Το έξοχο άλμπουμ των Αδελφών Κατσάμπα

Το έξοχο άλμπουμ των Αδελφών Κατσάμπα Facebook Twitter
0

Δεν ξέρω τι συνειρμούς ανακαλεί στον καθέναν από εμάς το όνομα «Αδελφοί Κατσάμπα». Φοβούμαι πως οι νεότεροι ή γνωρίζουν ελάχιστα ή γνωρίζουν από σπόντα – από τους… τρομπαδούρους του Σεφερλή ας πούμε, ή από τις σαχλαμάρες των TV-shows.

Οι παλαιότεροι, οι πιο-να-το-πούμε ψαγμένοι, μπορεί να θυμούνται τους Αδελφούς Κατσάμπα από το περίφημο «Κοκοράκι» (Ζοζέφ Κορίνθιος) που ακουγόταν στο «Ελλαδέξ» (1975) του Γιάννη Λογοθέτη –εκεί που ο Πουλικάκος τραγουδούσε το «Πολύ ωραίο στυλ»– ένα από τα αθάνατα ελληνικά τραγούδια του 20ου αιώνα, που έχει γνωρίσει αμέτρητες διασκευές (μέχρι και ο Σαββόπουλος το έχει πει).

Φυσικά, η εκτέλεση των Αδελφών Κατσάμπα μόνον ως «κλασική» μπορεί να χαρακτηριστεί, αφού το τραγούδι όταν κοπιάρεται (για σάτιρα ή όχι) συχνά εμφανίζει δύο… μεξικανίζοντες με σομπρέρο και πόντσο να άδουν, ενίοτε κοροϊδευτικά, προσποιούμενοι τους αγρινιώτες τροβαδούρους. Ας είναι…

Το έξοχο άλμπουμ των Αδελφών Κατσάμπα Facebook Twitter
Οι παλαιότεροι, οι πιο-να-το-πούμε ψαγμένοι, μπορεί να θυμούνται τους Αδελφούς Κατσάμπα από το περίφημο «Κοκοράκι» που ακουγόταν στο «Ελλαδέξ» (1975) του Γιάννη Λογοθέτη...

Το άλμπουμ των Αδελφών Κατσάμπα «Μελωδίες Λατινικής Αμερικής» (1969) είναι ένα από τα πιο απολαυστικά λάτιν άλμπουμ, που ηχογραφήθηκαν ποτέ στην Ελλάδα. Γι' αυτό έχει επανεκδοθεί τουλάχιστον τέσσερις φορές στην διαδρομή, με διαφορετικά εξώφυλλα, αλλά πάντα με τον ίδιο τίτλο.

Εδώ, δεν πρόκειται να καταγράψουμε την τρανή πορεία στο τραγούδι και την διασκέδαση των Αδελφών Κατσάμπα που αγγίζει τα 60 χρόνια, ούτε ν’ ασχοληθούμε με την ιδιαίτερη κινηματογραφική και τηλεοπτική καριέρα τους. Παρά ταύτα ας επιστήσουμε την προσοχή σας σ’ ένα-δυο πληροφορίες, που είναι διάσπαρτες στο δίκτυο και οι οποίες είτε ένα λανθασμένες, είτε ελέγχονται σφόδρα.

Έτσι, παρότι η Βικιπαίδεια γράφει πως η πρώτη παρουσία των Αδελφών Κατσάμπα σε ταινία ήταν στην «Αλίκη στο Ναυτικό» (1961), ψάχνοντας λίγο καλύτερα τους βρήκα να άδουν σε παλιότερη – στο «Ένας Άντρας με Φιλότιμο» (1960) του Οδυσσέα Κωστελέτου με τον Νίκο Κούρκουλο και την Κάκια Αναλυτή.

Το έξοχο άλμπουμ των Αδελφών Κατσάμπα Facebook Twitter

Επίσης ελέγχεται κι εκείνο που είναι διαδεδομένο στο δίκτυο… πως οι Αδελφοί Κατσάμπα συμμετείχαν, τάχα, στην ταινία του Richard Thorpe «Fun in Acapulco» ή «Ξεφάντωμα στο Μεξικό» (1963) δίπλα στον Elvis Presley. Θα ήταν φοβερό αυτό! Είδα την ταινία «στο γρήγορο», αλλά με ιδιαίτερη προσοχή στα τραγουδιστικά μέρη, εκεί που οι Μεξικάνοι με τις καπελαδούρες συνοδεύουν τον «βασιλιά». Πουθενά, όμως, δεν εντόπισα τις φάτσες των Αδελφών Κατσάμπα. Αν κάποιος δει καλύτερα, εδώ είμαστε να επανορθώσουμε…

Εκείνο, πάντως, το οποίο μ’ ενδιαφέρει τώρα να κάνω –και λόγω Αποκριάς φυσικά– είναι να πω λίγα λόγια για έναν εξαιρετικό δίσκο τους, ένα από τα πιο απολαυστικά λάτιν άλμπουμ που ηχογραφήθηκαν ποτέ στον τόπο μας. Εννοώ το LP «Μελωδίες Λατινικής Αμερικής» στην εταιρεία Olympic από το 1969, το οποίο, όπως διαπίστωσα ρίχνοντας μια ματιά στις δισκογραφίες, έχει επανεκδοθεί τουλάχιστον τέσσερις φορές στη διαδρομή, με διαφορετικά εξώφυλλα αλλά πάντα με τον ίδιο τίτλο.

Λογικότατο. Αν σκεφθούμε πως το «El porompompero» π.χ., ένα από τα high light του άλμπουμ, ακούγεται το ίδιο μέσα στις δεκαετίες (σε κάθε άλλη περίπτωση θα είχαν γίνει φιτίλια τα παλιά βινύλια, αν δεν είχαν υπάρξει, δηλαδή, οι κατά καιρούς επανεκδόσεις). Άρα αναφερόμαστε και σε ένα «κλασικό» πλέον ελληνικό LP.

Το έξοχο άλμπουμ των Αδελφών Κατσάμπα Facebook Twitter
Στις «Μελωδίες Λατινικής Αμερικής» τραγουδούν και παίζουν κιθάρες οι Αδελφοί Κατσάμπα, ενώ συνοδεύει ελαφρά ορχήστρα. Πολύ… ελαφρά όμως, καθότι δεν την παίρνεις και τόσο χαμπάρι.

Στις «Μελωδίες Λατινικής Αμερικής» τραγουδούν και παίζουν κιθάρες οι Αδελφοί Κατσάμπα, ενώ συνοδεύει ελαφρά ορχήστρα. Πολύ… ελαφρά όμως, καθότι δεν την παίρνεις και τόσο χαμπάρι. Ένα ρυθμικό τμήμα βασικά (μπάσο, ντραμς, κρουστά, ρυθμική κιθάρα, κάπου-κάπου λίγο πιάνο), προκειμένου να πατήσουν πάνω οι lead κιθάρες, που είναι ασυναγώνιστες.

Οι Αδελφοί Κατσάμπα είναι… λατινοπαικταράδες, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία περί τούτου. Και απορώ δηλαδή, εδώ που τα λέμε, γιατί δεν τους κάλεσε ο Νταλάρας να συμμετάσχουν στα «Λάτιν». Τι παραπάνω είχε ο Al Di Meola δηλαδή; (Αφήστε με να ρωτώ).

Το αριστούργημα του δίσκου, είναι η διασκευή του «Muchacha de ojazos negros» ή Dosfavores» από την Βενεζουέλα, το οποίο οι Αδελφοί Κατσάμπα το ερμηνεύουν μ' έναν ολοδικό τους τρόπο, επιταχύνοντας το τέμπο και... ζωγραφίζοντας στο ρεφρέν με τα κανταδόρικα φωνητικά τους.

Το LP ανοίγει με το «El porompompero», που αποτελεί έκτοτε κάτι σαν σήμα κατατεθέν των Κατσάμπα, για να ακολουθήσει το «Quizas, quizas, quizas», η «Carbonera», το βενεζουελάνικο «Alma llanera», αλλά και το μεξικάνικο «Cucurrucucú paloma».

Το αριστούργημα, όμως, της πλευράς (και του δίσκου) είναι το «Muchacha de ojazos negros» από την Βενεζουέλα (το διαβάζουμε σε cover, label και YouTube ως «Dos favores»), το οποίον οι Αδελφοί Κατσάμπα το ερμηνεύουν μ’ έναν ολοδικό τους τρόπο (το λέω επειδή άκουσα ό,τι υπάρχει και δεν υπάρχει στο δίκτυο) επιταχύνοντας το τέμπο και… ζωγραφίζοντας στον αέρα (στο ρεφρέν) με τα κανταδόρικα φωνητικά τους.

Αλλά και η δεύτερη πλευρά είναι χάρμα. Πασίγνωστα τραγούδια κι εδώ (ολοκληρωμένα και όχι potpourri) με απίστευτα φωνητικά και κιθαριστικές διπλοπενιές.

Το «Tabu» που είναι εντελώς exotica, το αγαπημένο «Besame mucho», το «Dos puntas» του Αργεντινού Carlos Montbrun Ocampo, η ουράνια «Malagueña» του Ernesto Lecuona και πάνω απ’ όλα το θρυλικό «Historia de un amor» του Παναμέζου Carlos Eleta Almarán, που ναι μεν το έχουν πει οι πάντες (Trio Los Panchos, Los Paraguayos, Nicola Di Bari, Julio Iglesias, Νάνα Μούσχουρη, Γιώργος Νταλάρας, Perez Prado, Laura Fygi, Iva Zanicchi, Dalida, Cesaria Evora, Lili Boniche, Eartha Kitt, Zaz…), αλλά οι Αδελφοί Κατσάμπα είναι εκείνοι που το τοποθετούν μόνοι τους στην κορυφή (εκεί όπου ανήκει δηλαδή) δίχως πολλά-πολλά.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ