Μια σημαντική έκθεση των έργων ενός από τους διασημότερους ζωγράφους πορτρέτων στον κόσμο, του John Singer Sargent, ανοίγει στην National Portrait Gallery, σήμερα (Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου του 2015).
Διοργανώνεται σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, και συγκεντρώνει, για πρώτη φορά, μια συλλογή από προσωπικά και ανεπίσημα πορτρέτα του καλλιτέχνη και του εντυπωσιακά μικρού κύκλου φίλων του, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται ο Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον, ο Κλοντ Μονέ και ο Ογκίστ Ροντέν.
Η έκθεση έχει τίτλο Πορτρέτα των καλλιτεχνών και των φίλων. Εξερευνά τον καλλιτέχνη ως ζωγράφο, στην πρώτη γραμμή των σύγχρονων κινημάτων της εποχής του, στις τέχνες, τη μουσική, τη λογοτεχνία και το θέατρο, αποκαλύπτοντας την σε βάθος εκτίμησή του για τον πολιτισμό και τις στενές φιλίες του με πολλούς από τους κορυφαίους καλλιτέχνες, ηθοποιούς και συγγραφείς της εποχής.
Η έκθεση συμπεριλαμβάνει αξιόλογα δάνεια από ιδιωτικές συλλογές, πολλά από τα οποία εκτίθενται σπάνια, αλλά και μεγάλα μουσεία του κόσμου, όπως το Μουσείο Ροντέν, τα Μουσεία Καλών Τεχνών του Σαν Φρανσίσκο, το Ορσέ, το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο και το Ινστιτούτο Τεχνών της Μινεάπολης.
Η έκθεση ακολουθεί χρονολογικά τις περιπλανήσεις του Σάρτζεντ στο Παρίσι, το Λονδίνο, τη Βοστώνη και τη Νέα Υόρκη, καθώς και τα ταξίδια του στην ιταλική και αγγλική ύπαιθρο.
Στην έκθεση υπάρχουν για πρώτη φορά επανενωμένα και τα πορτρέτα της οικογενείας Παγιερόν τα οποία προέρχονται από συλλογές στο Παρίσι, την Ουάσιγκτον και την Αϊόβα.
Ο Σάρτζεντ είναι ένας από τους λίγους Αμερικανούς ζωγράφους της γενιάς του που έγιναν γνωστοί και δημοφιλείς στην Ευρώπη, ιδιαίτερα για τα πορτρέτα του. Σπούδασε στο Παρίσι και εγκαταστάθηκε αργότερα στο Λονδίνο, όπου έγινε περιζήτητος προσωπογράφος. Στις αρχές του 20ού αιώνα, θέλοντας να ξεφύγει από τον κλοιό των παραγγελιών με τις οποίες τον πολιορκούσαν οι κοσμικοί, άρχισε να κάνει συχνά ταξίδια σε διάφορα μέρη του κόσμου -Ιταλία, Γαλλία, Ελλάδα, Μέση Ανατολή, Αμερική- και να ζωγραφίζει έργα που τεκμηρίωσαν με συναρπαστικό τρόπο τις ταξιδιωτικές εμπειρίες του. Από αυτά τα ταξίδια προκύπτει και η εξαιρετική συλλογή υδατογραφιών του.
Τα έργα που εκτίθενται στην National Portrait Gallery είναι αισθητά πιο οικεία, πνευματώδη και ριζοσπαστικά από τα πορτρέτα που έχει κατά παραγγελία ζωγραφίσει και στην ουσία αμφισβητούν την παραδοσιακή μας άποψη για τον καλλιτέχνη. Όπως τα δυο σωζόμενα πορτρέτα του φίλου του και συγγραφέα του Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον, τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά μαζί από τότε που είχαν ζωγραφιστεί, το 1880.
Στην έκθεση υπάρχουν για πρώτη φορά επανενωμένα και τα πορτρέτα της οικογενείας Παγιερόν τα οποία προέρχονται από συλλογές στο Παρίσι, την Ουάσιγκτον και την Αϊόβα. Ο μποέμ συγγραφέας Εντουάρ Παγιερόν και η σύζυγός του ήταν από τους παλαιότερους προστάτες του Σάρτζεντ, στους οποίους ο νεαρός καλλιτέχνης οφείλει σε μεγάλο βαθμό την πρόωρη επιτυχία του. Οι ατομικές προσωπογραφίες τους εμφανίζονται παράλληλα με τα πορτρέτα των παιδιών τους, Εντουάρ και Μαρί Λουίζ, που εκτίθενται για πρώτη φορά μαζί σε περισσότερο από έναν αιώνα.
Στα υπόλοιπα σημαντικά έργα της έκθεσης συμπεριλαμβάνονται το πορτρέτο του δασκάλου του Carolus-Duran (1879), ο οποίος έπειξε σημαντικό ρόλο στην καριέρα του το σχέδιο σε κάρβουνο του περίφημου ποιητή Γουίλιαμ Μπάτλερ Γέιτς (1908) και τρία από τα μεγαλύτερα θεατρικά πορτρέτα που φιλοτεχνήθηκαν μεταξύ του 1889 και 1890: Την Ellen Terry ως Λαίδη Μάκβεθ, Edwin Booth και La Carmencita, την άγρια Ισπανίδα χορεύτρια.
Ο John Singer Sargent (1856 - 1925) ήταν ο γιος ενός Αμερικανού γιατρού και γεννήθηκε στη Φλωρεντία. Σπούδασε ζωγραφική στην Ιταλία και τη Γαλλία, και το 1884 προκάλεσε αίσθηση στο Σαλόνι του Παρισιού με το έργο του Μαντάμ Χ (κυρία Pierre Gautreau).
Ο Σάρτζεντ ενθουσιαζόταν με όλα τα νέα και συναρπαστικά πράγματα. Ήταν ένας ατρόμητος υπέρμαχος του έργου των νεότερων καλλιτεχνών. Ήταν όχι μόνο ένας σπουδαίος ζωγράφος αλλά και ένας διανοούμενος, γνώστης της μουσικής και λογοτεχνικά πολυμαθής.
σχόλια