Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη

Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Maria Hassabi Mirrors, 2024 Acrylic gold mirrors with 9 photographs mounted on aluminum panel, wood, ed of 3 400 x 600 x 5 cm. Gredits: © the artist, Courtesy The Breeder, Athens. Φωτ.: Athanasios Gatos
0

Στα τέλη του 2021 η Μαρία Χασάπη παρουσίασε στην γκαλερί The Breeder την πρώτη ατομική της έκθεση με τίτλο «Golden», στην οποία παρουσίαζε την ενασχόλησή της με τον χρυσό και τους διαφορετικούς τρόπους αποτύπωσής του στα υλικά. Η έκθεση αποτελούσε συνέχεια αυτής στο Secession της Βιέννης την άνοιξη του 2021, όπου παρουσίασε το live installation με τίτλο «HERE». Όπως και στο παρελθόν, η καλλιτέχνιδα χρησιμοποιούσε υλικό που προέρχεται από την καταγραφή των performances της ως σημείο εκκίνησης, εφαρμόζοντάς το στη συνέχεια σε άλλα μέσα, προκειμένου να υπερβεί τους περιορισμούς που προκύπτουν από το liveness και το realness της performance.

Πρόκειται για μια αντίθεση που εδράζεται στην καλλιτεχνική της πρακτική, ένα παράδοξο που δημιουργείται μεταξύ του χρυσού, ενός υλικού που αψηφά τον χρόνο, και του χορευτή, του οποίου η πράξη μοιάζει να εξαϋλώνεται την ίδια την στιγμή που πραγματοποιείται.

Στο εξώφυλλο του χάρτη της φετινής έκθεσης Art Basel εμφανιζόταν μια φωτογραφία από την ενότητα έργων της «Mirrors», η οποία απεικονίζει μια φιγούρα που φαίνεται να είναι παγιδευμένη σε ελεύθερη πτώση, με τα άκρα της να θολώνουν στις γωνίες του κάδρου.

Όταν η Μαρία Χασάπη άρχισε να δημιουργεί τα έργα της, μέσα από πειραματισμούς με τη βραδύτητα και την ακινησία ήθελε να δημιουργήσει εικόνες για ζωντανές παραστάσεις που θα μπορούσαν να υποστηριχθούν αποκλειστικά από τη σωματική υπόσταση, αποφεύγοντας τη χρήση θεατρικών τρικ – αλλαγές στο φως, τα κοστούμια, τη μουσική.

Ως συνέχεια της έρευνας της Κύπριας καλλιτέχνιδας και χορογράφου, οι εικόνες του έργου «Mirrors», που εστιάζουν στο ανθρώπινο σώμα ως γλυπτική μορφή, λουσμένο με θερμό χρυσαφένιο χρώμα, διερευνούν τη σχέση μεταξύ́ της πραγματικότητας και της αντίληψης μιας εικόνας. Παρουσιάζονται στη δεύτερη ατομική της έκθεση στην γκαλερί The Breeder, που θα διαρκέσει έως τις 17 Ιανουαρίου 2025.  

χασαπη
Η Μαρία Χασάπη

Για αυτή την έκθεση ο ισόγειος χώρος της γκαλερί μεταμορφώθηκε, χωρίστηκε με έναν τοίχο σε δυο περιοχές. Μόλις περνάς την πόρτα, η εντύπωση του έργου είναι άμεση: ο χρυσός καθρέφτης-τοίχος που ορθώνεται φιλοξενεί φωτογραφίες με σώματα που διαθλώνται, αιωρούνται και παραμορφώνονται. Σε έναν κόσμο κορεσμένο από εικόνες που κατακλύζουν τα social media, η πραγματικότητα και η κατασκευασμένη εικόνα συναντιούνται ή συγκρούονται με μια απροσδόκητη ρευστότητα και καθηλωτικά αποτελέσματα. Το ίδιο το πρόσωπο και το σώμα ενός επισκέπτη διαθλάται στο περιθώριο του έργου ή πάνω σε αυτό και αυτή η συνθήκη της παραμόρφωσης συνδέεται εννοιολογικά τόσο με τα πολλά πρόσωπα που συναντάμε στα έργα όσο και με εκείνα που προβάλλουμε εμείς οι ίδιοι.

Όποιος παρατηρήσει τα σώματα των περφόρμερ δεν μπορεί παρά να σημειώσει και τις μεταβάσεις τους, από την ανησυχητική αίσθηση της ακινησίας στην αδιόρατη κίνηση, στη μετατόπιση του βάρους τους, στην αλλαγή της εικόνας. Η πρόκληση είναι ορατή: πόσο ακίνητος μπορεί να είναι κάποιος σε έναν διαρκώς κινούμενο κόσμο; Ποια στιγμή του μπορεί να συλλάβει κανείς, που να τον χαρακτηρίζει ή να τον εκπροσωπεί;

Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Maria Hassabi, Untitled, 2024, giclee fine art archival print on Hahnemuehle fibre paper, ed of 5 +2AP, 19.685 x 29.528 in.. Gredits: © the artist, Courtesy The Breeder, Athens. Φωτ.: Athanasios Gatos

«Πάντα με έλκυαν οι εικόνες και ο χώρος που δίνουν στον θεατή για να προβάλλει, να αισθάνεται και να είναι, και ήθελα να φέρω αυτή την ποιότητα στη δουλειά μου», λέει η Μαρία Χασάπη στη LiFO. «Το κοινό είναι διαφορετικό κάθε φορά, κάθε θεατής ή επισκέπτης έρχεται με τη δική του ιστορία και τις δικές του γνώσεις για να αντιμετωπίσει αυτό που θα δει. Γενικά στη δουλειά μου υπάρχει το στοιχείο της έκπληξης και μέσα σε αυτή την έκπληξη ανοίγουμε την πόρτα της αποσταθεροποίησης, κάτι που επιδιώκω να φέρω τόσο στη δουλειά μου όσο και στον θεατή. Πίσω από τον τρόπο που εργάζομαι και προσεγγίζω τα έργα μου υπάρχει μια ιστορία, αλλά η κυρίαρχη είναι πάντα το σώμα στον χώρο και τον χρόνο και φυσικά είναι και η ιστορία που πλάθει κάθε θεατής. Είναι ένας διάλογος ενεργός και ο καθένας τον αντιλαμβάνεται με τον δικό του δημιουργικό τρόπο».

Ως συνέχεια της καθηλωτικής παραστατικής εγκατάστασής της «I'll Be Your Mirror», που παρουσιάστηκε αρχικά στο Tai Kwun Contemporary στο Χονγκ Κονγκ το 2023, και εδώ πρωταγωνιστεί η αίσθηση των θολών ορίων ακινησίας-κίνησης και χωροχρόνου. Από τα χρυσά στις εικόνες της Σιέννα μέχρι τα χρυσά του Κλιμτ, το ίδιο το χρώμα που λούζει τον χώρο περιβάλλει με σαγήνη και υποβάλλει τον θεατή σε μια κατάσταση σχεδόν λατρευτική. Η φιγούρα-φάντασμα χάνεται σε μια διαρκή αντανάκλαση που το γυμνό μάτι μπορεί να αντιληφθεί μόνο ένα μέρος της ή να φανταστεί μια επόμενη κίνηση. Το σώμα υπάρχει σαν απουσία και παρουσία, σαν σημείο διαφυγής από το ολόχρυσο φόντο του, κατακερματισμένο, παραμορφωμένο, ακόμη και θολό, ακίνητο και κινούμενο. Όπως και να αντιμετωπίσουμε τη φιγούρα, δεν μπορεί παρά να αισθανθούμε την παρουσία του ανθρώπινου όντος στον χώρο μέσα σε ένα εφήμερο σύμπαν, στο οποίο συγκρούεται η τραχύτητα της εικόνας με τη λεπτότητα της κίνησης.

Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Maria Hassabi, Man in Gold, 2024, gold leaf on wood, 135 x 90 cm.. Gredits: © the artist, Courtesy The Breeder, Athens. Φωτ.: Athanasios Gatos
Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Maria Hassabi, Falling, 2024, gold leaf on wood, 135 x 90 cm., 53.15 x 35.433 in. Gredits: © the artist, Courtesy The Breeder, Athens. Φωτ.: Athanasios Gatos

Όταν η Μαρία Χασάπη άρχισε να δημιουργεί τα έργα της, μέσα από πειραματισμούς με τη βραδύτητα και την ακινησία ήθελε να δημιουργήσει εικόνες για ζωντανές παραστάσεις που θα μπορούσαν να υποστηριχθούν αποκλειστικά από τη σωματική υπόσταση, αποφεύγοντας τη χρήση θεατρικών τρικ – αλλαγές στο φως, τα κοστούμια, τη μουσική. Την ενδιέφερε να δει αν η σωματικότητα, στον χρόνο και στον χώρο, θα μπορούσε από μόνη της να δημιουργήσει εικόνες.

Η έκθεση ολοκληρώνεται με μια νέα σειρά ζωγραφικών έργων που παρουσιάζουν επιμήκεις φιγούρες από φύλλα χρυσού σε λευκό φόντο. Αν και εφαρμόστηκε παρόμοια διαδικασία με τα φωτογραφικά έργα για τη δημιουργία των πινάκων, η υλικότητά τους θυμίζει εξωτερικό δέρμα, το παραμορφωμένο στρώμα ενός σώματος σε πόζα. Εδώ η ακινησία είναι έντονη. Οι φιγούρες είναι περιγραφικές, και όμως η έλλειψη αναπνοής τους είναι αισθητή.

«Η ακινησία», λέει, «έχει πολλές έννοιες για μένα. Αρχικά άρχισα να δουλεύω με την ακινησία επιθυμώντας να σταματήσω τον χρόνο και να δω τα πράγματα πίσω από αυτή. Όταν ξεκίνησα, όλα έμοιαζαν να μην έχουν ζωή μέσα τους, ήταν εικόνες∙ όλα έμοιαζαν με παύση ή με tableau vivant. Αναστοχάστηκα πάνω στο πώς θα αποκτούσαν ζωή. Έδωσα προσοχή στο πώς από το ένα μέρος πηγαίνει στο άλλο αυτή η πράξη. Όσο πιο πολύ δούλευα με την ακινησία, συνειδητοποίησα ότι δεν υπάρχει, γιατί υπάρχει η αναπνοή. Η αναπνοή είναι ο πρώτος και ο τελευταίος χορός. Μέσα στην ακινησία βρήκα τη μαγεία του πράγματος, μια κίνηση που είναι φυσική και χημική αντίδραση, κάτι που απλώς συμβαίνει και το κοινό μπορεί να το παρατηρήσει, το τρέμουλο των μυών, τα δάκρυα στα μάτια, που δημιουργούν κάτι πιο ανθρώπινο». 

Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Maria Hassabi, Untitled, 2024, giclee fine art archival print on Hahnemuehle fibre paper, ed of 5 +2AP, 64 x 43 cm.. Gredits: © the artist, Courtesy The Breeder, Athens. Φωτ.: Athanasios Gatos
Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Maria Hassabi, In Gold, 2024. gold leaf on wood, 135 x 90 cm. Gredits: © the artist, Courtesy The Breeder, Athens. Φωτ.: Athanasios Gatos
Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Gredits: © the artist, Courtesy The Breeder, Athens. Φωτ.: Athanasios Gatos
Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Maria Hassabi, In Humming Gold, 2024, gold leaf on wood, 135 x 200 cm.. Gredits: © the artist, Courtesy The Breeder, Athens. Φωτ.: Athanasios Gatos
Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Maria Hassabi, Still Standing, 2024, giclee fine art archival print on Hahnemuehle fibre paper, 135 x 90 cm., 78.74 x 53.15 in. Gredits: © the artist, Courtesy The Breeder, Athens. Φωτ.: Athanasios Gatos
Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Gredits: © the artist, Courtesy The Breeder, Athens. Φωτ.: Athanasios Gatos
Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter
Maria Hassabi Mirrors, 2024 Acrylic gold mirrors with 9 photographs mounted on aluminum panel, wood, ed of 3 400 x 600 x 5 cm. Gredits: © the artist, Courtesy The Breeder, Athens. Φωτ.: Athanasios Gatos
Η ακινησία, ο εαυτός και η παραμόρφωση μέσα στον χρυσό κόσμο της Μαρίας Χασάπη Facebook Twitter

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H «αντάρτικη δυναμική» της Μαρίας Χασάπη

Θέατρο / H «αντάρτικη δυναμική» της Μαρίας Χασάπη

Με την παράστασή της «Staged?» στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, η Μαρία Χασάπη διερευνά τις μέχρι τώρα αχαρτογράφητες συνθήκες που μπορεί να παράγονται κατά τη διάρκεια της επί σκηνής παρουσίας ενός χορευτικού κουαρτέτου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ