελλάδα εμπεριέχει ρίσκο. Η αρχή θα είναι δύσκολη και η συνέχεια ακόμα δυσκολότερη. Παρ’ όλα αυτά, η χώρα έχει ανάγκη από δημιουργική έκφραση. Η νέα γενιά αρχιτεκτόνων καλείται αυτήν τη στιγμή να παραγάγει έργα με τη δυνατότητα να δώσουν μια ταυτότητα στην ελληνική αρχιτεκτονική, ώστε να μπορέσουν να προωθηθούν και διεθνώς. Για να επιτευχθεί όμως αυτό θα πρέπει να καταφέρουμε να αποδεσμευτούμε από το σύμπλεγμα κατωτερότητας που μας ωθεί στην αναπαραγωγή των τάσεων».

Τη Θεσσαλονίκη, την πόλη από την οποία ξεκίνησε τη δραστηριότητά του, την περιγράφει ως έναν τόπο δημιουργικών αντιθέσεων, όπου ετερόκλητα στοιχεία συνδιαλέγονται και αποτελούν εύφορο έδαφος για σχεδιαστική έκφραση. Τι θα κρατούσε και τι θα άλλαζε σε αυτήν; Κρύβει δυνατότητες, ευκαιρίες, πηγές έμπνευσης για έναν αρχιτέκτονα; «Είναι μια πόλη με μεγάλη ιστορία, θραύσματα της οποίας συναντά κανείς σε κάθε σημείο της και αποτελούν έμπνευση και έναυσμα για δημιουργία. Ένα από τα σημεία που θεωρώ ότι δεν το έχουν εκμεταλλευτεί πλήρως είναι το παραλιακό μέτωπο. Η Θεσσαλονίκη έχει τη δυνατότητα να αποδεσμευτεί από τον εσωστρεφή της χαρακτήρα, να στρέψει το βλέμμα στη θάλασσα και να επεκταθεί προς εκείνη την κατεύθυνση».

Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Επταώροφη πολυκατοικία στη Θεσσαλονίκη.

Το ανέφερε ξανά μέσα στην κουβέντα μας, αλλά ο Μηνάς Κοσμίδης επιμένει στο ότι η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο, ενώ συζητάμε για τα μεγάλα «ναι» και τα «όχι» στον σχεδιασμό του σήμερα. «Δεν ήμουν ποτέ υπέρμαχος των υπερφίαλων και ματαιόδοξων σχεδίων. Έργα που έχουν στόχο μόνο να εντυπωσιάσουν απέχουν πολύ από τη σχεδιαστική μου προσέγγιση. Κάθε μόδα, τάση ή κίνημα οφείλει να εξυπηρετεί την εκάστοτε συνθήκη, το μέρος και τον άνθρωπο. Κουράστηκα να βλέπω χώρους φωτογενείς μεν, δυσλειτουργικούς δε. Ευελπιστώ ότι στο μέλλον θα επικρατήσει μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση στην αρχιτεκτονική. Επικροτώ πρακτικές που εστιάζουν στη βιωσιμότητα και στην περιβαλλοντική συνείδηση, έρχονται πιο κοντά στην ανθρώπινη κλίμακα και αλλάζουν ριζικά τον τρόπο σκέψης που επικρατεί μέχρι τώρα».

Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Ξενοδοχείο στη Λευκάδα.
Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Ξενοδοχείο στη Λευκάδα.

Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Amalza Summer, Εξοχική κατοικία στην Αίγυπτο.
Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Shenzhen Single, κατοικία στην Κίνα.
Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Διαμέρισμα.
Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Νοχ-Μusichall
Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Εστιατόριο Άκρες
Μηνάς Κοσμίδης: «Η αρχιτεκτονική πρέπει να προσεγγίζει τον άνθρωπο και όχι το αντίστροφο» Facebook Twitter
Εστιατόριο Άκρες

Από την ειδική έκδοση ADM/ LiFO x Design Ambassador/ Archisearch

Το νέο τεύχος της LiFO με το Architecture Design Map: Ειδική έκδοση Θεσσαλονίκη δωρεάν στο σπίτι σας με ένα κλικ.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Minas Kosmidis [Architecture in Concept] - Το γραφείο που από την Θεσσαλονίκη ταξίδεψε την αρχιτεκτονική σε όλο τον κόσμο

Αρχιτεκτονική / Minas Kosmidis [Architecture in Concept] - Το γραφείο που από την Θεσσαλονίκη ταξίδεψε την αρχιτεκτονική σε όλο τον κόσμο

Με έδρα τη Θεσσαλονίκη και έργα καλαίσθητα και πρωτοποριακά, το αρχιτεκτονικό γραφείο του Μηνά Κοσμίδη κατάφερε να περάσει τα σύνορα
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΡΑΜΗΣ
FOLIE MARINE HOTEL

ADM4/SKG - Thessaloniki Issue / Η αρχιτεκτονική της γεωμετρικής καθαρότητας

Το γραφείο «Bogdanos Αrchitecture» έχει πραγματοποιήσει πολλά πρότζεκτ στην Αθήνα, στην υπόλοιπη Ελλάδα και στο εξωτερικό, αλλά δεν παύει να είναι αυτό που με την ποικιλία των έργων του έκανε τη Θεσσαλονίκη ομορφότερη.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Beetroot Design Group

ADM4/SKG - Thessaloniki Issue / Beetroot: Μεταμορφώνοντας ένα ιστορικό κτίριο της Θεσσαλονίκης στον πιο ενδιαφέροντα πολυχώρο

Στα είκοσι και πλέον χρόνια λειτουργίας του, το πολυβραβευμένο γραφείο οπτικής επικοινωνίας και δημιουργικού σχεδιασμού αποφάσισε να γίνει πιο εξωστρεφές συνδυάζοντας το design, την τέχνη, τον καφέ και τη γαστρονομία σε ένα κτίριο με (γνωστή τουλάχιστον) ιστορία από το 1905.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Inmind: Office Well Being

ADM The Green Issue / Inmind: Office Well Being - H νέα εποχή έχει στο επίκεντρό της τον εργαζόμενο

Οι ανάγκες των πόλεων αλλάζουν. Ο τρόπος εργασίας μεταβάλλεται. Η ευεξία των ανθρώπων αποκτά κεντρικό ρόλο στον σχεδιασμό γραφείων. Για την εταιρεία Inmind η έννοια της αειφορίας στο interior design των γραφείων περιλαμβάνει αυτά τα τρία ζητούμενα.
THE LIFO TEAM
helexpo

ADM4/SKG - Thessaloniki Issue / Μαρία Δέδα: «Αρχιτεκτονική δεν σημαίνει ότι εμπνέεσαι και σχεδιάζεις χωρίς τίποτα να σε περιορίζει»

Με αφορμή τρία νέα έργα που θα παρουσιαστούν σύντομα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, η επικεφαλής του Deda & Architects μιλά για τη βιωσιμότητα και την επίτευξή της στην αρχιτεκτονική, για τη σημασία της διαχρονικότητας και της ευελιξία στους χώρους όπου εργαζόμαστε και κατοικούμε, για την τάση των κτιρίων-ορόσημων και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες αρχιτέκτονες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Post-Spectacular Office: Σχολαστική παραδοξότητα

ADM4/SKG - Thessaloniki Issue / Post-Spectacular Office: To δημιουργικό γραφείο πίσω από βραβευμένα, στέρεα και δυνατά concepts

Η διεπιστημονική ομάδα που βρίσκεται πίσω από το αρχιτεκτονικό γραφείο «Post-Spectacular Office» δημιουργει πολυεπίπεδα αφηγήματα μέσα από τα εργαλεία της αρχιτεκτονικής, της γραφιστικής αλλά και του σχεδιασμού μουσείων, εσωτερικών χώρων και αντικειμένων.
THE DESIGN AMBASSADOR TEAM
Post-Spectacular Office: Σχολαστική παραδοξότητα

ADM4/SKG - Thessaloniki Issue / Post-Spectacular Office: To δημιουργικό γραφείο πίσω από βραβευμένα, στέρεα και δυνατά concepts

Η διεπιστημονική ομάδα που βρίσκεται πίσω από το αρχιτεκτονικό γραφείο «Post-Spectacular Office» δημιουργει πολυεπίπεδα αφηγήματα μέσα από τα εργαλεία της αρχιτεκτονικής, της γραφιστικής αλλά και του σχεδιασμού μουσείων, εσωτερικών χώρων και αντικειμένων.
THE DESIGN AMBASSADOR TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM