Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη

Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
0

Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter

 

Μόλις είδατε ολόκληρο το πρόγραμμα του Μουσικού Θεάτρου - Καφενείου ''Πολύτροπον'' που λειτούργησε τον χειμώνα του 1973-74 στην Κυδαθηναίων, εκεί που ήταν παλιότερα η ''Αυλαία''. Επιτυχία τεράστια, καθαρό αεράκι μέσα στην αποπνικτική χουντίλα, όπου δεν έβρισκες θέση ούτε για μετά από δεκαπέντε μέρες!

Ο Μάνος Χατζιδάκις είχε επιστρέψει από την Αμερική, ο ''Μεγάλος Ερωτικός'' ήταν φρέσκος κι ο κόσμος είχε καταλάβει πως το έργο ήταν το magnum opus ενός συνθέτη που ώριμος και γεμάτος ιδέες, έμπαινε στην αθέατη μάχη της –εξίσου σημαντικής- πνευματικής αντίστασης.

Ο Χατζιδάκις, έχοντας αντιληφθεί από νωρίς το ρόλο των δισκογραφικών εταιρειών, προσπάθησε επανειλημμένα να δημιουργήσει δική του.

Για τους τραγουδιστές δεν απευθύνθηκε στις φίρμες της εποχής -ούτε καν στη Νταντωνάκη και στον Ψαριανό-, αλλά έκανε audition από την οποία πέρασαν εκατοντάδες αγόρια και κορίτσια. Διάλεξε εφτά νέα παιδιά, τους καλύτερους μουσικούς της εποχής, κι έστησε μια μουσική παράσταση με κοστούμια και σκηνικό περιβάλλον, ιδέα που θα έβρισκε μιμητές πολλά χρόνια αργότερα.

Τα δυο ζωγραφιστά κόκκινα πουλιά που βρίσκονται στις κεντρικές σελίδες μοιάζουν διακοσμητικά, αλλά στην πραγματικότητα τυπώθηκαν πάνω στις ήδη τυπωμένες σελίδες για να καλύψουν το όνομα μιας νεαρής τραγουδίστριας που δεν θα συμμετείχε τελικά. Όλο αυτό για να μη γίνει μια ακαλαίσθητη μουτζούρα με μαρκαδόρο! Δεν μπόρεσε να γίνει το ίδιο και με το εσωτερικό του χαρτονένιου οπισθόφυλλου.

Υπάρχουν βέβαια τυπογραφικά και ορθογραφικά λάθη (mantolino αντί mandolino, ανήκη αντί ανήκει, ομόνυμο αντί ομώνυμο, περισπωμένη στο Νίκου και στο Τσεσμελής κλπ.) αλλά το πρόγραμμα παραμένει χαριτωμένο για τα μέτρα και την αισθητική μιας εποχής χωρίς υπολογιστή και glamorous εκτυπώσεις.

Από τους τραγουδιστές, παρ' ότι οι περισσότεροι είχαν τα προσόντα, κανείς σχεδόν δεν έκανε σοβαρή καριέρα, με εξαίρεση, ίσως, τη Βούλα Σαββίδη και για ένα μικρό διάστημα τη Μαρία Κάτηρα. Ο Γιάννης Δημητράς, εξαιρετική φωνή, ακολούθησε άλλους δρόμους, στο εμπορικό τραγούδι. Μια ιδέα για την ατμόσφαιρα –τραγούδια, κείμενα- και τις φωνές, μπορεί να πάρει κανείς από το δίσκο ''Ο Οδοιπόρος, το Μεθυσμένο Κορίτσι και ο Αλκιβιάδης''.

Σε ότι αφορά το πρόγραμμα, όπως βλέπει κανείς, παίζονταν τραγούδια από τον ''Μεγάλο Ερωτικό'', την παλιότερη ''Μυθολογία'', λαϊκά τραγούδια με τη Βούλα Σαββίδη - η μαγιά για ''Τα Πέριξ'', σχεδόν ολόκληρο το καινούργιο έργο ''Ο Οδοιπόρος, το Μεθυσμένο Κορίτσι και ο Αλκιβιάδης'', ενώ παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά και οι ''Δυο μπαλάντες για τον Ευτύχιο (Χατζηττοφή)'': Η ''Τρελή του φεγγαριού'', γνωστό μετά ως ''Στου Διγενή τα κάστρα'' με τη Φλέρυ Νταντωνάκη σε στίχους Νίκου Γκάτσου και ''Τα παιδιά του κάμπου'' σε στίχους του συνθέτη - επρόκειτο προφανώς για ''Τα παιδιά κάτω στον κάμπο'' από το αδισκογράφητο ακόμη soundtrack του ''Sweet Movie'' του Ντούσαν Μακαβέγιεφ. Εντύπωση προξενεί το ότι η ''Τρελή του φεγγαριού'', ένα ''γυναικείο'' dark τραγούδι, γράφτηκε για τη φωνή του Ευτύχιου Χατζηττοφή ειδικά για το ''Πολύτροπον''!

Ο Χατζιδάκις, έχοντας αντιληφθεί από νωρίς το ρόλο των δισκογραφικών εταιρειών, προσπάθησε επανειλημμένα να δημιουργήσει δική του. Μια απ' αυτές τις προσπάθειες ήταν και ο ΝΟΤΟΣ, που έγινε μετά label της LYRA. Αυτό που τον ενδιέφερε δεν ήταν το κέρδος, αλλά η καλλιτεχνική αυτονομία. Ο Χατζιδάκις έφτιαχνε πάντα τους δίσκους του όπως ακριβώς τους ήθελε, έκανε παραγωγές άλλων, νέων κυρίως, που θεωρούσε το έργο τους αξιόλογο –και που δεν θα τις έκανε καμιά εταιρεία- και είχε πάντα τους συνεργάτες του καλοπληρωμένους και ευχαριστημένους. Ο ίδιος αγαπούσε την καλή ζωή και μερικές δαπανηρές μικροαπολαύσεις –ακριβά ρολόγια, ας πούμε ή "hi tech" ηλεκτρονικά- αλλά δεν τον απασχολούσε ο πλούτος. Γι' αυτό και δεν άφησε μεγάλη περιουσία.

Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
Ένα επετειακό αφιέρωμα στο ''Πολύτροπον'' του Μάνου Χατζιδάκι για τα 21 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη Facebook Twitter
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων»

Μουσική / 40 χρόνια Last Christmas: Η αμφιθυμία του George Michael και η «κατάρα των Χριστουγέννων»

Το αθάνατο «εορταστικό» κομμάτι παραμένει ένα δείγμα της γλυκόπικρης φύσης που χαρακτηρίζει την ιδανική ποπ: ακούγεται σχεδόν πρόσχαρο παρότι αντικατοπτρίζει το πένθος μιας διαλυμένης σχέσης.
THE LIFO TEAM
10 πράγματα για τον Folamour

Μουσική / Τα εντυπωσιακά disco και house ηχοτοπία του Folamour

Γνωστός για τα δυναμικά sets του, ο Γάλλος παραγωγός έχει εμφανιστεί σε πάνω από 500 shows διεθνώς σε εμβληματικούς χώρους και φεστιβάλ όπως το Glastonbury, το Tomorrowland και το Coachella, ενώ το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου θα παίξει για το κοινό της Αθήνας.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ