Volkswagen Beetle: Η ιστορία του θρυλικού "Σκαραβαίου" που σταματά να παράγεται το 2019

Volkswagen Beetle: Η ιστορία του θρυλικού "Σκαραβαίου" που σταματά να παράγεται το 2019 Facebook Twitter
Έως τα μέσα της δεκαετίας του 1950 το Σκαθάρι είχε γίνει το νούμερο 1 σε πωλήσεις αυτοκίνητο στη Δυτική Γερμανία και εξαιρετικά δημοφιλές σε πολλές χώρες της Ευρώπης, ανάμεσα των οποίων και η Ελλάδα. Στη δεκαετία του 1960 κατέκτησε και την Αμερική, βρίσκοντας κοινό στους οδηγούς που απεχθάνονταν τα υπερβολικά μεγάλα αμερικανικά αυτοκίνητα της δεκαετίας και στη νεολαία που το μετέτρεψε σε σύμβολο αντικομφορμισμού.
0

Ένα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα στην ιστορία του αυτοκινήτου, ο θρυλικός Σκαραβαίος, φαίνεται πως φτάνει στο τέλος της πολυκύμαντης διαδρομής του.

Η Volkswagen ανακοίνωσε πως τερματίζει την παραγωγή του πραγματικού "αυτοκινήτου του λαού", με τη μεγαλύτερη χρονική διάρκεια παραγωγής και τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων υπό την ίδια πλατφόρμα.

Σε αυτά τα 80 χρόνια ζωής του το Σκαθάρι λατρεύτηκε από εκατομμύρια ανθρώπους της λαϊκής τάξης σε όλο τον κόσμο και αφήνει πίσω του ένα τεράστιο αποτύπωμα στην ποπ κουλτούρα.

Στα χρόνια της πρωτοκαθεδρίας του υπήρξε ένα αυτοκίνητο με βαθιές ρίζες στην ποπ κουλτούρα. Έχει εμφανιστεί στο εξώφυλλο του τελευταίου δίσκου των Beatles "Abbey Road", σε πολλές ταινίες (μεταξύ των οποίων το The Shining και Fight Club, όπου λέγεται πως ο Μπραντ Πιτ και Έντουαρντ Νόρτον επέμεναν ένα αυτοκίνητο που σπάνε να είναι ένας από τους καινούργιους Σκαραβαίους) και έχει γίνει και το ίδιο ταινία, στην πραγματικότητα σειρά ταινιών από την Disney.

Λίγοι γνωρίζουν πως εμπνευστής του Σκαθαριού ήταν ο ίδιος ο Χίτλερ και δημιουργός του ο Πόρσε, στη Ναζιστική Γερμανία του 1938.

Ο Φύρερ, συνειδητοποιώντας πως στα απέραντα χιλιόμετρα των άουτομπαν που είχε δημιουργήσει δεν κυκλοφορούσαν πολλά αυτοκίνητα, ζήτησε από τον Φέρντιναντ Πόρσε να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο προσβάσιμο από όλο τον κόσμο, ένα "αυτοκίνητο του λαού" (εξού και το όνομα Volkswagen) με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ζήτησε να είναι μικρομεσαίων διαστάσεων, ικανό να μεταφέρει δύο ενήλικους και δύο παιδιά, να πιάνει τα 100 χλμ/ώρα, με εύκολη συντήρηση και μηχανική επισκευή και μέγιστη τιμή πώλησης τα 990 μάρκα (ο μέσος γερμανικός μισθός της εποχή ήταν 200-300 μάρκα).

Μετά τον πόλεμο, οι Σύμμαχοι αρχικά σχεδίασαν τη μεταφορά του εργοστασίου της Volkswagen στη Βρετανία ή τις ΗΠΑ, ως μέρος των πολεμικών αποζημιώσεων, όμως το σχέδιο ναυάγησε όταν καμιά αυτοκινητοβιομηχανία δεν έδειξε ενδιαφέρον. Ο Χέρνυ Φορντ είχε πει χαρακτηριστικά ότι ένα τόσο άσχημο αυτοκίνητο δεν θα μπορούσε να βρει αγοραστές.

Τελικά αποδείχθηκε λάθος. Έως τα μέσα της δεκαετίας του 1950 το Σκαθάρι είχε γίνει το νούμερο 1 σε πωλήσεις αυτοκίνητο στη Δυτική Γερμανία και εξαιρετικά δημοφιλές σε πολλές χώρες της Ευρώπης, ανάμεσα των οποίων και η Ελλάδα. Στη δεκαετία του 1960 κατέκτησε και την Αμερική, βρίσκοντας κοινό στους οδηγούς που απεχθάνονταν τα υπερβολικά μεγάλα αμερικανικά αυτοκίνητα της δεκαετίας και στη νεολαία που το μετέτρεψε σε σύμβολο αντικομφορμισμού. Αξίζει να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο πως η διαφημιστική καμπάνια του 1959 στις ΗΠΑ -την εποχή των Mad Men- για την Volkswagen με τίτλο "Think Small" έχει βραβευθεί ως η καλύτερη του 20ου αιώνα.

Στις 17 Φεβρουαρίου 1972 το υπ'αριθμόν 15.007.034 Volkswagen Beetle σηματοδότησε την κατάκτηση του τίτλου του πιο εμπορικού αυτοκινήτου όλων των εποχών, ξεπερνώντας το Ford Model T. Οι πωλήσεις ξεκίνησαν να πέφτουν τα επόμενα χρόνια, με μεγάλο ανταγωνισμό και από το Golf -ουσιαστικά το δεύτερο Volkswagen- και παρόλο την εισαγωγή ενός πλήρως ανανεωμένου μοντέλου το 1998, το οποίο προσέλκυσε κυρίως γυναίκες και κάποιους χίπστερ, η αρνητική τροχιά δεν κατάφερε να αναχαιτισθεί.

Στα χρόνια της πρωτοκαθεδρίας του υπήρξε ένα αυτοκίνητο με βαθιές ρίζες στην ποπ κουλτούρα. Έχει εμφανιστεί στο εξώφυλλο του τελευταίου δίσκου των Beatles "Abbey Road", σε πολλές ταινίες (μεταξύ των οποίων το The Shining και Fight Club, όπου λέγεται πως ο Μπραντ Πιτ και Έντουαρντ Νόρτον επέμεναν ένα αυτοκίνητο που σπάνε να είναι ένας από τους καινούργιους Σκαραβαίους) και έχει γίνει και το ίδιο ταινία, στην πραγματικότητα σειρά ταινιών από την Disney. Τέλος, έχει εμπνεύσει τον Άντι Γουόρχολ, ενώ παραμένει ως τις μέρες μας το πιο δημοφιλές μοντέλο για παιχνίδια αυτοκινήτου.

Μιλάμε λοιπόν για το οριστικό τέλος ενός θρυλικού μοντέλου; Η απάντηση του διευθύνοντα συμβούλου της Volkswagen στην ίδια ερώτηση ήταν "Ποτέ μην λες ποτέ"...

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Kεραμικά Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Design / Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

Μια σημαντική έκθεση στο χωριό Φιοράνο της Εμίλια-Ρομάνα, όπου εδώ και είκοσι χρόνια τα κεραμικά Mutina παράγουν αισθητικό πολιτισμό με μια ομάδα σπουδαίων σύγχρονων σχεδιαστών.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Design / Η αρχιτέκτονας Μαρία Δέδα εξηγεί πώς δημιουργείς μια ανθρώπινη γειτονιά σήμερα

Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δύο πόλεις που προχωρούν προς μία επόμενη μέρα, μέσα από αστικές αναπλάσεις και αναπτύξεις. Δύο πόλεις που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ανοδικής πορείας του τουρισμού, της εκτόξευσης των ενοικίων και της ασύμμετρης ανάπτυξης των επιμέρους περιοχών τους. Σε αυτό το τοπίο, η δημιουργία νέων γειτονιών μοιάζει να είναι η λύση που τοποθετεί ξανά τον πολίτη στο ρόλο του πρωταγωνιστή, σύμφωνα με την Μαρία Δέδα, επικεφαλής των Deda Architects.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Design / Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, επικεφαλής του γραφείου Potiropoulos+Partners Architecture, μας ξεναγεί στο νέο του πρότζεκτ το οποίο θυμίζει τοπίο πριν από τη μεγάλη αστικοποίηση, με τη φύση πανταχού παρούσα
THE LIFO TEAM
H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.