Ένας χρόνος Ιδρύμα Γουλανδρή στην Αθήνα: ο απολογισμός

Ένας χρόνος Ιδρύμα Γουλανδρή στην Αθήνα: ο απολογισμός Facebook Twitter
Μετά τον γενικότερο θαυμασμό για τη μόνιμη συλλογή, το κοινό ανυπομονεί βέβαια για τις πρώτες περιοδικές εκθέσεις του ιδρύματος, αλλά και για μια πιθανή επέκταση της μόνιμης συλλογής. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0



ΠΕΡΣΙ, ΤΕΤΟΙΑ ΕΠΟΧΗ, τα εγκαίνια του νέο μουσείου του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι ήταν το απόλυτο θέμα συζήτησης στους καλλιτεχνικούς κύκλους της Αθήνας, αλλά και πέρα από αυτούς. Με τη φήμη μιας συλλογής αμύθητης αξίας, με ένα ασύλληπτο για τα ελληνικά δεδομένα roster καλλιτεχνών να το συνοδεύει (Σεζάν, βαν Γκογκ, Γκογκέν, Μονέ, Ντεγκά, Ροντέν, Τουλούζ-Λοτρέκ, Πικάσο, Μπρακ, Μιρό, Θεοτοκόπουλος, Σαγκάλ, Τζακομέτι, Πόλοκ, Μπέικον, Παρθένης, Μπουζιάνης, Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Τσαρούχης, Μόραλης κ.ά.) και με την απόλυτη μυστικότητα υπό την οποία πραγματοποιούνταν οι ετοιμασίες, καθώς μέχρι τη συνέντευξη Τύπου δεν είχε διαρρεύσει ούτε μία εικόνα από το εσωτερικό του, το μουσείο ήταν πραγματικά κάτι που περίμεναν όλοι.

Και μετά, στις 2 Οκτωβρίου 2019, ήρθαν τα εγκαίνια, η απόδειξη ότι το buzz και η αναμονή δεκαετιών άξιζαν τον κόπο, η συναρπαστική παρουσίαση της μόνιμης συλλογής σύγχρονης και μοντέρνας τέχνης σε πέντε ορόφους του κτιρίου, η υπέροχη σκηνογραφία που έδινε βάση στη λεπτομέρεια, από τους φωτισμούς και τις προθήκες μέχρι τους χρωματισμούς στους τοίχους, οι χιλιάδες επισκέπτες που προκαλούσαν κομφούζιο στην Ερατοσθένους, ειδικά τα Σαββατοκύριακα (συγκεκριμένα, 25.000 επισκέπτες καταγράφηκαν τον πρώτο μήνα λειτουργίας του), οι αναρτήσεις τους που κατέκλυζαν τα social media, η αναβάθμιση ολόκληρης της πλατείας Αγίου Σπυρίδωνα και της ευρύτερης περιοχής με τα μαγαζιά που άνοιξαν τριγύρω, οι συναυλίες, οι παρουσιάσεις, το πωλητήριο, τα παιδικά προγράμματα...

Η επισκεψιμότητα των μουσείων ανά τον κόσμο έχει μειωθεί δραματικά, επηρεάζοντας σε σημαντικό βαθμό τη βιωσιμότητά τους. Παραμένουμε όμως αισιόδοξοι και για να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα, ήδη από την περίοδο της καραντίνας, προχωρήσαμε σε μία αναπροσαρμογή του προγραμματισμού μας.


Κι ενώ οι υπεύθυνοι είχαν μπει ήδη σε φάση προετοιμασίας για τις πρώτες περιοδικές εκθέσεις του μουσείου –που, θεωρητικά τουλάχιστον, θα μας άφηναν με το στόμα ανοιχτό, όπως έκανε η μόνιμη συλλογή–, η πανδημία είχε άλλα σχέδια. Το μουσείο αναγκάστηκε να κατεβάσει ρολά την άνοιξη, για περίπου τρεις μήνες, και φυσικά, ακόμα και τώρα, που συμπληρώνεται ένας χρόνος παρουσίας του στη ζωή της Αθήνας, το μούδιασμα για τις εικαστικές τέχνες, όπως και για όλο τον πολιτισμό, δεν έχει παρέλθει.


«Ο πρώτος επετειακός χρόνος λειτουργίας ενός, από τη φύση του, ευαίσθητου πολιτιστικού θεσμού, ο οποίος υπακούει σε αυστηρούς και πειθαρχημένους κανόνες λειτουργίας, ασφαλώς και δεν είναι αρκετός για αντικειμενική εμβάθυνση και αξιολόγηση των θετικών αλλά και των σημείων που χρίζουν ιδιαίτερης φροντίδας και βελτίωσης» ξεκινά να λέει ο διευθυντής του ιδρύματος, Κυριάκος Κουτσομάλλης, επιχειρώντας έναν πρώτο απολογισμό του ενός έτους λειτουργείας του μουσείου. «Προφανώς και τα σαράντα χρόνια ευοίωνης λειτουργίας του Μουσείου της Άνδρου, το οποίο κατάφερε να ενταχθεί στην τροχιά των διεθνών εικαστικών δρωμένων, μας οχύρωσε ώστε, σε διαφορετικά μεγέθη, να γειωθούμε και να βάλουμε ισχυρές βάσεις για τη στερέωση, την οικοδόμηση και τη λειτουργία του φορέα τέχνης και πολιτισμού της Αθήνας, τον οποίο με συνέπεια και πιστότητα στις καταστατικές αρχές που διατράνωσε υπηρετούμε: Με πρόσημο την κοινωνική ανεξιθρησκεία (να είναι δηλαδή χώρος προσηνής και φιλόξενος σε κοινωνικά, οικονομικά και πολιτισμικά διαφοροποιημένες ομάδες) και το πνεύμα του εγκυκλοπαιδισμού (να είναι ένα εργαστήρι γόνιμων προβληματισμών, ζύμωσης, ιδεών, θέσεων και αντιθέσεων), αλλά και να είναι φορέας που πέρα από τον εικαστικό-αισθητικό του ρόλο, θα ορίζει στον εαυτό του και ρόλο ευρύτερα κοινωνικό, κεντρίζοντας κοινωνικούς προβληματισμούς και κωδικοποιώντας τον χρόνο του. Αυτός είναι ο ρόλος τον οποίο τάχθηκε να υπηρετεί και αυτό συνέτεινε, από την πρώτη ώρα της λειτουργίας του, ώστε να τύχει της καθολικής και ενθουσιώδους υποδοχής και αποδοχής από τον κόσμο».


Η πρόεδρος του ιδρύματος και ανιψιά της Ελίζας Γουλανδρή, Fleurette Καραδόντη, θεωρεί ότι το όραμα των δύο Ελλήνων Μαικηνών της τέχνης για τη στέγαση της συλλογής τους στην Αθήνα έχει εκπληρωθεί: «Έχοντας πλέον φτάσει στο τέλος του πρώτου έτους λειτουργίας του μουσείου στην Αθήνα και βλέποντας παράλληλα τη θέρμη με την οποία ο κόσμος το αγκάλιασε, πιστεύουμε ότι όντως ο Βασίλης και η Ελίζα θα ήταν πολύ ευτυχείς με την απήχηση της προσπάθειάς μας. Η ανταπόκριση του κόσμου στο κάλεσμά μας ήταν συγκινητική και εξακολουθεί να είναι, ακόμη και σε αυτές τις δύσκολες και απρόβλεπτες συνθήκες. Το όραμα του Βασίλη και της Ελίζας θα συνεχίσει να τροφοδοτεί κάθε μας δραστηριότητα, προσπαθώντας να φέρουμε το κοινό ολοένα και πιο κοντά στον μαγικό κόσμο της τέχνης».


Με ποιες κινήσεις όμως σκοπεύουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που έθεσε η πανδημία, ώστε να προσελκύσουν ξανά το κοινό; Η κ. Καραδόντη απαντά: «Φυσικά και οι έκτακτες συνθήκες που επέφερε η πανδημία έχουν πλήξει βαθιά τους φορείς τέχνης και πολιτισμού διεθνώς. Η επισκεψιμότητα των μουσείων ανά τον κόσμο έχει μειωθεί δραματικά, επηρεάζοντας σε σημαντικό βαθμό τη βιωσιμότητά τους. Παραμένουμε όμως αισιόδοξοι και για να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα, ήδη από την περίοδο της καραντίνας, προχωρήσαμε σε μία αναπροσαρμογή του προγραμματισμού μας. Εξερευνήσαμε ψηφιακές διόδους τις οποίες μπορούμε να διατηρήσουμε και σε βάθος χρόνου, έτσι ώστε το μουσείο να μπορεί σε κάθε περίπτωση να βρίσκεται σε επαφή με το κοινό του. Πλέον το μουσείο είναι και πάλι ανοιχτό, τηρώντας αυστηρά όλα τα υγειονομικά μέτρα, ώστε να μπορούν οι επισκέπτες να απολαύσουν μία ασφαλή και ευχάριστη επίσκεψη. Σε αυτό το πλαίσιο, συνεχίζουμε να φιλοξενούμε εκπαιδευτικά εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους και να δεχόμαστε σχολικές επισκέψεις, τηρώντας πάντοτε τις οδηγίες των υγειονομικών αρχών».

Ο κ. Κουτσομάλλης συμπληρώνει: «Παρά τις απροσδόκητες συγκυριακές υγειονομικές αντιξοότητες που περιχαράκωσαν σε εύρος προβλέψεις και εκτροχίασαν προγραμματισμούς, οφείλουμε σεβασμό στον κόσμο που μας εμπιστεύθηκε. Όλες οι προσπάθειές μας τείνουν –και θα συνεχίσουμε να το πράττουμε– στο πώς θα τονωθούν οι προσδοκίες που επηρέασε το επιδημικό πλανητικό φαινόμενο. Με υπερβάσεις οφείλουμε να ανασυνταχθούμε, να συντονίσουμε δράσεις και προγράμματα που αποβάλλουν την όποια οδύνη του εγκλεισμού, προστρέχοντας σε ψηφιακές και άλλες επικοινωνιακές εφαρμογές που μας προσφέρει αφειδώς η σύγχρονη τεχνολογία. Η τέχνη παρέχει τον μίτο πορείας στο άβατο της ψυχής. Εκεί όπου ενυπάρχει η ελπίδα και καταστέλλεται η αγωνία για τη συνέχεια».

Μετά τον γενικότερο θαυμασμό για τη μόνιμη συλλογή, το κοινό ανυπομονεί βέβαια για τις πρώτες περιοδικές εκθέσεις του ιδρύματος, αλλά και για μια πιθανή επέκταση της μόνιμης συλλογής. Ζητώ από τη Μαρία Κουτσομάλλη-Μορώ, υπεύθυνη της συλλογής, να μας αποκαλύψει κάποια στοιχεία ή ενδεχομένως κάποια teasers από αυτά που ετοιμάζουν, αλλά η απάντηση είναι αρνητική. «Δυστυχώς, οι τωρινές συνθήκες δεν μου επιτρέπουν να μοιραστώ ακόμη μαζί σας τα σχέδια μας. Είναι τόσο απρόβλεπτοι οι καιροί που ζούμε, που πρέπει να φανούμε απόλυτα ευέλικτοι ως προς τον προγραμματισμό μας. Από τις 4 Οκτωβρίου, ωστόσο, ήδη παρουσιάζουμε ένα εκτενές φωτογραφικό αφιέρωμα στο χρονικό της κατασκευής του μουσείου μας στην Αθήνα, υπό το βλέμμα του διακεκριμένου φωτογράφου Χριστόφορου Δουλγέρη, με τίτλο "Eν τω γίγνεσθαι". Οι επισκέπτες μας θα μπορούν έτσι να δουν την πρόοδο των εργασιών και να μοιραστούν μαζί μας τις χαρές μας, αλλά και τα άγχη μας. Μην ξεχάσουμε πως το νεοκλασικό κτίριό μας αιωρούνταν σχεδόν πάνω από μία τρύπα 25 μέτρων, για ένα ολόκληρο εξάμηνο!».

Ένας χρόνος Ιδρύμα Γουλανδρή στην Αθήνα: ο απολογισμός Facebook Twitter
H υπεύθυνη της συλλογής, Μαρία Κουτσομάλλη-Μορώ


Πόσο δύσκολη είναι λοιπόν η διοργάνωση μιας μεγάλης περιοδικής έκθεσης διεθνούς εμβέλειας σε καιρό πανδημίας; Η κ. Κουτσομάλλη εξηγεί: «Μία τέτοια έκθεση προϋποθέτει τη δυνατότητα δανεισμού από μεγάλους φορείς και ιδιώτες συλλέκτες, που βρίσκονται συχνά σε ολόκληρο τον κόσμο. Η δε υλοποίησή της απαιτεί σημαντικά κόστη (ασφάλισης των έργων, μεταφοράς, παραγωγή έκδοσης και σκηνογραφίας), που ένα μεγάλο μέρος τους πρέπει να καλυφθεί από την πώληση σημαντικού αριθμού εισιτηρίων. Υπό τις τωρινές συνθήκες είναι επομένως αδύνατον να προγραμματιστεί τέτοιου είδους εκδήλωση. Δεν σημαίνει όμως πως τα μουσεία παύουν να είναι ελκυστικά. Πέρα από τη μόνιμη συλλογή μας, προτείναμε ήδη δύο διαφορετικές εκδηλώσεις από τον περασμένο Απρίλιο, στην Αθήνα αλλά και στην Άνδρο. Στην Αθήνα, οργανώσαμε ένα open call για παιδιά και εφήβους έως 15 ετών, το οποίο πήρε τη μορφή εικαστικής έκθεσης αυτό το καλοκαίρι (έκλεισε πριν από λίγες μέρες, στις 27 Σεπτεμβρίου). Στην Άνδρο, παρουσιάσαμε την έκθεση "Αφαιρετικές Προσεγγίσεις Ελλήνων Καλλιτεχνών της Διασποράς", με έργα των Chryssa, Takis, Θεόδωρου Στάμου, Γιάννη Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά, Θάνου Τσίγκου, Τζον Χριστοφόρου κ.ά., που προέρχονταν από τη συλλογή του ιδρύματος. Ήταν έτσι και μία ευκαιρία να αναδείξουμε το έργο σημαντικών Ελλήνων της διασποράς. Η πανδημία μπορεί λοιπόν να έχει ανατρέψει τα σχέδια όλων μας. Μας δίνει όμως την αφορμή να εκτιμήσουμε καλύτερα και την ουσία των πραγμάτων».


Κατάφερε, τελικά, το νέο μουσείο, στον έναν χρόνο λειτουργείας του, να βρει τη θέση που του αναλογεί στην εικαστική τοπογεωγραφία της Αθήνας; Ο κ. Κουτσομάλλης είναι κατηγορηματικός. «Η απάντηση είναι ναι. Στην γεωγραφική διάσταση έγινε τοπόσημο, αλλά το σημαντικότερο, στην πολιτιστική του προέκταση, πρόθεσή μας είναι η συνάλληλη, συμπρακτική συμπόρευση με όλους τους φορείς που δραστηριοποιούνται στον ίδιο χώρο, της χώρας μας αλλά και της αλλοδαπής. Έργα της συλλογής βρίσκονται ήδη δανεισμένα σε εκθέσεις εντός αλλά και εκτός Ελλάδας, και αυτές οι ανταλλαγές θα συνεχιστούν. Η τέχνη, το ευγενέστερο πνευματικό πολιτιστικό προϊόν, λειτουργεί εύρυθμα με σύμπραξη και αλληλεγγύη. Ποτέ ανταγωνιστικά».

Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή

Ερατοσθένους 13, Αθήνα

Τετ., Σάβ., Κυρ. 10:00-18:00, Πέμ., Παρ. 10:00-20:00, Δευ., Τρ. κλειστά

https://goulandris.gr/

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα μουσεία της Αθήνας ανοίγουν ξανά

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα μουσεία της Αθήνας ανοίγουν ξανά

Οι επιμελητές και οι υπεύθυνοι εννέα μεγάλων μουσείων της πόλης, που ανοίγουν ξανά από τη Δευτέρα 15/6, επιλέγουν ένα εμβληματικό έκθεμα από τις μόνιμες συλλογές τους, που αξίζει να ανακαλύψουμε εκ νέου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες

Εικαστικά / Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες

Μετά από δεκαετίες αναμονής, η συλλογή-κόσμημα των Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή είναι επιτέλους επισκέψιμη στο κοινό σε έναν χώρο που αρμόζει στη σπουδαιότητά της.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ένας ξεχωριστός Κυκλαδίτης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ένας ξεχωριστός Κυκλαδίτης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο Δρ. Ιωάννης Δ. Φάππας, Επιμελητής Αρχαιοτήτων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, γράφει για την ανδρική μορφή «κυνηγού» ή «πολεμιστή» που εκτίθεται στη συλλογή κυκλαδικών αρχαιοτήτων του Μουσείου.
THE LIFO TEAM
Μια αττική ερυθρόμορφη κύλιξ στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια αττική ερυθρόμορφη κύλιξ στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο επιμελητής αρχαιοτήτων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, κ. Γιώργος Τασούλας, γράφει για ένα αριστούργημα της συλλογής του μουσείου που εκτίθεται στην ενότητα «Αρχαία Ελληνική Τέχνη. Μία ιστορία με εικόνες».
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ