Ένα από τα πρώτα ονόματα που έρχονται στο μυαλό κάποιου, όταν η συζήτηση αφορά τα τρένα του μέλλοντος, είναι ασφαλώς αυτό του Έλον Μασκ, του ιδρυτή της Tesla και του hyperloop, δηλαδή του τρένου που κινείται με ιλιγγιώδη ταχύτητα.
Ως «hyperloop» μπορεί να χαρακτηριστεί κάθε τρένο που βρίσκεται είτε πάνω είτε κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, όμως η τεχνολογία του τού επιτρέπει να συνδυάζει τις αρχές του ηλεκτρομαγνητισμού με ένα σύστημα αέρα μέσα στο τούνελ, το οποίο δημιουργεί κενό αέρος και έτσι μπορεί να κινηθεί με πολλή μεγάλη ταχύτητα.
Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια, δεν είναι λίγες οι εταιρίες που εργάζονται πάνω σε τέτοιου είδους hi-tech τρένα, τα οποία αναμένεται να αλλάξουν σημαντικά τον τρόπο που ταξιδεύουμε και συγχρόνως να μειώσουν αισθητά τις αποστάσεις.
Η ιδέα του Μασκ για το hyperloop δε θα αφορά μόνο τη μεταφορά ανθρώπων, αλλά και εμπορευμάτων. Ωστόσο, πέρα από την Tesla, υπάρχουν και άλλες εταιρίες που δουλεύουν γύρω από τη συγκεκριμένη ιδέα, όπως η Virgin του Richard Branson και η DP World. Μάλιστα, η τελευταία έχει θέσει ως στόχο να μειώσει τον χρόνο μεταφοράς των εμπορευμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο κατά 30% συγκριτικά με τον αντίστοιχο των αεροπλάνων και το κόστος μεταφοράς κατά 20%.
Τρένα με μαγνητική αιώρηση
Τα τρένα με μαγνητική αιώρηση (ή μαγνητικά τρένα) έχουν τη δυνατότητα τα κινούνται με 400-500 χλμ/ώρα, ενώ παράλληλα βρίσκονται ελάχιστα υπερυψωμένα από το έδαφος. Στην Άπω Ανατολή υπάρχουν ήδη αρκετά μαγνητικά τρένα με το πιο γνωστό εξ'αυτών να ανήκει στην εταιρία Central Japan Railway Company που πρόσφατα άγγιξε τα 603 χλμ/ώρα.
Με άλλα λόγια, τα μαγνητικά τρένα κατά κάποιον τρόπο «επιπλέουν» χάρη σε μια ισχυρή μαγνητική δύναμη που στηρίζεται πάνω σε έναν υπεραγώγιμο μαγνήτη: η δύναμη αυτή ουσιαστικά είναι η ίδια με αυτή που υπάρχει, όταν προσπαθούμε να ενώσουμε με τα χέρια μας δύο μαγνήτες κι αυτοί απωθούνται.
Η Κινεζική τεχνολογία στα τρένα
Τον περασμένο Μάιο, η εταιρία China Railway Rolling Stock ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει ένα τρένο στα πρότυπα της τεχνολογίας «Maglev», το οποίο θα δοκιμαστεί το 2021 και η ταχύτητά του θα αγγίζει τα 650 χλμ/ώρα. Μελλοντική πρόθεση της εταιρίας είναι να μειώσει τις μεγάλες αποστάσεις εντός της χώρας κάνοντας έτσι τα ταξίδια με τρένο πιο γρήγορα και πιο εύκολα συγκριτικά με αυτά των αεροπλάνων.
Τρένα με υδρογόνο
Αρκετές είναι οι χώρες που έχουν σκεφτεί την προοπτική των τρένων με υδρογόνο, όμως η πιο επιτυχημένη προσπάθεια φαίνεται πως είναι αυτή της Γερμανίας. Εκεί, από τον περασμένο χρόνο, υπάρχει μια σιδηροδρομική γραμμή με δύο τρένα που κινούνται με υδρογόνο και έχουν κατασκευαστεί από Γαλλική εταιρία.
Τρένα χωρίς οδηγό
Τους τελευταίους μήνες που η driveless τεχνολογία βρίσκεται ολοένα και συχνότερα στα πρωτοσέλιδα αρκετών εφημερίδων, είναι λογικό ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία δε θα μπορούσε να μην αφορά και τα τρένα. Μέχρι σήμερα, αρκετές είναι οι πόλεις που έχουν υιοθετήσει αυτή την τεχνολογία, όπως το Λονδίνο, όπου τα τρένα χωρίς οδηγό μπορούν να ελέγξουν μόνα τους την ταχύτητα, τις στάσεις και τις ενδεχόμενες διασταυρώσεις.
Τρένο με σούπερ μάρκετ
Το στούντιο Hassell σκέφτηκε τον σχεδιασμό του παρακάτω τρένου, που ονομάζεται A-HSV, θέτοντας στο επίκεντρο την ανάγκη για μειωμένες εκπομπές άνθρακα. Το A-HSV αγγίζει τα 400 χλμ/ώρα και καλύπτει την απόσταση Μελβούρνη-Σίδνεϊ σε λιγότερο από τρεις ώρες. Ασφαλώς, το πιο ενδιαφέρον πράγμα σε αυτό το τρένο είναι ότι διαθέτει και ένα μικρό σούπερ μάρκετ, χάρη στο οποίο οι επιβάτες μπορούν να κάνουν τις αγορές τους πριν φτάσουν στον προορισμό τους.
Τα Ελβετικά τρένα της εταιρίας Pininfarina
Τον σχεδιασμό των Ελβετικών τρένων για τη σιδηροδρομική εταιρία MOB έχει αναλάβει η Pininfarina, η οποία επέλεξε τα γυάλινα πανοραμικά παράθυρα για το εξωτερικό των βαγονιών, θέλοντας έτσι να διευκολύνει όσους επιβάτες δε μπορούν τις ενοχλητικές αντανακλάσεις του ήλιου και δε μπορούν να βγάλουν φωτογραφίες.
Τέλος, μια ακόμη καινοτομία που αξίζει να αναφερθεί είναι η συνεργασία ανάμεσα στην Ιαπωνική εταιρία Hitachi και την Καναδική Bombardier, οι οποίες συμφώνησαν για μια σημαντική επένδυση στο Μπέρμινχαμ της Αγγλίας.
Με πληροφορίες από την Corriere della Sera
σχόλια