4 γνωστοί Αθηναίοι θυμούνται την πρώτη φορά που άκουσαν Beatles

4 γνωστοί Αθηναίοι θυμούνται την πρώτη φορά που άκουσαν Beatles Facebook Twitter
Στο Ηνωμένο Βασίλειο το single έφτασε στη 17η θέση του Billboard Charts, για να γίνει όμως No 1 επιτυχία στις ΗΠΑ το 1964
0

4 γνωστοί Αθηναίοι θυμούνται την πρώτη φορά που άκουσαν Beatles Facebook Twitter

Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου 1962. Μέρα σημαδιακή για τον κόσμο της μουσικής. Οι Beatles κυκλοφορούν το πρώτο τους single «Love me do» σε 45άρη δίσκο. Ήταν το τραγούδι που τράβηξε την προσοχή του George Martin της Parlophone Records. Ο Martin ήταν το πρόσωπο-κλειδί στην καριέρα των «σκαθαριών», κυρίως γιατί βοήθησε στη διαμόρφωση του ήχου τους, όπως με την προσθήκη της φυσαρμόνικας, ξεκινώντας από το «Love me do».

Πρόκειται για το πιο «φιλοσοφημένο τραγούδι τους», όπως άρεσε στον Paul McCartney να λέει, για το κομμάτι που όταν το άκουσε η θεία του John Lennon, Μimi, έκανε την πιο άκυρη πρόβλεψη:«Λοιπον, αν νομίζεις ότι με αυτό το κομμάτι θα βγάλεις λεφτά, γελιέσαι».


Στο Ηνωμένο Βασίλειο το single έφτασε στη 17η θέση των Charts, για να γίνει όμως No 1 επιτυχία στις ΗΠΑ το 1964. Πρόκειται για το πιο «φιλοσοφημένο τραγούδι τους», όπως άρεσε στον Paul McCartney να λέει, για το κομμάτι που όταν το άκουσε η θεία του John Lennon, Μimi, έκανε την πιο άκυρη πρόβλεψη:«Λοιπον, αν νομίζεις ότι με αυτό το κομμάτι θα βγάλεις λεφτά, γελιέσαι». Ποιος γελιέται, τώρα, είναι άλλο θέμα.

4 γνωστοί Αθηναίοι θυμούνται την πρώτη φορά που άκουσαν Beatles Facebook Twitter


Με αφορμή την επέτειο την Κυριακή 5 Οκτωβρίου, μουσικοί και φίλοι των Βeatles περιγράφουν την πρώτη φορά που τους άκουσαν.

«Ξεκίνησα να μαθαίνω τους Beatles από το τελευταίο τους άλμπουμ, το "Let it Be". Αν θυμάμαι καλά, κυκλοφόρησε στην Ελλάδα τέλη του καλοκαιριού του 1970. Η Columbia είχε φέρει μια παρτίδα εισαγωγής –κάτι σπάνιο τότε– με χοντρό εξώφυλλο και χοντρό εσώφυλλο με τις φωτογραφίες τους. Λίγους μήνες νωρίτερα, ο πατέρας μου είχε ανοίξει το δισκάδικο στη Νέα Σμύρνη κι εγώ χάζευα με τις ώρες τα δισκάκια των 45 στροφών και τα LP. Το εξώφυλλο του "Let it" με έκανε να συνειδητοποιήσω το νόημα της λέξης "αισθητική" στον σχεδιασμό ενός δίσκου.


Πηγαίνοντας όλο πιο πίσω στη δισκογραφία τους, έφτασα κάποια στιγμή στα πρώτα τους άλμπουμ και ανακάλυψα ότι περιείχαν πολλές διασκευές. Μερικά χρόνια αργότερα, συνειδητοποίησα τη σημασία αυτών των διασκευών: το ότι, δηλαδή, οι τέσσερις νεαροί από το Λίβερπουλ ρουφούσαν τις μουσικές επιρροές της εποχής τους και τις ομογενοποιούσαν στον δικό τους, πρωτότυπο ήχο. Αυτό το στοιχείο, μαζί με πολλά άλλα, τα βρήκα στο βιβλίο του Charlie Gillet, Τhe sound of the city, που είχα την τύχη να είναι η πρώτη μου μετάφραση (Ο ήχος της πόλης, εκδ. Λιβάνη). Σε αυτήν τη "βίβλο του rock'n'roll", ο Gillet χαρτογράφησε την εξέλιξη της μεταπολεμικής μουσικής, το πέρασμα από το rhythm'n'blues στο rock'n'roll και μετά στο rock, τονίζοντας πόσο σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι Beatles στην πορεία αυτή.


Χάρη στους Beatles ξεκίνησα τη συγγραφική μου καριέρα. Με τη σκέψη "αν με ρωτούσε ένα μικρό παιδί τι ήταν αυτοί οι περίφημοι Beatles, τέλος πάντων, τι θα του έλεγα;". Έγραψα αυτά που ήξερα και όσα ανακάλυψα σε βιβλία και περιοδικά σε μια μικρή μονογραφία που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Απόπειρα το 2004, με τίτλο Τhe Beatles: Here, there and everywhere.


Το 2007 μετέφρασα το Liverpool Fantasy για τις εκδόσεις Μεταίχμιο, ένα μυθιστόρημα "εναλλακτικής ιστορίας", στο οποίο ο συγγραφέας Larry Kirwan στήνει ένα φανταστικό, δυστοπικό σύμπαν – στο οποίο δεν υπήρξαν ποτέ οι Beatles. Το βιβλίο βασίζεται στο πραγματικό περιστατικό της ηχογράφησης του "Love me do", τον Σεπτέμβριο του 1962, και στον καβγά μεταξύ του Lennon και του George Martin. Ο Lennon επέμενε ότι το πρώτο single του συγκροτήματος έπρεπε να είναι δική τους σύνθεση, ο Martin ήθελε να τους δώσει το τραγούδι ενός επαγγελματία συνθέτη. Η επιμονή του Lennon άλλαξε την πορεία της μουσικής βιομηχανίας – και ίσως του κόσμου, κατά τον συγγραφέα. Όπως ένα πετραδάκι, που αρχίζει να κυλάει, συμπαρασύρει κι άλλες πέτρες, δημιουργώντας μια σεισμική κατολίσθηση.


Καμιά φορά με ρωτούν αν ο ήρωας των βιβλίων μου, ο αστυνόμος Χάρης Νικολόπουλος, έχει κάποια στοιχεία από μένα. Η αδυναμία του στους Beatles είναι το μόνο πράγμα που του χάρισα από τις εμμονές μου. Χμ, μαζί με την αγάπη μου για τον καφέ.


Δεν τσίμπησα ποτέ στο ψευτοδίλημμα "Beatles ή Rolling Stones". Τα μέλη των δύο συγκροτημάτων είχαν τις καλύτερες σχέσεις, συνεργάζονταν, αλληλοεπηρεάζονταν κι έκαναν παρέα. Γιατί εγώ θα πρέπει να διαλέξω το ένα, σωρεύοντας επιχειρήματα κατά του άλλου; Τους αγάπησα πολύ τους Beatles, και συνεχίζω να τους αγαπώ, και όχι μόνο για τη μουσική τους συνεισφορά. Για τον ρόλο που έπαιξαν –ασυνείδητα, ίσως– στη δημιουργία της νεανικής κουλτούρας, για την κεφάτη αυθάδειά τους απέναντι στην ταξική, αυστηρή και πληκτική Βρετανική Αυτοκρατορία, για το χιούμορ και τον αυτοσαρκασμό τους. Κι αν μου ζητούσε κάποιος να διαλέξω ένα τραγούδι τους για να το ακούω στο repeat εφ' όρου ζωής, αυτό θα ήταν το In my life από το "Rubber Soul"».

Χίλντα Παπαδημητρίου

Μεταφράστρια-Συγγραφέας

4 γνωστοί Αθηναίοι θυμούνται την πρώτη φορά που άκουσαν Beatles Facebook Twitter

«Ήμουν Α' ή Β' Δημοτικού, μας πήγαινε ο πατέρας μας το πρωί σχολείο και ο αδερφός μου έπαιζε μια κασέτα η οποία είχε το "Yesterday", το "Penny Lane" και άλλα τραγούδια των Beatles, τα οποία δεν θυμάμαι. Μου άρεσαν τόσο πολύ αυτές οι μελωδίες, ήταν μουσική η οποία με άγγιζε αληθινά και ας ήμουν τόσο μικρός. Μουσική που ακούγαμε με ευχαρίστηση τρεις διαφορετικές γενιές: ο πατέρας μου, ο αδερφός μου κι εγώ. Ως έφηβος, άκουγα το μπλε και το κόκκινο άλμπουμ και τραγουδούσα τα κομμάτια τους με την κιθάρα. Αυτό που δημιούργησε αυτή η ομάδα έχει αγάπη, σεβασμό, ισορροπία και μια ειλικρινή πρόθεση να προσφέρει και να ενώσει ανθρώπους – το κατάφεραν.
Λίγες μέρες πριν είχα συναυλία στο Liverpool, όπου και επισκέφθηκα το μουσείο των Beatles».

Leon of Athens
Μουσικός

«Οι γονείς μου είχαν στο σπίτι μια συλλογή βινυλίων από την οποία δεν έλειπαν οι Beatles. Με αυτούς τους δίσκους μεγάλωσα. Δεν θυμάμαι την πρώτη φορά που άκουσα Βeatles. Μάλλον αυτό συνέβη σε ηλικία από την οποία δεν κρατώ μνήμες. Άλλα θυμάμαι πολύ ζωντανά να χορεύω και να τραγουδώ (σε άφταστα αλαμπουρνέζικα) διάφορα τραγούδια τους, ως παιδί. Για μένα οι Beatles είναι το μεγαλύτερο συγκρότημα στην ιστορία των συγκροτημάτων. Μεγαλώνοντας άκουγα τη δισκογραφία τους και πάντα με εξέπληττε πώς πηδούσαν από ύφος σε ύφος. Αναρωτιέμαι αν υπάρχει κάτι μουσικά που ποτέ δεν δοκίμασαν. Μπάντα ορόσημο. Μάλλον η αγαπημένη μου μπάντα».

Nalyssa Green
Μουσικός

«Άκουσα τα "σκαθάρια" γύρω στα επτά μου χρόνια από μια λευκή κασέτα του εμπορίου που υπήρχε στο σπίτι. Θυμάμαι ότι περιείχε τις πρώτες επιτυχίες τους και, φυσικά, με ενθουσίασαν, όπως θα ενθουσίαζαν κάθε παιδί που ακούει κάτι τόσο άμεσο. Κι αυτή είναι μάλλον η δύναμη της συγκεκριμένης μουσικής, η αμεσότητά της. Είναι αυτή που σε κάνει να θες να τραγουδήσεις και να χορέψεις μαζί της, όσα χρόνια κι αν περάσουν, όσες φορές κι αν την ακούσεις».

Γιώργης Χριστοδούλου
Μουσικός

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ