Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Η ΥΒΡΙΣ ΤΙΜΩΡΕΙΤΑΙ ΚΥΡΙΑ ΜΟΥ: “Ode on the Death of a Favourite Cat Drowned in a Tub of Goldfishes. Το έργο που αποδίδεται στον Martin Ferdinand Quadal δημοπρατήθηκε στις 27 Απριλίου στο Λονδίνο από τον οίκο Bonhams.

Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα

0

Μια γάτα που έπεσε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα το 1747 και πνίγηκε ενέπνευσε μια απίθανη σειρά έργων τέχνης τον 18ο αιώνα. Η Selima όπως ονομάζονταν το άτυχο αιλουροειδές ήταν η συντροφιά του ιστορικού τέχνης και συγγραφέα Horace Walpole, και όπως κάθε σωστός εκκεντρικός αριστοκράτης της εποχής του θα έκανε, ζήτησε από τον φίλο του και ποιητή Thomas Gray να αποτίσει φόρο τιμής στη γάτα με τους στίχους του. Ο Gray δεν έγραψε απλώς έναν επιτάφιο αλλά μία ολόκληρη περιπαικτική ελεγεία, την "Ωδή για τον Θάνατο μιας Γάτας που Πνίγηκε στη Γυάλα με τα Χρυσόψαρα".

Ο Walpole δεν φάνηκε να ενοχλήθηκε από το σατυρικό ύφος των στίχων και χάραξε την πρώτη στροφή της ελεγείας στη βάση της μοιραίας γυάλας (που ακόμα και σήμερα εκτίθεται στο Strawberry Hill House στο Λονδίνο). Ο ρόλος όμως της Selima σαν μετά θάνατον μούσας δεν σταμάτησε εκεί. Τη σκηνή, με μικρές αλλαγές και προσθήκες ζωγράφισε ο Stephen Elmer, ενώ πριν λίγο καιρό στο Old Master Paintings που πραγματοποιήθηκε από τον οίκο Bonhams στο Λονδίνο, δημοπρατήθηκε ένα έργο που αποδίδεται στον Αυστριακό καλλιτέχνη Martin Ferdinand Quadal το οποίο ομοίως απεικονίζει τη γάτα στις τελευταίες στιγμές της πάνω από ένα ημιδιαφανές δοχείο.

Οι ελεγείες για γάτες ήταν πάντως εξαιρετικά δημοφιλείς στην εποχή του Διαφωτισμού και μάλλον το ποίημα του Gray έδωσε τη ώθηση γι΄αυτό (ο Gray δημοσίευσε μόνο 14 έργα στη ζωή του αλλά ο επικήδειος λόγος της γάτας που δημοσίευσε ανώνυμα το 1748 ήταν η μεγάλη επιτυχία του). Το 1797 ο William Blake ανέλαβε να απεικονίσει τα ποιήματα του Gray, μεταξύ αυτών και το "Ωδή στο Θάνατο μιας Γάτας που Πνίγηκε στη Γυάλα με τα Χρυσόψαρα". Όπως ακριβώς έκανε ο Gray, έτσι και ο Blake φαντάστηκε τη γάτα σαν μια καταδικασμένη θεά της οποίας η αναζήτησή για κορεσμό της πείνας της είναι ένα συνειδητό μάθημα για οποιονδήποτε επιχειρεί να αγγίξει τις επιθυμίες που τον υπερβαίνουν. 

Ο Gray δεν έγραψε απλώς έναν επιτάφιο αλλά μία ολόκληρη περιπαικτική ελεγεία, την "Ωδή για τον Θάνατο μιας Γάτας που Πνίγηκε στη Γυάλα με τα Χρυσόψαρα".

Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Το εικονογραφημένο από τον William Blake εξώφυλλο του βιβλίου The Poems of Thomas Gray (1797-98). Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ψαραντώνης της Εφταλούς: O άνθρωπος που έσκαβε τη θάλασσα

Μορφές / Ψαραντώνης της Εφταλούς: O άνθρωπος που έσκαβε τη θάλασσα

Μια μαρτυρία του Κώστα Γκοτζαμάνη στο LIFO.gr για τον μυθιστορηματικό Ψαραντώνη της Εφταλούς- τον οποίο είχε συναντήσει ως αγροτικός γιατρός στο καλύβι του με έναν εξημερωμένο γλάρο και γάτες που κολυμπούσαν να τον προϋπαντήσουν όταν γύριζε απ΄ το ψάρεμα.
ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΓΚΟΤΖΑΜΑΝΗ*

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά την καταστροφή των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ