Τα κτίρια - γλυπτά του σπουδαίου Γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm (1920- 2021)

Τα κτίρια - γλυπτά του σπουδαίου Γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm (1920- 2021) Facebook Twitter
Η εκκλησία Mary Queen of Peace, Neviges / 1963–68. Φωτο: Steffen Kunkel
0

Ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, ο Gottfried Böhm, ο πρώτος τιμημένος με το βραβείο Pritzker (1986), έφυγε πριν από λίγες ημέρες από τη ζωή σε ηλικία 101 ετών στο σπίτι του στην Κολωνία.

Τα πιο χαρακτηριστικά έργα του μοιάζουν με ακανόνιστα γλυπτά από σκυρόδεμα, με πιο χαρακτηριστικό το δημαρχείο στο Μπένσμπεργκ στη δυτική Γερμανία, που διαμορφώθηκε ως ένα μεγάλο φρούριο και στέμμα της πόλης. Το ίδιο και η εκκλησία Mary Queen of Peace, ο πιο μεγάλος σύγχρονος καθεδρικός ναός της Ευρώπης, στο Neviges, κοντά στο Ντίσελντορφ, φαίνεται να έχει κοπεί από τον βράχο και να χτίστηκε σαν προέκτασή του. Ο Böhm είναι αυτός που με τα έργα του ενίσχυσε την ιδέα της γλυπτικής αρχιτεκτονικής.

Ο Böhm γεννήθηκε το 1920 στην πόλη Όφενμπαχ, κοντά στη Φρανκφούρτη. Ο πατέρας του ήταν διάσημος οικοδόμος εκκλησιών και ο Gottfried ακολούθησε γρήγορα τα βήματά του. Σχεδιάζοντας κυρίως εκκλησίες μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970, σχεδίασε το παρεκκλήσι Marian, γνωστό και ως «η Παναγία στα ερείπια», στην εκκλησία St. Kolumba που βομβαρδίστηκε στην Κολωνία το 1947.

Θεωρείται ότι ήταν ένας εξπρεσιονιστής και μετα-Bauhaus αρχιτέκτονας, αλλά προτίμησε να ορίσει τον εαυτό του ως αρχιτέκτονα που δημιούργησε «συνδέσεις» μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος, μεταξύ του κόσμου των ιδεών και του φυσικού κόσμου, μεταξύ ενός κτιρίου και του αστικού του περιβάλλοντος.

Χαρακτηριστικό των πρώτων έργων του Böhm είναι ένα συγκεκριμένο στιβαρό στιλ και ξεχωριστή γλυπτική ποιότητα. Αυτό σχετίζεται με την ταυτόχρονη αγάπη του για τις καλές τέχνες και εξηγεί γιατί σπούδασε γλυπτική και αρχιτεκτονική.

Επηρεασμένος από τους μεγάλους δασκάλους του Bauhaus, Walter Gropius και Mies van der Rohe, ανέλαβε το γραφείο του πατέρα του το 1955. Η οικογένεια ήταν μια αληθινή δυναστεία αρχιτεκτόνων και ο Böhm διακρίθηκε κυρίως για μεγαλεπίβολα έργα στα οποία επιχείρησε να συμφιλιώσει την παράδοση με τον εκσυγχρονισμό. Από το σκυρόδεμα και την επιρροή του μπρουταλισμού στράφηκε στον χάλυβα και το γυαλί, που ως οικοδομικά υλικά θα διευκόλυναν τις ελαφρύτερες, πιο παιγνιώδεις φόρμες, όπως το Θέατρο Hans Otto ή «Potsdam Oyster», του οποίου η τριπλή οροφή μοιάζει με την Όπερα του Σίδνεϊ.

Gottfried Böhm
 Ο Gottfried Böhm το 2015. Φωτο: Wikipedia

Αιχμηρά και ποιητικά τα έργα του Gottfried Böhm, στιβαρά εξωτερικά, διατηρούν μια ανάλαφρη φόρμα εσωτερικά δημιουργώντας ένα ιδιοσυγκρασιακό συνδυασμό.

Ο Böhm είχε επιλέξει έναν απλό τρόπο εργασίας και δεν φιλοδοξούσε ποτέ να γίνει σταρ της αρχιτεκτονικής με γραφεία σε όλο τον κόσμο. Μακριά από τις δημόσιες σχέσεις, ηττήθηκε αληθινά όταν τα σχέδιά του για τον γυάλινο θόλο στο Reichstag του Βερολίνου δεν έγιναν δεκτά – επιλέχθηκε μια πολύ παρόμοια παραλλαγή του Norman Foster.

Ο ίδιος, μέχρι το τέλος, κρατούσε το γραφείο του σε ένα απλό κτίριο, που ο πατέρας του είχε φτιάξει κάποτε ως σπίτι και όπου μπορούσε κανείς να εντοπίσει ίχνη του μακρού παρελθόντος της οικογένειας. Τα σχέδιά του δεν βασίστηκαν σε τολμηρή αρχιτεκτονική θεωρία, αλλά στην απλή αρχή και το όραμα ότι τα κτίρια πρέπει να σχεδιάζονται όσο το δυνατόν καλύτερα και να είναι όμορφα.

Θεωρείται ότι ήταν ένας εξπρεσιονιστής και μετα-Bauhaus αρχιτέκτονας, αλλά προτίμησε να ορίσει τον εαυτό του ως αρχιτέκτονα που δημιούργησε «συνδέσεις» μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος, μεταξύ του κόσμου των ιδεών και του φυσικού κόσμου, μεταξύ ενός κτιρίου και του αστικού του περιβάλλοντος. Σε αυτό το πνεύμα, ο Böhm οραματιζόταν πάντα το χρώμα, τη μορφή και τα υλικά ενός κτιρίου σε σχέση με το σκηνικό που το περιέβαλλε, την άρρηκτη σχέση με έναν μελετημένο πολεοδομικό σχεδιασμό.

Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Gottfried Böhm: η εκκλησία Mary Queen of Peace, Neviges / 1963–68. Φωτο: Inge und Arved von der Ropp /Irene und Sigurd Greven Stiftung
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Η οροφή της εκκλησίας Mary Queen of Peace. Φωτο: © Laurian Ghinitoiu
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Gottfried Böhm: Mary Queen of Peace, Neviges / 1963–68. Φωτο: Inge und Arved von der Ropp /Irene und Sigurd Greven Stiftung
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Gottfried Böhm: η εκκλησία Mary Queen of Peace, Neviges / 1963–68. Φωτο: Inge und Arved von der Ropp /Irene und Sigurd Greven Stiftung
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Εκκλησία στη Βραζιλία. Φωτο: © Ronaldo Azambuja
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το δημαρχείο στο Μπένσμπεργκ. Φωτο: Uwe Aranas
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το κεντρικό τζαμί της Κολωνίας που σχεδίασε με τον γιο του Paul. Φωτο: Raimond Spekking
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Η εκκλησία Mary Queen of Peace, Neviges / 1963–68. Φωτο: Seier+Seier
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το δημαρχείο στο Μπένσμπεργκ. Image © Dr. Norbert Lange | Shutterstock
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το Θέατρο Hans Otto
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το εσωτερικό του Hans Otto
Τα γλυπτά κτίρια του σπουδαίου γερμανού αρχιτέκτονα Gottfried Böhm Facebook Twitter
Το Θέατρο Hans Otto
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας πύργος από χαλκό θεωρείται το ωραιότερο έργο της μακράς καριέρας του αρχιτέκτονα Νόρμαν Φόστερ

Design / Ένας πύργος από χαλκό θεωρείται το ωραιότερο έργο του αρχιτέκτονα Νόρμαν Φόστερ

Το στούντιο αρχιτεκτονικής που διευθύνει, το Foster + Partners, σχεδίασε ένα γεωμετρικό μπλοκ γραφείων για τη Ρωσική Εταιρεία Χαλκού στην πόλη Γεκατερίνενμπουργκ, που είναι και το πρώτο έργο του στη Ρωσία.
THE LIFO TEAM
Πέθανε ο αρχιτέκτονας Paulo Mendes da Rocha, αναμορφωτής της πόλης του Σάο Παόλο, πατέρας του βραζιλιάνικου μπρουταλισμού

Απώλειες / Τα κορυφαία κτίρια του Paulo Mendes da Rocha, πατέρα του βραζιλιάνικου μπρουταλισμού

Ο αρχιτέκτονας Paulo Mendes da Rocha, που πέθανε σε ηλικία 92 ετών, άρχισε να σχεδιάζει κτίρια το 1957, αναμόρφωσε την πόλη του Σάο Παόλο και ανάδειξε παγκοσμίως τον «βραζιλιάνικο μπρουταλισμό», επιτρέποντας την κατασκευή κτιρίων φθηνά και γρήγορα.
THE LIFO TEAM
Ρένα Σακελλαρίδου

Design / Ρένα Σακελλαρίδου: «Όταν έχεις γευτεί τα μεγάλα κτίρια, δύσκολα επιστρέφεις στη μικρή κλίμακα»

Μια συζήτηση με την καθηγήτρια Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού του ΑΠΘ για την πορεία της, τη θέση της γυναίκας στην αρχιτεκτονική και την εικόνα της σύγχρονης Αθήνας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ