Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Sushi 1 ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 150 x 100 cm
0

Με τον τίτλο «All those little things» παρουσιάζεται η δεύτερη ατομική έκθεση της διεθνούς φήμης καλλιτέχνιδας Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan, σηματοδοτώντας την πρώτη παρουσίαση έργων από τη νέα σειρά των «memory-carpets» («χαλιά μνήμης»), «The texture of identity». Απόγονoς Αρμένιων μεταναστών στην Αργεντινή, γεννήθηκε το 1967 στο Μπουένος Άιρες και από το 1988 ζει στο Βερολίνο.

«Το γεγονός ότι πέρασα τα πρώτα παιδικά μου χρόνια σε ένα σπίτι όπου ζούσε και η γιαγιά μου με επηρέασε βαθιά. Φυσικά, τρώγαμε αρμένικο φαγητό και οι τελετές που παρακολουθούσα ως παιδί –γάμοι, βαπτίσεις και κηδείες– γίνονταν όλες σύμφωνα με τις αρμένικες παραδόσεις. Πήγα και σε αρμενικό σχολείο, δηλαδή είχα διπλή εκπαίδευση. Στο σπίτι άκουγα την αρμένικη γλώσσα, αν και μιλούσαμε κυρίως ισπανικά. Η γιαγιά μου συχνά ανακάτευε αρμένικες και τουρκικές λέξεις.

Παρόλο που ήμουν ένα κορίτσι από την Αργεντινή, όπως όλα τα άλλα, αυτό το πολιτιστικό στοιχείο διαμόρφωσε σημαντικά τις καλλιτεχνικές μου αναζητήσεις. Τα πρώτα δέκα χρόνια της ζωής μου ζούσαμε στα περίχωρα του Μπουένος Άιρες, σε ένα μέρος που λέγεται Claypole. Σε εκείνη την περιοχή υπήρχαν μόνο δύο άλλες αρμένικες οικογένειες. Ο ηθικός κώδικας της οικογένειάς μου επηρέασε έντονα τις αλληλεπιδράσεις και τις αξίες μας, διαμορφώνοντας τις πρώτες μου εμπειρίες», λέει στη LiFO.

«Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη η ιστορία παραβλέπει, με τις καθημερινές πτυχές της ζωής, τα πράγματα που συνδέουν τους ανθρώπους, να ξεχνιούνται».

Τα έργα της προσφέρουν μια απτική, ισχυρή συγχώνευση παρελθόντος και παρόντος, όπου φωτογραφίες και θραύσματα μνήμης υφαίνονται σχολαστικά σε σύγχρονες φόρμες.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Beirut 2 ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 140 x 60 cm

«Δεν θα έλεγα ότι αποφάσισα συνειδητά να βάλω τη μνήμη στο επίκεντρο της πρακτικής μου. Εξελίχθηκε σταδιακά, από την περιέργειά μου για το παρελθόν των προγόνων μου. Ως επιζώντες της γενοκτονίας, δεν μοιράστηκαν πολύ τις εμπειρίες τους. Ο εκτοπισμός και ο ξεριζωμός που υπέμειναν –και το γεγονός ότι ήταν απλώς ευγνώμονες που ζούσαν– διαμόρφωσαν βαθιά την προσωπικότητά τους και αυτό επηρέασε τον τρόπο που μεγαλώσαμε.

Στην αρχή είχα περιέργεια για πράγματα που δεν ήξερα, στη συνέχεια ανακάλυψα μικρές ενδείξεις και άρχισαν να εμφανίζονται αφηγήσεις που μέσα από τη λύπη και την ανθεκτικότητα μού έδωσαν πολύτιμα μαθήματα. Αυτές οι αναμνήσεις έχουν γίνει μέρος των «εργαλείων» που χρησιμοποιώ για να πλοηγηθώ στη ζωή και να φανταστώ ένα καλύτερο μέλλον. Είναι αναπόσπαστο μέρος τόσο της προσωπικής μου ταυτότητας όσο και της καλλιτεχνικής μου πρακτικής», λέει.

Μέσα από κολάζ, φιλμ, γλυπτική και εμβυθιστικές εγκαταστάσεις δημιουργούνται χώροι για προβληματισμό και κριτική ενασχόληση, προσκαλώντας τους θεατές να εξετάσουν και να αναμετρηθούν με περίπλοκες πολιτιστικές αφηγήσεις.

«Το δικό μου έργο τέχνης είναι υβριδικό. Δουλεύω με ποικιλία υλικών. Στη σειρά μου “The texture of identity” τρία βασικά στοιχεία συνδυάζονται: φωτογραφία, πλαστικό και μαλλί. Η φωτογραφία είναι πλαστικοποιημένη, συμβολίζοντας τη διατήρηση. Το μαλλί, από την άλλη, είναι ένα ευαίσθητο και ευέλικτο υλικό που φέρει βαθιά μεταφορικά νοήματα. Έχει επίσης ιδιαίτερη σημασία για μένα, καθώς έμαθα τις απλές βελονιές με βελονάκι που χρησιμοποιώ σήμερα από τη γιαγιά μου, την Aghavni – το όνομά της σημαίνει «περιστέρι» στα αρμενικά.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
H Silvina der Meguerditchian.
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Η Silvina Der Meguerditchian πιστεύει ότι οι άνθρωποι αναζητούν συνδέσεις όταν ασχολούνται με έργα τέχνης και η τέχνη έχει τη δύναμη να μας μεταφέρει σε άγνωστα μέρη που μερικές φορές προκαλούν ακόμα και δυσφορία.

Μεγάλωσα περιτριγυρισμένη από φωτογραφίες. Ο παππούς μου από την πλευρά της μητέρας μου, που έμαθε την τέχνη του στο Χαλέπι της Συρίας, είχε ένα φωτογραφείο στην Αργεντινή που ονομαζόταν Foto Luis. Στο σπίτι μας, αντί για πίνακες, είχαμε τις φωτογραφίες του να κοσμούν τους τοίχους. Αυτή η πρώιμη έκθεση επηρέασε αναμφίβολα την καλλιτεχνική μου οπτική», εξηγεί ξεναγώντας μας στα έργα της.

Στα νέα της έργα δεν ενσωματώνει αρχειακές φωτογραφίες αλλά φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια σε πόλεις που επισκέφτηκε τα τελευταία είκοσι χρόνια, σε πόλεις που φέρουν έντονα τα σημάδια κοινωνικο-πολιτικών αναταραχών ή πολεμικών συγκρούσεων, όπως το Χαλέπι το 2006, το Στεπανακέρτ (Ναγκόρνο Καραμπάχ) και το Σουσί (Ναγκόρνο Καραμπάχ) το 2008, το Ντιγιάρμπακιρ (Τουρκία) το 2014 και η Βηρυτός (Λίβανος) το 2018.

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει, με τις καθημερινές πτυχές της ζωής, τα πράγματα που συνδέουν τους ανθρώπους, να ξεχνιούνται. Ενδιαφέρομαι βαθιά γι’ αυτά τα μικρά πράγματα επειδή κάνουν τις ατομικές εμπειρίες καθολικές και σχετικές. Δυστυχώς, πολλά από αυτά τα μικρά, σημαντικά στοιχεία έχουν χαθεί από τα μέρη που έχω επισκεφτεί – τόπους καταστροφής και μεταμόρφωσης. Στόχος της δουλειάς μου είναι να τα αποκαλύψει και να τα αναδείξει», λέει.

Τα επιτοίχια έργα της σειράς «The Texture of Identity» αποτίνουν φόρο τιμής στη μακροχρόνια και αδιάλειπτη μνήμη της καθημερινής ζωής σε αυτές τις πόλεις ως μνημεία που συγκεράζουν το πρόσκαιρο με το διαχρονικό σε ένα ευλαβικό αφιέρωμα. Η Silvina Der Meguerditchian πιστεύει ότι οι άνθρωποι αναζητούν συνδέσεις όταν ασχολούνται με έργα τέχνης και η τέχνη έχει τη δύναμη να μας μεταφέρει σε άγνωστα μέρη που μερικές φορές προκαλούν ακόμα και δυσφορία. Το μαλλί μπορεί να θυμίζει αυτά που έπλεκε η γιαγιά σου, ένα χρώμα ή ένα αλφάβητο χρησιμεύει ως πύλη και σπάει το αρχικό φράγμα της μη εξοικείωσης, ενθαρρύνοντας την εξερεύνηση.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Stepanagerd ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 180 x 85 cm

«Μόλις σπάσει αυτός ο πάγος του αγνώστου, οι άνθρωποι αισθάνονται πιο σίγουροι και πρόθυμοι να βουτήξουν στο έργο τέχνης. Τότε είναι που η δουλειά μπορεί να τους οδηγήσει σε πραγματικά άγνωστα μέρη, χώρους όπου μπορούν να μάθουν, να αναπτυχθούν και να βγουν από τη ζώνη άνεσής τους. Για μένα, αυτό το ταξίδι στο άγνωστο είναι η πιο ανταποδοτική πτυχή τόσο της τέχνης όσο και της ζωής», λέει.

Η Silvina Der Meguerditchian από το 2010 είναι καλλιτεχνική διευθύντρια του Houshamadyan, ενός πρότζεκτ που έχει ως στόχο την έρευνα και αποτύπωση της Αρμενικής παρουσίας στην Οθωμανική επικράτεια. Το έργο της έχει βραβευθεί από: Falkenrot Prize 2021/2, Berlin Senate work grant (2022), European Cultural Foundation (ECF), Soros Foundation, Heinrich Böll Foundation, the Goethe Institut, the Tufenkian Foundation, the City of Berlin, the German Foreign Ministry, the Anadolu Kültür Foundation and the Gulbenkian Foundation.

Από το 2014 συνεργάζεται με την ομάδα "Women mobilizing memory," που απαρτίζεται από καλλιτέχνες, συγγραφείς, ακτιβιστές́ και θεωρητικούς της μνήμης οι οποίοι δραστηριοποιούνται διεθνώς. Το 2025 το έργο της θα παρουσιαστεί σε ατομική έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα στο Kunstraum Kreuzberg στο Βερολίνο.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Aleppo 1 ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 230 x 110 cm

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «All those little things» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ