Volkswagen Beetle: Η ιστορία του θρυλικού "Σκαραβαίου" που σταματά να παράγεται το 2019

Volkswagen Beetle: Η ιστορία του θρυλικού "Σκαραβαίου" που σταματά να παράγεται το 2019 Facebook Twitter
Έως τα μέσα της δεκαετίας του 1950 το Σκαθάρι είχε γίνει το νούμερο 1 σε πωλήσεις αυτοκίνητο στη Δυτική Γερμανία και εξαιρετικά δημοφιλές σε πολλές χώρες της Ευρώπης, ανάμεσα των οποίων και η Ελλάδα. Στη δεκαετία του 1960 κατέκτησε και την Αμερική, βρίσκοντας κοινό στους οδηγούς που απεχθάνονταν τα υπερβολικά μεγάλα αμερικανικά αυτοκίνητα της δεκαετίας και στη νεολαία που το μετέτρεψε σε σύμβολο αντικομφορμισμού.
0

Ένα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα στην ιστορία του αυτοκινήτου, ο θρυλικός Σκαραβαίος, φαίνεται πως φτάνει στο τέλος της πολυκύμαντης διαδρομής του.

Η Volkswagen ανακοίνωσε πως τερματίζει την παραγωγή του πραγματικού "αυτοκινήτου του λαού", με τη μεγαλύτερη χρονική διάρκεια παραγωγής και τον μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων υπό την ίδια πλατφόρμα.

Σε αυτά τα 80 χρόνια ζωής του το Σκαθάρι λατρεύτηκε από εκατομμύρια ανθρώπους της λαϊκής τάξης σε όλο τον κόσμο και αφήνει πίσω του ένα τεράστιο αποτύπωμα στην ποπ κουλτούρα.

Στα χρόνια της πρωτοκαθεδρίας του υπήρξε ένα αυτοκίνητο με βαθιές ρίζες στην ποπ κουλτούρα. Έχει εμφανιστεί στο εξώφυλλο του τελευταίου δίσκου των Beatles "Abbey Road", σε πολλές ταινίες (μεταξύ των οποίων το The Shining και Fight Club, όπου λέγεται πως ο Μπραντ Πιτ και Έντουαρντ Νόρτον επέμεναν ένα αυτοκίνητο που σπάνε να είναι ένας από τους καινούργιους Σκαραβαίους) και έχει γίνει και το ίδιο ταινία, στην πραγματικότητα σειρά ταινιών από την Disney.

Λίγοι γνωρίζουν πως εμπνευστής του Σκαθαριού ήταν ο ίδιος ο Χίτλερ και δημιουργός του ο Πόρσε, στη Ναζιστική Γερμανία του 1938.

Ο Φύρερ, συνειδητοποιώντας πως στα απέραντα χιλιόμετρα των άουτομπαν που είχε δημιουργήσει δεν κυκλοφορούσαν πολλά αυτοκίνητα, ζήτησε από τον Φέρντιναντ Πόρσε να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο προσβάσιμο από όλο τον κόσμο, ένα "αυτοκίνητο του λαού" (εξού και το όνομα Volkswagen) με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ζήτησε να είναι μικρομεσαίων διαστάσεων, ικανό να μεταφέρει δύο ενήλικους και δύο παιδιά, να πιάνει τα 100 χλμ/ώρα, με εύκολη συντήρηση και μηχανική επισκευή και μέγιστη τιμή πώλησης τα 990 μάρκα (ο μέσος γερμανικός μισθός της εποχή ήταν 200-300 μάρκα).

Μετά τον πόλεμο, οι Σύμμαχοι αρχικά σχεδίασαν τη μεταφορά του εργοστασίου της Volkswagen στη Βρετανία ή τις ΗΠΑ, ως μέρος των πολεμικών αποζημιώσεων, όμως το σχέδιο ναυάγησε όταν καμιά αυτοκινητοβιομηχανία δεν έδειξε ενδιαφέρον. Ο Χέρνυ Φορντ είχε πει χαρακτηριστικά ότι ένα τόσο άσχημο αυτοκίνητο δεν θα μπορούσε να βρει αγοραστές.

Τελικά αποδείχθηκε λάθος. Έως τα μέσα της δεκαετίας του 1950 το Σκαθάρι είχε γίνει το νούμερο 1 σε πωλήσεις αυτοκίνητο στη Δυτική Γερμανία και εξαιρετικά δημοφιλές σε πολλές χώρες της Ευρώπης, ανάμεσα των οποίων και η Ελλάδα. Στη δεκαετία του 1960 κατέκτησε και την Αμερική, βρίσκοντας κοινό στους οδηγούς που απεχθάνονταν τα υπερβολικά μεγάλα αμερικανικά αυτοκίνητα της δεκαετίας και στη νεολαία που το μετέτρεψε σε σύμβολο αντικομφορμισμού. Αξίζει να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο πως η διαφημιστική καμπάνια του 1959 στις ΗΠΑ -την εποχή των Mad Men- για την Volkswagen με τίτλο "Think Small" έχει βραβευθεί ως η καλύτερη του 20ου αιώνα.

Στις 17 Φεβρουαρίου 1972 το υπ'αριθμόν 15.007.034 Volkswagen Beetle σηματοδότησε την κατάκτηση του τίτλου του πιο εμπορικού αυτοκινήτου όλων των εποχών, ξεπερνώντας το Ford Model T. Οι πωλήσεις ξεκίνησαν να πέφτουν τα επόμενα χρόνια, με μεγάλο ανταγωνισμό και από το Golf -ουσιαστικά το δεύτερο Volkswagen- και παρόλο την εισαγωγή ενός πλήρως ανανεωμένου μοντέλου το 1998, το οποίο προσέλκυσε κυρίως γυναίκες και κάποιους χίπστερ, η αρνητική τροχιά δεν κατάφερε να αναχαιτισθεί.

Στα χρόνια της πρωτοκαθεδρίας του υπήρξε ένα αυτοκίνητο με βαθιές ρίζες στην ποπ κουλτούρα. Έχει εμφανιστεί στο εξώφυλλο του τελευταίου δίσκου των Beatles "Abbey Road", σε πολλές ταινίες (μεταξύ των οποίων το The Shining και Fight Club, όπου λέγεται πως ο Μπραντ Πιτ και Έντουαρντ Νόρτον επέμεναν ένα αυτοκίνητο που σπάνε να είναι ένας από τους καινούργιους Σκαραβαίους) και έχει γίνει και το ίδιο ταινία, στην πραγματικότητα σειρά ταινιών από την Disney. Τέλος, έχει εμπνεύσει τον Άντι Γουόρχολ, ενώ παραμένει ως τις μέρες μας το πιο δημοφιλές μοντέλο για παιχνίδια αυτοκινήτου.

Μιλάμε λοιπόν για το οριστικό τέλος ενός θρυλικού μοντέλου; Η απάντηση του διευθύνοντα συμβούλου της Volkswagen στην ίδια ερώτηση ήταν "Ποτέ μην λες ποτέ"...

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM