ονε ατηενσ

Facebook Twitter
0

Οne Athens: Ένα κτίριο-μνημείο ξαναγεννιέται

 

Το LIFO.gr ξεναγείται στo πολυαναμενόμενο αρχιτεκτονικό project της Αθήνας

 

 

Στην οδό Στρατιωτικού Συνδέσμου, ψηλά στο Κολονάκι προς το Λυκαβηττό, εκεί που σήμερα κανείς μπορεί να διακρίνει έναν πολεοδομικό οργασμό, στα τέλη της δεκαετίας του ’60, ο πρωτοπόρος Έλληνας αρχιτέκτονας και πολεοδόμος Κωνσταντίνος Δοξιάδης πραγμάτωσε ένα μεγάλο όραμά του.

 

Επέλεξε το προνομιακό αυτό, σύρριζα στα δέντρα του λόφου, οικόπεδο, για να χτίσει ένα κτίριο-ορόσημο για την Αθήνα, ένα κτίριο που, το 2010, χαρακτηρίστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού & Τουρισμούως μνημείο λόγω της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής και ιστορικής σημασίας του.


Το κτίριο στέγασε τις περίφημες Σχολές Δοξιάδη μαζί με τα γραφεία και οι τέσσερις πτέρυγες του είχαν σαν σημείο αναφοράς ένα αίθριο που δημιουργήθηκε στο κέντρο του συγκροτήματος και που είχε διατηρήσει την φιλοσοφία της ελληνικής πλατείας με ένα εντυπωσιακό ψηφιδωτό του Τσαρούχη να δεσπόζει στο βάθος. Ένας τόπος συνάντησης των φοιτητών και των εργαζομένων με έμπνευση από το οικουμενικό όραμα του Δοξιάδη και ένα από τα πλέον εμβληματικά κτίρια της μεταπολεμικής Αθήνας.

Το 1976, ένα χρόνο μετά τον θάνατο του Δοξιάδη, η Σχολή έκλεισε έχοντας όμως υπάρξει σχολείο για πάνω από 25,000 μηχανικούς, αρχιτέκτονες και διακοσμητές που αποφοίτησαν με πτυχίο της.

Το κτίριο άλλαξε ενοίκους και χρήσεις, αρκετές φορές. Κακοποιήθηκε και αφέθηκε στα χέρια μάλλον κακών διαχειριστών που του στέρησαν μεγάλο μέρος της αίγλης και της μεγαλοπρέπειας του. Το μέλλον του όχι απλά δεν ήταν εξασφαλισμένο αλλά φάνταζε σχεδόν βέβαιο πως θα κατέληγε να αφομοιωθεί από το άχαρο και άναρχο αστικό τοπίο. Η μοίρα του αλλάζει και μέχρι το τέλος του 2014 η Σχολή Δοξιάδη θα έχει περάσει στο μέλλον σαν Οne Athens.

 

Το διαχρονικό όραμα του Δοξιάδη, εμπιστεύτηκαν ο Χρήστος Ιωάννου και ο Μίλτος Καμπουρίδης στην ομάδα αρχιτεκτόνων Divercity και στην κατασκευαστική εταιρεία J&P – ΑΒΑΞ, για να το μετουσιώσουν στο πιο σύγχρονο και ξεχωριστό συγκρότημα κατοικιών της Αθήνας του 21ου αιώνα. Μια αποστολή δύσκολη και που συχνά αποτέλεσε πεδίο κριτικής.

 


Ξεναγηθήκαμε σε όλους τους χώρους του από την PR manager Ρία Ψούχλα, μιλήσαμε με τον Development Manager Xάρη Κηρύκο, απολαύσαμε την πιθανόν ομορφότερη θέα της Αθήνας και σας παρουσιάζουμε το Οne Αthens εκ των έσω...

 


Η ομάδα που ανέλαβε την διεκπεραίωση του σχεδίου μεταμόρφωσης έπρεπε να υποσχεθεί πως με σεβασμό και δεξιοτεχνία θα καταφέρει απλά να εξελίξει την εικόνα της μνήμης μας για τη Σχολή Δοξιάδη. Ακόμη και τώρα το εσωτερικό του Οne Athens δανείζεται από τον πρώτο πολεοδόμο που το θεμελίωσε. Το θρυλικό αίθριο στον ομφαλό της δομής και τα υπέροχα σπειροειδή κλιμακοστάσια στις 4 γωνίες του κτιρίου, παραμένουν όπως ακριβώς τα είχε σχεδιάσει ο Δοξιάδης. Το όραμα της ομάδας περιστρέφονταν άλλωστε από την αρχή, στο να αποδείξει πως υπάρχει τρόπος τα τρόπος τα κτίρια που με τον καιρό μετατρέπονται σε νεκρά κύτταρα, αποστερημένα από την αρχική τους λειτουργία, να πάψουν να αποτελούν ασυνέχειες στο σώμα της πόλης και να γίνονται το νέο της πρόσωπο.

 

 


Οι 26 κατοικίες που μοιράζονται το 1700 τ.μ. οικόπεδο του Οne Athens είναι διαμορφωμένες έτσι ώστε να καλύπτουν όλες τις ανάγκες και τις επιλογές των ιδιοκτητών. 17 μικρά διαμερίσματα, 5 ρετιρέ και 4 μονοκατοικίες θα διατηρούν την αισθητική και τον χαρακτήρα τους σε κάθε όροφο. Το εσωτερικό τους είναι διαμορφωμένο ώστε να καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες των ενοίκων ενώ οι κοινόχρηστοι χώροι όπως η πισίνα, το γυμναστήριο, το spa και ο παιδότοπος θα είναι στη διάθεση τους συνεχώς μέσα στο 24ωρο. Παράλληλα θα υπάρχει σειρά παροχών κατόπιν αίτησης των ιδιοκτητών που μπορεί να περιλαμβάνει μεταφορά, oικιακή βοηθό ή babysitting ενώ ιδιωτική εταιρεία φύλαξης και τεχνικοί εγκαταστάσεων θα βρίσκονται μονίμως στους χώρους για να επέμβουν σε κάθε αναγκαία περίπτωση. Όλα αυτά περιστρέφονται ακόμη και τώρα γύρω από το μαρμάρινο αίθριο του κτιρίου που εξακολουθεί να ορίζει το κέντρο της κατασκευής και μοιάζει να είναι η αφετηρία των πάντων εντός του Οne Athens.

To στοίχημα για τις πιο σοφιστικέ, πολυτελείς και συνάμα διακριτικές, μοντέρνες κατοικίες της πρωτεύουσας έχει επιτευχθεί.  Δεν πρόκειται για κάτι κραυγαλέο αλλά για ένα υπόδειγμα αισθητικής και άποψης για τις κατοικίες και τον τρόπο ζωής του μέλλοντος και το πως το παλιό μπορεί να δανείσει ομορφιά στο νέο.

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.
Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Design / Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Η Casa Gaia από τους Bobotis+Bobotis Architects είναι μια βίλα που, απόλυτα συνδεδεμένη με το τοπίο, ενσωματώνει με ευαισθησία τις καθημερινές ανθρώπινες ανάγκες, αποτίνοντας φόρο τιμής στη διαχρονική ηρεμία του μεσογειακού καλοκαιριού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ