Γιαγιόι Κουσάμα: Η 93χρονη εικαστικός που «έριξε» το instagram

Τι λένε τα αλλεπάλληλα sold out της Γιαγιόι Κουσάμα στην Tate Facebook Twitter
0

Η έκθεση της κορυφαίας Γιαπωνέζας εικαστικού Γιαγιόι Κουσάμα που έγινε sold out τους προηγούμενες μήνες στην Tate Modern του Λονδίνου και θα διαρκούσε μέχρι τις 12 Ιουνίου 2022 ανακοινώθηκε ότι παρατείνεται ως τον Ιούνιο του 2023.

Αν κάποιος μπει σήμερα στο site της Tate Modern θα δει ότι δεν μπορεί να βρει εισιτήριο ούτε για δείγμα, θα πρέπει να τα κλείσει πολύ καιρό νωρίτερα και οι ουρές για τα περίφημα «Infinity Mirrored Rooms» είναι ατελείωτες.

Η 93χρονη σήμερα Κουσάμα κατέχει τον τίτλο όχι μόνο της καλλιτέχνιδας με τις υψηλότερες πωλήσεις στον κόσμο, αλλά και αυτής που με αυτό το συγκεκριμένο έργο –υπάρχουν πολλά, τουλάχιστον είκοσι «Infinity Mirrored Rooms» που παρουσιάζονται σε διάφορα μουσεία στον κόσμο (η Tate παρουσιάζει δυο από αυτά, το «Filled with the Brilliance of Life» και το «Chandelier of Grief»)– διεκδικεί τον τίτλο της πιο «ινσταγκραμικής» καλλιτέχνιδας με εκατομμύρια likes και δεκάδες χιλιάδες αναρτήσεις παγκοσμίως.

Το «φαινόμενο Κουσάμα» στο Instagram είναι τόσο αξιοσημείωτο που πολλοί το αναλύουν κοινωνιολογικά, υποστηρίζοντας ότι μοιάζει ειρωνικό το γεγονός ότι στεκόμαστε μέσα και γύρω από τις εγκαταστάσεις της Κουσάμα βγάζοντας selfies, όταν αυτές, εν μέρει, αφορούν την απώλεια του εαυτού μας σε έναν φαινομενικά αόριστο χώρο.

Το «φαινόμενο Κουσάμα» στο Instagram είναι τόσο αξιοσημείωτο που πολλοί το αναλύουν κοινωνιολογικά, υποστηρίζοντας ότι μοιάζει ειρωνικό το γεγονός ότι στεκόμαστε μέσα και γύρω από τις εγκαταστάσεις της Κουσάμα βγάζοντας selfies, όταν αυτές, εν μέρει, αφορούν την απώλεια του εαυτού μας σε έναν φαινομενικά αόριστο χώρο.

Γεγονός είναι ότι όποιος πατάει το πόδι του σε κάθε εγκατάσταση βρίσκεται αυτομάτως βυθισμένος σε ένα σπηλαιώδες και απόλυτα φωτογραφικό σύμπαν, στρωμένο με πλακάκια από καθρέφτη και τρυπημένο με εκατοντάδες μικροσκοπικά φώτα LED που τρεμοπαίζουν και σβήνουν στην απείρως ανακλώμενη σκοτεινή έκταση.

Στην ουσία μπαίνουν μέσα σε μια παραίσθηση, που θυμίζει τις παραισθήσεις από τις οποίες υπέφερε η ίδια η Κουσάμα όταν ήταν παιδί ή τη γοητεία που της ασκούσαν πάντα οι οπτικές παραισθήσεις και οι οφθαλμαπάτες που επαναλαμβάνει διαρκώς στο έργο της –ακόμα και σε πιο φωτεινούς χώρους– και καλούνται να κατοικήσουν έστω και για λίγο σε ένα απεριόριστο, ψυχεδελικό πεδίο. Το να το φωτογραφήσουν και να φωτογραφηθούν μέσα σε αυτό είναι μια σχεδόν αυτόματη αντίδραση, σχεδόν ενστικτώδης, η στιγμή που χάνεται ο εαυτός μέσα σε ένα αόριστο σύμπαν χωρίς διακριτά όρια.

Και πέρα από τα «Infinity Mirrored Rooms» ο κόσμος της Κουσάμα είναι τρομερά δημοφιλής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από τότε που αυτά υπάρχουν και με τον τρόπο που εξελίσσονται και μας προκαλούν να γίνουμε με έναν τρόπο επιμελητές του λογαριασμού μας και διαμορφώνουν πολλές φορές τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τις εκθέσεις.

Η Κουσάμα άρχισε να δημιουργεί αυτές τις εγκαταστάσεις από το 1965, πολύ πριν την ύπαρξη των smartphones, αλλά σήμερα η μεγάλη επιτυχία και ο αντίκτυπος που έχει κυρίως στους νέους επισκέπτες της έκθεσης είναι ότι τα «δωμάτια» μπορούν να θεωρηθούν μια συμμετοχική εγκατάσταση, με τη συνήθη κακοφωνία των selfies σε χώρους τέχνης εδώ να μοιάζει ενταγμένη και αρμονική σε ένα έργο που εξαιτίας της ηλικίας του και της εποχής που δημιουργήθηκε μοιάζει οραματικό και σύγχρονο.

Τι λένε τα αλλεπάλληλα sold out της Γιαγιόι Κουσάμα στην Tate Facebook Twitter
Yayoi Kusama, The Obliteration Room, Tate. © Yayoi Kusama

Η Tate ήταν από τα πρώτα πολιτιστικά ιδρύματα που αναγνώρισαν τη δύναμη των σόσιαλ μίντια και o λογαριασμός της στο Instagram έχει περισσότερα από 4 εκατομμύρια ακολούθους. Τα likes συνήθως είναι από δυο έως έξι χιλιάδες σε κάθε ανάρτηση. Τα likes για την Κουσάμα και κάθε πουά που εμφανίζεται και αφορά το έργο της ξεπερνούν τις δεκαπέντε και τις είκοσι χιλιάδες, όπως στην περίπτωση του μεγαλύτερου «Obliteration Room» της καλλιτέχνιδας που άνοιξε στο μουσείο, προσκαλώντας παιδιά και οικογένειες να δημιουργήσουν έναν κόσμο γεμάτο πολύχρωμες βούλες με τον τρόπο της Κουσάμα.

Ένα πλεονέκτημα του να είναι συνδεδεμένο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ένα καλλιτεχνικό ίδρυμα είναι η δυνατότητα να μετρά τις αντιδράσεις του κοινού σε καλλιτέχνες και έργα. «Στην περίπτωση της έκθεσης της Κουσάμα, οι αντιδράσεις στο Instagram μας βοήθησαν να προβλέψουμε τον τεράστιο όγκο των επισκεπτών που είναι πιθανό να περιμένουμε», λέει η επιμελήτρια –μαζί με τη Φράνσις Μόρις– της έκθεσης Κέιτι Γουάν.

Η ανάρτηση που έκανε η Tate για την Κουσάμα και την τότε επερχόμενη έκθεσή της άγγιξε σε μια μέρα τα 175.000 likes, κάτι που προετοίμασε το μουσείο όχι μόνο για τις ουρές των επισκεπτών, αλλά και για άλλες δράσεις, εκπαιδευτικές, διαδραστικές ακόμα και γαστρονομικές, αφού υπάρχει μενού Κουσάμα και κοκτέιλ Κουσάμα.

Η εμπειρία μέσα σε κάθε ένα από τα καλειδοσκοπικά περιβάλλοντα της Κουσάμα μοιάζει να προσφέρει απεριόριστη ελευθερία στον επισκέπτη και έναν ευρύτερο φανταστικό και ανεξερεύνητο κόσμο που συμβαδίζει με την ψευδαίσθηση του άπειρου χώρου.

Είναι έργα επαναστατικά με μια έννοια και όσα χρόνια και αν παρουσιάζονται ο κόσμος θα εξακολουθεί να μπαίνει στις εγκαταστάσεις. Αυτή είναι η επιτυχία της ιδιοφυούς καλλιτέχνιδας, η μετατροπή μιας έντονης επανάληψης που υπάρχει στα έργα της σε χαρτί σε μια αντιληπτική εμπειρία, σε αίθουσες που θυμίζουν peep-show και εγκαταστάσεις πολυμέσων, τρέφοντας έτσι το σημερινό ανανεωμένο ενδιαφέρον του κοινού για τις βιωματικές πρακτικές και τους εικονικούς χώρους.  

Αυτό το απεριόριστα ψυχεδελικό πεδίο σημαίνει πολλά, μια σύντομη έστω διαφυγή από τον πραγματικό κόσμο, την εξαφάνιση του επισκέπτη από τον ρεαλιστικό κόσμο, την είσοδό του στο όραμα της Κουσάμα και μέσα στην ίσως πιο σημαντική καλλιτεχνική της ανακάλυψη.

Γιαγιόι Κουσάμα Facebook Twitter
H Γιαγιόι Κουσάμα στο Infinity Mirror Room-Phalli’s Field 1965 © Yayoi Kusama
Γιαγιόι Κουσάμα Facebook Twitter
Yayoi Kusama, 
“Infinity Mirrored Room - Filled with the Brilliance of Life” (2011/2017) © Yayoi Kusama

Η ίδια ήθελε να υπερβεί τους φυσικούς περιορισμούς της δικής της καλλιτεχνικής παραγωγής, δημιουργώντας μια συμμετοχική εμπειρία και καθιστώντας τον επισκέπτη υποκείμενο του έργου, κάτι που και η ίδια είχε κάνει παλαιότερα μέσα από μια προκλητική σειρά αυτοπροσωπογραφιών στις οποίες χρησιμοποίησε το σώμα της για να ενεργοποιήσει τον χώρο, όταν το έργο αυτό εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση «Floor Show», στην γκαλερί , στη Νέα Υόρκη το 1965.

Από τη δεκαετία του 2000 τα «Ιnfinity rooms» είναι συνήθως σκοτεινοί χώροι με πολλά μικρά φώτα, που παραπέμπουν σε έναν γαλαξία και ενισχύουν την αίσθηση ότι μεταφέρεσαι σε έναν φυσικό κόσμο πέρα από τη γήινη ατμόσφαιρα.

Το «Filled with the Brilliance of Life», μία από τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις της Κουσάμα μέχρι σήμερα, η οποία δημιουργήθηκε αρχικά για την αναδρομική της έκθεση του 2012 στην Tate Modern, είναι ένα καθηλωτικό έργο. Τοίχοι με καθρέφτες και μια ρηχή πισίνα νερού πολλαπλασιάζουν ατελείωτα έναν γαλαξία από μικροσκοπικά φώτα για να δημιουργήσουν την αίσθηση άπειρου χώρου. Τα εκατοντάδες μικρά, στρογγυλά φώτα LED αναβοσβήνουν σε διαφορετικές χρωματικές διαμορφώσεις βάσει ενός προγράμματος. Όπως υποδηλώνει ο τίτλος του έργου, επιδιώκει να απεικονίσει τη ζωή ως μια «λαμπρή» εμπειρία.

Γιαγιόι Κουσάμα Facebook Twitter
Yayoi Kusama, Chandelier of Grief, 2016, Tate. © Yayoi Kusama/Courtesy Ota Fine Arts and Victoria Miro

Ενώ άλλα παραδείγματα αυτών των εγκαταστάσεων επικεντρώνονται στη μακροχρόνια ενασχόληση της Κουσάμα με τις τελείες και τις φαλλικές μορφές, το «Chandelier of Grief», το δεύτερο δωμάτιο στην Tate Modern, εστιάζει ψηλά, κατευθύνοντας το βλέμμα του θεατή προς τα πάνω και τονίζοντας τη συμμετοχική πτυχή της εγκατάστασης. Είναι υποδειγματικό έργο της πρακτικής της Κουσάμα ως μια επίμονη έρευνα για τις φαινομενολογικές δυνατότητες της τέχνης, στην οποία ο εαυτός και το περιβάλλον γίνονται δυσδιάκριτα και η επανάληψη των μορφών χρησιμοποιείται για να επιβεβαιώσει τη συντριπτική πολλαπλότητα του σύμπαντος.

Ο θεατής εισέρχεται σε ένα περιβάλλον με καθρέφτες στο οποίο μοναδική πηγή φωτός είναι ένας μπαρόκ πολυέλαιος που κρέμεται στο ύψος του κεφαλιού από την οροφή της κατασκευής. Ο πολυέλαιος είναι στερεωμένος σε έναν περιστρεφόμενο μηχανισμό και, σε συνδυασμό με τα τρεμάμενα, παλλόμενα φώτα του και τους κατοπτρικούς τοίχους, έχει ως στόχο να δημιουργήσει ένα αποσταθεροποιητικό αλλά και μαγευτικό αποτέλεσμα.

Ο ελεγειακός και διφορούμενος τίτλος του έργου, αν και δεν αντιπροσωπεύει κάποιο συγκεκριμένο γεγονός στην προσωπική αφήγηση της Κουσάμα, συνάδει με το ενδιαφέρον της να αναπαριστά μέσω της τέχνης της σύνθετες ψυχολογικές καταστάσεις, όπως το πένθος· από αυτή την άποψη, το έργο συμπληρώνει το προηγούμενο «The Passing Winter 2005», που επίσης βρίσκεται στη συλλογή της Tate.

Γιαγιόι Κουσάμα Facebook Twitter
Yayoi Kusama, The Passing Winter (Interior), 2005, Tate. © Yayoi Kusama

Τα μεγάλης κλίμακας περιβάλλοντα της Κουσάμα συνδυάζουν αυτό το παραισθησιογόνο μοτίβο με μια συνεχή ανησυχία για την προοπτική, τον χώρο και την οπτική εμπειρία, ενώ ο διαδραστικός χαρακτήρας του δωματίου είναι χαρακτηριστικός του τρόπου με τον οποίο η πρακτική της εμπλέκει άμεσα τον θεατή, καταρρίπτοντας τα όρια μεταξύ υποκειμένου και αντικειμένου.

Παρά τον εκούσιο εγκλεισμό της σε ψυχιατρική κλινική από το 1977, το έργο της Κουσάμα παραμένει δεσμευμένο με τη νέα τεχνολογία, τόσο στα υλικά που έχει ενσωματώσει όσο και στην πρόβλεψη των τρόπων με τους οποίους το κοινό διαδίδει πλέον εικόνες από τις συναντήσεις του με τα καθηλωτικά έργα της στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, απηχώντας έτσι το θέμα της αδιάκοπης επανάληψης.

Είναι αυτά τα έργα που τοποθετούν την Κουσάμα στους καλλιτέχνες που προσπάθησαν και τελικά πέτυχαν να συμβιβάσουν και να ανατρέψουν τους τρόπους με τους οποίους γίνεται αντιληπτή η προοπτική τόσο στην τέχνη όσο και στην πραγματικότητα.

Γιαγιόι Κουσάμα Facebook Twitter
H Κουσάμα στον Κήπο του Νάρκισσου, στη Μπιενάλε Βενετίας, 1966. Courtesy KUSAMA Enterprise, Ota Fine Arts, Tokyo/Singapore and Victoria Miro, London © Yayoi Kusama

Yayoi Kusama: Infinity Mirror Rooms at Tate Modern | Tate

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης

Εικαστικά / Τα έργα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης

Οι άνθρωποι της TeamLab υποστηρίζουν ότι η τέχνη στην ψηφιακή της μορφή και με την εκθαμβωτική υπερβολή της μπορεί να γίνει πιο ελκυστική, ακόμα και από ένα αριστούργημα με το οποίο μπορεί να μη συνδεθεί ποτέ ο θεατής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στο Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης

Εικαστικά / Ο θρίαμβος των λουλουδιών και της Γιαγόι Κουσάμα στον Βοτανικό Κήπο της Νέας Υόρκης

Η έκθεση καταγράφει τη δια βίου σχέση της Κουσάμα με τον φυσικό κόσμο, που ξεκινά από τις αναμνήσεις της παιδικής της ηλικίας, στην Ιαπωνία, μέσα στις εκτάσεις των φυτωρίων της οικογένειάς της στο Matsumoto.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιαγόι Κουσάμα: Από το ατελιέ της στην πιο μεγάλη αναδρομική στο Βερολίνο

Εικαστικά / Γιαγόι Κουσάμα: Από το ατελιέ της στο Τόκιο ως την πιο μεγάλη αναδρομική στο Βερολίνο

Πώς είναι το ατελιέ της Γιαγόι Κουσάμα; Πριν από τη μεγάλη αναδρομική της στο Gropius Bau του Βερολίνου, μια επίσκεψη στο στούντιο της πιο ποπ γιαγιάς της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ