Μια κίτρινη κορδέλα οδηγεί στη νέα open air έκθεση της Έφης Σπύρου στη Σκουφά

Μια κίτρινη κορδέλα οδηγεί στη νέα open air έκθεση της Έφης Σπύρου στη Σκουφά Facebook Twitter
Η Έφη Σπύρου στην έκθεση «ΜΥ FINEST FABULOUS AND AMAZING MATH BOOK» σχολιάζει με μία δόση αυτοσαρκασμού και ποιητικού στοχασμού τη σχέση της τέχνης, της αγοράς και του θεάματος.
0



ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑΣ κυκλοφόρησαν εικόνες από γνωστά σημεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Κύπρου, όπου μια κίτρινη ταινία με την επιγραφή «ART SCENE CRIME SOON» παράφραζε τη γνωστή κορδέλα που τοποθετείται για τον αποκλεισμό των χώρων όπου έχει λάβει χώρα κάποιο έγκλημα.

Περισσότερες πληροφορίες για τον «αυτουργό» του «εγκλήματος» δεν είχαμε μέχρι σήμερα, που το νεοκλασικό κτίριο στη συμβολή των οδών Σκουφά και Πινδάρου στο Κολωνάκι ετοιμάζεται να φιλοξενήσει μια νέα, open air εικαστική έκθεση, η οποία περιλαμβάνει μια in situ φωτογραφική εγκατάσταση και ένα ηχητικό μήνυμα που θα ακούγεται από το εσωτερικό του κτιρίου, του οποίου η πόρτα θα παραμείνει κλειστή σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης. Η Έφη Σπύρου στην έκθεση «ΜΥ FINEST FABULOUS AND AMAZING MATH BOOK» σχολιάζει με μία δόση αυτοσαρκασμού και ποιητικού στοχασμού τη σχέση της τέχνης, της αγοράς και του θεάματος. 

Μιλώντας μας την ημέρα του στησίματος της εγκατάστασης, η Κύπρια καλλιτέχνις εξηγεί τι συνδέει τις δύο δράσεις, επιχειρεί έναν ενδιαφέροντα παραλληλισμό ανάμεσα στον κόσμο της μόδας (στον οποίο είχε επιτυχημένη θητεία, έχοντας αναδειχθεί Σταρ Κύπρος το 1995 και συνεργαστεί επί σειρά ετών με διεθνείς οίκους) και αυτόν της σύγχρονης τέχνης, στον οποίο αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά, έπειτα από τις σπουδές της στην ΑΣΚΤ, ενώ σχολιάζει και μια διαπίστωση που εξέφρασε πρόσφατα και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ορέστης Ανδρεαδάκης (το Ολύμπιον, το «σπίτι» του φεστιβάλ, όπως θα δείτε στις εικόνες, είναι ένα από τα σημεία στα οποία «παρενέβη» η Έφη με την κίτρινη ταινία), ότι δηλαδή το επόμενο διάστημα, δεδομένων των νέων συνθηκών, θα δούμε μια επιστροφή της τέχνης από τον ιδιωτικό στον δημόσιο χώρο, στον οποίο η τέχνη ανήκε από την απαρχή του ανθρώπου (τοιχογραφίες σε σπήλαια, αγάλματα) μέχρι τον Μεσαίωνα, όταν και «κλείστηκε» σε ιδιωτικούς χώρους και μουσεία.

Ο κόσμος της μόδας είναι στιγμιαία λαμπερός, σαν πυγολαμπίδα, με πολλά σκοτεινά κενά ανάμεσα. Η τέχνη έχει μια μαύρο-κίτρινη διάσταση, είναι ένα «φωτοπαίγνιον» που επίσης γεννιέται από τη σκιά. Οπότε βρίσκω ότι συνδιαλέγονται άμεσα και οι διαφορές τους είναι ελάχιστες.

— Ποια ανάγκη σε οδήγησε να εμπνευστείς και να σχεδιάσεις τη δράση «ART SCENE CRIME SOON» κατά τη διάρκεια της καραντίνας; Ποιες δυσκολίες αντιμετώπισες στην υλοποίησή της;

Η ιδέα της δράσης γεννήθηκε με την αναβολή της ατομικής μου έκθεσης εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων του Covid-19. Μόλις μία εβδομάδα πριν από τα εγκαίνια αναγκάστηκα να παγώσω την παραγωγή του έργου μου, εφόσον όλοι οι συνεργάτες είχαν κάνει παύση εργασιών. Όσο περνούσαν οι μέρες, παρακολουθώντας τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και την περιθωριοποίηση καλλιτεχνών, χώρων τέχνης και πολιτισμού, ένιωσα την ανάγκη να ανοίξω έναν διάλογο με το κοινό και τους καλλιτέχνες, με ένα ποιητικό δρώμενο στην πόλη.

Άρχισα τον σχεδιασμό των ταινιών συσκευασίας «ART SCENE CRIME SOON» και δρομολόγησα την εκτύπωσή τους σε συνεργασία με μία εταιρεία στην Ιταλία. Κάποιες εβδομάδες μετά τις είχα στα χέρια μου και οργάνωσα την πρώτη δράση «έγκλημα» με τον Παύλο Μαυρικίδη, φίλο και κινηματογραφιστή. Ξεκινήσαμε αργά το βράδυ του Σαββάτου 25 Απριλίου και με ανεβασμένη την αδρεναλίνη –η αστυνόμευση ήταν υπερβολικά πιεστική με πολλούς ελέγχους– έγινε η πρώτη κάλυψη, ντύσιμο των εισόδων ή ολόκληρων κτιρίων που έχουν σχέση με τον πολιτισμό, στο κέντρο της Αθήνας: Μουσείο Μπενάκη, Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Kalfayan Gallery, CAN Gallery, Zoumboulakis Galleries, Cine Paris κ.ά. Οι δράσεις συνεχίστηκαν εντός της πόλης, σε αρχαιολογικούς χώρους όπως το Ηρώδειο, το Επτάθρονον, το μνημείο Φιλοπάππου, σε άλλους εμβληματικούς χώρους, όπως το Παλαιό Χρηματιστήριο Αθηνών, αλλά και εκτός πόλης-συνόρων, στη Θεσσαλονίκη και στην Κύπρο.

Η δράση αναπτύσσεται μέσα από δύο άξονες: το μήνυμα και την εγκατάσταση. Το μήνυμα «ARΤ SCENE CRIME SOON», προερχόμενο από τη στρέβλωση του «crime scene do not cross», μετατρέπει μια ταινία απαγόρευσης σε ένα όριο που ενθαρρύνει. Εκφράζει ένα σαρκαστικό σχόλιο για ένα «έγκλημα» που δεν έγινε αλλά που θα γίνει, δίνοντας μια υπόσχεση. Η τοποθέτηση των ταινιών γίνεται κυρίως περιμετρικά των κτιρίων εμφανίζοντας αυτό το λεπτό φιλμ ως το όριο που προτείνεται να εγγραφεί το κάθε νέο έργο τέχνης.

  

Μια κίτρινη κορδέλα οδηγεί στη νέα open air έκθεση της Έφης Σπύρου στη Σκουφά Facebook Twitter
Μουσείο Μπενάκη

— Με ποιον τρόπο συνδέεται η δράση με την ατομική σου έκθεση «MY FINEST FABULOUS AND AMAZING MATH BOOK»;

Η δράση «ART SCENE CRIME SOON» εγκαινιάζεται στο περίβλημα του νεοκλασικού κτιρίου στη γωνία Σκουφά και Πινδάρου και ενώ αναπτύσσεται εντός και εκτός πόλης, εντός και εκτός συνόρων, τελικά καταλήγει στο ίδιο κτίριο. Και οι δύο δράσεις εμφανίζουν ένα λεπτό φιλμ όπου γεννιέται το έργο-μήνυμα. Στην περίπτωση του «ART SCENE CRIME SOON» η ταινία προαναγγέλλει τη γέννηση ενός νέου «εγκλήματος» έργου, ενώ ταυτόχρονα είναι η ίδια ένα έργο αυτόνομο που αναδιπλώνεται και εξελίσσεται έξω από τις παραδοσιακές σχέσεις θεατή-έργου-καλλιτέχνη. Αντίστοιχα το «MY FINEST FABULOUS AND AMAZING MATH BOOK» είναι μια εγκατάσταση κυρίως από εικόνες-φιλμ τοποθετημένες στις βιτρίνες του κτιρίου, όπου το έργο γεννάει διαδράσεις, σε μια ελικοειδή πορεία, ανάμεσα στον θεατή-το έργο-τον καλλιτέχνη-το μοντέλο-το έργο-τον θεατή...

— Περίγραψέ μου με συντομία τι θα δούμε στην Πινδάρου και πόσο διαφορετική είναι αυτή η έκθεση από εκείνη που είχες σχεδιάσει αρχικά, πριν από την πανδημία.

Η εγκατάσταση «MY FINEST FABULOUS AND AMAZING MATH BOOK» αποτελείται από εφτά μεγάλες εκτυπώσεις οι οποίες τοποθετούνται στις βιτρίνες του κτιρίου και ένα ηχητικό ποίημα το οποίο θα ακούγεται από το εσωτερικό του. Στις τρεις βιτρίνες της Σκουφά τοποθετούνται δύο φωτο-περφόρμανς και ένα υφαντό πλεγμένο από μεζούρες-μανιφέστο, στην πόρτα βρίσκονται δύο εκτυπώσεις με κοντινά πλάνα χεριών που απεικονίζουν αριθμούς στη νοηματική γλώσσα των auction houses. Στις βιτρίνες της Πινδάρου τοποθετούνται δύο επιπλέον υφαντά-μανιφέστο, με φράσεις εμπνευσμένες από τη γλώσσα που χρησιμοποιείται σε άρθρα και διαφημίσεις περί τέχνης και art investments, διαλέξεις art marketers και σε παλιά μανιφέστο καλλιτεχνών, πάντα με έναν αέρα αυτοσαρκασμού (επηρεασμένη και από τη μόδα, στην οποία υπήρξα για πολλά χρόνια).

Αυτή η εγκατάσταση διαφέρει από αυτήν που σχεδίασα αρχικά στο ότι δεν υπάρχει πρόσβαση στο εσωτερικό του κτιρίου. Αυτό, βέβαια, στη διάρκεια του αυτοπεριορισμού λειτούργησε θετικά για το έργο, απαλλάσσοντάς το από περιττά στοιχεία και δίνοντάς του έναν πιο παιγνιώδη και αεικίνητο χαρακτήρα.

Μια κίτρινη κορδέλα οδηγεί στη νέα open air έκθεση της Έφης Σπύρου στη Σκουφά Facebook Twitter
Από το στήσιμο της εγκατάστασης στην Πινδάρου. Φωτο: Αναστασία Παπαδάκη

— Επί της ουσίας πρόκειται για μια open air εικαστική έκθεση, ενώ είναι σίγουρο ότι το προσεχές διάστημα θα ακολουθήσουν κι άλλες, δεδομένων των συνθηκών και της ανάγκης εκμετάλλευσης του δημόσιου χώρου. Πώς βλέπεις εσύ αυτήν τη μετακίνηση από το ιδιωτικό στο δημόσιο και πώς σκοπεύεις να την ενσωματώσεις στην τέχνη σου;

Αυτό που είναι αναγκαίο είναι να επαναπροσδιορίσουμε την ίδια τη φύση του έργου τέχνης – είτε δημόσιου είτε ιδιωτικού. Η εγκατάστασή μου σε έναν ανοιχτό χώρο έγινε συνειδητά και πριν από τα περιοριστικά μέτρα για να αναδείξω και να επιδείξω αυτή την πολύ λεπτή γραμμή, αυτό τον λεπτό, σχεδόν ανεπαίσθητο χώρο όπου γεννιέται το έργο τέχνης.

— Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να μεταπηδήσεις από τον λαμπερό, αλλά συχνά εφήμερο, κόσμο της μόδας στην εσωτερικότητα και το άχρονο της τέχνης; Υπάρχουν συνδετικοί κρίκοι ανάμεσα στους δύο χώρους;

Ο κόσμος της μόδας είναι στιγμιαία λαμπερός, σαν πυγολαμπίδα, με πολλά σκοτεινά κενά ανάμεσα. Η τέχνη έχει μια μαύρο-κίτρινη διάσταση, είναι ένα «φωτοπαίγνιον» που επίσης γεννιέται από τη σκιά. Οπότε βρίσκω ότι συνδιαλέγονται άμεσα και οι διαφορές τους είναι ελάχιστες. Η πραγματική δημιουργία, όταν βρίσκεται σε διάλογο με την ουσία των πραγμάτων, είναι σε όλους τους τομείς ίδια. Σε τι διαφέρει ο Alexander McQueen από τον Edgar Alla Poe, τον Hitchcock και τον Anselm Kiefer;

Μια κίτρινη κορδέλα οδηγεί στη νέα open air έκθεση της Έφης Σπύρου στη Σκουφά Facebook Twitter
Ηρώδειο
Μια κίτρινη κορδέλα οδηγεί στη νέα open air έκθεση της Έφης Σπύρου στη Σκουφά Facebook Twitter
Ολύμπιον
Μια κίτρινη κορδέλα οδηγεί στη νέα open air έκθεση της Έφης Σπύρου στη Σκουφά Facebook Twitter
Από το στήσιμο της εγκατάστασης στην Πινδάρου. Φωτο: Χρήστος Φουσέκης
Μια κίτρινη κορδέλα οδηγεί στη νέα open air έκθεση της Έφης Σπύρου στη Σκουφά Facebook Twitter
Από το στήσιμο της εγκατάστασης στην Πινδάρου. Φωτο: Χρήστος Φουσέκης

Έφη Σπύρου - MY FINEST FABULOUS AND AMAZING MATH BOOK

Σκουφά και Πινδάρου, Κολωνάκι

12 Ιουνίου-12 Ιουλίου 2020

Φωτογραφία-editing: Μαρία Σιόρμπα

Make up-hair: Γιάννης Σίσκος

Ήχος-video editing: Μάνος Γεωργακόπουλος

Video camera: Αναστασία Παπαδάκη

Φωτογραφίες εγκατάστασης: Χρήστος Φουσέκης

Ευγενική υποστήριξη: Γιάννης Περρωτής, Ορέστης Ανδρεαδάκης

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Σχεδόν τελείωσα τα έργα για όλες τις εκθέσεις μου μέχρι το 2300»: Ο Στέφανος Ρόκος ζωγράφισε το lockdown

Εικαστικά / «Σχεδόν τελείωσα τα έργα για όλες τις εκθέσεις μου μέχρι το 2300»: Ο Στέφανος Ρόκος ζωγράφισε το lockdown

Ο ζωγράφος που είχε συνεργαστεί με τον Nick Cave στο πρότζεκτ «No more shall we part» συμμετέχει τώρα στην ομαδική έκθεση «Επιβεβαιώνοντας τη ζωή» της γκαλερί Ζουμπουλάκη, με έργα από την καραντίνα.
ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΣΤΑΜΟΥ
Τα μουσεία της Αθήνας ανοίγουν ξανά

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα μουσεία της Αθήνας ανοίγουν ξανά

Οι επιμελητές και οι υπεύθυνοι εννέα μεγάλων μουσείων της πόλης, που ανοίγουν ξανά από τη Δευτέρα 15/6, επιλέγουν ένα εμβληματικό έκθεμα από τις μόνιμες συλλογές τους, που αξίζει να ανακαλύψουμε εκ νέου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ένας Ένας» στο σύμπαν των μικρών αφηγήσεων του Απόστολου Γεωργίου

Εικαστικά / «Ένας Ένας» στο σύμπαν των μικρών αφηγήσεων του Απόστολου Γεωργίου

Στα νέα έργα του Απόστολου Γεωργίου, μέσα από μερικές απλές και σύντομες «μυθολογίες» της καθημερινής ζωής, ξεπηδά η βαθύτερη υπαρξιακή αναταραχή που μας προξενεί η ευάλωτη οντότητά μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ