Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Sushi 1 ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 150 x 100 cm
0

Με τον τίτλο «All those little things» παρουσιάζεται η δεύτερη ατομική έκθεση της διεθνούς φήμης καλλιτέχνιδας Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan, σηματοδοτώντας την πρώτη παρουσίαση έργων από τη νέα σειρά των «memory-carpets» («χαλιά μνήμης»), «The texture of identity». Απόγονoς Αρμένιων μεταναστών στην Αργεντινή, γεννήθηκε το 1967 στο Μπουένος Άιρες και από το 1988 ζει στο Βερολίνο.

«Το γεγονός ότι πέρασα τα πρώτα παιδικά μου χρόνια σε ένα σπίτι όπου ζούσε και η γιαγιά μου με επηρέασε βαθιά. Φυσικά, τρώγαμε αρμένικο φαγητό και οι τελετές που παρακολουθούσα ως παιδί –γάμοι, βαπτίσεις και κηδείες– γίνονταν όλες σύμφωνα με τις αρμένικες παραδόσεις. Πήγα και σε αρμενικό σχολείο, δηλαδή είχα διπλή εκπαίδευση. Στο σπίτι άκουγα την αρμένικη γλώσσα, αν και μιλούσαμε κυρίως ισπανικά. Η γιαγιά μου συχνά ανακάτευε αρμένικες και τουρκικές λέξεις.

Παρόλο που ήμουν ένα κορίτσι από την Αργεντινή, όπως όλα τα άλλα, αυτό το πολιτιστικό στοιχείο διαμόρφωσε σημαντικά τις καλλιτεχνικές μου αναζητήσεις. Τα πρώτα δέκα χρόνια της ζωής μου ζούσαμε στα περίχωρα του Μπουένος Άιρες, σε ένα μέρος που λέγεται Claypole. Σε εκείνη την περιοχή υπήρχαν μόνο δύο άλλες αρμένικες οικογένειες. Ο ηθικός κώδικας της οικογένειάς μου επηρέασε έντονα τις αλληλεπιδράσεις και τις αξίες μας, διαμορφώνοντας τις πρώτες μου εμπειρίες», λέει στη LiFO.

«Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη η ιστορία παραβλέπει, με τις καθημερινές πτυχές της ζωής, τα πράγματα που συνδέουν τους ανθρώπους, να ξεχνιούνται».

Τα έργα της προσφέρουν μια απτική, ισχυρή συγχώνευση παρελθόντος και παρόντος, όπου φωτογραφίες και θραύσματα μνήμης υφαίνονται σχολαστικά σε σύγχρονες φόρμες.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Beirut 2 ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 140 x 60 cm

«Δεν θα έλεγα ότι αποφάσισα συνειδητά να βάλω τη μνήμη στο επίκεντρο της πρακτικής μου. Εξελίχθηκε σταδιακά, από την περιέργειά μου για το παρελθόν των προγόνων μου. Ως επιζώντες της γενοκτονίας, δεν μοιράστηκαν πολύ τις εμπειρίες τους. Ο εκτοπισμός και ο ξεριζωμός που υπέμειναν –και το γεγονός ότι ήταν απλώς ευγνώμονες που ζούσαν– διαμόρφωσαν βαθιά την προσωπικότητά τους και αυτό επηρέασε τον τρόπο που μεγαλώσαμε.

Στην αρχή είχα περιέργεια για πράγματα που δεν ήξερα, στη συνέχεια ανακάλυψα μικρές ενδείξεις και άρχισαν να εμφανίζονται αφηγήσεις που μέσα από τη λύπη και την ανθεκτικότητα μού έδωσαν πολύτιμα μαθήματα. Αυτές οι αναμνήσεις έχουν γίνει μέρος των «εργαλείων» που χρησιμοποιώ για να πλοηγηθώ στη ζωή και να φανταστώ ένα καλύτερο μέλλον. Είναι αναπόσπαστο μέρος τόσο της προσωπικής μου ταυτότητας όσο και της καλλιτεχνικής μου πρακτικής», λέει.

Μέσα από κολάζ, φιλμ, γλυπτική και εμβυθιστικές εγκαταστάσεις δημιουργούνται χώροι για προβληματισμό και κριτική ενασχόληση, προσκαλώντας τους θεατές να εξετάσουν και να αναμετρηθούν με περίπλοκες πολιτιστικές αφηγήσεις.

«Το δικό μου έργο τέχνης είναι υβριδικό. Δουλεύω με ποικιλία υλικών. Στη σειρά μου “The texture of identity” τρία βασικά στοιχεία συνδυάζονται: φωτογραφία, πλαστικό και μαλλί. Η φωτογραφία είναι πλαστικοποιημένη, συμβολίζοντας τη διατήρηση. Το μαλλί, από την άλλη, είναι ένα ευαίσθητο και ευέλικτο υλικό που φέρει βαθιά μεταφορικά νοήματα. Έχει επίσης ιδιαίτερη σημασία για μένα, καθώς έμαθα τις απλές βελονιές με βελονάκι που χρησιμοποιώ σήμερα από τη γιαγιά μου, την Aghavni – το όνομά της σημαίνει «περιστέρι» στα αρμενικά.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
H Silvina der Meguerditchian.
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Η Silvina Der Meguerditchian πιστεύει ότι οι άνθρωποι αναζητούν συνδέσεις όταν ασχολούνται με έργα τέχνης και η τέχνη έχει τη δύναμη να μας μεταφέρει σε άγνωστα μέρη που μερικές φορές προκαλούν ακόμα και δυσφορία.

Μεγάλωσα περιτριγυρισμένη από φωτογραφίες. Ο παππούς μου από την πλευρά της μητέρας μου, που έμαθε την τέχνη του στο Χαλέπι της Συρίας, είχε ένα φωτογραφείο στην Αργεντινή που ονομαζόταν Foto Luis. Στο σπίτι μας, αντί για πίνακες, είχαμε τις φωτογραφίες του να κοσμούν τους τοίχους. Αυτή η πρώιμη έκθεση επηρέασε αναμφίβολα την καλλιτεχνική μου οπτική», εξηγεί ξεναγώντας μας στα έργα της.

Στα νέα της έργα δεν ενσωματώνει αρχειακές φωτογραφίες αλλά φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια σε πόλεις που επισκέφτηκε τα τελευταία είκοσι χρόνια, σε πόλεις που φέρουν έντονα τα σημάδια κοινωνικο-πολιτικών αναταραχών ή πολεμικών συγκρούσεων, όπως το Χαλέπι το 2006, το Στεπανακέρτ (Ναγκόρνο Καραμπάχ) και το Σουσί (Ναγκόρνο Καραμπάχ) το 2008, το Ντιγιάρμπακιρ (Τουρκία) το 2014 και η Βηρυτός (Λίβανος) το 2018.

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει, με τις καθημερινές πτυχές της ζωής, τα πράγματα που συνδέουν τους ανθρώπους, να ξεχνιούνται. Ενδιαφέρομαι βαθιά γι’ αυτά τα μικρά πράγματα επειδή κάνουν τις ατομικές εμπειρίες καθολικές και σχετικές. Δυστυχώς, πολλά από αυτά τα μικρά, σημαντικά στοιχεία έχουν χαθεί από τα μέρη που έχω επισκεφτεί – τόπους καταστροφής και μεταμόρφωσης. Στόχος της δουλειάς μου είναι να τα αποκαλύψει και να τα αναδείξει», λέει.

Τα επιτοίχια έργα της σειράς «The Texture of Identity» αποτίνουν φόρο τιμής στη μακροχρόνια και αδιάλειπτη μνήμη της καθημερινής ζωής σε αυτές τις πόλεις ως μνημεία που συγκεράζουν το πρόσκαιρο με το διαχρονικό σε ένα ευλαβικό αφιέρωμα. Η Silvina Der Meguerditchian πιστεύει ότι οι άνθρωποι αναζητούν συνδέσεις όταν ασχολούνται με έργα τέχνης και η τέχνη έχει τη δύναμη να μας μεταφέρει σε άγνωστα μέρη που μερικές φορές προκαλούν ακόμα και δυσφορία. Το μαλλί μπορεί να θυμίζει αυτά που έπλεκε η γιαγιά σου, ένα χρώμα ή ένα αλφάβητο χρησιμεύει ως πύλη και σπάει το αρχικό φράγμα της μη εξοικείωσης, ενθαρρύνοντας την εξερεύνηση.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Stepanagerd ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 180 x 85 cm

«Μόλις σπάσει αυτός ο πάγος του αγνώστου, οι άνθρωποι αισθάνονται πιο σίγουροι και πρόθυμοι να βουτήξουν στο έργο τέχνης. Τότε είναι που η δουλειά μπορεί να τους οδηγήσει σε πραγματικά άγνωστα μέρη, χώρους όπου μπορούν να μάθουν, να αναπτυχθούν και να βγουν από τη ζώνη άνεσής τους. Για μένα, αυτό το ταξίδι στο άγνωστο είναι η πιο ανταποδοτική πτυχή τόσο της τέχνης όσο και της ζωής», λέει.

Η Silvina Der Meguerditchian από το 2010 είναι καλλιτεχνική διευθύντρια του Houshamadyan, ενός πρότζεκτ που έχει ως στόχο την έρευνα και αποτύπωση της Αρμενικής παρουσίας στην Οθωμανική επικράτεια. Το έργο της έχει βραβευθεί από: Falkenrot Prize 2021/2, Berlin Senate work grant (2022), European Cultural Foundation (ECF), Soros Foundation, Heinrich Böll Foundation, the Goethe Institut, the Tufenkian Foundation, the City of Berlin, the German Foreign Ministry, the Anadolu Kültür Foundation and the Gulbenkian Foundation.

Από το 2014 συνεργάζεται με την ομάδα "Women mobilizing memory," που απαρτίζεται από καλλιτέχνες, συγγραφείς, ακτιβιστές́ και θεωρητικούς της μνήμης οι οποίοι δραστηριοποιούνται διεθνώς. Το 2025 το έργο της θα παρουσιαστεί σε ατομική έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα στο Kunstraum Kreuzberg στο Βερολίνο.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Aleppo 1 ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 230 x 110 cm

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «All those little things» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ